Gå til innhold

BMW E46 320DAT Prosjekt garasje


 Share

Anbefalte innlegg

Til tross for influensa, så måtte jeg ut og benytte meg av t skjorte været som var her på østlandet. Bilen så ikke ut, så fant fram til stæsj og fikk tatt en runde. Merket at alt gikk ikke bort ved håndvask så før vårklargjøring så må jeg nok fram med sterkere kjemikalier.

Siden våren ser ut til å ha kommet raskere enn antatt begynte jeg å stresse litt. Som sikkert noen vet så valgte jeg å benytte meg av style 135 felgene som vinterfelger, da sommerdekkene på dem var kast. Tenkte at dette er ikke noe å stresse med i november og har tittet litt her og der etter felger, men plutselig så var mars her, og dette været kom. De siste dagene har jeg meldt meg inn i utallige fb grupper og satt opp 5 aktivsøk på finn etter felger. Det som stod øverst på lista var Apex arc, BBS rc, csl. Men dette var vanskelig å finne i vettu spesifikasjoner og ikke minst til en levbar pris. Målet var å havne under 10k, helst med dekk. Dessverre så viste det seg at jeg er like dårlig på å finne sommersko til bilen som jeg er til meg selv. (Les har brukte samme sko i flere år, Adidas gazelle fordi som lurer, ett nytt par hvert år). I slutten på forrige uke så kontaktet jeg ett par stykker på finn og krøp til korset og tittet på GS felger. Nå har det seg sånn at jeg er fryktelig dårlig på bredde og ET og på felger så jeg var  litt lost. Etter endel lesing på hva som var anbefalt for E46, så fikk jeg minsket søket litt. Etter enda litt mer titting på finn så fant jeg ett felgsett som oppfylte nesten alle mine krav. Disse er på vei i posten nå, og de røpes ikke før jeg har fått dem. Jeg føler selv at jeg "nailet" denne oppgaven og tror de fleste her blir overrasket over valget.

I tillegg dukket det oppe en pakke fra Litauen denne uken, en "billig" men grei oppgradering. Dessverre så skal jeg holde denne hemmelig fram til felgene ankommer. (Nei, det er ikke stjelt NBT, ratt eller cic fra nr norsk bil :P )

 

 

 

IMG_20190323_161748.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2019 den 1.54, And-reas skrev:

Lurer inne i mellom på om det er en av gledene i en slik jobb. Å skremme kunden, liksom... Du gjør nok lurt i å ikke provosere frem de gledene deres mer enn hva som er nødvendig. For enkelte er det nok at en kjører et spesielt merke. Og så kan man møte på folk i fartskontroll som spør om bilen din er til salgs. Ja, det var den hyggeligste fartskontrolløren jeg har møtt hittil. Ja, og så var det den førerprøvesensoren jeg diskuterte buss og blinklys med. Tidligere bussjåfør han, ja. 😅

Jeg er ellers generelt glad for at vi har "noen" som passer på at bilene som går på veien er i noenlunde grei stand 😂 

Min 3-er har også noe slik rust i plateskjøten under dørene og bakluka. Foreløpig har lakken ikke sprukket opp. Bilen har gått halvveis til fem hundre tusen kilometer, og fyller 18 år, så jeg tenker å holde det i sjakk med hyppig vask, polering, og ved å fylle dører og kanaler med en eller annen form for olje. 

Er nok enkelte som liker å ha litt mer makt, selv kunne jeg ønske at han var mer pratsom for å roe ned litt nerver, men enkelte er mer stille enn andre.

Den rusten bak døra var en rimelig kjei overraskelse, men tror jeg var heldig og fikk tatt den i grevens tid, så får vell bare følge med hvert år og heller pynte litt på det hvis det blir verre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har sommerskoa kommet i hus. Må si nervøsiteten har verdt tilstede i da da jeg kjøpte disse usett fra en hyggelig kar i Ålesund. Time for reveal! Valget falt da på ekte BBS rc 507 felger i 8.5 18" et38 spesifikasjoner. Kanten ble pusset og lakkert i fjor, så de ser meget bra ut. Ellers er det litt steinsprut her og der, men dette skal ikke på noen show bil heller. Dekkene er nesten nye, så må si prisen jeg fikk det for var meget bra. Virker ikke som det er så veldig populære felger her til lands, men syns da de ser helt ok ut, ble hvert fall ikke GS Kina felger på meg :) nå mangler jeg bare å vaske de enda engang, legge på swissvax autobahn også ett sett med nye senterkopper da disse ikke fulgte med.

Guiden jeg brukte for å finne riktig spesifikasjoner var følgende 

https://support.apexraceparts.com/hc/en-us/articles/360003547213-E46-Non-M-Wheel-Tire-Fitment-Guide?mobile_site=true

 

Den andre oppgraderingen ble jo intet mindre enn 330d calipere😎. Kjøpte fra Litauen i stedet for Norge, da disse faktisk er svarte og ikke brune.

