Gå til innhold

Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

Edit 2: Bilen har nå fått M Performance Power Kit, slik at den har 277hk ved 4000RPM og 585Nm mellom 1650-3000RPM. Alt godkjent og i vognkortet.

Edit 1: Da ble det handel! Har akkurat kommet hjem med en 2011 X3 xDrive30d. Nedtrimmet versjon (211 hk), men går som ei kule i forhold til gamlebilen. Kona er kjempefornøyd!

Slik ser gliset ut:

IMG_0252a.thumb.jpg.c581e674215bbaa91089d0366f283886.jpg

 

Den er ikke fullpakket av utstyr, men har mange av de viktigste tingene:

Modellbezeichnung X3 xDrive30d
Ausführung Europa
Typschlüssel WY51
E-Code F25
Karosserie Sports Activity Vehicle
Lenkung links
Türen 5
Motor N57D30O1 - 3,00l (190kW)
Antrieb Allrad
Getriebe automatisch
Außenfarbe Black Sapphire Metallic (475)
Innenraum Leder Nevada/schwarz (LUSW)
Produktionsdatum 03.08.2011
Werk Spartanburg

Code Standard Equipment
S205A Automatic transmission
S520A Fog lights
S548A Kilometer-calibrated speedometer

Code Optional Equipment
S1CAA Selection of COP relevant vehicles
S1CCA Auto start/stop function
S1CDA Brake Energy Regeneration Brake Energy Regeneration
S216A HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S223A Electronic Damper Control (EDC)
S230A Extra package, EU-specific
S249A Multifunction f steering wheel
S258A Tire with run-flat functionality
S2NEA BMW LM Rad M Doppelspeiche 369
S2PAA Lug bolt retainer
S2VGA PERFORMANCE CONTROL PERFORMANCE CONTROL
S2VLA Variable Sport steering
S302A Alarm system
P337A M Sports package
S3ACA Trailer coupling
S3MCA Indiv. roof rail high-gloss Shadow Line
S402A Electric panoramic roof
S413A Trunk room net
S417A Roller sun vizor, rear door
S420A Sun protection glazing
S428A Warning triangle and first aid kit
S431A Interior mirror with automatic-dip
S465A Through-loading system
S481A Sports seat
S493A Storage compartment package
S494A Seat heating driver/passenger
S4ADA Interior trim strips, alu, brushed, fine
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)
S521A Rain sensor
S522A Xenon Light
S534A Automatic air conditioning
S544A Cruise control with brake function
S563A Light package
S5DAA Passenger airbag deactivation
S609A Navigation system Professional
S614A Internet, preparations
S615A Expanded BMW Online Information
S677A HiFi System Professional DSP
S698A Area-Code 2 for DVD
S6NFA Music interface for Smartphone
S6NKA Link for Bluetooth and USB device
S6UHA Traffic Information
S6VCA Control for Combox
S710A M leather steering wheel
S715A M Aerodynamics package
S760A High gloss shadow line
S775A Headlining anthracite
S840A High speed synchronisation
S842A Cold-climate version
S843A Power reduction
S853A Language version English
S877A Delete cross-pattern operation
S885A On-board vehicle literature Swedish
S8KAA Oil-maintenance interval - 24 months/30,000 km
S8SMA Car ident. number visible from outside
S8TGA Thiefproofing device
S8TLA Tagfahrlicht Front und Hech aktiv
S8TNA Tagfahrlicht über Lichtmenü
S8V2A Hinweisschild Label
S925A Transport protection package

 

Mangler blant annet ryggekamera og DAB, men dette håper jeg kan bli et passelig hobbyprosjekt å montere. Jeg er litt kjent med koding fra min E87, så med litt nytt diagnoseutstyr håper jeg det skal gå greit.

Det er også noen vaskeriper og litt større skrammer. Her tror jeg det meste går vekk med litt våtsliping og maskinpolering.

 

Opprinnelig tekst:

Er fortsatt noen uavklarte ting, men i løpet av et par dager ser det ut som at kona får seg ny (brukt)bil å kjøre rundt i. Vi har en stund kikket på F25 X3 med toliters bensin eller diesel, men på grunn av noen tilfeldigheter ser det ut som det blir en treliter diesel i stedet.

