Gå til innhold

Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

På de siste modellene av F25 har man kunnet kjøpe 688 Harman Kardon Surround Sound System. Hva man får ekstra med dette systemet i forhold til 677 vet jeg ikke.

688 har bare erstattet 677 på nyere BMWer, men om der er noen forskjell vet jeg ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Var på langtur forrige helg. Dæven for en kjøremaskin! Den kan selvsagt ikke måle seg med de "lave" bilene som f.eks. F1x, men målt opp mot andre SUV'er jeg har kjørt er F25 utrolig bra. Fint kompromiss mellom sport og komfort i understellet. Den sluker ujevnheter ganske bra, samtidig som den nesten ikke heller over i svingene.

Og så er det treliteren da! Akkurat nå skjønner jeg ikke hva vi tenkte på da vi kikket på tolitere. Takk og pris at vi endte på treliter. Dreiemomentet sammen med åttetrinnskassa er bare sykt bra!

Fra Drammen til Gol lå snittforbruket på 6.1 l/100km. Etter å ha kjørt til Hemsedal og videre til Flåm og tilbake med en tur over Tunnhovd ble det synlig at vi hadde tatt mange høydemeter. Totalt for hele turen endte snittet på 6.5 l/100km. Jeg synes det er bra for en såpass tung og høy bil.

Eneste skåret i gleden var at jeg klarte å sneie borti en betongstolpe da jeg skulle rygge ut av den ene parkeringa. J... irriterende!

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/8/2015 at 21.18, Carlsius skrev:

Flott X3 du har her, liker spesielt godt motorvalget :D Ser frem til dine modifikasjoner :)

Takk, men det er konas bil. Jeg kjører bare en E87 120d, jeg. :-)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge tenkt å montere ryggekamera i bilen. Har fulgt med på eBay og prøvd å finne brukte deler til en god pris. Hadde jeg vært litt kjappere hadde jeg kanskje unngått å rygge i den stolpen i høstferien, men det er vel bedre sent enn aldri?

Nå har jeg fått tak i alt jeg trenger unntatt festebraketten til kontrollmodulen. Den har jeg ikke sett på eBay, så den blir nok kjøpt ny hos BMW. Totalt ender jeg litt over tre tusen i deler. Synes ikke det er så aller verst. Et originalt retrofit kit koster vel 12-14.000?

Her er håndtak med kamera og kabelmatte.

IMG_0459.thumb.JPG.cd2e78c370a3fe987af333b9fbce640d.JPG

 

Originalmontasjen i F25 er kamera i håndtaket i bakluka med ledning gjennom luka til kontrollmodulen som sitter på venstre side i bagasjerommet. Derfra går det en kabel på venstre side langs gulvet. Denne splittes i to i dashbordet. Den ene delen kobles til CIC mens den andre delen fortsetter til sikringsboksen ved handskerommet.

Den store jobben med montering er rett og slett å ta av alle panelene som skal til for å få lagt kabelen, og å ta ut CIC og annet tjafs for å få ledningene tredd gjennom dashbordet.

Når kabler og utstyr er på plass regner jeg med at det bare er å starte opp E-Sys og legge inn opsjon for ryggekamera i VO.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

La om til sommerhjul i helga. Det vil si, jeg fikk bare lagt om tre av fire hjul før nøkkelen til låsboltene tok kvelden. Så nå må bilen på verksted for å få av det siste hjulet.

I ettertid skjønner jeg at jeg har gjort ei tabbe. Da jeg la om til vinterhjul i fjor, så var nøkkelen til låsboltene kranglete, den ville helst glippe av hodet på bolten. Med godt press på verktøyet fikk jeg imidlertid skrudd både av og på. Det som skjedde i helga var at nøkkelen glapp av mens jeg hadde god kraft på latmannsarmen på det siste hjulet. Jeg tipper at nøkkelen har vært skadet fra før, og det lille glipptaket var det som skulle til for at den skulle ta helt kvelden. Når jeg ser på nøkkelen ser det ut som den er skeiv. Jeg tipper det har vært brukt muttertrekker på den.

