Gå til innhold

E38 740d Individual - Estorilblå - Diffhavari side 5


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært på jakt etter E38 740d, men har vært veldig fast bestemt på at den skal være svart...
Så jeg handla meg en blå :P Det var egentlig ikke tvil i min sjel, når denne kom ut til salgs. Jeg måtte ha den.

Bilen ble importert til Norge i 2006 av han jeg kjøpte den av, den hadde da hatt 2 eiere i Tyskland. Dette skal ifølge selger være den første registrerte E38 740d i Norge, og jeg fikk med en svær konvolutt med papirer fra TÜV og BMW som var nødvendige ved registrering i Norge. Denne har også M-sport pakke, og det var i følge selger et kapittel for seg selv å få den godkjent med originalhjulene, da de er bredere bak enn foran.
Det har blitt byttet mye deler i hans eie og bilen er veldig greit vedlikeholdt. Blant annet ble begge turboene byttet til helt nye på 196 000km, grunnet treg styring. Den har nå gått 214 000. Han kjøpte også helt nytt instrumentpanel, grunnet pixelfeil på det gamle. Det nye har ikke hans lokale BMW-verksted klart å kode riktig utstyrsliste på, så bilen klarer ikke å forstå at den har cruisecontrol blant annet. Denne "ødelagte" utstyrslisten har de også greid å kopiere til bilen. Planen her er å sette i det gamle instrumentpanelet, legge over den ekte utstyrslisten derfra til bilen, for så å sette i det nye instrumentpanelet og kopiere utstyrslisten fra bilen og til det.
Noe sier meg at det ikke nødvendigvis er så enkelt, men det skader jo ikke å prøve.

Den ser ut til å ha blitt vasket en god del i vaskemaskin, så lakken er litt slitt. Tok en kjapp poleringsrunde på panseret, og det ble seriøst 100 ganger bedre. Skal la noen som virkelig kan det få ta hele bilen.
Den er helt totalt bulkfri, og av rust har jeg bare funnet en liten dert helt bakerst på venstre hjulbue bak. Det blir tatt i løpet av sommen. Etter en vinter i Rogalands grove saltlake, vil sannsynligvis den lille derten utvikle og spre seg til omtrent halve bakskjermen.

Takluken må/bør byttes, da det ene trekket har løsnet og gjør at luken kiler seg om man skal slide den bak. Planen er å bytte den ut med glassluke, om jeg får tak i komplett glasstaklukekassett til en normal pris.

Det er også noe merkelig med RDC-systemet. Selger mente det kunne være dårlig batteri i en av sensorene. Etter litt kjøring, kommer det opp "Tyre control inactive" elns i instrumentpanelet. Må forske litt på det, evt. finne ut om det kan bygges om til det nyere systemet som bruker ABS-ringene til å måle rulleomkretsen på hjulene. Det er noe mer pålitelig, enn en sensor i hvert hjul og en antenne i hver hjulbue.

Tenker også å bytte ut den kjipe 4:3 navien, med 16:9 skjerm og MKIV systemet som kom i blant annet X3, X5 og E46. MKIV med DVD-kart kom aldri i E38. Husker jeg riktig, kom det i 2002 eller 2003. Hadde 16:9 MKIV med DVD i X5en, og var veldig fornøyd med det.
Siden bilen også er utstyrt/forbannet med HiFi Professional DSP, er det fint å ha en original headunit. Oppgradere høyttalere kan man bare glemme med DSP, og jeg er ikke interessert i å fjerne hele DSP-systemet bare for det. Det er kjekt med bra lyd, men det er ganske kjekt å ha bilen tilnærmet original også. E38 740d er i seg selv en relativt sjelden bil, produsert i kun 3450 eksemplarer. 740d utgjør faktisk kun 1,05% av den totale E38 produksjonen (totalt 327 560 biler). Når denne i tillegg er estorilblå, gjør det den enda sjeldnere. Da vil jeg heller ha det nogenlunde originalt. 16:9 navien kom fra 09/2000, så å bytte til den er et "inngrep" som ikke vil gjøre noen skade. Det vil også være reversibelt, om bilen skal bli helt 100% original ved en senere anledning.

Planer:
*En god runde med lakkpleie
*Skinnbehandling
*Fikse koding på instrumentpanel
*Fjerne rustflekk
*Bytte olje og filter på kasse
*Bytte ut ståltakluke med glassluke
*Bygge om dekktrykkontrollen fra RDC til RPA/DWS (RPA bruker ABS-sensorene til å måle rulleomkrets, i motsetning til RDC med sensorer i hvert hjul)
*Ettermontere avtagbart hengerfeste
*Konvertere fra telefon til original bluetooth handsfree
*Sikkert noe mer jeg finner ut etterhvert.

Utført:
*Mørke sideblink
*Bytte olje og filter på motor
*Oransje "kanter" på blinklys foran
*DVD-leser til navi MKIV
*Nye glass på frontlyktene
*Bi-xenon

*16:9 skjerm

*Snu + og - på steptronic

*Byttet parkeringssensorer

*K&N Innsatsfilter

 

Sitér

Daten für die Fahrgestellnummer: WBAGE81090DB82898
Modellbezeichnung: 740D
Ausführung: Europa
Typschlüssel: GE81
E-Code: E38
Karosserie: Limousine
Lenkung: links
Türen: 4
Motor: M67D40O0 - 3,90l (180kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: automatisch
Außenfarbe: Sonderlackierung (490)
Innenraum: Standardleder/schwarz (N6SW)
Produktionsdatum: 15.03.2000
Werk: Dingolfing
Code Serienausstattung Standard Equipment
S202A Steptronic
S210A Dynamic stability control
S548A Kilometer-calibrated speedometer
S851A Language version German

