Gå til innhold

BMW E46 320DAT/ E34 525i spenstig søndag

Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, E.C. skrev:

Grått på gulv er helt kurant. Jeg personlig kunne ha tenkt meg både grønt og lyseblått, men det viktigste er vel at gulvet er beskyttet og flatt nok mtp. vogner og jekker man skal rulle rundt?

Det ble kanskje litt vel grått totalt sett hos deg, men det tenker jeg at du kan bryte opp med litt innredning med farge, så du får ikke lengre kjøpe noen grå Hard Head skap fra Jula ;)

Den er allerede kjøpt😅. Jeg kunne tenkt meg grønt nå på veggene. Får se om jeg finner ett malingsspann på jobb med «vrakmaling» litt synd at jeg da må dekke til gulv for å slippe å søle, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

b12 er vell i praksis b8 med eibach. tror de er eibach som lager det meste av fjærer til bilstein vist jeg ikke tar feil.

Kjapt google søk sier eibach, ja. Litt redd det kan bli stivt? 

IMG_0636.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tennbrikket skrev:

Kjapt google søk sier eibach, ja. Litt redd det kan bli stivt? 

IMG_0636.png

personlig hadde jeg nok godt for sachs eller bilstein b6 med eibach senkefjærer, har god erfaring med de fjærene imotsetning til h og r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

personlig hadde jeg nok godt for sachs eller bilstein b6 med eibach senkefjærer, har god erfaring med de fjærene imotsetning til h og r

Har lett etter sachs m sport dempere, men husker ikke i farten om det er foran eller bak det er vanskelig å få tak i. Sachs sporting kit hadde vært kult, men i følge internett var det populært på tidlig 2000, og ikke finner jeg så veldig mye info om eller tilgang på det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Bilstein og Eibach vil du få en god bil å kjøre.

Hvertfall om det er vanskelig å finne de nevnte Sachs delene .

Har Bilstein B6 med M535 fjærer på e28en og den er hvertfall helt super på veien ,faktisk den beste av de fire bilene jeg har 😊

E34 står på gule Koni og Apex fjærer ,den er veeeeeeeldig stiv i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sveigis skrev:

Med Bilstein og Eibach vil du få en god bil å kjøre.

Hvertfall om det er vanskelig å finne de nevnte Sachs delene .

Har Bilstein B6 med M535 fjærer på e28en og den er hvertfall helt super på veien ,faktisk den beste av de fire bilene jeg har 😊

E34 står på gule Koni og Apex fjærer ,den er veeeeeeeldig stiv i forhold.

Har som sagt brukt e34en i hele sommer og den flyter jo over veien som bare det.  E46en har sine fordeler med kw coilerovers den også, sitter veldig stramt på veien, men så kjenner man veien også.

var på «langtur» med e34en til Askim i sommer, vurderte ikke å ta e46en engang. Flyte nedover dit med 5ern med fungerende AC om sommeren var helt nydelig. Holder veldig fint følge i trafikkbilde også. Viktig å passe på speedometer litt, om man ligger i 110 eller 140 var ikke merkbart med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Flott prosjekt, har gått gjennom hele tråden å må si jeg synes du holder e46 i flott stand. Å gratulerer med flott e34, hus å knall garasje.

Her har du jaggu lagt ned masse innsatts å stått på, jeg lar meg imponere over evnen til å holde på sånn over lang tid. Det koster masse tid å energi, men jammen har du spart en del penger på å gjøre mye sjøl. Jeg bytter heller girkasse enn å snekkere🙈😅 så for meg blir slikt aaaalt for dyrt da det er dyrt med arbeidskraft. Åsså er det utrolig nye kjekkere å heller hjelpe andre enn å starte egne oppussingsprosjekter 😅

Kanon bra jobba 💪🏼:bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, viggo E34 skrev:

Flott prosjekt, har gått gjennom hele tråden å må si jeg synes du holder e46 i flott stand. Å gratulerer med flott e34, hus å knall garasje.

Her har du jaggu lagt ned masse innsatts å stått på, jeg lar meg imponere over evnen til å holde på sånn over lang tid. Det koster masse tid å energi, men jammen har du spart en del penger på å gjøre mye sjøl. Jeg bytter heller girkasse enn å snekkere🙈😅 så for meg blir slikt aaaalt for dyrt da det er dyrt med arbeidskraft. Åsså er det utrolig nye kjekkere å heller hjelpe andre enn å starte egne oppussingsprosjekter 😅

Kanon bra jobba 💪🏼:bmw:

Jo, takk for det! E46en så lyver nok bildene litt. Den bærer nå litt preg av saltede veier dessverre. Under er den bra, mye som følge av tectyl som ble lagt på den før jeg kjørte den i saltlaken. Mekanisk holder den også tritt, så er fortsatt høy bruksverdi på den bilen, så jeg må nok slite med den litt til. E34en var ett spennende kjøp inn i veteranbil-verden. Sikla mye på e30 og e34, men syns personlig at førstnevnte har gått over stokk og stein prismessig.

hus og garasje har det gått mange timer de siste årene. Regner man egeninnsats så er nok det verdt noen millioner. Hadde aldri gått uten han gammern hjemme. 64 år og fortsatt i full jobb som snekker, han klarer ikke å la hammeren ligge. Nå ser det ut til at det blir å sette opp en garasje til, men det får bli til våren. Det blir en enkel sak. To år siden så begynte jeg å jobbe i administrasjon på ett av Norges største høvleri, så man blir jo litt påvirket når man kan jobbe med mye fine materialer, og det kommer jo selvsagt med noen goder når man jobber der materialene kommer ut av høvelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må benytte di kjennskap å fordeler man har rundt forbi 😉 bare å kjøre på å bygge når man har sjansen :bmw: 

