Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Lars89 skrev:

Har inntrykk av at dette blir formidla noe utydelig hos endel forhandlere.

Når jeg kjøpte M2en ble det nevnt i en bisetning rett før jeg skulle signere kontrakten at det var et formidlingssalg.

På en bil med nybilgaranti er det greit nok da de fleste feil kan tas opp med forhandler, men kjøper man en 5-10 år gammel bil har det jo endel å si.

 

Forøvrig en utrolig kul X5! Perfekt fargekombinasjon! 

 

 

 

 

 

Klar over at der foregår mye uklare salg rundt om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lars89 skrev:

 

Når jeg kjøpte M2en ble det nevnt i en bisetning rett før jeg skulle signere kontrakten at det var et formidlingssalg.

 

Er vel en noen krav til mellommann/forhandler når det selges som formidlingssalg som forhandler må ha fulgt for å ikke bli solidarisk ansvarlig sammen men selger for evt. reklamasjoner. Fant i hvert fall dette på nett:

Det må opplyses at forhandleren kun «opptrer som mellommann». Det vil ofte fremgå ved at det opplyses at bilen «selges for» eller «på vegne av» en navngitt person.

Forbrukeren(dvs. bilkjøper) må i tillegg uttrykkelig informeres om at «forhandleren ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren».

Fram samme side fant jeg dette:

Når du lar en bilforhandler selge bilen på dine vegne i et slikt fullmaktsalg, så ansees bilforhandleren som din representant, og salget reguleres av forbrukerkjøpsloven. Dette fremgår av forbrukerkjøpsloven § 1.

Denne loven gir kjøper et mye bedre vern, som blant annet lengre reklamasjonsfrist, lavere hevings-terskel. Mangelen må utgjøre «en ikke uvesentlig mangel» jfr. Fkjl § 32. Det eksisterer en såkalt presumpsjons-regel i fkjl. § 18 mht.  de feil som oppstår de første 6 mnd. etter overlevering av bilen, var til stede ved overlevering osv.

Ved å selge bilen via mellommann, så betaler den private selger i mange tilfeller, i realiteten mange tusen kroner, for å få et økt juridisk ansvar.

Alt dette har vel til en viss grad dukket opp i denne tråden tidligere, men gjør meg uansett ganske trygg på at jeg ikke skal selge noen bil via forhandler i fremtiden i hvertfall :)

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, laffe said:

 

Er vel en noen krav til mellommann/forhandler når det selges som formidlingssalg som forhandler må ha fulgt for å ikke bli solidarisk ansvarlig sammen men selger for evt. reklamasjoner. Fant i hvert fall dette på nett:

(…)

Når du lar en bilforhandler selge bilen på dine vegne i et slikt fullmaktsalg, så ansees bilforhandleren som din representant, og salget reguleres av forbrukerkjøpsloven. Dette fremgår av forbrukerkjøpsloven § 1.

Denne loven gir kjøper et mye bedre vern, som blant annet lengre reklamasjonsfrist, lavere hevings-terskel. 
(…)

Ved å selge bilen via mellommann, så betaler den private selger i mange tilfeller, i realiteten mange tusen kroner, for å få et økt juridisk ansvar.

…og akkurat dette er grunnen til at jeg ser med skepsis på slike formidlingssalg. Jeg så på en F31 335ix i fjor vår hos et firma som stort sett drev med dette. Denne bilen var et formidlingssalg der eier hadde betalt ca 15-20 lapper for denne tjenesten. Jeg spurte hvordan reklamasjonsretten var her, og det var som nevnt over her 5 år da forbrukerkjøpsloven trer inn. Jeg har da 5 år reklamasjonsrett på en bil som jeg i bunn og grunn har kjøpt av en privatperson, tilsvarende juridiske rettigheter som om jeg skulle kjøpt bilen av en bilforhandler. Men alle reklamasjoner må gå gjennom formidler av salget. At privatpersoner vil betale penger for å påta seg dette juridiske ansvaret ved salg av egen bil skjønner jeg ikke, med mindre en står i en økonomisk knipe og bilen kan selges fortere og lettere. Eller er det noe jeg misser her?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke folk vet dette, eller sjekker det opp. Jeg solgte en bil i formidling gjennom Nextcar for en god del år siden, den gang var jeg ikke klar over det, ikke sjekket jeg heller. Tror ikke jeg er alene om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ofte jeg deler finn-annonser, men denne synes jeg fortjener å bli delt. Kanskje ikke noe spesielt i dagens marked, men jeg synes det var svært hyggelig å se en så ryddig E61, og ikke minst tatt kilometerstanden i betraktning. Hyggelig utstyrt var den også! :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288820889&fbclid=IwAR2qik3rH-QLvfKyZ22-Jn_Qf000c2v52RrC0Z7vcREiCYm_ZY4Yz4jInKU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde fortjent å få begge skiltene i vater - men ellers enig. Nydelig bil👍

Ikke bare litt ut av kurs heller, og bommet på midten også. Hvordan er det mulig ...

