Gå til innhold

BMW E46 320DAT Prosjekt garasje. E34 update


 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Mathiseen skrev:

Liker felgplanene! både apex arc8 og csl er jo helt perfekt på e46:D

Stemmer det. Fellesnevneren for begge er vell at de er dyre :P Får se hva som kommer på markedet mot våren. Ett sett apex arc 8  som 3/4 felger var uåpnet ble solgt til 12k på finn. Dette var 18", dog litt breie med lavt ET for min smak, men hvis det dukker opp flere sånne alternativer til våren så kan jeg fort ryke på ett sett. Å handle nytt kommer hvert fall aldri til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp heller originalen, BBS RC300. Har akkurat handlet ett sett for 5k. 8,5" et 13 :) Apex er jo kopi av dem. Kommer ut sett hele tiden fra 3-8k avhengig av tilstand. evt litt mere for de med 10" bakfelg.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, hsd skrev:

kjøp heller originalen, BBS RC300. Har akkurat handlet ett sett for 5k. 8,5" et 13 :) Apex er jo kopi av dem. Kommer ut sett hele tiden fra 3-8k avhengig av tilstand. evt litt mere for de med 10" bakfelg.

Hmmmmm, det var ikke dumt. Har ikke tenkt på det i det hele tatt. Får se hva bruktmarkedet har å by på utover våren. Kan fort bli ett par BBS felger da hvis prisen er som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler bare å få igjen bilen fra lakkering, så skal det monteres mye godsaker. Dukket opp TRF EGR standard og radio forsterker samt kabler i posten i dag. Var verdt de ekstra kronene for å kunne benytte originale antennen i bilen,  hater de rute antennene man får med sånne DAB adaptere. Var og tittet til bilen på søndag, gjenstår fortsatt lakkering av  dører, har tatt vanvittig lang tid, og gjenstår sikkert noen uker før jeg får den igjen. Det er vell prisen man må betale for å gjøre det "privat" med lakk som må sendes fra PolenIMG_20180923_115747.thumb.jpg.9ebb03ca60fe19dec904b09910585596.jpgIMG_20180927_170607.thumb.jpg.75db465100042915110a2939553d5752.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som har tips til arbeidsbenk? Driver og ser på litt innredning til garasjen nr 2 som ble nylig ferdig isolert og klar til bruk. Tenker bruke den garasjen til ett detailinghjørne, så får den andre garasjen forbli skru garasjen. Arbeidsbenker/verkstedbenker er jo så himla dyrt, og trenger ikke proffe greiene i denne garasjen, bare noe enkelt noe. Har funnet en arbeidsbenk som virker meget lovende til prisen å være. Noen som har erfaring med nettsiden nedentil, og evt arbeidsbenken? Om folk har innspill på andre type arbeidsbenker i samme sjiktet så tas tips gjerne imot. Dybde burde helst ikke overstige 60cm. Sitter også og ser på reoler, har funnet noen på kampanje hos clasohlson til en fin pris som også ser helt greie ut. Skal kun bære bilpleieprodukter så trenger ikke å være store greiene.

 



https://www.importpris.no/products/arbeidsbenk-med-skuff?gclid=Cj0KCQjwxvbdBRC0ARIsAKmec9YBFv3vuHfN1ZiiRKLSPUcwacxNY0QF_J7QesM--YiCJBqgqWD9MdsaAsvOEALw_wcB

 

https://www.clasohlson.com/no/Reol/Pr408943000#undefined

43188729_878840425653020_6711638328514445312_n.jpg

43001580_252539118743780_5637951059189039104_n.jpg

43080753_319433698866655_6109409769594814464_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vurdert å lage selv da? enten i tre eller stål? Blir rimelig, og du får måla du vil ha. Anbefaler helst å sveise i stål, men tre fungerer også. Fester uansett bare kryssfiner på toppen til benkplate, vil du ha litt finish så kjører du til nærmeste blikkenslager og får knekt rustfri plate og limer den på toppen. Koster 500 lapp for 1mm rustfri plate til en liten benk her omkring, ferdig klipt og knekt. 

