Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Har tenkt litt på dette med diesel-Alpina, altså dieselbiler kan jo være greie de også. Og jeg har hatt dieselbil selv så dette er ikke noen ondsinnet kritikk på noen måte av Alpina eller andre som kjører disse bilene, er nok bra kvalitet

Jeg er ikke sikker på når Alpina begynte å bygge om og modifisere dieselBMW, men for meg er da Alpina et merke som er veldig gode på bensinmotorer. Mulig de er gode på diesel også men personlig føler jeg det er noe som skurrer når man hører Alpina og diesel i samme setning..

Dieselbiler er da mest laget for å trekke henger og være pålitelige (om ikke de får rådebank eller noe annet festlig), ikke for å sette fartsrekorder og være sportsbiler.. Jeg skjønner dog at utviklingen i dieselbil har kommet langt de siste årene og at mange finner dem attraktive

En dieselbil som kan være artig er vel egentlig E34 525tds, men kunne noen sett for seg på den tiden den bilen var aktuell at Alpina skulle laget en egen "versjon" av den? Nei, det kan man nok ikke.. og det skjedde ikke, siden de antakeligvis ikke var særlig interessert i å bygge om dieselbiler

Alpina sin satsning på diesel er nok aller mest beregnet på det europeiske markedet. Man ønsker eksklusiviteten og ytelsene til Alpina samtidig som man vil ha ett lavere forbruk. Over årene så har de solgt en relativt solid andel diesel utgaver så dette er helt klart noe som ble tatt godt i mot. Det startet med E39 D10 i 1999, basert på BMW sin brilliante M57 dieselsekser. En motor som var mange år før sin tid og som tok konkurrentene på sengen, var vel egentlig her BMW etablerte seg som leverandør av verdens fineste og beste dieselmotorer. Dette så også Alpina da dette var den første diesel motoren som det var hensiktsmessig å få en del ytelse ut av samtidig som det ikke gikk på bekostning av raffinement. 

Når det er sagt så hadde jeg nok aldri valgt diesel i en Alpina selv, men med unntak av preface E90/91/92 D3 så setter jeg likevel pris på en Alpina med diesel. Det er noe eget ved en dieselbil som enkelt kan holde følge med M biler 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Orjan skrev:

Tror ikke det hadde noe med interesse å gjøre. Personbiler med diesel hadde ikke særlig stor markedsandel før midt på 90-tallet og da skulle plutselig alle ha diesel. Alpina ble spurt av BMW om et samarbeid på å utvikle en «sportslig» diesel, og Alpina fikk velge å jobbe med V8 fra 740d eller 3-liters 6eren fra 530d. De valgte 6eren og utviklet datiden mest avanserte diesel. Motoren er i prinsippet den samme som ble brukt i F10/11 535d.

Jeg har hatt flere dieselbiler, men sportslige har de ikke vært.

Altså på en måte hadde det vel med interesse å gjøre, frem til midten av 90-tallet var ikke folket og ikke Alpina interessert i en eventuell diesel-versjon.. Ikke er det noen Alpina E36 diesel heller, de ble laget frem til 99/00

Det er bra at de klarte å utvikle en avansert dieselsekser etterhvert, Alpina er dyktige folk.. Men uansett vil nok iallfall alltid jeg forbinde dem mest med bensin. Jeg respekterer dem som liker diesel-Alpina da

Og nei dieselbiler har vel ikke for vane å være sportslige.. Uansett, totalt sett er dieselbiler veldig greie, om man som sagt feks skal trekke mye henger

 

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det ikke ble noe diesel-Alpina på E34 og E36 pga. at disse kjørte M51 og at etterfølgerne som var rett rundt hjørnet skulle få M57 med common rail. Det gjorde de nok lurt i, for common rail (CR) er det som brukes den dag i dag og sett vekk fra stadig trykkøkning og inntog av piezo-dyser har ikke gjennomgått noen radikale forandringer. E46 fikk aldri diesel-Alpina heller, men jeg skjønner at de prøvde seg på én modell først, E39.

Sportsbil og diesel er ikke en vanlig kombinasjon og man må ty til bensin om man skal hente ut mest effekt, men i starten av 2000-tallet med variable turboer og CR så ble diesel mye mer attraktivt å kjøre for folk flest. Brukte mindre, bråkte mindre og gikk mye bedre enn bensin i turtallsområdet <3000 rpm. De aller fleste pisker ikke bensinbilen opp mot effekttopp som ligger tett mot turtallssperra og da ville ofte en diesel med mindre effekt enn tilsvarende bensinbil oppleves raskere for folk flest (nettopp fordi man ligger på lave turtall). Etterhvert ble det såpass bra at de fleste bruksbilene f.eks. i Norge ble levert med diesel. Da kom det flere Alpina med diesel, det er jo greit å levere til et marked som eksisterer.

