Gå til innhold

BMW E46 320DAT Prosjekt garasje. E34 update


 Share

Anbefalte innlegg

Tja. Hva skal man si? Delene fra koed kom i dag. Intet å utsette på det. Mens fattern lista vinduer, så skrudde jeg bil. Gleden var kortvarig da jeg startet opp bilen. Reima til ACen hadde hoppet av før pinse. Fant ut grunnen nå. Defekt vibrasjonsdemper :/. Verste er at den er ikke sånn veldig mange år gammel. Fikk reimhavari på kløfta for noen år siden. Bilen ble tauet til nærmeste verksted og de byttet vibrasjonsdemper+++.

Hvordan deler meka verksted bruker vet jeg ikke. Jeg kommer nok til å gå for alternativ del selv. Kan og vil ikke koste på den så veldig mye i deler. Er en 20 år gammel bruksbil. Ser man får topran, febi bilstein og aic til halv pris sammenlignet med org BMW.

 

Monterte EL vifte fra e46 318i. Typ puller vifte. Jeg har kun visekostviften etter jeg monterte større intercooler. Da passet ikke pusher viften i front lenger. ACen blåser fortsatt kaldt uten den, men ble litt svekket ytelse. Spent på hvordan det blir med puller vifte nå.

3E0F2C6F-A2A6-421B-9D40-DCEAE8FDDB0E.jpeg

9916A912-818D-4C7A-822A-E3095872A75F.jpeg

4DCA4B4D-5C38-4729-BA02-75F7D54FAE8A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedtur angående vibbrasjonsdemperen.

Mener å ha lest at "Corteco" er OEM supplier for diverse BMW motorer. Vet ikke om det gjelder M47, men tror jeg heller hadde satset på Corteco fremfor Febi. De fungerer, men fått inntrykk over at deler som inneholder "gummi" ikke varer like lenge fra Febi Bilstein. 

Ellers morsomt å stikke innom tråden for å se hvor bra du pleier med den gamle traveren :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Nedtur angående vibbrasjonsdemperen.

Mener å ha lest at "Corteco" er OEM supplier for diverse BMW motorer. Vet ikke om det gjelder M47, men tror jeg heller hadde satset på Corteco fremfor Febi. De fungerer, men fått inntrykk over at deler som inneholder "gummi" ikke varer like lenge fra Febi Bilstein. 

Ellers morsomt å stikke innom tråden for å se hvor bra du pleier med den gamle traveren :)

 

Huff nedtur. Må si jeg fikk en klump i halsen da jeg leste tråden din også.  Fins vel svært få f10 som har fått så bra vedlikehold. Viser vare hvor uflaks man kan ha med disse cp4 pumpene.

 

3 år varte denne vibrasjonsdemperen. 17 år var den originale. Hvordan merke mekonomen monterte er uvisst, men får bare håpe det var en «mandagsdel».

Snakket med en bekjent som driver verksted og han bytter delen for meg neste uke. Fikk tak i demper til OK pris, litt leveringstid vel å merke, men overlever det (vet ikke hvilket merke, men) Fant guide i newtis, og har verken kunnskap eller riktig verktøy til å utføre jobben, så da får det nesten bare bli slik.

Får håpe den går mange år uten problemer etter denne runden. Det sier jeg hver gang :P. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjedelig med sånne ting som dette .😩

Den lyden kjente jeg godt igjen fra ifjor da det skjedde det samme på Tds .

Men jeg er stadig imponert over hvor godt du passer på denne bilen og hvor fin den ser ut.

Absolutt ingen selvfølge når det kommer til e46 lengre ,hvertfall skjelden 😓.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

2 skritt tilbake ser det ut som. Bilen bruker nesten mer kjølevæske enn diesel på mila. Lekker av ett eller annet under ekspasjonskaret. Har time på verksted på torsdag, de tok en kjapp titt og remonterte ekspasjonskar forrige uke da de trodde en pakning lå i klem, men fant ingenting. Tok en kjapp service på bilen i dag. Olje, luftfilter og pollenfilter. Ser det drypper fælt fra kjøleanlegget, så får håpe det blir fiks på det på torsdag. Begynner å bli kjei like små feil nå. 

