Gå til innhold

BMW E46 320DAT Prosjekt garasje


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, tennbrikket skrev:

Det har krevd sitt stell, men iht gjennomsnittet av E46 som går på veiene i Norge året rundt så tror jeg den har holdt seg bra. Flere vask i uka er viktig faktor, ja. Har du sett noe på salt X produktet som bilpleiekongen har tatt inn nå?Det ser meget interessant ut. Har heldigvis inngått forslag i pendlegruppa til jobb om å kjøre ukesvis i stedet for å bytte på dager. Med 3 stykk som kjører så kan bilen stå i 2 uker om gangen, så får jeg koste på den litt lakkering til våren.

Ikke sett noe på noe salt produkt. Men det må nok anskaffes, salta i Oslo vil jo ingem ende ta, så fort det er meldt 1 mm snø så er dem ute med faenskapet. Har mulighet til å ta kollektivt til jobn og kommer til å prøve på det. Kommer til å bruke bilen de dagene det er skikkelig møkkavær og ikke noe særlig oftere enn det håper jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Ikke sett noe på noe salt produkt. Men det må nok anskaffes, salta i Oslo vil jo ingem ende ta, så fort det er meldt 1 mm snø så er dem ute med faenskapet. Har mulighet til å ta kollektivt til jobn og kommer til å prøve på det. Kommer til å bruke bilen de dagene det er skikkelig møkkavær og ikke noe særlig oftere enn det håper jeg. 

 

Usj kollektiv ja. Hatt mine turer på trikken til og fra skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått gjort meg ferdig ( så langt jeg gadd når forkjølelsen kom snikende) la om til vinterdekk i dag, spådd snø på østlandet på fredagen, så viktig å være forberedt. Ble lite med bilder da timene gikk utrolig fort, men snuser litt på coating til sommeren. Må dog få fikset ene hjulbuen som jeg har prøvd å redde med med ferrobet og quick bengalakk. Batteriet begynner å bli gammelt, så prøver en lading i natt. Fattern hadde hatt en ctek lader som var uåpnet, så skumleste manualen før jeg plugget den i, så får vi se hva den sier i morgen tidlig.

IMG_20191106_210421.jpg

IMG_20191106_194608.jpg

IMG_20191106_194602.jpg

IMG_20191106_194557.jpg

IMG_20191106_183813.jpg

IMG_20191106_183807.jpg

IMG_20191106_183756.jpg

IMG_20191106_183749.jpg

IMG_20191104_190029.jpg

IMG_20191104_190034.jpg

IMG_20191104_190046.jpg

IMG_20191104_191637.jpg

IMG_20191104_191703.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil! Skikkelig fint å se en temmelig original E46 uten rusthuller i dører og paneler 😁

Har forsøkt meg med to-komponent lakk og klarlakk etter litt rust"pynting" på min E46 i høst. En liten flekk i bakre hjulbue, ble stor i møte med slipemaskin. Spent på holdbarheten. Det handler mest om å drøye rusten lengst mulig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, And-reas skrev:

Pen bil! Skikkelig fint å se en temmelig original E46 uten rusthuller i dører og paneler 😁

Har forsøkt meg med to-komponent lakk og klarlakk etter litt rust"pynting" på min E46 i høst. En liten flekk i bakre hjulbue, ble stor i møte med slipemaskin. Spent på holdbarheten. Det handler mest om å drøye rusten lengst mulig 😊

Takk. Denne er ikke strøken i dører denne og, måtte av med "pyntelista" som er rundt døra i fjor for å pusse og flekke. Flaks at jeg oppdaget det før det hadde rustet seg gjennom hele døra, får håpe det holder. Blir ikke arbeidsløs når det gjelder rust og gamle biler, men man må prøve seg litt fram for å holde det i sjakk.

5 minutter siden, sveigis skrev:

Som tidligere sagt ,veldig fin e46 som ser ryddig og godt tatt vare på .

Og den fargen da 👍👍😅

Nypolert topazblau 364 farge er det lite som slår :P. Var henholdsvis kaldt på østlandet i dag -10/11 i dag tidlig, og -5/6  ved ettermiddagen. Det var da ikke noe tegn til salt, og da er det alltid like stas å komme på jobb med nypolert bil, den gleden er nok kortvarig i den tiden vi er i møte nå, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Liten oppdatering på fredagskvelden. Lite som skjer, gnur seg i salt annenhver uke. Bytter på å kjøre til jobb med en kollega så får holdt seg unna litt salt. Hadde EU i desember, gikk ikke sånn kjempebra. Litt skuffet da det var omtrent 20k km siden forrige EU og da var det null feil, og eneste som har skjedd de to siste årene er oppgradering av understell. Reagerte dog på noen av feilene jeg fikk. Rustne bremserør, oljelekkasje, parkeringsbrems og bærearmer bak. Rustnebremserør og oljelekkasje sa jeg meg uenig i og da jeg begynte å stille litt kritiske spørsmål til kontrolløren så ble jeg bare avvist. Oljelekkasjen kunne jeg "nesten" forstå, jeg hadde montert veivusfilteret feil en gang i tiden, så det svettet litt olje her. Ikke nok til at jeg måtte etterfylle, men det var da noe søl. Dette rettet Quickfix opp da bilen var inne for tuning. Bremserør syns jeg hørtes litt snålt ut da bilen er understellsbehandlet og kjørt svært lite i salt opp igjennom årene. Importbil og gått i bardufoss i mange år, så denne hadde knapt sett salt før jeg fikk den. Hadde den på ett annet verksted i dag, og de krysset bort de feilene da de mente det var piss. Bilen lakk ikke olje når de så på den, og bremserørene så fine ut alder og km tatt i betrakning. Er jo ingen nybil dette her. 