Nå er kanskje spørsmålet om Alpina kommer til å levere EL. Jeg vil si at EL er litt i samme bås som diesel var før. Per i dag så er kundebasen (da mener jeg de som kjøper bilen ny og ikke når den er 20 år gammel) stort sett bestående av menn litt opp i alder som har en del penger å svi av på bil. Dette overlapper ganske bra med gruppen som ikke er så glade i elbil. Da skjønner jeg godt at Alpina ledelsen sier at ingen av deres kunder er interessert i elbil. Jeg ser på ingen måte behovet for at mindre bilprodusenter skal tvinges til å være helelektriske, så det vil være kult om Alpina får holde seg til fossile biler, men jeg hadde ikke satset alle mine penger på at de forblir det. Det får nå tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo litt div...

- Alpina D10 (e39) har "m57A" motor, som er basert på første generasjon m57. Den har ingenting til felles med noen 35d/40d etc motor fra BMW.

- Det er gjort endringer på; blokk, stempel, topp, innsugsventiler, injektorer, eksos, høytrykkspumpe, register og regulering. Det meste mao. Motorene er montert inn i bilene  hos BMW på samme linje som alle 30d, og slik har det stort sett vært for alle Alpina motorer siden.

- Prosjektet var delvis "på bestilling" fra bmw som en forstudie på "høy-ytelses diesel". Den delen av @Orjan sitt innlegg er riktig.

At Alpina ikke "vil lage diesel" og "er best på bensin" er ganske langt fra sannheten om du kjenner halvveis til firmaet. Alpina har hatt en meget kompetent motoravdeling som har gjort mye forskningsarbeid på alternative drivstoff også før de begynte med diesel. Videre svarer dieselmotorer veldig godt til det "moderne" Alpina handler om (kraftig mellomregister og primærbil som brukes hver dag, til alt).

Videre kan det jo være verdt å merke seg at Andreas Bovensiepen (sønn av Burkard Bovensiepen, og i dag CEO Alpina) i sin tid ledet prosjektet med 24h Nurburgring 320d bilen (e36) som vant hele løpet i 1998. Han var også en av førerne, og han har ved flere anledninger uttrykt begeistring for dieselmotorer.

 

@E.C. har også meget gode poenger, m21/41/51 er forkammer motorer, og således ikke veldig godt egnet for motorsport. Likevel var "forstudien" til 1998 320d 24h NBR bilen en annen STW e36 som gikk med m41d17 motoren i 24h Spa, hvor den vant klassen sin, og 3dje totalt.

Når det er sagt så har Alpina vist (og uttalt) særdeles lite begeistring for batteribiler, men ser heller mot syntetisk drivstoff. Dette fordi el ikke er i nærheten av å kunne levere det Alpinas kundergruppe krever.

 

@GreenE36Cab - skulle gjerne likt å høre din versjon av "sportslig" ... siden du kjører e36 cab.. det later til at du ikke har veldig inngående kjennskap til motor, og det er jo forsåvit fair. Men til info så er altså ikke "rådelager" en kjent eller normalt feil på noen BMW diesel motor, har heller aldri vært. På bensinmotorene derimot (s50,54,65,85...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, TRF skrev:

At Alpina ikke "vil lage diesel" og "er best på bensin" er ganske langt fra sannheten om du kjenner halvveis til firmaet. Alpina har hatt en meget kompetent motoravdeling som har gjort mye forskningsarbeid på alternative drivstoff også før de begynte med diesel. Videre svarer dieselmotorer veldig godt til det "moderne" Alpina handler om (kraftig mellomregister og primærbil som brukes hver dag, til alt).

Skjønner du har inngående kunnskap om Alpina.. Som sagt er min kunnskap begrenset til E31/E34/E36

Jeg hadde ikke fått med meg at en Andreas kjørte en diesel E36 "Alpina", men det er jo en flott faktaopplysning

59 minutter siden, TRF skrev:

@GreenE36Cab - skulle gjerne likt å høre din versjon av "sportslig" ... siden du kjører e36 cab.. det later til at du ikke har veldig inngående kjennskap til motor, og det er jo forsåvit fair. Men til info så er altså ikke "rådelager" en kjent eller normalt feil på noen BMW diesel motor, har heller aldri vært. På bensinmotorene derimot (s50,54,65,85...)