Ellers er nok bilen nydelig i betydningen velholdt, men designmessig er den ikke akkurat noen perle. Inspirasjonen fra andre merker er direkte pinlig. Men slik er det, alle skuler til hverandre og bilene blir mer og mer like, et fenomen som var tydelig også i 2010. Feminismen har tatt overhånd i bransjen.

Å gå egne veier krever sin mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lysken skrev:

Ellers er nok bilen nydelig i betydningen velholdt, men designmessig er den ikke akkurat noen perle. Inspirasjonen fra andre merker er direkte pinlig. Men slik er det, alle skuler til hverandre og bilene blir mer og mer like, et fenomen som var tydelig også i 2010. Feminismen har tatt overhånd i bransjen.

Å gå egne veier krever sin mann.

Av ren nysgjerrighet, hvilke merker mener du BMW har hentet inspirasjon i fra under produksjonen av e6x? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lysken skrev:

Ellers er nok bilen nydelig i betydningen velholdt, men designmessig er den ikke akkurat noen perle. Inspirasjonen fra andre merker er direkte pinlig. Men slik er det, alle skuler til hverandre og bilene blir mer og mer like, et fenomen som var tydelig også i 2010. Feminismen har tatt overhånd i bransjen.

Å gå egne veier krever sin mann.

Vittig at du mener det. Jeg satt nettopp å tenkte at E60/61 holder seg sørenmeg bra når jeg bladde igjennom bildene i annonsen. Den hadde så klart kledd M-sport men for ett design som er 20 år gammelt så er dette meget bra i min bok. Dette har blitt billige biler, men en riktig E60/61 vil for de aller fleste fortsatt fremstå som en dyr og moderne premiumbil. Jeg vil mene og påstå at det kanskje er tidenes mest tidløse BMW modell 😀

En ryddig og blank E60/61 er den beste "How to look rich on a budget" bilen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2023 at 7:11 PM, Snagg30 said:

Latskap. 

😁

 

denne kom opp til salgs i nærområdet, av det firmaet jeg solgte 1-serien min til (de kjøpte den av meg). 
Fin X3 forsåvidt.
Men her har de uttrykt i annonseteksten at «Bilen selges i formidling for kunde, Mitt Bilkjøp AS er ikke solidarisk ansvarlig sammen med selger. 
Dette medfører at det er 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler som er gjeldende».

Er ikke det i konflikt med hva som blir beskrevet over her i forhold til fullmaktssalg?

On 1/28/2023 at 3:12 PM, laffe said:

Når du lar en bilforhandler selge bilen på dine vegne i et slikt fullmaktsalg, så ansees bilforhandleren som din representant, og salget reguleres av forbrukerkjøpsloven. Dette fremgår av forbrukerkjøpsloven § 1.


 

https://www.finn.no/288991174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/29/2023 at 8:18 AM, Fredrik 90 said:

En ryddig og blank E60/61 er den beste "How to look rich on a budget" bilen 👍

Det vil jeg si er en god beskrivelse. En ryddig og blank E6X ser dyr ut, selv i dag. Dessverre er de fleste eksemplarene nå i den shabby enden av skalaen.

 

Må si jeg liker modellen bedre nå enn da den kom ut. Bangle fikk det til med noen modeller, selv om jeg kan forstå at menigheten er delt.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

😁

 

denne kom opp til salgs i nærområdet, av det firmaet jeg solgte 1-serien min til (de kjøpte den av meg). 
Fin X3 forsåvidt.
Men her har de uttrykt i annonseteksten at «Bilen selges i formidling for kunde, Mitt Bilkjøp AS er ikke solidarisk ansvarlig sammen med selger. 
Dette medfører at det er 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler som er gjeldende».

Er ikke det i konflikt med hva som blir beskrevet over her i forhold til fullmaktssalg?

https://www.finn.no/288991174

De er inne på noe, men har ikke helt kontroll på lovverket. Det at de skriver at de ikke hefter solidarisk med selger, innebærer at kjøper ikke kan fremme reklamasjon overfor bilforhandleren. Ettersom forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, vil kjøper likevel ha fem års reklamasjonsfrist, mot kjøpsloven som gir to år. Det eneste denne setningen medfører er at mellommannen er uten ansvar for feil og mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...