Har jeg flaks løsner boltene lett når BMW prøver med en nøkkel som er i orden. Hvis ikke går det vel et par tusenlapper og et par timer tapt arbeidstid på å få ordnet dette.

Når låsboltene er løse skal de kastes i søpla og erstattes med vanlige hjulbolter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Låsbolter er noe dritt, har vært i samme posisjon som deg, det løser seg ved varme vil jeg tro. Ellers ser bilen flott ut, rett motor! Ellers noen planer for den? :-)

Problemet var at nøkkelen var ødelagt, så den glapp av bolten med en gang det ble litt moment på den. Heldigvis hadde BMW en nøkkel som var i orden og fikk løs boltene i løpet av noen få minutter. Så nå er låsboltene kastet og nye standardbolter er montert i stedet.

Kona er ikke veldig bilinteressert, så jeg har ikke noen planer for bilen unntatt å montere ryggekamera. Og kanskje fjerne merkene bak og på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Oppdaget en liten overraskende detalj her om dagen. Det er ikke noe diagnose som sier ifra om den elektriske vifta bak radiatoren er koblet til eller ikke. Bilen var på verksted for noen uker siden for å bytte AGR/EGR-kjøler. Alt fungerte tilsynelatende fint etterpå, men nå har det vært et par turer med småkjøring og da har jeg fått feilmelding på den elektriske vifta. Det tok et par dager før jeg kom på det opplagte trikset med å åpne panseret og kikke nedi motorrommet, og da oppdaget jeg at kontakten til vifta ikke var plugget ordentlig på plass. Jeg sjekket at kontaktene ikke var irret før jeg plugget den inn, og etter det har jeg ikke fått noen feilmeldinger.

Diagnosen på vifta virker tydeligvis bare når den ber vifta om å starte, så hvis man bare kjører langturer i kjølig klima kan man trolig kjøre lenge uten å merke at vifta ikke er plugget i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det ikke lenger er avgift på hestekrefter vurderer jeg å få bilen trimmet. Først tenkte jeg på å fjerne den norske nedtrimmingen, slik at vi havnet på 258 hester i stedet for de 211 den har nå. Men så viser det seg at BMW har sperret for å gjøre dette uten å bytte ECU.

Neste alternativ er chipping gjennom et av de mange firmaene som tilbyr dette, men det er vanskelig å finne noen som virker skikkelig seriøse og som samtidig dokumenterer CO2-utslipp etter trimming.

CO2-utslipp, sier du? Ja, jeg er en av de treigingene som liker å gjøre ting lovlig. Jeg vil ha trimmingen godkjent og da er jeg avhengig av å dokumentere CO2-utslipp.

Siste alternativ jeg har funnet er BMW M Performance Power Kit. Dette gir enten 277hk/585Nm eller 286hk/600Nm (klarer ikke å finne eksakte tall noe sted). Uansett en fin effektøkning. Vi snakker om rundt 6 sekunder fra 0-100. På denne bilen inneholder Power Kitet kun en ny ECU, så skrujobben er veldig grei. Programmeringen er avhengig av tilstand på software i bilen, og tidsbruken virker litt uforutsigbar. Løsningen er original og sannsynligvis dønn solid. Og ikke minst, BMW dokumenterer at CO2-utslippet ikke øker, så avgiften for denne trimmingen blir null kroner!

Er det noen som har erfaring med Power Kit på X3 30d eller andre 30d 211hk eller 258hk? Eller andre varianter av N57D30?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Hvorfor legge så mye energi i dette om det er kona som har kjøpt og eier den? Merkelig greie å velge en 120 selv og ha en kone som kjøper en X3 30 også :P Her i huset hadde det definitivt vært motsatt, hun hadde aldri spandert noe så stort og dyrt som en X3 med grei motor, men hun har 1-serie som evnt drømmebil :P

 

 

 

Endret av Dingo83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med ultimo. Har en 3.0 sd (e83) med tuning herifra. Virker meget bra. 

ta kontakt med ultimo, men regner med at din vil få opp mot 300 hk. Min har 340hk/680 NM - går meget bra. Evt er vel trf racing her på bimmers annerkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ogee1 changed the title to Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...