Gå til innhold

Ulyd multireim 2010 320D E91 N47


Charlie M
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har feilsøkt og testet litt mer nå nettopp. Ulyden øker ved økt belastning på enten dynamo eller ac. Altså er det ikke bare AC kompressor som trigger denne lyden. Økning i strømforbruk gir også økt volum. Har også igjen lyttet på samtlige lager og hører ingen ulyder overhodet. Lyden høres nesten ut som den følger vibrasjonene til motoren. En liten økning i turtall opp på 900-1000rpm så er lyden borte.

Hvordan kan jeg feilsøke ytterligere rundt vibrasjonsdemper ? Som sagt tidligere så kan jeg bevege hjulet et par millimeter frem og tilbake når jeg forsøker å rulle det. Hvor mye skal det være mulig å bevege vibrasjonsdemperen ? Hvilke andre symptomer er det som tyder på at vibrasjonsdemperen er i ferd med å gi opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en vibrasjonsdemper er ferdig vill den kjennes veldig slapp ut, men om den bare så vidt har begynt å lage problemer kan du prøve å se på den mens motoren går, å se om den viser tegn til bevegelse ,utenom vanlig rotasjon selvfølgelig ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ut igjen og teste litt til. Vibrasjonsdemperen beveger seg ikke. Utenom rotering da ;)

Testet litt mer med vann også for å se om jeg kommer noe nærmere. Med en gang reima blir skikkelig våt så gir lyden seg. Prøvde også å sprøyte på enten gummi eller filt siden. Når jeg sprøytet bare på gummi siden ble ikke lyden særlig dempet. Men vann på filt siden stanset hylelyden midlertidig.

Hvor mye slark er det i ei frisk vannpumpe? Når jeg drar litt opp og ned i hjulet på vannpumpa så kan jeg kjenne litt slark. Den lager også en litt rar lyd når jeg roterer den fram og tilbake litt raskt. Nesten som om det er noe litt løst på innsiden av plasthjulet. Har dere kjennskap til hvordan vannpumpa er bygget opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....da lurer jeg virkelig på hva dette kan være. Hvordan kan jeg gå fram videre for å sjekke ytterligere nå ? Er det noen av komponentene som reima roterer rundt som feiler oftere enne andre ? Utrolig irriterende med noe som burde være enkelt å fikse skal bli så innviklet å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om reim og strammer er helt nye er det trolig noe som belaster som dynamo osv, eneste som er rart er at det er ved varm motor. Vet jeg har vært borti det før men husker ikke helt hva utfallet ble. Om jeg husker det kan jeg prøve å høre på jobben om noen som kommer på noe unormale problemer med de, blir fort dyrt om man skal prøvebytte dynamo osv for å se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk hvis du gidder høre :D ! Uansett takk for gode tips og råd !

 

Driver meg til vanvidd den lyden etter hvert. Ja, jeg kunne gått ha byttet en av komponentene hvis jeg bare hadde en indikasjon på at en av de er i ferd med å gå i stykker. Vet bare ikke i hvilken ende jeg skal begynne. Finner liksom ingen klare tegn på hverken det ene eller det andre. Bare at det er ufattelig irriterende kvitrelyd under panseret hver gang bilen går på tomgang.

 

Kan se om jeg får tatt en liten video av lyden i morgen og hvordan løpehjul etc oppfører seg når motor er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til oraklene her inne: Er det mulig at vannpumpe og strammer, eventuelt øvre løpehjul, ikke er helt på linje med hverandre ?

 

Satt og surfet litt på generelle problemer rundt multireimer og har funnet ut at lyden i reima på min bil er såkalt "chirp", og ikke "squeal". Forstår det slik at "chirp" som oftest er på grunn av hjul som ikke er bra justert i forhold til hverandre. Dette gjør at reima glepper litt når den kommer innpå en av løpehjulene med glatt overflate og lager denne "fuglekvitrelyden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i garasjen i dag og prøvd å finne ut litt mer rundt denne ulyden. Har prøvd å måle litt fram og tilbake for å se om reima følger en bein linje eller om noen av hjulene ikke ligger på linje med andre. Det jeg ser er at reima ligger lenger inne på strammehjulet enn de andre. Jeg la en rettholdt inntil reima ved dynamo og inntil reima nede ved vibrasjonsdemperen. Reima ligger da ca 2mm lenger inn mot motoren når den passerer strammehjulet. Kunne også se at reima beveger seg litt når den passerer det øvre løpehjulet. Er det mulig at vannpumpehjulet ligger for langt inn mot motoren ? Eller er det strammeren som kan sitte skjevt på selv om denne er helt ny ? Satt på den gamle strammeren igjen i dag, men den lager akkurat samme lyden.

 

Multireim N47

Multireim N47

 

Prøvde å filme litt med mobilen. Vet ikke om det er mulig å se noe ut fra dette ?

 

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=g-xUSwhxpGc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...