Gå til innhold

Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

On 2/10/2017 at 19.41, Dingo83 skrev:

Hvorfor legge så mye energi i dette om det er kona som har kjøpt og eier den? Merkelig greie å velge en 120 selv og ha en kone som kjøper en X3 30 også :P Her i huset hadde det definitivt vært motsatt, hun hadde aldri spandert noe så stort og dyrt som en X3 med grei motor, men hun har 1-serie som evnt drømmebil :P

Synes det er moro at kona er bilinteressert, jeg. Ikke så dumt med ei fornøyd kone heller, faktisk. Selv synes jeg at X3'en er litt stor for jobbpendlingen som jeg holder på med, så for meg er det bedre å ha en liten bil.

Hender at jeg kjører X3'en, så jeg får jo glede av å fikse den opp litt jeg også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ogee1 skrev:

Synes det er moro at kona er bilinteressert, jeg. Ikke så dumt med ei fornøyd kone heller, faktisk. Selv synes jeg at X3'en er litt stor for jobbpendlingen som jeg holder på med, så for meg er det bedre å ha en liten bil.

Hender at jeg kjører X3'en, så jeg får jo glede av å fikse den opp litt jeg også. :-)

Ditto - det er min bedre halvdel også. Er veldig interessert i både å ta vare på bilene (les: egoparkering langt borte fra de mest travle plassene) og å kjøre bil. Da skal bilen helst også være passe sprek så vi har vært innom tanken på chipping av BMWen. Men siden vi nå har en chippa Cooper S får hun kjørt fra seg litt der, selv om hun liker den mer komfortable BMWen til og fra jobb. At vi enda opp med Cooper S var like mye hennes ønske som mitt - om ikke mer. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.4.2016 at 21.07, ogee1 skrev:

Kona er ikke veldig bilinteressert

 

On 14.2.2017 at 20.24, ogee1 skrev:

Synes det er moro at kona er bilinteressert, jeg. Ikke så dumt med ei fornøyd kone heller, faktisk.

Er det X3-en som har beveget kona fra "ikke veldig bilinteressert" til " bilinteressert"? :D Men så klart det er moro å kunne dele bilgleden med kona. Det kan føles litt ensomt i verden når du har brukt timer på å stelle og fikse bilen, så er den like møkkete og ustelt når kona og ungene kommer tilbake fra kjøpesenteret, med tillegg av ny parkeringsmerker. Kona føler det sikkert på samme måte når hun ordner ting i hjemmet, så merker ikke fyren noen ting fra eller til, eller bryr seg ikke. Å dele en glede gir dobbelt glede, det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Basse Lusk skrev:

Kan du ikke bare innrømme du blir misbrukt?? :) Så tåpelig å lese bortforklaringene deres her! Dere kjører en "konebil" selv på grunn av at dere ikke "tørr" selv motstå deres egen "kones" valg :)

 

 

Er det X3-en som har beveget kona fra "ikke veldig bilinteressert" til " bilinteressert"? :D Men så klart det er moro å kunne dele bilgleden med kona. Det kan føles litt ensomt i verden når du har brukt timer på å stelle og fikse bilen, så er den like møkkete og ustelt når kona og ungene kommer tilbake fra kjøpesenteret, med tillegg av ny parkeringsmerker. Kona føler det sikkert på samme måte når hun ordner ting i hjemmet, så merker ikke fyren noen ting fra eller til, eller bryr seg ikke. Å dele en glede gir dobbelt glede, det er sikkert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Basse Lusk skrev:

 

Er det X3-en som har beveget kona fra "ikke veldig bilinteressert" til " bilinteressert"? :D Men så klart det er moro å kunne dele bilgleden med kona. Det kan føles litt ensomt i verden når du har brukt timer på å stelle og fikse bilen, så er den like møkkete og ustelt når kona og ungene kommer tilbake fra kjøpesenteret, med tillegg av ny parkeringsmerker. Kona føler det sikkert på samme måte når hun ordner ting i hjemmet, så merker ikke fyren noen ting fra eller til, eller bryr seg ikke. Å dele en glede gir dobbelt glede, det er sikkert.

Jepp, det er X3'en som har gjort noe med bilinteressen. Hun kjørte i mange år en Subaru Legacy som vi kjøpte ny (eneste bilen vi har handlet ny). Den var super å kjøre og det var aldri noe uforutsett. Tikket og gikk. Problemet var selvsagt at motoren var slapp og design og utstyr veldig kjedelig. Jeg prøvde meg opp gjennom årene med å foreslå å bytte til noe som var finere og sprekere, f.eks. 3-serie, 5-serie, A6 o.l, men hun syntes alltid at det var tull å bruke så mye penger på bil.