Har bestilt opp nye bærearmer. Satt GS performance armer der med alu foring hvis jeg ikke tar feil. Kjedelig å gå tilbake til originalt da det visstnok er noe "ræl" i forhold. Endte opp med powerflex, så bestilte disse fra koed istad. Ser ikke ut som en kosejobb, så dette blir satt bort på verkstedet jeg hadde den på denne uken. Satser på eu godkjent bil som er klar for 2 nye år og mange km i løpet av nærmeste framtid.

https://koed.no/no-no/product/PFR54615G

 

eukon.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kinkig dette med PKK, det kan mange ganger koke ned til en enkelt person.

I tillegg er det vel slik at, om de er for slappe og bilsakkyndige foretar en stikkprøve, og de finner ut at det er feil. Da blir det vel en form for reprimande. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

Det er jo kinkig dette med PKK, det kan mange ganger koke ned til en enkelt person.

I tillegg er det vel slik at, om de er for slappe og bilsakkyndige foretar en stikkprøve, og de finner ut at det er feil. Da blir det vel en form for reprimande. 

er helt klart subjektivt dette. Velger derfor ikke å nevne verksted. Dog så var bilen hos bilia for ett par tusen km for hjulkontroll. Der fikk jeg også en tilstandsrapport på hvordan bilen var under. Byttet samtidig noen slitedeler mens jeg var der, og mekanikeren var generelt fornøyd med hvordan bilen var under mtp alder og km. Jeg regner med han hadde nevnt at det bremserøret var på vei til å "dø".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
2 minutter siden, Otis skrev:

Nais! Er det fra trf? Godt med corona tider på en måte. Man får bedre tid.

Dette er faktisk airtec https://www.airtecmotorsport.com/product/airtec-intercooler-upgrade-for-e46-320d/ Fikk den ganske rimelig da både jeg og en kollega bestilte sammen. I tillegg så "lånte" vi addressen til en svensk kollega så sparte oss litt der også.

 

Ja, i dissa corona tider får man litt ekstra tid. Er foreløpig 50% permitert, så jobber annehver uke. Greit å ha noe å gå til, men. Kan  fort bli rastløs når man bare sitter inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da begynner sommeren å innta østlandet hvert fall, så da var det på tide å få gjort bilen klar for sommeren. Intercooler ble montert, ikke veldig imponert over airtec sin løsning. AC vifta måtte jeg fjerne, det var selvsagt ikke opplyst om verken i guiden eller på nettsiden. Utover sommeren så skal jeg nok få kjøpt en original pull vifte som man monterer bak radiatoren. Denne bruker samme koblingen til vifta, biler med manuell girkasse etter ett visst årstall ble visst levert med dette er hva jeg har skjønt. Forhørte meg med litt finsker og briter på utenlandsk forum, og de hadde gjort det samme uten problemer. Blir vel noe slikt som denne : http://m.finndel.no/delinfo.aspx?dnr=482831&f=004&dk=1653&bk=060501&no=4

Ellers ble det en kjapp service i form av olje, filter, luftfilter og mikrofilter. Har ikke gått så hinsides mange km siden forrige service, men siden steg 4 ble montert så har den blitt brukt.

Ble også en "kjapp" polering. La på noe gyeon wet coat i vinter, makan til ræl. Ble stygge flekker alle stand, ett helvete å polere bort, og ikke minst tidskrevende. Fikk da skrelt bort litt klarlakk uansett. Bilde Bonanza inc. Er mye juksevinkel, er en haug med riper enda, men har verken kunnskap eller tid til å fjerne absolutt alt.

Fremtidsplaner for bilen nå er fint lite. Er vel ikke så himla mye mer å gjøre med denne bilen annet enn å holde den i live. Har planer om å få montert magnaflow lyddemper jeg har liggende sånn at jeg får dobbelstuss bak. For uten om det så har jeg fortsatt 330d kalipere liggende, men det blir nok ikke før neste år, plenty med skive igjen.

Fikk låne noen 20mm og 10mm spacere av en kamerat. Subba med begge parene bak, så det blir ikke noe. Valsing står ikke høyt oppe, og dekka har mye mønster igjen, i tillegg så syns jeg det er godt å kjøre med litt gummi. Er ikke så jævlig bra veier her i området.

 

 

IMG_20200414_222242.jpg

IMG_20200405_181716.jpg

IMG_20200405_181723.jpg

IMG_20200405_193422.jpg

IMG_20200405_200916.jpg

IMG_20200406_203002.jpg

IMG_20200415_175305.jpg

IMG_20200415_205507.jpg

IMG_20200414_222130.jpg

IMG_20200414_222234.jpg

IMG_20200416_152219.jpg

IMG_20200416_152615.jpg

IMG_20200401_185114.jpg

IMG_20200403_193046.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT Prosjekt garasje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...