Jeg har ikke lyst til å gå for mye i detalj før handelen er i boks, men det er snakk om en nedtrimmet treliter, dvs. på 211 hester. En del ålreit utstyr som skinn, sportsseter og hengerfeste.

Siden dette har gått litt fort har jeg ikke hatt tid til å lese meg opp på treliteren. Så vidt jeg kan skjønne dreier det seg om en N57D30.

- Er dette en ålreit motor?

- Noen kjente problemer som man bør se opp for?

- Er "nedtrimmingen" fra 258 hester kun software, eller er det forskjell på turbo, dyser eller annet?

Det jeg trur jeg kan svare på uten hjelp fra forumet er om kona kommer til å merke noe forskjell på draget i denne X3'en og '03 Legacy toliter automat som hun har kjørt i et tiår nå. :-)

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger 3,0 litern fremfor 2,0 litern så er iallfall en ting helt sikkert, du kommer garantert ikke til å angre :) Så for å svare på spørsmålene så gjør jeg det i samme rekkefølge som du stiller dem.

- Ja! N57D30 er en veldig grei motor, noen påstår at dette er den beste dieselmotoren som lages i dag (ikke mine ord men jeg kan godt være enig i den påstanden) Jeg tør påstå at svært få dieselmotorer leverer den kombinasjonen av kraft og lavt forbruk som BMW sin N57 serie gjør. Få om ingen annen diselmotor er så elastisk, her kan man faktisk dra på turtallet og det er litt imponerende da de aller fleste dieselmotorer flater ut etter 2500 rpm, denne kan trekke fint opp mot 4000 rpm.

- Det er så si ingen kjente feil med N57D30, det er i såfall ting som turbo, egr, dyser osv som på alle andre motorer. Men det er ikke rapportert om noen alvorlige feil på disse maskinene. Jeg var i kontakt med en tekniker hos BMW Norge før jeg kjøpte min F10 med N57D30 og han kunne fortelle at disse maskinene er utrolig solide. Noe småtterier har det dog vært med N47D20 som sitter i 20d.

- Der er jeg ikke helt sikker, men jeg mener det kun er software og at det ikke er noen fysiske forskjeller. Kan aldri tenke meg at vitale deler som turbo og dyser skal være forskjellig, til det er ikke det norske 3,0 liter markedet stort nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn. Det er ingen forskjell på f1x med 3l som finnes i 530d og 525d. Tilogmed samme delenummer på hjernen, så det er nok bare softwaren som er annerledes. BMW gidder ikke å bytte om så mye på to like ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig nær på å kjøpe en xDrive20i. Har vært imponert over den nye bensintoliteren siden jeg prøvde den første gang i en F20 118i. Tror at det også kunne vært et fint motorvalg i X3 i 188hk-versjon.

Men det er klart, en treliter er noe helt annet. Nå må jeg innrømme at jeg ikke har prøvd noen nyere trelitersdieseler fra BMW, så jeg gleder meg virkelig til å prøve den i X3. Må si at jeg forventer meg at det er drag i massevis, så jeg håper jeg ikke blir skuffet. Kanskje det blir prøvetur senere i dag!

Ellers ser jo åttetrinnskassa flott ut. Har fra før fått med meg at denne kassa har fått mye skryt i alt fra 1 til 5-serie. I X3 xDrive30d ser det ut som det er en GA8HP70Z, og at den derfor er klar for rundt 700Nm, så her kan man jo trimme motoren litt uten å bekymre seg over girkassa. Ser at Hartge har en boks som gir 309hk/670Nm, i tilfelle kona synes 560Nm blir for spedt. :-)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det ligger ledninger klart for ryggekamera og elektrisk bakluke, eller må jeg trekke nye ledninger gjennom hele bilen?

Det ser ut som at original DAB har antenne i haifinna. Stemmer det at det jeg trenger å skaffe for å få DAB er DAB-antenneforsterker og DAB-modul? Må det trekkes nye ledninger fram til CIC, eller ligger det ledninger klart? Er det en grei jobb å løsne innertaket i bilen?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt noen kilometer, og jeg må si at treliteren er fantastisk! Åttetrinnskassa er jo også helt nydelig.

Eneste lille negative er at giringa ved fullt pådrag skjer ved litt for høyt turtall. Siden dette er en nedtrimmet versjon faller dreiemomentet av litt tidligere enn standardversjonen og den føles litt masete og dau de siste par hundre omdreiningene før den girer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er glad jeg ikke er audiofil!