 

Altså jeg skjønner ikke helt hvordan du kan konkludere med at jeg ikke har mye kjennskap til motor ut fra det jeg skrev.. Men skal respektere at det er din oppfatning av det jeg skrev

Snakket vel ikke om "rådelager" som en feil på BMW da, snakket mer generelt om dieselbiler. Feks Nissan Navara (D22) hadde vel dette som en svakhet

Ang "rådelager" på bensinmotorer, det er vel et fair poeng. Og jeg skjønner som sagt tidligere i posten at dette er noe du kan, og andre (jeg) kan lære av :)

Min definisjon av "sportslig"? Om en bil er "sprek" og samtidig har et "sportsbilutseende" så er den vel "sportslig".. Mulig det er en noe simpel beskrivelse men skjønner ikke helt hva du vil frem til

Og hvordan kobler du E36 cab og "sportslig" da? Jeg har vel ikke påberopt den noen andre egenskaper enn at den trekker bra og at den er artig å kjøre. Og jeg liker utseendet på den veldig godt. Jeg er veldig fornøyd med den, selvom det ikke er det sprekeste BMW har produsert

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GreenE36Cab - mulig en noe forhastet og ufin (beklager det) påstand, men referer til din påstand om rådelager, "laget for å trekke henger" "ikke for å være raske" etc. Mye personlige følelser som ikke er koblet til den faktiske verden. Det er forsåvidt helt greit, vi har alle forskjellig smak og bra er det. Men følelser og faktiske ytelser er ofte ikke det samme.

E36 cab (og andre eldre cab) har jo ofte helt håløse egenskaper da de har veldig mykt karosseri. Det betyr jo ikke at ikke man kan ha fantastiske opplevelser og kose seg med en slik bil, men den bør ikke dras frem som et eksempel på en "sportslig bil" - eller, man kan gjerne gjøre det, men jeg tror den nevnte Alpina D10en slår den i alle mulige "sportslige" disipliner. Det samme gjør antagelig omtrent alle BMW dieselbiler med unntak av m41 og nedjusterte m47.

Når det er sagt så liker jeg m50/52/54 (b20) motorene. Har hatt mange fine mil med disse. De har dog lite å stille opp med mot dieselvariantene desverre.

 

Forøvrig har bilen på bildet under vunnet BMW Cup i både 2019 og 2020. Klasse så vel som hele serien. Den har en diesel motor. Den har også frem til i høst holdt de raskeste rundetidene i BMW Cup.

20210704_000303.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TRF skrev:

@GreenE36Cab - mulig en noe forhastet og ufin (beklager det) påstand, men referer til din påstand om rådelager, "laget for å trekke henger" "ikke for å være raske" etc. Mye personlige følelser som ikke er koblet til den faktiske verden. Det er forsåvidt helt greit, vi har alle forskjellig smak og bra er det. Men følelser og faktiske ytelser er ofte ikke det samme.

Den er grei :)

5 minutter siden, TRF skrev:

E36 cab (og andre eldre cab) har jo ofte helt håløse egenskaper da de har veldig mykt karosseri. Det betyr jo ikke at ikke man kan ha fantastiske opplevelser og kose seg med en slik bil, men den bør ikke dras frem som et eksempel på en "sportslig bil" - eller, man kan gjerne gjøre det, men jeg tror den nevnte Alpina D10en slår den i alle mulige "sportslige" disipliner. Det samme gjør antagelig omtrent alle BMW dieselbiler med unntak av m41 og nedjusterte m47.

Jeg har da ikke brukt bilen min som eksempel på "sportslig bil".. Iallfall ikke i sammenlikning med andre "sportslige biler", jeg er fullstendig klar over at bilen min ikke har mye å stille opp med mot mange andre både andre dieselbiler og bensinbiler. Men, den vil nok iallfall kjørt fra Celicaen jeg hadde før da, med 7AFE motoren på 116hk.. Så får ta de små gleder :P

Men nå har du vel snakket ned bilen min nok her i tråden, får få den tilbake til det den handler om... Så vil du diskutere dette videre får du sende en PM heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GreenE36Cab

Det er dessverre ofte blitt sånn at i en diskusjon så trekkes bilen man kjører inn for å svekke troverdigheten til vedkommende. Dette er det billigste trikset for å fremheve seg selv i en diskusjon, samtidig som man høster likes fra fanskaren flere profiler her inne har fått seg. Dette har jeg blitt vant til, har fått høre så mye at jeg ikke må uttale meg om ditt og datt fordi jeg kjører "tung 5-serie med diesel". Petrolhead skulle jeg ikke påberope meg å være, ettersom jeg angivelig hadde en sånn forkjærlighet for tunge dieselbiler. Selv om jeg har både bensinfyrt E34 og en selvpustende V8er i garasjen hjemme...forstå det den som kan. 

