Gå til innhold

530Dat E39, 350Hp@700Nm TRF steg 4


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Ble oppfordret til å lage en prosjekt tråd om trimming så da kommer den her,

 

 

Det jeg altså skal til med her er TRF Racing steg 3+4 på en E39 530Dat.  Vi snakker da om ca 350hk og 700Nm.  

 

Jeg kjører pr idag med TRF steg 2+, da snakker vi om 260hk og 550Nm. 

 

Jeg kjørte tidligere med 218hk og 450Nm fra en annen tuner.  Da jeg bestemte meg for mer krefter så ville jeg ha noe som var skuddsikkert på alle plan og siden bilen var gått 275.000km så tenkte jeg at jeg ville gjøre noe med automatkassen før jeg trimmet mer. 

 

Etter mye leting og mailing så satt jeg igjen med 3 firmaer som kunne overhale og forsterke denne kassen til å tåle 700Nm og gi 2 år garanti på det. 2 av disse firmaene var i Usa og det 3dje var i Bergen så da ble det altså Automatgearservice i Bergen som fikk jobben.

 

Lang historie kort så ble all innmat byttet med kraftigere deler i tillegg til converter. Kassen ble også satt opp til å slure mindre og lockup er av/på istedenfor progressiv som den er originalt.  

 

Det som ble byttet/forsterket er følgende: 

Clutchtrommler, 25% flere Lameller pr gir, oljepumpe, ventilhus med forbedra solenoider, forsterka converter, forsterka planetgear, og kraftigere inngående aksel. 

 

Når så dette var gjort så var det tid for trimming.  Jeg kjøpte først steg 2+ fra TRF. Dette består foruten mapping av 80% større IC og decat downpipe. I tillegg kjøpte jeg EGR delete og Eksostemp måler for å kunne følge med på denne ved hardkjør.  Eksosen er det første som blir varmt så den er en veldig fin indikator. Den faller også som en stein med en gang en slipper gassen. 

 

Her er TRF IC montert: 

 

TRF Intercooler

 
Her er eksostemp display og sensor i manifold:
 

TRF eksostemp display

TRF Eksostemp sensor

Eksostemp tomgang

 

 
Her er decat downpipe før montering:
 

TRF Decat Downpipe

 
Her er Trf EGR PRO hvor hele EGR eksosrør er fjernet og hele EGR funksjonen er programert bort av TRF. Den skruen på siden er for nippel til turbotrykksmåling for de som ønsker det. Jeg leser de forskjellige motordataene av på telefonen så jeg bruker den ikke. 
 

TRF EGR PRO Bypass med uttak for turbotrykkmåling.

 

Har nå kjørt med dette oppsettet siden Desember 2013 og det er en sann fornøyelse. Bilen er råsterk og veldig kjørbar på alle turtall, ingen flatspot noen sted. 

 

Delene til TRF steg 3+4 har jeg hatt liggende en stund men foreløpig er de ikke montert. Dette består av TRF Turbo og større dyser som er tilpasset M57. I tillegg har jeg kjøpt en Powergate for å lese mapfil inn og ut av Ecu. Håper å få dette i drift i løpet av de neste ukene. Får komme tilbake når dette r i drift. Legger med det bilde av delene til TRF steg 3+4:

 

TRF Steg 3+4 530D E39

 

 

 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Så var det tid for montering av deler til steg 3+4. Begynte med å bytte dysene. Var litt spent på om noen av disse hadde satt seg men det gikk overraskende greit å få de ut. Det gikk ca 3 timer fra vi begynte å demontere til motor startet med nye dyser. Da med kaffe og brusdrikking inkludert. Gjorde godt rent og satte på nye kobberskiver. 

 

Her er de gamle dysene, disse skal i retur til TRF så etter ombygging og overhaling så havner nok disse i bilen til noen andre som skal trimme :smile:

 

Originale dyser

 

Så var det tid for å bytte turbo og downpipe. Egentlig en grei jobb men det går noen timer og vi hadde ikke løftebukk men det gikk nå greit allikevel. Steg 4 turboen har samme tilkobling for trykkslange som E60 så her må det noe tilpassing til. Den originale E39 turboen har trykkslangen tredd rett innpå turbo mens de nyere turboene har en rørstuss skrudd på turboen og trykkslangen utenpå denne. Det ble litt tilpassing her men jeg hadde heldigvis noen silicon trykkslanger liggende så det ordna seg. 

 

 

TRF Turbo monteringsdetaljer

TRF Steg 4 turbo på plass

Custom trykkslange

TRF Turbo steg 4 E39

Custom trykkslange

Custom trykkslange

 

Her er original turbo og den gamle downpipen fra ecotune. Den gamle downpipen  stod litt i spenn men den nye fra TRF passet helt fint, i tillegg så har den en mye finere finish enn den fra Ecotune. 

 

Original turbo og Ecotune downpipe

TRF Downpipe E39

 

 
I mellomtiden hadde TRF mappet og sendt meg fila på mail så da var det tid for å laste inn testfil 1
 

Steg 4 mapping test 1

 

Så var det klart for første testtur, klokka var nå blitt 04:00 men testes skulle det uansett :smile:

 

Fant ut underveis i monteringa at jeg har eksoslekkasje mellom motor og manifold, håpet i det lengste at lekkasjen satt mellom turbo og manifold og det gjorde den også men det var desverre i tillegg til den andre :smile:  Nye eksospakninger kommer imorgen så satser på å få fiksa det i løpet av uka.  Kjører med såpass høyt ladetrykk nå at denne lekkasjen gjør at turboen ikke alltid spoler så fort og mye som den skal. Dette ordner seg med nye pakninger. 

Bilen er foreløpig "Grovmappet" så det gjenstår noe justering av dieselmengde og railtrykk, disse dysene er istand til å pøse på kollosale mengder med diesel, det kan jeg skrive under på :smile: Nå er det pumpene som gir seg før dysene, tidligere var det motsatt. 
 
Men selv om ikke alt er helt på stell enda så går bilen som et uvær nå, dette er farlig gøy, den er rett og slett brutal. Skal komme tilbake og skrive mer når alt er på stell og jeg har fått fordøyd alle inntrykkene. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...