Om e46 har noe bittesmå skavanker så må den vell være godt over snittet her til lands, ser knall fin ut. E34 er nydelige biler, har hatt flere selv 😅 e30 ble på mange måter oppbrukt på en måte det krydde av dem over alt å alle brukte dem på bane å treff over alt, ble litt mett på en måte. Egeninnsats får mann ofte minimalt betalt for om man teller timer 😅 men er man fornøyd med resultatet er det værdt det uansett😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Spennende 2 søndag i advent. Den beryktede betongplata ble prøvd flyttet. Det gikk vel så dårlig som det kunne gå. Knakk kanskje fort, så da var det bare å «pulverisere» den. Han som prøvde å flytte den trengte uansett fyllmasse, så han tar med seg traktorhenger til uka og fjernet alt. Bærer ingen stor sorg. Ville ha garasje der uansett, og 6m2 støpedugnad går fort uansett. Til våren så starter jeg med blanke ark på ny garasje og bod. Reisverket har jeg tatt vare på. Mye bedre plassering bak kort siden av huset inn mot friområde. Kort vei til inngangsdøra og bedre plassutnyttelse generelt.

e46en har fått pleie i helgen. Fikk tatt «stor service» på den i går. Dieselfilter, olje, oljefilter, luftfilter og kupéfilter. Bremsevæske er det ikke så lenge siden ble skiftet, så det lot jeg være. Bilen fortsetter å fungere. Km stand er 362 000. Eu utløper januar 2026, så det kryper seg fort mot 400 000. Rusten er som sagt kommer for å bli, så nå er det kun dieselfylling, enkel vask og service som blir tatt, under ser den overraskende bra ut for rust enda det hjalp bra med tectyl behandling for 10 år siden. Neste måned så har jeg faktisk eid den i 10 år!

e34en. Ikke stort å melde. Den står og foretar flytende oljeskift som jeg kaller det. Til våren er det bare å bytte filter og fylle på ny 10w40. Liten spøk, lekker ikke så mye, men det er noen dråper på gulvet. 

Driver med ett lite prosjekt på siden. Ønsker varmepumpe der e34en står. Fant en brukt til 1000 spenn. 2010 modell Toshiba, så den er gammel. Dog er det en rekke positive ting med denne.

produsert i Japan(sikkert 100% lik kvalitet som dem i Thailand, men folk skryter så mye av japansk produksjon.

nordisk versjon. Dette var en av de første nordiske modellene Toshiba kom med. Den har da større kompressor samt høyere gasstrykk. I tillegg til 8 graders funksjon! Hvilket er perfekt for min del i garasjen. Den skal levere 3100watt på -15.

Er selvsagt en risiko å ta med gammel varmepumpe, men jeg legger opp nye rør og ledninger mellom inne og utedel. Skulle dette kjøpet være kast, så får jeg brukt opp igjen dette. I følge svensk varmepumpe forum, så var det en vanvittig god pumpe når den var ny om ikke annet. Hjelper lite hvis den ikke fungerer, men😅.

legger ved noen bildedryss.

IMG_1178.jpeg

IMG_1179.jpeg

IMG_1167.jpeg

IMG_1168.jpeg

IMG_1169.jpeg

IMG_1170.jpeg

IMG_1171.jpeg

IMG_1172.jpeg

IMG_1173.jpeg

IMG_1174.jpeg

IMG_1073.jpeg

IMG_1074.jpeg

IMG_1077.jpeg

IMG_1076.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT/ E34 525i spenstig søndag

Bra å se du fremdeles holder liv i e46en din enda og igjen her ser man jo hva vedlikehold har og si 😊

Du har jo hatt den lenge og den har jo gått et stykke ,likevel leverer den .

Må jo være nydelig å ha en garasje som du har bygd deg og stå i nå som denne årstiden er her .

Du får oppdatere når du skal til på e34en ,det er jo liksom rosinen her nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Bra å se du fremdeles holder liv i e46en din enda og igjen her ser man jo hva vedlikehold har og si 😊

Du har jo hatt den lenge og den har jo gått et stykke ,likevel leverer den .

Må jo være nydelig å ha en garasje som du har bygd deg og stå i nå som denne årstiden er her .

Du får oppdatere når du skal til på e34en ,det er jo liksom rosinen her nå 😊

"Problemet" med e46en er jo at det er jo litt gøy å klemme på kilometer på den. Nå har den gått så langt at det bare er "morsomt" med høyere tall i displayet :P Folk som ikke kjenner godt til bmw blir jo litt sjokkerte når de står noen meter unna den og får vite at det er en 23 år gammel bil😅

Garasjen er det ingenting å klage på annet enn at det er litt småkjølig. Hvis det er -13 ute, så ligger den på ca 2 grader inne uten noe form for varme. Jeg bruker den også som oppbevaring for drikkevarer, så målig er jo å holde det i flytende form 😗 Men jeg må si den ramløsa'n jeg hente nå var frisk og god, den holdt nok rundt 2-3 grader🤪. Fått montert sammen veggstativet til varmepumpa fra jula, makan til bøyd ræl. Måtte jo leke blikkenslager i gode 30 minutter før jeg fikk det sammen. Koster tid å spare penger, men jeg har ikke dårlig tid, så jeg står for det billig kjøpet der. E34en har jeg ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre av vedlikehold i vinter. Det frister å starte med hjelpesnekkeforing, kjøpe en ny sånn i lemførder med forhåpentligvis. Foringer står generelt står egentlig øverst på listen. Interiøret må jeg også gjøre noe på sikt, så jeg får bruke vinteren til å sanke litt deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...