Dette er ikke relatert til akkurat denne diskusjonen eller dens deltakere, men mer en uttalelse på generelt grunnlag 😀 På Internett må man ha tykk hud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ordet petrol er i uttrykket petrolhead, betyr ikke det at det kun gjelder bensin biler. Ut i fra min erfaring er petrolhead en som velger bil før annet fremkomstmiddel, alltid. Så i mitt hode gjelder definisjonen for alle typer motorer, bensin, diesel, hybrid, gas og ikke minst el.
 

Og vi kan vel prøve å spore oss inn på hva tråden skal handle om igjen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kjennern skrev:

Og vi kan vel prøve å spore oss inn på hva tråden skal handle om igjen nå?

Det er en fin E36 til salgs på Finn nå, den har automatgir.. men det er da en 328i:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=225231709

Har prøvd å finne ut fargekode og interiørfargekode men på BMW vin decodere kommer det bare opp "Sonderlackierung" og "Sonderpolster".. Bilen ser da veldig ut til å være Boston Green.. Var det et Individual-valg i 1997?

Og interiør står som "Krem" på Finn, så skal vel være L9CW - Creme Weiss (Med resten av interiøret som P8SN, Sand Beige) kan jeg tenke meg.. Også er det veldig spesielt ratt på den

 

Screenshot_20211225-200655_Chrome.jpg

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Det er en fin E36 til salgs på Finn nå, den har automatgir.. men det er da en 328i:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=225231709

Har prøvd å finne ut fargekode og interiørfargekode men på BMW vin decodere kommer det bare opp "Sonderlackierung" og "Sonderpolster".. Bilen ser da veldig ut til å være Boston Green.. Var det et Individual-valg i 1997?

Og interiør står som "Krem" på Finn, så skal vel være L9CW - Creme Weiss (Med resten av interiøret som P8SN, Sand Beige) kan jeg tenke meg.. Også er det veldig spesielt ratt på den

 

Screenshot_20211225-200655_Chrome.jpg

Dette er Individual bygget.

Sonderpolster/ohne Farbangabe - Z1XX

Her er det oppsett som ikke er valg i prisliste, du kan sende Mail til: individual@bmw.de

Husk og legg med vin, og de kan gi deg komplett oversikt. Begge mine har denne koden, de svarer i løpet av et par dager. 

d

 

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Orjan skrev:

Alpina ble spurt av BMW om et samarbeid på å utvikle en «sportslig» diesel, og Alpina fikk velge å jobbe med V8 fra 740d eller 3-liters 6eren fra 530d. De valgte 6eren og utviklet datiden mest avanserte diesel. Motoren er i prinsippet den samme som ble brukt i F10/11 535d.

det artige her er at det er skremmende mange likheter mellom d10 og e38 740d

 

begge har cp3.3 pompe, lik matelinje med bare 1-1,2bar matetrykk siden de har kun løftepumpe i tank, begge har egen returlinje med en regulator, begge var først med elektrisk vnt  turbo og jeg mener å huske disse er like med unntak av vinkel på turbin og eksoshus og begge har 2 turboer som jobber likt.

 

 

bilen i annonsen virker kanskje billig men d10 kan være en økonomisk fallgruve dessverre.. etter å studert markedet på disse endel ser jeg at alle samleobjekt av disse bilene med bra historikk har fått reviderte injektorer, manifolder og turboer.  alle 3 tingene er veldig dyre for en 20 år gammel bil, bilen i annonsen har som beskrevet ujevnt gange som sikkert er ustabilt railtrykk pga injektorer.  men i følge selger har alle injektorer vært byttet i 2007/8 engang så det er rart det skulle være noe problem nå.  

 

den har også noe feil med girkasse, disse har 5hp24 som hadde 2 eller 3 revisjoner av alpina.  siste var seint 02, girkassen er nok bygd om/modifisert av alpina siden den har eget delenr og derfor vanskelig å oppdrive. men ifølge eier har den også vært byttet i 2007 så man kan jo begynne å lure.

enda artigere er at disse har 2.35 utveksling på automatbilene :D

 

i tyskland går de for helt ned i 30 000kr med dårlig historikk å høy kilometer.

 

skulle gjerne hatt den selv men da kjøper jeg heller en grei 530d og bygger om til m57tu2/zf 6hp med hjelp av TRF, det koster sikkert det dobbelte men d10'n der kan fort bli like dyr :P 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...