Gå til innhold

BMW E46 320DAT Prosjekt garasje. E34 update


 Share

Anbefalte innlegg

Takk for det. Har klødde lenge etter "ny" bil, men har klart å holde suget nede. Lysten på å komme inn på boligmarkedet har vært større. Nå som i tillegg han far dro i litt snorer for å skaffe tomt, i tillegg sa han seg villig til å sette opp hus, så kunne jeg ikke gjøre annet enn å kjøre på.

Har ikke begynt så mye med planlegging enda, tror jeg skal høre med en arkitekt som kan se på tomten å komme med ide til både hus og garasje. Er jo noe med at det skal se "naturlig" ut også.

I kjent stil så er det mamma som har begynt å spørre mest. "Hvordan bad har du lyst på, fliser eller plater? Svart kjøkken er jo veldig populært, men man kan gå litt fort lei"

Satser på at detta blir bra! Så får det komme en eldre BMW med manuell, takluke og 6er når alt er ferdig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Lite på bilfronten. Alt fungerer egentlig slik som det skal. Nærmer meg 300k km med stormskritt. Heldigvis for bilen sin del så har det vært en kald vinter, dette resulterte i lite salting, så heldigvis lite å melde på rustfronten. Såklart at på en 20 år gammel bil som går i dette nordiske klimaet så er det noe noe.

Ble monterte eksos med doblestusser på høsten i fjor, noe som resulterte i endel droning. E46 er jo veldig dårlig lydisolert, men heldigvis så er dette fult mulig å gjøre noe med. Framdørene tok jeg for noen år siden så nå gjenstod egentlig bare bagasjerommet, batteribrønn og bakdører. Her ble det lagt ground zero matter, og dette hjalp betraktelig. Fortsatt ikke helt stille, men på en " daily" så verdsetter jeg lydkomfort såpass at 1000kr var verdt det.

Dog så er kjøpelysten på noe nytt i skikkelig berg og dalbane. La om til sommerfelger i helga og skulle ta meg en kjapp tur for å teste. Rakk å kjøre 400m før "naboen" hadde mini BMW treff. Er jo ikke til å stikke under en stol at effekt og ytelse er morsomt, så når man står der med vogna som trossalt har steg 4, men du enda har minst effekt, så blir man jo litt lysten på noe nytt. Var en grei samling med biler, 435i n55 manuell steg 2, E91 325d manuell TRF steg 2, E90 330d manuell TRF steg 2, og sist med ikke minst nyeste dieselrakketen i bygda E91 330d manuell med TRF steg 3+. Fikk ake en tur, og makan til lokomotiv det greiene der er.  Meeeeen fornuften får vel seire denne gangen også. Alt for høy bruksverdi over salgsverdi på e46en, så den må neste bare brukes opp. Siste jeg er redd for er motorproblemer, så det må nesten være rusta dessverre som kommer til å ta knekken på den, har forhåpentligvis noen år igjen.

Lite som skjer på husfronten. Har vel blitt enig med arkitekten angående plantegning, men i kjent stil så står det bom stille i kommunen, så dette blir jo venting og mere venting. Lander på 128 kvadrat ett plan, også fikk jeg lurt inn en garasje på ca 50 kvadrat. Hadde vært fint å kunne begynt med graving så fort som mulig sånn at man blir ferdig med utvendig skallet til vinteren.

Ble en kjapp utvendig lakkrens med swissvax shield på toppen, får skikkelig fram topazblau fargen. Etter over 6 år i eie så blir jeg jammen ikke lei den fargen. Evig takknemlig for at tysker'n som bestilte denne bilen valgte en skikkelig farge og ikke sølv. Får vel slenge på litt bildedrøss.

16175683312968820204407474625871.thumb.jpg.2d77d8947e6798f1d4c2d1174ad75a05.jpg

IMG_20210403_130836.jpg

IMG_20210404_150019.jpg

IMG_20210404_145502.jpg

IMG_20210404_212837.jpg

IMG_20210404_220613.jpg

IMG_20210404_220545.jpg

IMG_20210417_135800.jpg

IMG_20210417_141617.jpg

IMG_20210417_141647.jpg

IMG_20210417_141735.jpg

IMG_20210417_142106.jpg

IMG_20210417_152453.jpg

IMG_20210417_153932.jpg

Snapchat-60105989.jpg

Screenshot_20210421-193933__01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT dill dall

Alltid gøy og se denne tråden .