Har en sånn reol selv, men syns den er litt for jalla. Veldig spinkelt alt, trasig å montere, trasig å flytte pga konstruksjonen. Kjøpte 2, men var så dårlig at reol nr 2 aldri ble montert. Kjøpte heller industriskap i samme størrelse. Koster litt, men mye likere syns jeg. Veldig ok at microfiberkluter o.l står skjerma fra støv og sånt også. 

http://www.reolteknikk.no/Lager/Verksted/Skap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, hsd skrev:

Ikke vurdert å lage selv da? enten i tre eller stål? Blir rimelig, og du får måla du vil ha. Anbefaler helst å sveise i stål, men tre fungerer også. Fester uansett bare kryssfiner på toppen til benkplate, vil du ha litt finish så kjører du til nærmeste blikkenslager og får knekt rustfri plate og limer den på toppen. Koster 500 lapp for 1mm rustfri plate til en liten benk her omkring, ferdig klipt og knekt. 

Har en sånn reol selv, men syns den er litt for jalla. Veldig spinkelt alt, trasig å montere, trasig å flytte pga konstruksjonen. Kjøpte 2, men var så dårlig at reol nr 2 aldri ble montert. Kjøpte heller industriskap i samme størrelse. Koster litt, men mye likere syns jeg. Veldig ok at microfiberkluter o.l står skjerma fra støv og sånt også. 

http://www.reolteknikk.no/Lager/Verksted/Skap

Å lage selv er nok ingen dum Idé.  Får også målene jeg ønsker, skal sende forslaget videre oppover. Angående clasohlson reolene så var erfaringen din det jeg var redd for. Ikke noe særlig fan av vinglepetter reoler. Får lete videre, hvis ikke så får jeg heller ta en titt på industriskap som nevnt, finner vell kanskje noe rimelig på bruktmarkedet på den fronten og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du noen skruer i clas ohlson reolen blir den nok helt ok, men det jeg syns var så trasig er at når du skal løfte den litt for flytting, så faller liksom heile greia fra hverandre pga "alt" er bare klipsa inn i hverandre. 

Finner mye bra på bruktmarkedetet ja, en vask, litt pussing og ett strøk maling så ser det nytt ut også. Beste er at 99% er kvalitetsmessig veldig bra også. Tok ett kjapt søk på hyllereol på finn, kom opp mye bra for under tusenlappen. 

Skal du lage benk selv, så er det veldig greit å lage den så høy at du får verktøyskap fra biltema o.l under benkplata. Fleste slike skap er i noe lunde samme dimensjon. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Today was a good day.  Tenkte det var på tide med ett oljeskift, var mellom 14-16k km siden sist. Itillegg så har jeg fått lagt på vinterdekk på felgene jeg brukte i sommer. Blir tross alt nye sommerfelger til våren. Dessverre så har det seg slik at fattern har handlet seg en golf V 2009 modell, full i rust (overflate), men god teknisk. Denne skal han pusle med over vinteren, så blir lite ledig tid i garasjen fremover. Hadde hopet seg litt opp med ting jeg skulle gjøre på bilen, så fikk lurt meg inn ett par timer i dag.

Olje og filter ble byttet. TRF EGR erstatter ble montert, og i tillegg så fant jeg en vakuumslange som så rimelig kjørt ut. Har hatt litt problemer med at jeg syns effekten ikke har vært helt på topp i det siste, noe som mest trolig kan skyldes vakuumslangen. Tenkte å dra innom verksted på mandag og høre om de kan bestille opp noen meter med slanger og få byttet det meste som sitter greit til, etter 16 år, så er det sikkert flere slanger som er modne for utskifting.

Beklager møkkete bil, men har blåst som bare rakkern i dag, så fristet ikke så mye og stå å vaske.

IMG_20181013_191211.thumb.jpg.c7609d09b7dcb22ab4afd7206b2e64e8.jpg

15394383680276045335342359697927.thumb.jpg.1b526d949928f997c00e2a5754aee980.jpg

IMG_20181013_141814.jpg

IMG_20181013_154357.jpg

IMG_20181013_174416.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke det der slangen som går ned til den turbotrykks regulatoren da?  så en liten stubb med slange videre fra den svarte regulatoren til turboen? Dersom den har lekkasje blir det nok ivertfall fort rart :) Er ikke helt stødig på diesel, men dersom det er likt på 320dat som på min e39 530d, så vet jeg mange har slitt med den turbotrykks regulatoren også. Jeg bytta til ny original BMW i samme slengen. Kosta en tusenlapp. 

