Gå til innhold

Gabz' nye E39 - 525TDS Manuell


 Share

Anbefalte innlegg

Gabz' nye E39

1997 525TDS Touring

 

Etter MX-5 i noen måneder ble savnet alt for stort. Plutselig var MX'en solgt, og jeg var på jakt etter E39 igjen. Denne gangen var kravene diesel og manuell. Fant noen fine først, men den ene ble plutselig solgt og den andre ble dyrere enn forventet. Så dukket denne ganske billig opp på Finn, og jeg bestemte meg for at det var verdt en titt. Var litt småfiks på den, men fikk den til en grei pris, så da ble det visst E39 på meg igjen :)

 

Bilen er da en 1997-modell 525TDS Touring med manuell gir. Den har svart skinninteriør, er i fargen Oxfordgruen Metallic og har i dag gått litt over 298.000 kilometer. Verdt å nevne av utstyr er sportsratt, shadowline, elektrisk soltak, utdragbar plate i bagasjerom og kjørecomputer. Er ikke noe utstyrsbombe denne, men har mye av det jeg savnet i forrige E39'en, så jeg er fornøyd. Eneste jeg skulle ønske at den hadde, er multifunksjonsratt med cruisekontroll. Men kanskje det kan ettermonteres en gang. 

 

 

PLANER FOR BILEN:

(x) Utført!

(-) Ikke utført enda.

 

Reperasjon/småfeil:

(x) Fjerne "buret" og montere baksetene

(x) Vise hos BT og hente ut hvite skilter (time er bestilt)

(x) Nytt batteri

(-) Bytte dieseldyse 4

(-) Skifte gåen ABS-føler

(-) Bytte bærekuler foran

(x) Fikse takluke som ikke fungerer

(-) Smøre takluke (treg under åpning, kan være noe ekstra motstand, går fint under lukking)

(-) Bytte begge beltestrammere foran

(-) Fikse bakrutevisker (mangler viskerarm samt funker ikke)

(-) Sveise rustne jekkfester og fjerne overflaterust

(-) Lakkere fra lister på dører og ned
(x) Nytt emblem foran

 

Modifikasjoner/oppgraderinger:

(-) Dørpaneler i skinn (er stoff nå, mens seter er i skinn)

(-) Coilovers/senkesett

(x) Basskasse (JBL 2x12")

(-) Oppgradere høyttalere

(-) Facelift-lykter foran

(-) Facelift-lykter bak

(-) ZHP eller M5 girkule

(-) M-sport fanger foran (eventuelt facelift-fanger)

(-) M-sport fanger bak

 

 

Nye idéer/planer eller ting som blir utført (utenom vedlikehold og slikt) blir lagt til i listen.

Innspill, kommentarer og forslag er hjertelig velkomne :)

 

 

Bilder av bilen ved første ankomst hjemme:

 

post-80101-0-42897900-1430936598_thumb.j

 

post-80101-0-68173500-1430936620_thumb.j

 

post-80101-0-80533400-1430936640_thumb.j

 

post-80101-0-81408400-1430936668_thumb.j

 

post-80101-0-49595300-1430936691_thumb.j

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gode gjerning! 

 

Første jeg gjorde når jeg hadde kjørt hjem bilen, var å få ut det fæle buret baki. Hadde tatt en telefon til Statens vegvesen, og det var visst bare å slenge inn baksetene og vise for å hente ut hvite skilter. Har bestilt time, og skal inn om litt under tre uker. 

 

post-80101-0-64898600-1430939649_thumb.j

 

 

Bur ute:

post-80101-0-62888800-1430939684_thumb.j

 

post-80101-0-43174600-1430939702_thumb.j

 

 

 

Og etter mye om og men var endelig skinnsetene på plass! Var et par skruer som manglet, så noe av det holdes oppe med klips, men ingenting som kan løsne eller være farlig, heldigvis. En annen ting jeg ga opp på, var å få sitteputene til setene til å sette seg på plass. De skulle visst klikes fast i noe holdere som er montert "foran", men de ville faen ikke ned der. Så om jeg drar puta oppover nå, så går den av. Den sitter ikke ordentlig. Tror dette er en kjent problemstilling, så må finne løsningen på det snart.. Håper ikke det er noe de reagerer på hos BT, hvis jeg ikke får fikset det før timen.

 

post-80101-0-78468600-1430939716_thumb.j

 

 

 

Så var det rett ned til bensinstasjonen hvor bilen fikk sin første vask i mitt eie:

post-80101-0-17904700-1430939765_thumb.j

 

post-80101-0-71570500-1430939740_thumb.j

 

 

 

Men da jeg kom jeg oppsto enda et problem. Jeg la merke til at sideskjørtene og noen flekker på døra hadde blitt blå.. Det betyr nok at det er noe billig spraybokslakk her, som ikke tålte vaskeskummet. Må nok lakkeres her, ja..

 

post-80101-0-85683600-1430939783_thumb.j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Lenge siden jeg har sett vanlig stasjonsvogn med grønne skilter. :lol:

 

Grattis med ny bil da! :) Ser ut som du har litt å holde på med i hvertfall. :)

Takktakk! Ja, er en del småplukk her. Men som sagt, om det blir for omfattende så blir det salg. Fikk den til en grei pris, så tror ikke jeg taper så mye penger uansett :)

 

Grattis! 

Tenkju!

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk! Ja, er en del småplukk her. Men som sagt, om det blir for omfattende så blir det salg. Fikk den til en grei pris, så tror ikke jeg taper så mye penger uansett :)

 

Hvor mye betalte du da? (Om ikke det er en hemmelighet) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

 

Ser ut som en grei bruksbil det der, men som nevnt over har du en god del å holde på med fremover om du vil ha den i fin stand. Hvorfor gikk du for touring denne gangen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk! Er gøy å ha noe å pusle med så lenge det ikke blir noe for stort. Dessuten fikk jeg den som sagt til en grei pris også, så har litt å bruke på å få den i stand. Men det kommer jo helt an på hva diagnosen forteller. Om det er noe alvorlig så blir det nok ikke noe pynt og anlegg til den enda. Men om det blir ordnet raskt og billig, og om jeg kanskje får sveiset jekkfestene, så blir nok denne noe jeg vil gjøre fin og ha lenge!

 

Først og fremst så var det ikke så veldig mye å velge i, i min prisklasse, når jeg hadde diesel og manuell som krav. Sedan var egentlig hovedønske, men samtidig så har jeg lyst til å skaffe meg skikkelig anlegg for en gangs skyld, og da er jo touring perfekt. Dessuten har jeg begynt å like touring mer og mer i det siste, så hvorfor ikke prøve noe nytt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, får gratulere deg jeg og! Velkommen i E39 diesel-klubben, bra du kjøpte den med sekser og ikke den 520d'en. Synd det er jekkfester og sånt som må byttes, bare spør Djwik hvor mye jobb det er ;) Men 525tds manuell er ikke verst! Hvis du klarer å vedlikeholde denne har du nok bil i mange år framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk! Nei, er god å kjøre, så håper jeg finner noen som kan ordne rusten uten å robbe meg totalt. Hvis ikke så er nok dette bare en midlertidig bruksbil..

Men vi sees til litt dekksparking i helgen, så får du ta en nærmere titt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du den veldig billig er det jo ingenting i veien med å fikse opp ting som du selv kan gjøre gratis/billig og så bytte den/selge den og kjøpe noe annet senere heller. Praktisk er det iallfall med touring, så ja, bare å fikse opp så blir det bra til slutt. Bare ikke svi av for mange kroner på (unødvendige) ting ;) vanskelig på E39 men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...