Jeg har lest på forskjellige BMW-fora at mange synes at stereoanleggene til BMW ikke låter noe bra. Uansett om det er billigste versjon eller de dyrere variantene fra Harman Kardon eller Bang & Olufsen. I min E87 har jeg 609 Navigation Professional og 677 Hifi Speakers Professional og synes det låter supert. I konas X3 er det også 609 Navigation Professional og 677 Hifi System Professional DSP, og det låter enda bedre. Jeg er altså glad for at jeg ikke kan mer om hifi enn at jeg synes disse anleggene låter fantastisk!

Siden jeg er så fornøyd med lyden i konas bil har jeg studert dette anlegget litt, og jeg tenkte jeg skulle dele noen fakta med de som måtte være interessert.

Anleggene i BMW er som regel delt i to deler. Head unit (spilleren) og høyttalerpakka. Du kan altså ha en god head unit kombinert med dårlige høyttalere hvis du er uheldig. I F25 2011 var den beste kombinasjonen du kunne få 609/677 som kona har i sin X3. (Men jeg tror at lyd-delen i head unit 606 Navigation Business er like god som i 609.)

Det som er det store cluet her er høyttalerpakka (eller systemet som BMW mer riktig kaller det). 677 Hifi System Professional DSP har til sammen 16 høyttalere og en forsterker med ni kanaler. Det er sju mellomtonehøyttalere, sju diskanthøyttalere og to subwoofere. Mellomtone og diskant er gruppert mer eller mindre parvis med ett par i hver dør, ett par i hver D-stolpe og til slutt ett høyttalerpar midt på dashbordet. Subwooferne sitter under setene, og her går lydkammeret inn i dørtersklene for å få større volum å jobbe med.

Forsterkeren sitter i bagasjerommet på venstre side. Den har 7x50W til mellomtone og diskant, og 2x125W til subwooferne. Signalene får den fra head unit over optisk fiber. Forsterkeren har en egen strømtilførsel som er filtrert mot dipper i batterispenningen.

Anlegget har surround-lyd og grafisk equalizer. Head unit (også kjent som CIC) har DVD-spiller, så den kan spille både musikk-CD og film på DVD. Skjermen er 8.8 tommer med 1024x480 punkter, så bildet er ikke helt på høyde med lyden. Head unit har også en innebygget harddisk med 12GB lagring for musikkfiler.

En av de tingene jeg liker med dette anlegget er at du ikke merker hvor høyttalerne sitter. Lyden bare "er der", midt i kupeen. Veldig behagelig å lytte på over lang tid. Og for oss som er så gamle at vi har noe av musikken vår på CD, så kan anlegge rippe CD'er og lagre dem på harddisken. Bare å trykke "Save in car" på menyen som dukker opp når du putter inn CD'en.

post-53994-0-28252300-1438711815_thumb.j

 

Hvis du lurer på hva som er forskjellen på 677 og 676 Hifi System, så har 676 akkurat like store høyttalerelementer, men i en noe billigere utgave. Den har heller ikke høyttalere i D-stolpene, så det er til sammen tolv høyttalere. Forsterkeren er 5x25W + 2x40W. Jeg tror ikke dette systemet har surround-lyd eller grafisk equalizer, men der er jeg ikke helt sikker.

På de siste modellene av F25 har man kunnet kjøpe 688 Harman Kardon Surround Sound System. Hva man får ekstra med dette systemet i forhold til 677 vet jeg ikke.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen liten detalj som jeg synes er knall i denne bilen er det som jeg tror kalles black panel display. Det er et grafisk display som på en måte er lurt inn nederst i høyre del av instrumentpanelet. I dagslys ser du nesten ikke at det er der, det bare dukker opp all mulig nyttig (og kanskje unyttig) info der.

Forbruksmåleren som ser ut som det er noe som er bygget inn nederst i turtelleren er bare grafikk. Kult! Resten av displayet brukes til å vise alt fra den vanlige informasjonen med klokke, snittforbruk, kilometerteller osv. til å vise kjøreansvisninger for navigasjon. Du slipper altså å kikke bort på displayet midt i dashbordet for å se hvor du skal svinge i neste rundtkjøring, det vises rett foran nesa di i instrumentpanelet.

post-53994-0-35138800-1438712239_thumb.j

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ogee1 changed the title to Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...