Mulig jeg tolker det feil, men i tilfelle du tenker på å la verksted ordne slanger, så er jeg 100% sikker på at du har null problem med å ordne dette selv utifra resten du har styrt med i tråden. :) Slange selger dem billig i meters lengde på Koed. Bare å gå inn i ETK, så ser du med en gang hvor alle slangene går. Tar du av kun 1 slange i gangen er det også egentlig umulig å gjøre feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

er ikke det der slangen som går ned til den turbotrykks regulatoren da?  så en liten stubb med slange videre fra den svarte regulatoren til turboen? Dersom den har lekkasje blir det nok ivertfall fort rart :) Er ikke helt stødig på diesel, men dersom det er likt på 320dat som på min e39 530d, så vet jeg mange har slitt med den turbotrykks regulatoren også. Jeg bytta til ny original BMW i samme slengen. Kosta en tusenlapp. 

Mulig jeg tolker det feil, men i tilfelle du tenker på å la verksted ordne slanger, så er jeg 100% sikker på at du har null problem med å ordne dette selv utifra resten du har styrt med i tråden. :) Slange selger dem billig i meters lengde på Koed. Bare å gå inn i ETK, så ser du med en gang hvor alle slangene går. Tar du av kun 1 slange i gangen er det også egentlig umulig å gjøre feil. 

Ja, jo burde vell kanskje prøve. Kan være jeg som er dårlige til å lete, men finner ikke meters slanger på koed hvis du siktet til at de selger ruller med slanger, fant individuelt, men kunne godt tenkt å bare kjøpt en rull. Fant dog noen på nettsiden til wurth. Angående turbotrykks regulator, så finner jeg ikke noe på koed, men som nevnt over så kan det bare være jeg som er dårlig på å lete :P 

https://koed.no/no-no/catalog/group/47665/11?steering=L&transmission=N&productiondate=20020700

https://nettbutikk.wuerth.no/slanger-kuplinger-og-tilbehor/drivstoffslanger/vakuumslanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, tennbrikket said:

Ja, jo burde vell kanskje prøve. Kan være jeg som er dårlige til å lete, men finner ikke meters slanger på koed hvis du siktet til at de selger ruller med slanger, fant individuelt, men kunne godt tenkt å bare kjøpt en rull. Fant dog noen på nettsiden til wurth. Angående turbotrykks regulator, så finner jeg ikke noe på koed, men som nevnt over så kan det bare være jeg som er dårlig på å lete :P 

 https://koed.no/no-no/catalog/group/47665/11?steering=L&transmission=N&productiondate=20020700

https://nettbutikk.wuerth.no/slanger-kuplinger-og-tilbehor/drivstoffslanger/vakuumslanger

På koed linken din, så blar du ned til "vakuumstyring" nesten nederst, så er det spesielt bildet i midten - "vakuumstyring turbo" som er av interesse. Der ser du både slanger, samt regulatoren som er nr 1. ( så nå at på noen sider tilbake nevnte du bytte av turbotrykksventil, mulig du da mener denne?) 

Forøvrig "må" du ikke kjøpe slanger på koed, men vær litt obs på kvalitet da miljøet i motorrom krever litt. Ikke all gummi tåler olje og varme like bra. 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er bilen vasket og klar for en gnukkende helg. Merker det er mye lakkstøv som sitter igjen etter lakkering. Dessverre så finner man også steinsprut på de mest utenkelige plasser når man inspiserer bilen nøye ved tørking. Vant en sånn lakkpenn i en give away som storefot hadde, må bare se om jeg finner den så har jeg hvert fall nok steinsprut å tette.

IMG_20181026_143004.jpg

IMG_20181026_130630.jpg

IMG_20181026_143015.jpg

IMG_20181026_143010.jpg

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT Prosjekt garasje. E34 update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...