Gå til innhold

Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, ogee1 skrev:

@ahj I TÜV-papirene står det 286 hk og 600 Nm. Noen steder står det 277/585, så jeg er litt usikker. Uansett er det mye hester for pengene i forhold til 211 hk som det er nå.

@Walkabout Prosessen er slik:

- Søke Skatteetaten om ombygging gjennom Altinn.
- Vente på at Skatteetaten sier OK
- Bestille time hos BMW. De får en ny DDE fra Tyskland som er kodet til chassisnummeret. Så monterer de DDE og gjør nødvendig programmering. Når de er ferdige fyller de ut et skjema om hva de har gjort.
- Bestill tid for visning hos nærmeste Trafikkstasjon. Ta med vognkort del 2, skjema fra BMW og TÜV-papirene. De ser over bilen, tar bilde av ombyggingen og utsteder midlertidig vognkort. Etter en stund kommer nytt vognkort i posten.

En ting som forenkler en del på F25 X3 30d er at den allerede har stor intercooler og store bremser (samme som på X3 35d, 313 hk), så det eneste som endres med Power Kit er DDE. På de fleste andre BMW'ene må det enten byttes intercooler eller bremser eller begge deler, så det er litt mer jobb. Og dyrere.

Okei :) Fikk svar fra Statens Vegvesen at ved chiptuning så var det bare å montere også møte opp med TÜV-papirer også få nytt vognkort, så trengte tydeligvis ikke gjennom noe ombyggings-søknad der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få tiden til å gå mens jeg venter på å få installert Power Kit, sitter jeg å surfer på eBay. Jeg er vanligvis helt anti klistremerker og lignende, men nå har jeg av en eller annen grunn begynt å lure på å dekorere bilen. Har lyst på et diskret M Performance-merke på bakluka. Hva tror dere, er det harry eller er det innafor. Tenkte på et 13x85mm merke som vist under. Plassert der det står "ACS3 2.0d" på bilen under.

 

s-l500.jpg

vid-szadi-na-chernyy-bmw-x3-f25-ac-schnitzer_1920x1200.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fahad skrev:

Har du ikke M Performance styling utvendig, så synes jeg det er bare rart å ha det utvendig på bilen

Tenkte at jeg med M Performance Power Kit og 286 hester kunne forsvare å ha et lite merke bak. :-)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, awt skrev:

Jeg forstår tankegangen din med merket, at det er noe "ekstra" med denne bilen. Dessverre tror jeg det i praksis blir mer "haha, se en diesel-X3 med M-merke!".

He-he. Skjønner hva du mener. Vi får se hva det blir til. Jeg er enig at det er fint med helt clean bakluke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er M Performance Power Kit på plass!

Har stort sett bare kjørt i kø så langt, men inntrykket er at det fungerer som forventet. Ved igangkjøring og vanlig kjøring virker bilen litt kvikkere. Mulig at gassresponsen har blitt litt mer aggresiv. Ved kick-down er det et helt annet drag enn før, her oppleves det som vi har fått en ny bil. Gleder meg til å få noen kilometer på åpen vei etterhvert, og å få målt aksellerasjon med VBOX'en.

Jeg har også fått avklart usikkerheten rundt effekt og dreiemoment. TÜV-godkjenningen som følger med kit'et er en nyere utgave av den jeg hadde funnet fra før, og der er effekt og moment oppgitt til 277 hk og 585 Nm.

Da er det bare kontroll av ombygging hos Vegvesenet som gjenstår. Time er bestilt.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at det er mye forskjellig informasjon ute å går ja, for jeg har aldri hørt at jeg må søke til Altinn?, men har fått beskjed om at jeg måtte søke SVV om ombygging for å få godkjent Performance kittet. Da jeg kjøpte kittet fra GS fikk jeg ikke med TUV papirer, og vegvesenet krevde dette for å få dokumentert utslipp, støy, elektromagnetisk støy og motoreffekten. Viste seg å være vanskelig å få tak i siden BMW kun utleverer dette etter montering, så til slutt kontaktet jeg en BMW forhandler og sa jeg ønsket å kjøpe kittet men at jeg måtte få TUV papirene å vise vegvesenet først slik at jeg fikk godkjent ombyggingssøknaden FØR jeg ville handle. Fikk da 28 sider TUV dokumentasjon på Performance kittet :D  
Venter nå på svar fra SVV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene som gjelder nå er det jeg har beskrevet litt tidligere i tråden, men det er ikke alle ansatte i Vegvesenet som er oppdatert på dette.

Uansett er det veldig enkelt å søke. Bare å logge seg inn på Altinn og fylle ut skjema RF-1335. Tar to minutter.

Formelt søker du da Skatteetaten om tillatelse til ombygging.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kjappe målinger bekrefter magefølelsen. 0-100 går ca. 1.5 sekunder raskere med Power Kit. 80-120 har blitt redusert fra 6.0 til 4.4 sekunder. Full gass fra stillestående føles brutalt forskjellig fra tidligere. Faktisk større forskjell enn jeg hadde regnet med. :-D

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket litt på effekt- og dreiemomentkurver for Power Kit sammenlignet med original 30d. Guloransje kurver er for 30d 258hk (190kW). Røde er for Power Kit 277hk (204kW) og de grønne kurvene er mitt forsøk på å gjette meg fram til hvordan BMW trapper ned de 560 Newtonmeterne for å holde seg på 211hk på Norgesversjonen av treliteren.

Hvis gjettingen er noenlunde riktig gir Power Kitet rundt 100Nm ekstra fra 3000-4400 omdreininger. Ikke rart at det blir merkbar forskjell. :-D

58b9a143360e6_PowerKit.thumb.PNG.8dd130395af6f2e652f48b113dd24f1f.PNG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ogee1 changed the title to Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...