 

Husbyggingen går framover om ikke annet, litt stille nå i sommer grunnet ferie hos folk, men det må da være lov. Fått lagt opp alt av rør til lys i hele huset nå, er jaggu meg mye man må tenke på. Blir vel bra til slutt. Fått kommet litt videre med "smarthus". Var tilbud på termostater nå, så endte opp med 5x heatit Z-TRM 3. Styring av lys så ble det de nye micromatic zb250 zigbee dimmerne. Homey skal få styre alt dette greiene her. Varmtvannsbereder blir høiax sin. Satser på Enova støtte på både vvb og varmestyring.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Ikke uvanlig at uoriginal vibrasjonsdemper enten bråker noe jævli eller kaster av reimer

Sikkert ikke org som ble brukt av mekonomen for noen år tilbake. Ikke at jeg er noe bedre nå, men. Holder den i 4 år til, så blir ikke dette problemet mitt noe mer…. Sugen på noe nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Skjedd lite på bilfronten. Kun fylt diesel og kjørt for det meste. Vel å bra det. Stasjonsvogn har kommet godt med den siste tiden. Til tross for at den ikke er så stor, så får man plass til en god del bare man legger ned setene.

2 år fra planering av tomt til huset ble ferdig. Har ikke blitt stresset noe veldig, kun kveld og helg ting har foregått stort sett. Er det en ting jeg har lært, så er det at man ikke kan finne på å si til rørleggere, elektrikere, malere osv at ting ikke haster og at man ikke har en ferdig dato. Da blir man satt lengst bak i køen*5😅.

Mangler litt småtteri utvendig, men må få rydda litt. Nå er jeg så kjei at garasje blir det nok ikke i år, ble heldigvis igjen litt penger til den. Totaltsett så traff budsjettet ganske bra. Noen overraskelser prismessig på enkelte ting, mens andre ting var overraskende billig. Plata blir mest trolig støpt i år vel å merke.

e46en runder vel 340k km nå neste uke. Sikler veldig på ny bil nå som dette prosjektet er ferdig. Går den gjennom EU i januar, så er det fælt å ikke klemme på to år til. Hadde vært morsomt og sett 400k km på telleren. Er jo skuddsikre maskiner dette her med enkle tiltak.

IMG_7229.jpeg

IMG_7228.jpeg

IMG_7211.jpeg

IMG_7092.jpeg

IMG_7091.jpeg

IMG_7089.jpeg

IMG_7090.jpeg

IMG_7038.jpeg

IMG_2589.jpeg

542AE88F-6201-49A1-8FF0-FCB5AE33B424.jpeg

1C16F350-2089-4024-B6EB-12471ACD6C66.jpeg

CE69F69A-2FFA-4225-9BC4-AB26ECD29670.jpeg

91EA6E32-F9DA-49FF-ABCE-12030F9A5224.jpeg

07AB6D8B-E97E-4EB2-B3CD-EED6779C7ABA.jpeg

84113241-3CB4-4F16-B8A2-A21020F4E571.jpeg

08989740-CB42-47A5-90D9-EEF6ED9AA558.jpeg

25963F2E-7B2D-450E-A411-F26D8998D796.jpeg

750D78C9-88A4-4308-A767-4A6F830ECA48.jpeg

D9CE22D3-0B75-44E2-AF81-BCB3FAB22D3E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Garasjeprosjekt. Skulle egentlig utsette til neste år, men plutselig dukket det opp materialer utenfor kontoret på jobb og ble pushet av kollegaer. I tillegg til at jeg har en far som er rastløs snekker. Han savnet noe å pusle med på kveldstid og i helgene etter huset ble «ferdig». Imponerende i en alder av 63 år med fulltids jobb som snekker, ikke lei av jobben/hobby etter 46 år i bransjen er imponerende.

har nå fått støpt. 7.20 bred og 7m lang.  Har ikke helt bestemt meg hvordan det blir enda, men har tatt utgangspunktet på 5.50m port, noe større virket til å øke prisen betraktelig, og virket som om 5.50 var mer lagervare. 2*4 reisverk så blir 10cm isolasjon. Har jo googlet og sett litt inspirasjon og må jo si 30x30cm flis ser lekkert ut. Tenker dog dette prosjektet former seg med tiden. Gode tips og løsninger er det bare å fyre løs med!