IMG_20190326_195222.jpg

IMG_20190326_195216.jpg

IMG_20190326_193540.jpg

IMG_20190326_193444.jpg

received_372433466937146.jpeg

received_1050049338520699.jpeg

Screenshot_20190326-202140__01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt med tilbud på bilpleieprodukter om dagen, hvert fall når man er tom for både asfjaltfjerner og metallpartikkelfjerner. Satser på å kjøre en vårklargjøring i løpet av påsken. Koch chemie virker hvert fall aldri til å skuffe, så blir å satse på å få ferdig koch chemie "økosystem", toppet med litt swissvax produkter for glans, så får jeg håpe bilen blir blank til sommeren.1.thumb.png.417acca75a866b4d6ac2204dd4d09673.png2.png.fe6ab5a1dc25fa6670c0cb7143ce8421.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I håp om å trylle frem til snø, så spontankjøpte jeg en skiboks i dag, var ikke planlagt i det hele tatt, men dukket opp en annonse i en lokal fb gruppe. Hadde tilgang på hiace i dag, og det var bare en snau kjøretur på 5 minutter. Dermed har jeg ett lite sideprosjekt å pusle med. Boksen er på langt nær strøken, men fungerer, har lenge tittet litt her og der etter billige skibokser, men de har alltid vært for langt unna og jeg har heller ikke fått montert rails på bilen enda, så planen var lagt på is.

Det som må gjøres er å pusse ned skiboksen, er hel og pen uten synlige bulker og sprekker, så slipper nok å sparkle. Lakkere den, jeg har 1l bengalakk i fargekoden til bilen, så blir å rullemale den med dette. Ellers må pakninger, hengsler og låser smøres opp.

 

Tok også en etterlengtet service på bilen i går, søndag med lite å gjøre, så var det bare å hive på seg noen fillete arbeidsklær og innta garasjen. Olje, oljefilter, luftfilter, kuppefilter og dieselfilter ble byttet. Luftfilteret var hvert fall på tide, ca 20k km siden forrige gang, men en tørr og støvete sommer tror jeg var med på å bidra på kortere levetid på dette.

IMG_20190401_202907.jpg

IMG_20190331_173515.jpg

IMG_20190331_152217.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Det der ble kkempefint :).

Er så gøy å se e46 i denne tilstanden .

Ser altfor mange som ødelegger de for tiden .:(

Jo, takk for det. Syns disse felgene sitter som ett skudd. Tidsriktige er de også, har funnet tuv papirer fra BMW AG som er stemplet i 2003. Hovedsakelig ment til BMW Z3 virker det som, men bredde og et passer perfekt på E46. 

Har tatt en liten test tur nå og jeg syns faktisk nokian Made in russia dekkene var overraskende gode. Er billig serien til Nokian som satt på felgene. Bilen satt hvert fall som ett skudd i svingene, og ble endel mer inspirerende å kjøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Vært lite som har skjedd her i det siste. Bilen har stått på andre siden av Mjøsa for litt feilsøking og oppgradering. Ble byttet turbo tidligere i år til en overhalt en. Denne virket til å ikke ha blitt kalibrert ordentlig, bilen gikk hvert fall meget rart. Satte bilen hos quickfix for feilsøking. Der kom de frem til at turboen ikke var som den skulle. Etter litt frem og tilbake så ble det kjørt på med steg 4 da dette inneholder ny turbo. Var og hentet bilen i går, og dæven det går bra til å være en 2l. Som jeg skrev til Hans Marius (quickfix) etter jeg hadde kommet hjem. Trenger ikke togbillett så lenge man har diesel på bilen. Bilen rotet mye med giring før jeg leverte den, men etter de fikk byttet deler og mappet den, så girer den meget bra til å være en gammel GM kasse, hvis det skal være lov å si. Ble også lagt inn girkasse software som kommer på m57, var visst for å ha lockup litt tidligere hvis jeg forstod riktig. Uansett så er jeg veldig fornøyd med hvordan bilen ble, og quickfix og TRF har strekt seg veldig langt for å levere bilen ferdig, det setter jeg utrolig pris på, og det blir garantert ikke siste turen jeg tar dit. Må vel bli en m57 engang også :P. Liten fun fact. Det går 4 BMW dieselbiler på jobb, 3 av dem har vært hos quickfix og fått TRF performance map, og alle er fornøyde. Sistemann kommer på nyåret han, og regner med han blir mer enn fornøyd!

 

Etter en liten kosetur i dag før den skulle få en vask, så dro jeg ned passasjervinduet, det gikk tregt før det kom en kneppelyd og ruta sank nedover og ville ikke opp. Morsomt med gammel bil, ja :P. Så nå står jeg i garasjen og skal av med fuktsperre for å se om jeg får vinduet opp igjen.

 

IMG_20191006_135215.jpg

IMG_20191006_102937.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sveigis skrev:

Gøy du slenger ut en oppdatering på denne iblant.

En flott bil som du holder meget bra og det liker jeg .

Jeg har vel lik farge som du har på bilen din og tror jeg 😀

Må til med en oppdatering når det først skjer noe. Ja, denne får stellet sitt og litt til. Snart hatt den i 5 år, og skal nok ha den i 5 år til.

Stemmer nok at vi har lik farge ( topasblau 364) ville faktisk ikke ha byttet fargen mot noe som helst annet. Er ikke lei den etter 5 år. Vanvittig tidsriktig og spenstig farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT Prosjekt garasje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...