En e46 som ser sånn ut blir man glad av 😊

Seks år allerede ,tiden går fort .

Ja Topazfargen er lekker helt klart .

Tenker det gjorde susen med lyddemping i bilen .

Husker fetteren min hadde en e46 136 hk og jeg syntes den var mye lyd innvendig i til å være så ny som den var da .

Igjen bra du passer på denne Tennbrikett😎😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, sveigis skrev:

Alltid gøy og se denne tråden .

En e46 som ser sånn ut blir man glad av 😊

Seks år allerede ,tiden går fort .

Ja Topazfargen er lekker helt klart .

Tenker det gjorde susen med lyddemping i bilen .

Husker fetteren min hadde en e46 136 hk og jeg syntes den var mye lyd innvendig i til å være så ny som den var da .

Igjen bra du passer på denne Tennbrikett😎😎

Syns det er sjokkerende hvor stor forskjell det er på e9x og e46 når det kommer til støydemping. Ble endel bedre med lyddemping, men tror jeg har litt å gå på når det gjelder dekk. Kjøpte BBS felgene med nesten nye dekk så føler nesten jeg må bruke opp dem, sitter billig serien til Nokian. Helt OK grep, men komfort faller de gjennom.

Topazblau syns jeg er hvert fall top 3 farge fra denne "årgangen" . BMW har veldig mye fine farger, og jeg må si at de treffer skikkelig med blåfargene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Går lenge mellom slagene her også, lite å melde. Er vel ett uttrykk som at gult er kult? I sammenheng med instrumentpanel og bil, så er jeg dog sterkt imot det uttrykket. Begynte å bli endel  gule lamper, så noe måtte gjøres. Jeg vet ikke med dere, men det siste jeg tenker på etter en bolt har knekt er å ta bilder av resten av prosessen, så lite ferske bilder i dag dessverre. Bolten som man fester ABS sensor i spindelen knakk såklart tvers av. Fikk "lurt" på plass sensoren på, så den sitter nå der. Annet som er trist er vel at jeg byttet ABS sensor venstre side for  litt over 2 år siden og ca 25k km. Da kjøpte jeg ORIGINAL sensor fra GS, ikke imponert over levetiden på denne, men er vel bare uflaks :(.

Oljenivåsensor har også vært defekt siden jeg foretok en kraftig underspyling ved den lokale bensinstasjonen i vinter, er trykk i de pistolene der for å si det slik. Ble intet annet enn ABS sensor, oljenivåsensor, olje og filter skift i dag. KM er på ca 295,5k, så har kjøpt inn til en stor service nå på 300k km. Må vel ta denne før jul også.

Liten heads up: Se på bilde av oljenivåsensoren. Hella som har produsert disse originalt. På koed så er det over 2000kr for "org BMW sensor", men "hella sin" er det 1000kr. Forskjellen er at BMW logoen er "frest bort" fra alternativ delen.  

 

Merker dog at interresen for bilen begynner å dabbe litt av, har utsatt de sensorbyttene nå i ett par måneder. Hadde dette vært for ett par år siden, så hadde jeg bytta de tvert, men etter snart 7 år så blir man lysten på noe nytt.  Nå går jeg snart i gang med husbygging så det passer ikke sånn veldig bra å bytte ut noen bil nå, men alt til sin tid. Byggesøknad er sendt så håper denne blir godkjent fort som F. Lyst til å være ferdig med mye til jul, litt optimist må man vel være. Målet var å få startet før fellesferien så henger allerede etter, men fy flate for ei papirmølle dette greiene her. Både når det gjelder finansiering og ansvarserklæring. Dette er jo helt ny prosessor for meg da det både er førstegang jeg bygger og førstegang ute på boligmarkedet. Heldigvis så har han far litt bedre erfaring som både snekker og har bygd nytt selv, men har skjedd litt siden 1989 for å si det slik.  Gleder meg uansett til å bli ferdig, deilig at bare alt er nytt!  Garasjen blir nok ikke ferdig før til sommeren, men :P 

 

 

Føler jeg har skrevet noen ord, men bilder sier mer enn tusen ord, så legger ved noen tusen ord nedenfor. 

1.png

2.png

3.png

IMG_20210617_170229.jpg

IMG_20210618_062325.jpg

IMG_20210629_175922.jpg

IMG_20210727_191007.jpg

IMG_20210801_101354.jpg

IMG_20210801_104758.jpg

IMG_20210801_115820.jpg

IMG_20210801_120016.jpg

IMG_20210801_125840.jpg

IMG_20210801_144145.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT Gult er "kult"?

Nydelig når sånn dritt forsvinner fra displayet. Må selv bytte en sensor til lysjustering på min, denne er bytta en gang men fikk trolig defekt del. Får opp feilmelding på høyde på bilen på min. Tidligere nå i sommer hadde jeg den inne på hjulstillingskontroll så fikk vekk hele juletreet som sa at styrevinkel ikke funka :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Shattered skrev:

Nydelig når sånn dritt forsvinner fra displayet. Må selv bytte en sensor til lysjustering på min, denne er bytta en gang men fikk trolig defekt del. Får opp feilmelding på høyde på bilen på min. Tidligere nå i sommer hadde jeg den inne på hjulstillingskontroll så fikk vekk hele juletreet som sa at styrevinkel ikke funka :P

 

Alltid vært veldig nøye på å ha ett rent instrument for feilmeldinger, men jeg skal være så ærlig å si jeg jeg lot det gå en stund nå. Har dog BMW ISTA tilgjengelig så undersøkt at det ikke var noe alvorlig. Deilig å få det bort, så får håpe jeg slipper å se andre gulelamper enn indikasjon for lite drivstoff fremover. Eneste deilige med å ha gammel 3 serie, er jaggu ikke mange sensorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bank i bordet, E53'en min er 3 år eldre enn den forrige E61 jeg hadde, og har nesten ikke hatt noen feil på den! Min er 19 år gammel nå og går som en ny bil nesten. Etter dysehelvetet for noen år siden har jeg ikke hatt noen problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Aldri fred å få! Syns BBS felgene ble så fort møkkete av bremsestøv. Kom på at det var nok endel km siden de klossene ble byttet. Tenkte jeg fikk sjekke tilstand. De sang greit på de siste millimeterne. Nye klosser må dermed til. Fant også ut at jeg hadde ett @TRF EGR kjøler delete kit liggende som jeg kjøpte av han før jul. Sikker fint og få fjernet det tullet før vi går mot kaldere tider igjen. Veldig kjapp og enkel skruing, angrer på at jeg ikke har gjort det før, men nå er det da på plass.

298800km står klokka på nå, blir en stor service før jul med alt av filtre. Tenkte jeg skulle bytte servoolje også. Denne var helt brun. Noen som vet hvordan servoolje som går på denne?

Ellers har jeg bestilt meg wiper delete plug. Gammel stasjonsvogn som går i salt, den viskermotoren har vært defekt så lenge jeg har hatt bilen, så fjerner den like så greit. Får fint kit på killallwipers.com for de som er interessert. https://www.killallwipers.com/product/bmw-3-series-e46-touring-flush-fit-wiper-delete-kit/

husbygging går da framover. Satser på grunnmur til uka. Får håpe alle fire veggene er oppe før jul. Garasjen blir på 6m*8.4m så her blir det grei nok plass til å styre.

 

IMG_20210910_191131.jpg

IMG_20210910_182547.jpg

IMG_20210910_182552.jpg

IMG_20210910_190807.jpg

IMG_20210905_165754.jpg

1631294808204750673858732120158.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT EGR og Co
  • 4 months later...

Lenge siden sist her også.  Selv om dagene varer 24 timer, så føles de kortere. Går heldigvis mot lysere tider! Lite jubileum i dag. 7 år siden jeg hentet denne vogna! Vært både opp og nedturer, men den har uten tvil vært med å dyrke en hobby. Fikk den EU godkjent denne uken, så nå er den også klar for 2 nye år. Var noe småtteri som  måtte ordnes, men på en 20 år gammel bil med over 300k km på telleren, så er vel det å forvente. Lekk i flexiskjøt på downpipe, bærebru foran og bremserør. Ble til at jeg bare satte bort alt, kunne vel ha byttet bærebrua foran, men akkurat nå så følte jeg at det var godt å bare sette den bort og få den EU godkjent med etterkontroll uten å tenke på noe annet enn å dra VISA kortet. 

 

Har fått gjort wiper delete på bakruten om ikke annet. Den viskeren har aldri gått i de 7 årene jeg har eid denne. Etter hvert som jeg fikk ut mekanismen så satte jeg den i skrustikka å prøvde å vri den med verktøy. Det smalt, og alt gikk i oppløsning. Kunne jo selvefølgelig ha byttet den mekanismen som skal gå rundt, men syns det ble skikkelig clean bakside ut viskeren.  Har lenge vurdert å ettermontere e46 m3 ratt med SMG, også koble denne opp mot steptronic, da får man girt opp og ned i sport med +/-. Gikk dessverre glipp av ett ratt til en OK pris på fredag. Får kjøpt plug'n play ledningsnett til dette og så lenge man har riktig slepering med 2 pin til +/-  så er det en veldig enkel "mod". Sikkert litt "gimmick" men.  Er enkelt å reversere trenger kun å bytte tilbake til org ratt igjen. Ledningsnettet kan være plugget i uten at det gjøre noe. 

https://www.ebay.com/itm/115052960210

 

 

Dagene går veldig lite i bil annet enn kjøring til å fra jobb, med en avspyling ukentlig. Husprosjekt og jobb tar stort sett alt av gjenværende tid i døgnet etter man har sovet. Ikke alt har gått på skinner med husprosjektet heller, ting tar tid. Ble en liten "set back" nå før jul. Hadde bestilt 1. sort takstoler, men kvaliteten på det som var levert stod ikke i stil med hva som var bestilt. Disse ble bestilt før 1. juli prisoppgangen, og ble avtalt at disse kunne lagres hos produsent. Lagring hadde de gjort, men det under åpenhimmel, så disse var fulle i sopp. Ikke akkurat det man forventer når man kjøper NYE takstoler. Disse ble montert, og senere tatt ned igjen etter han far hadde fått krevd nye etter mye om og men. Etter over 40 år i bransjen så hadde fattern aldri sett verre nye takstoler. Fikk satt opp nye takstoler igjen da 22 desember. Stort sett så har jeg ingenting mot en skikkelig snøfull vinter, men akkurat nå så kunne jeg ønske det var vindstille og uten nedbør, men vanskelig å styre været dessverre. Skulle helst hatt det tett, men når man kun driver på kvelden for øyeblikket så er det ikke så veldig mye man rekker. Fattern skal ha med seg en kollega å begynne på dagtid så fort det blir litt mer lyst på morgenen, forhåpentligvis skjer ting litt raskere da. Har vel ikke noe stort mål om når det skal bli ferdig, får ta tiden til hjelp. Får håpe vårsola kommer fort i år! Var nydelig å drive ut i høstsola.  Har i utgangspunktet fått godkjent søknad om 50 kvadrat garasje, men syns dette er litt lite, så vurderer å søke på nytt å slå skikkelig til i 2023 hvis jeg har igjen noen kroner når huset står. 

7.thumb.jpg.f7173c089f60533a51971e34c722eb6f.jpg3.thumb.jpg.55d76c2eb6ebdbbc9c299d3fe3573eac.jpg4.thumb.jpg.ad8dde55912799ae78a7caee29303b0f.jpg5.thumb.jpg.736104c44edced7dad54cb9d4b7754f6.jpg1.thumb.jpg.7efd5de4ebe74bca67fa64ec617b18f5.jpg2.thumb.jpg.3c5e63a203efe6e26e4a10c18091c7d9.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT On The Road Again
2 minutter siden, Otis skrev:

Sykt at de lagrer de ute!? Men bra det ordnet seg, selv om du sikkert er kraftig forsinket nå da.

Noen ganger er det absolutt beste valget å betale for verksted.

Spesielt når det stod på emballasjen på limtredragere «må lagres tørt for å opprettholde garanti». Fattern var ikke slik veldig fornøyd. I følge dem var det en glipp i «systemet». Ville først slå av 12k, men under 10% av kjøpssummen er ikke så mye i den sammenhengen her, er nok ikke de kronene som velter lasset. Skulle tilby vask og behandling gjennom 3. part firma. Første han fyren ringte å sa var at han trengte plussgrader. Vet jo aldri når man får plussgrader i november. Kan jo gå flere måneder før man ser det på gradestokken.  
 

vært så mye overtid i det siste, så tanken på å begynne å klundre med rustnebolter på kvelden etter 13-14 timer lange arbeidsdager er ikke det som frister mest. Ordtaket enkleste er ofte det beste passet best i den sammenhengen her.
 

lyst på sonos høyttalere i taket, men prisen på den sonos forsterkeren matcher ikke de lønningene jeg får hvert fall, spesielt når man har lyst på en 4-5 soner. Fant en morsomt DIY «hack» på nettet. Kjøpt en gen 1 symfonisk på Finn, og har finpusset loddekunnskapen på jobb i dag, så nå er jeg klar ! 

 

https://www.thetylergibson.com/ikea-symfonisk-amp-modification-guide/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Dagen VG meldte at sydenvarmen kom i pinsen så bestemte AC'n å takke for seg. Kondenseren lekker som ei sil. Har også hatt litt problemer med kjølevæske som blir borte, litt oftere i det siste. Kjørte bilen inn i garasjen, og heiste den opp idag. Lå en fin "putt" på gulvet med kjølevæske, så det lekker nok en plass. Syns det er litt vått rundt ekspansjonskar, så mulig det kommer der. Jeg bestemte meg nå bare for å bytte "alt" som har med kjøling i front. Sitter 20 år gamle deler med 310k km på baken der, så kan jo banne på at x,y,z hadde måtte blitt byttet innen kort tid uansett. Ble mye alternative deler nå. Hvis de holder 4 år så er jeg fornøyd. Jeg kjenner jeg ikke har lyst til å koste på den alt i org BMW deler. Da hadde prisen blitt en helt annen.  Jeg benytter stort sett kun lemførder og org bmw deler i understell, men akkurat til denne jobben ble det mye "humbugg" 

Tenkte jeg skulle kjøre nytaktikk på hvordan jeg angrep dette. Bestemte meg for  jo å demontere alt før jeg la inn bestilling på koed. Er jo alltid noe småtteri man glemmer som ryker underveis. Denne gangen gikk det veldig fint vel å merke. 

Fant en jordingskabel fra motor som hadde bestemt seg for tidlig sommerferie også, så denne må gjøres noe med. Er alltid noe småtteri med disse gamle bilene, men er vel litt av sjarmen selv om det er best når alt fungerer. Ellers går det stort sett i hus om dagen. Sakte men sikkert fremover. Dagen etter jeg hadde fått vinduene, så klarte fattern å nesten skjære av seg to fingre på jobb. Montering ble dermed utsatt med ett par uker. Er vel ikke verst å ha alle finga i behold etter å ha vært snekker i over 40 år. Er "ferdig" utvendig, så nå blir det vel å drive inne i finværet i sommer :P Lite man får gjort med det, men. 

 

Fikk prøve en kollega sin i4 her om dagen. Det er det råeste jeg har kjørt. Fikk prøve launch control og det var helt vilt. Elbil gir kjøreglede uten tvil! På sin måte selvsagt. Man kan umulig bli lei "instant akselerasjon" når man cruiser i 50-80km/t

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

koed.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT Prosjekt garasje. E34 update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...