 

Vi får se om det dukker opp sommerbil før eller etter garasjen ferdig 😛 

 

IMG_7501.jpeg

IMG_7500.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT Prosjekt garasje
6 timer siden, tennbrikket skrev:

og må jo si 30x30cm flis ser lekkert ut.

Noe mindre en 60x60 skulle vært ulovlig på store flate, blir mer fuger en flis med 30x30

var på ferie nå og parkerte i hotellets garasje og der var det 60x120cm, meget flott5D6C96FA-805D-4790-B189-250CEB5CD33C.thumb.jpeg.7d288c2a3ed9d5d55959988fba2ed30d.jpeg3A38BE5F-1D3F-4526-BDD8-749283D3C90D.thumb.jpeg.3c878c0d8e9e94159327fc3d56ef1a7f.jpeg

 

mine foreldre har 4,5meter port i dobbeltgarasje, det fungerer helt ok så jeg tenkte 5 meter. Kunne kanskje vært bredere men tenkte å prioritere en godt isolert industriport framfor en bred billig en.

 

skal du ha den oppvarmet året rundt? Blir det ikke snaut med 10cm isolasjon? Funker sikkert bra om du ikke skal ha det temperert ofte, jeg går for 20cm isolasjon over under og i vegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen tenker varmepumpe. Er faktisk varmetap i taket som er alfa omega, det merket jeg godt da jeg isolerte taket i huset, natt og dag forskjell. Taket tenker jeg 30-40cm. Tenker det blir smartstyring av varmepumpe. Skruing kommer nok til å foregå hjemme hos mine foreldre som har løftebukk, så det holder for så vidt med plussgrader sånn at bilrekvisita ikke fryser. 
 

Blir vinterlagring med detailing og hobbygarasje tenker jeg, litt skruing forekommer, men må jeg under bilen, så flytter jeg den ett par hundre meter til garasje med bukk.

60*60 er lekkert, er det like holdbarhet som 30*30? Dette er helt utenfor mitt fagfelt.  Som sagt dette prosjektet former seg med tid, så setter pris på tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tennbrikket skrev:

60*60 er lekkert, er det like holdbarhet som 30*30? Dette er helt utenfor mitt fagfelt.  Som sagt dette prosjektet former seg med tid, så setter pris på tilbakemeldinger.

kan bruke vilkensomhelst flis nesten, bare den er limt godt nok.  så du må ikke ha "industri" fliser i 30x30 format, er det gjennomfargede betongfliser så funker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av varmen stikker ut gjennom taket ja, men det er ikke sååå mye dyrere å legge 20 cm i veggene kontra 10 cm, så jeg hadde definitivt puttet inn 20. Varmepumpe er lurt, men disse skal fort holde alt mellom 8-12 grader som et minimum, så med 20 blå ute har du en differanse på 30 grader. Dessuten vil bygget holde lengre på varmen om strømmen skulle bli borte. Varmetap gjennom vegg er ganske enkelt å regne ut, så du kan egentlig ta et regnestykke på hvor mye du sparer i oppvarming ved å gå for 20 cm kontra 10 cm. Du vil dog miste ca. 2,5 kvm (innvendig?) på dette, så en vurderingssak her. 15 cm er jo en mellomting.

Jeg har port på 490 cm og en lysåpning på 500 cm (tipper det ble tilpasset nedover da man snublet over en billig port på tilbud). Det fungerer helt greit å kjøre 2 x E61 inn. Garasjen er 670 brei og 740 lang innvendig. Jeg har omrokkert en del og min strategi har vært benk og skap innerst, samt et tårn av 8 dekk. Ting som ikke skal inn og ut hele tiden. Resten stort sett i verktøyvogner på hjul. Da kan man alltid trille vekk de vognene man ikke bruker langs veggen og bilen man ikke jobber på. Jeg er sånn +/- ferdig med dette oppsettet i garasjen nå og føler at akkurat den biten funker ganske bra. Et litt større vindu hadde vært digg, men det avhenger igjen av hvor du har utsikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT Prosjekt garasje. E34 update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...