Code Sonderausstattung Optional Equipment
S216A HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S245A Steering wheel column adjustment,electr.
S261A Side airbags for rear passengers
S265A Tyre pressure control (TPC)
S316A automatic trunk lid mechanism
P337A M Sports package
S341A Bumpers completely in body colour
S354A Green windscreen, green shade band
S401A Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S423A Floor mats, velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S430A Interior/outside mirror with auto dip
S441A Smoker package
S457A Contour seat, front, electr. with memory
S464A Ski bag
S494A Seat heating driver/passenger
S495A 3-point belt and headrest, center rear
S496A Seat heating, rear
S500A Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S508A Park Distance Control (PDC)
S522A Xenon Light
S549A Exklusiv-Uhr
S609A Navigation system Professional
S620A Voice control
S629A Car telephone (GSM) w card reader, front
S672A CD changer for 6 CDs
S677A HiFi System Professional DSP
S704A M Sports suspension
S710A M leather steering wheel
S739A Edelholzausführung
S760A High gloss shadow line
S761A Individual sunshade glazing
S775A Headlining anthracite
S780A BMW LA wheel, M parallel spoke
S785A White direction indicator lights
L801A National Version Germany
S818A Battery master switch
S863A Retailer Directory Europe
S879A On-board vehicle literature German
S915A Delete clear coat
S940A special equipment BMW Individual
S978A Innovation package

Code Information
S431A Interior mirror with automatic-dip
S459A Seat adjuster, electric, with memory
S473A Armrest front
S488A Lumbar support, driver and passenger
S602A On-board monitor with TV
S694A Provisions for BMW 6 CD changer

Individualausstattung---- Steuerung Individual
Hinweisschild BMW Individual
0490 Lackierung
Sonderlackierung "estorilblau-metallic", wie Schl.Nr. 3350940 Sonderwunschausstattung
Entfall Telefon-Scheibenantenne
Telefon-Dachantenne D-Netz Kathrein, 100 mm,
Sach-Nr. 2 249 718.9

 

 

DSC_1258_zpsiivkht1h.jpg
DSC_1259_zpspgav0m3r.jpg
WP_20150515_001_zpslva3yjke.jpg

 

 

Endret av rolfi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grom vogn! :)

Takk, enig :P hehe

 

Fy faen for en utstyrsliste :o

Synes virkelig at den holder mål utseendemessig også :)

Mye vil ha mer, så det blir noe ekstra etterhvert. Men den er helt i orden slik den er nå også :P

 

Nydelig bil med perfekt motor! :)

Takk. Var akkurat 740d jeg var på jakt etter, så det passet veldig greit at denne kom ut til salgs :)

 

grom skyss dette  ! Denne som lå ute i ålesundsområdet ?

Hvordan er bunndraget i en 740d ?  8-[

Lå i Ålesund ja. Selger møtte meg i Bergen, så kjøreturen hjem tok ca 5 timer, i motsetning til 13, om jeg skulle hentet den i Ålesund.

Det er bra drag over hele fjøla egentlig. Den drar helt fra bunn, og stopper ikke å dra før den girer. Helt merkelig når man er vant med dieselseksere som dauer av på høyere turtall.

Lyden er skuffende da, så må nok åpne opp noe eksos etterhvert. Har allerede fått klage fra ene naboen på for lite gromlyd når jeg kommer kjørende. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig e38, og så må det være kjekt med et såpass sjeldent eksemplar.  :smile:

 

Takk for det. Kjekt å ha noe som ikke alle har :) Når den i tillegg har denne fargen, er det ekstra kjekt. Det er slutt på at jeg hører "Var det deg jeg så? der og der?". Nå er ingen i tvil lengre :P 

 

Morsomt å se biler forsvinne fra finn og dukke opp her hos eiere som garantert tar vare på de! Gratulerer med fin bil! :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk :) Greit å ha noe som er relativt i orden fra begynnelsen av. Det er noen småting som må gjøres, men det er ganske fort gjort og greit arbeid. Jeg har hatt en tendens til å bytte bruksbil en gang i året, men bryter nok den trenden nå. Har på følelsen at denne kommer jeg til å ha leeenge. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med "ny" grom bil. Jeg også har en 740d men ikke orginal. Min er 750i individuell som er bygget om til 740d.

Takk. :) Sjekket ut tråden din, og bilen din er absolutt ikke feil den. Misunner deg de doble rutene spesielt :P Har du kommet noe lengre med eksosen, eller er det kun bakpottene som er fjernet? Tenker å gjøre noe i den duren jeg også :) 

 

Virkelig drømmebil dette, fantastisk farge på en slik bil og riktige felger. 

Takk :) Var litt skeptisk til fargen i starten, men nå synes jeg den gjør seg veldig bra på bilen faktisk. Har også lurt på å få tak i et ekstra sett med samme felgene å ha som vinterhjul. De 16" vinterhjulene som fulgte med er ikke noe jeg har lyst til å sette på i det heletatt egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med en fantastisk flott bil - og Estoril er bare helt riktig farge!!

 

Jeg er også mye på VWVortex (ikke spør...) og kom over en tråd med nesten samme tittel som denne; http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7163804-New-project-Estoril-E38-content

 

Takk! :) 

Han har tråd på bimmerforums også, og den der ser så aldeles strøken ut! Håper på å få min tilnærmet like strøken etterhvert :) 

Jeg dropper Alpinafronten da, synes egentlig at originalfronten er ganske tøff. Vurderte litt å kjøpe en glassfiber falskpinafront på ebay, men jeg lever godt uten også. 1000-lappen glassfiberfronten koster lar jeg heller gå til vedlikehold :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...