Vomaz

BMW e34 IX ombygging til RWD

Anbefalte innlegg

Lurer på hva de to ledningene som går til fordelingskassen går til...

 

Framhjulstrekken er defekt åsså lurte jeg på om det går ann å koble om noe så man får spærra diffen/fordelingskassen da mye er elektrisk styrt på bilen??

Det går to ledninger til fordelingskassen.. men finner ikke noe tegninger på oppbyggingen av fordelingskassen...

Tenkte det kanskje er en solenoid ventil elno

 

Diffen bak er elektrohydraulisk så neste spm er om den er mulig å gi trykk i slangen vha et hyraulisk brekk elno så man får spærre på bakdiffen også...

 

 

Vet det er som å banne i kirka å bygge om en IX men den kan ikke regges å var på vei til huggeren så jeg overtok den heller, for å  prøve å bygge den om til banebil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg kjøpte min 92- e34 ix så var den allerede ombyggd til bakhjulstrekk.

Dette er selvsagt fikset men det de hadde gjort var nytt girkassefeste med en getrag 260 eller noe tror jeg, hjemmelagd mellomaksling(ix bak og rwd forann) sveiset sammen. De hadde kun fjernet mellomaksel forover og stikkaksler. Så storejobben er det nok ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demonterte fordelingskassen i går å oppdaget at den hadde elektrisk spærre ;) men det ble oppdaget under demontering så den vil bli sveist for å holde bruken som var tiltenkt.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du skal beholde ix kassa? Det jeg snakket om var jo å bruke girkasse fra en 525i eller lignende.

Fordelingskassa fordeler jo kraften slik:

 

The centre differential normally would divide 36% torque to the front axle and 64% to the rear axle, but could adjust the ratio according to driving conditions in case wheels of one of the axles started to slip. Ifølge wikipedia hvertfall =)

Men om du kobler av forover aner jeg ikke om blir helt bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en delemotor og gir fra en 525ia 90mod som var tiltenkt å bygge turbo på, men girkassene var forskjellige på kontaktene og oljerør så derfor tenkte jeg å beholde ix girkassen og fordelingskassen..

Har åpnet fordelingskassen å der fant jeg ut at ledningene gikk til en magnet clutch som styrer lamellene til akslingen bak!

Disse vil bli fjernet og sveist sammen.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg kjøpte min 92- e34 ix så var den allerede ombyggd til bakhjulstrekk.

Dette er selvsagt fikset men det de hadde gjort var nytt girkassefeste med en getrag 260 eller noe tror jeg, hjemmelagd mellomaksling(ix bak og rwd forann) sveiset sammen. De hadde kun fjernet mellomaksel forover og stikkaksler. Så storejobben er det nok ikke.

Jeg prøvde å fjerne mellom akslingen først uten hell med framdrift da bilen hadde antispinn å "åpen" diff i fordelingskassen, gikk den ikke framover da den ble satt på hjulene (bakhjulene gikk rundt når de var i luften)..

Kan hande at det har funket å kjøre dersom vi hadde satt spenning på magneten kan det ha funket, da jeg ikke fant noen bilder eller forklaring av kassen/ledningen til e34 å kunn til e30..

Men learning by doing er det noen som sier! Nå har vi drift på bakhjulene iallefall.. Bare monteringen igjen så vi får testet!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive