Gå til innhold

BMW E46 320DAT Prosjekt garasje


 Share

Anbefalte innlegg

Dessverre går ikke alt som på youtube når bilene her til lands går flere år i salt. Har hvert fall lært at jeg må bruke mye mer varme enn hva jeg bar brukt tidligere. Har nå endelig fått på alt foran, så nå mangler bare alt bak. Håper på å bli ferdig med det i morgen.

Som en liten trøstegave til meg selv så har jeg bestilt meg en artig liten dings. Har alltid hatt lyst på welcome Home lights og nå ser dette kanskje ut til å være løst.

https://modbmw.com/shop/modlight-lite/

Neste måned så kommer det også inn USB modem til å koble bak i spilleren, samt DAB+ adapter som også kobles i spilleren. 

http://xtrons.co.uk/4g-lte-usb-dongle-wireless-wi-fi-modem-stick.html
http://xtrons.co.uk/usbdab01-usb-2-0-digital-dab.html

IMG_20180822_193358.jpg

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.8.2018 at 23.17, Otis skrev:

Woohoo. Nå blir det ferdig snart! Dette tok tid.

Har hatt mine banneord om hvorfor jeg ikke bare satte den på verksted først som sist. Er heldigvis ufattelig mange erfaringer rikere. For en som er vandt til å reparere PCer på fulltid så var dette en nokså stor oppgave å få montert. Gikk heldigvis til slutt.

On 27.8.2018 at 0.00, danskiii skrev:

Steike dette var ikke bare bare, men det blir strålende til slutt skal du se! :D

Stor jobb for en som ikke kan skru for en femmer. Gikk til slutt dette også takket være god hjelp fra både forum og kjentsfolk.

 

Har hatt min første testtur rundt boligfeltet jeg bor på, tok ett par runder for å sjekke at alt sitter. Dagen i morgen går med til justering av høyde da den er alt for lav bak. Interiøret må vell på plass og. Er vell weight saving på rundetid språket, men er behagelig med lydisolering og 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med bilder i dag, men har fått tatt en kjøretur på ca 2 mil. Gjenstår enda litt finjustering på høyden. Meget spent på hvordan den blir med sprett nye vinterdekk og en 4hjulskontroll.

 

Ankom også en liten pakke i dag. Må si jeg er imponert over leveringstid en uke akkurat med den billigste frakten.( Tror det var Romania den ble sendt fra) Montering skjer kanskje ila helgen.

15355741331252419265470994766478.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

Når du har justert høyden ca der du vil ha den, så vil jeg anbefale å få bilen corner vekta. Det utgjør en enorm forskjell i bilens egenskaper.

Prøvde å google litt, men er det verksteder som gjør dette? Kom svært lite treff på norsk, dukket opp litt forumtråder fra over dammen der folk hadde gjort dette. Fant en YouTube video på det så får ta en titt på den i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, tennbrikket skrev:

Prøvde å google litt, men er det verksteder som gjør dette? Kom svært lite treff på norsk, dukket opp litt forumtråder fra over dammen der folk hadde gjort dette. Fant en YouTube video på det så får ta en titt på den i kveld.

Må vel benytte noen som har tilknytting til motorsport kanskje, TRF vet nok det bedre. Men det klinger best i mitt hode hvertfall. Har sett det har blitt gjort på Bilfag linjen på Våler, på Garasjen på tv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige verksteder har normalt hverken utstyret eller kompetansen til å gjøre dette. Men flere som er tilknyttet bilsport/motorsport kan gjøre det. Husker ikke helt hvor du holder til, men det finnes flere alternativer på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, TRF skrev:

Vanlige verksteder har normalt hverken utstyret eller kompetansen til å gjøre dette. Men flere som er tilknyttet bilsport/motorsport kan gjøre det. Husker ikke helt hvor du holder til, men det finnes flere alternativer på Østlandet.

Holder til i Nord Odal kommune. Når man er oppvokst på bygda så er jo alt som er under 2 timer nærme, så er mer enn gjerne villig til å kjøre en stubb for å få det gjort. Jessheim, Kongsvinger, Hamar og Oslo ligger alle under 1 time og ca 20 min unna. Bare å fyre løs med noen alternativer på østlandet.  Har ikke rukket og lest så veldig mye på det, men folk over dammen virker til å være meget positive til å få det gjort.

 

Har fått tatt en kjøretur i dag på ca 7 mil. Bilen føles meget stabil og tightere i svinger. Største forskjellen må vell være å gå fra å kjøre en w124 300d sugediesel i en måned til å ta en tur med BMW-en. Fy flate hvor dårlig den merca går, etter snart 700000km kan det ikke være igjen mer enn 70hk fra de opprinnelige 113hk som var der. 22 sekunder fra 0-100 da jeg var alene i bilen!!!! Kan jo bare tenke dere hvor dårlig det går med full Bil til jobb.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lite som skjer om dagen. Bilen står på lakkering igjen. Fått mer lakk fra Polen så da var det på'n igjen. Har dog bestilt litt snacks.

Dab+ adapter

4G LTE modem

TRF performance EGR standard

IBUS interface

 

Har også bestemt meg for å gå bort ifra 16" vinterfelger, og heller kjøre 18" på både sommer og vinter. Positive med dette er at jeg kan finjustere høyden perfekt til å være den samme året rundt. Kommer ikke til å heise den til vinteren, for å senke den til sommeren osv. Style 135M felgene blir da vinterfelger fra og med i år. Har sett litt på nye sommerfelger og foreløpig er det 3 alternativet som frister. 1) APEX arc 8 (vanvittig dyre, men lette hjul, har funnet noen sett billige brukt) 2) CSL felger (blir mest trolig noe replica av noe slag) 3) zito wp111 (kanskje verdens mest brukte felger, men de ser da helt OK ut.

 

Fikk denne uken dab+ adapteren. Dette er bare plug'n play med android spilleren som sitter montert. Selvfølgelig fulgte det med sånn forferdelig stygg antenne man skal lime i ruta. Kan faktisk ikke foredra denne typen antenne, så da begynte jeg å grave litt. Fant noen som hadde brukt original antennen som er i e39 ved å bruke en radio amplifier splitter. Løsningen så meget elegant og ikke minst original ut. Nå har det seg sånn at jeg er helt grønn på demping og ohm i antenne verdenen. I guiden jeg fant ble det brukt en forsterker som ligner meget på denne. https://www.ebay.com/itm/Dietz-41108-Profi-DAB-FM-Splitter-SMB-DIN-150-Ohm/391781807471?epid=1833558645&hash=item5b3803f56f:g:iMUAAOSwoddaWM3k&vxp=mtr#rwid

Stod ikke noe om ohm i guiden, og det er dette punktet som gjør meg veldig usikker. Hvis det er noen kloke hoder som leser denne posten, og kunne ha lagt igjen en kommentar om dette med demping og ohm har noe å si for min del med følgende forsterker så hadde jeg satt meget pris på det. Legger ved to stykk PDF dokument hvor det blant annet er en installasjon av 2din spiller for e39, samt litt informasjon om ettermontering av dab+.

 

 

BMW_E39_XTRONS-DAB-Splitter en.pdf

xtrons install.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT Prosjekt garasje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...