Med tiden ble hun nok litt lei av den slappe motoren. Samtidig fikk hun lyst på en høyere bil. Så da det ble tid for å bytte bil fikk jeg overtalt henne til å kikke på F25 X3. Vi hadde sett oss ut en X3 20i som hadde riktig utstyr og farge. Vi skulle forresten ikke ha svart, hverken utenpå eller inni. Men bilen ble solgt rett foran nesa på oss, så da måtte vi kikke videre. Jeg så tilfeldigvis en 30d på Finn som ble solgt privat og hadde ligget ute en stund, så jeg tok kontakt med selger og vi endte på en veldig god pris. At bilen var helsvart tenkte vi at vi kunne leve med siden prisen var god. Etter at hun fikk noen timer bak rattet på treliteren fikk pipa en annen låt. Hun har blitt dreiemoment-entusiast! Nå nevner hun stadig at hun aldri skal ha en bil med slapp motor igjen. :-D Etterhvert har vi vendt oss til at bilen er svart også. Nå synes vi faktisk det er kult uten noe annet blankt enn felgene og grillen i titanlook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, rst026 skrev:

Ingen nedtur at kona er bilinteressert. Selv om kona mi syntes det var vel mye å svi av på bil er nok hun den som nå er kjappest ut av lyskryss og rundkjøringer:-D

 

Det er noe av det kona mi liker best med treliteren. Å kunne være kjappere ut av lyskryssene enn mannfolk i 5-serier, A6 eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet litt videre på saken med Power Kit. BMW Norge eller BMW Tyskland vil ikke hjelpe til med dokumentasjon, men ved å grave litt på nettet har jeg funnet bekreftelse på at utslippene ikke øker med Power Kit. BMW har også en kampanje på montering og programmering av Power Kit akkurat nå. Hvis jeg velger å la dem gjøre det vil jeg få hjelp av verkstedet med tanke på dokumentasjon hvis Vegvesenet henger seg opp i noe.

Jeg har fortsatt ikke fått avklart om jeg får 204 eller 210 kW effekt. Verkstedet sier 204, mens TÜV-godkjenningen sier 210. (Samme godkjenningen sier 204 for X5/X6 30d. Kan hende at det er der verkstedet tar tallet fra, og at de ikke har lagt merke til at det blir annen effekt på X3. Regner med at de monterer Power Kit på flere X5 og X6 30d enn X3 30d.)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Da ble søknad om ombygging sendt inn til Skatteetaten. To timer etter kom beskjeden i Altinn om at søknaden er godkjent og at det ikke er noe tilleggsavgift å betale. Bare å sette i gang ombygging.

Kona syntes at 70 hester ekstra for rundt femten lapper hørtes ut som et kupp, så hu er med!

I morgen ringer jeg BMW og bestiller time ...

Jeg fant forresten en artikkel på nettet som påstår at X3 30d med Power Kit gjør 0-100 på 5.6 sekunder. Det betyr faktisk at jeg sliter med å henge med ut av kryss med Porschen. Ikke så verst for en konebil det? Kjenner jeg begynner å glede meg litt.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ogee1 skrev:

Okay. Da ble søknad om ombygging sendt inn til Skatteetaten. To timer etter kom beskjeden i Altinn om at søknaden er godkjent og at det ikke er noe tilleggsavgift å betale. Bare å sette i gang ombygging.

Kona syntes at 70 hester ekstra for rundt femten lapper hørtes ut som et kupp, så hu er med!

I morgen ringer jeg BMW og bestiller time ...

Jeg fant forresten en artikkel på nettet som påstår at X3 30d med Power Kit gjør 0-100 på 5.6 sekunder. Det betyr faktisk at jeg sliter med å henge med ut av kryss med Porschen. Ikke så verst for en konebil det? Kjenner jeg begynner å glede meg litt.

Det er veldig bra for en bil på den størrelsen :) Hvor mye hk og nm får du etter PPK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ogee1 skrev:

Okay. Da ble søknad om ombygging sendt inn til Skatteetaten. To timer etter kom beskjeden i Altinn om at søknaden er godkjent og at det ikke er noe tilleggsavgift å betale. Bare å sette i gang ombygging.

Hvordan foregikk dette - må du inn å vise bilen eller får du bare tilsendt nytt vognkort i posten? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ahj I TÜV-papirene står det 286 hk og 600 Nm. Noen steder står det 277/585, så jeg er litt usikker. Uansett er det mye hester for pengene i forhold til 211 hk som det er nå.

@Walkabout Prosessen er slik:

- Søke Skatteetaten om ombygging gjennom Altinn.
- Vente på at Skatteetaten sier OK
- Bestille time hos BMW. De får en ny DDE fra Tyskland som er kodet til chassisnummeret. Så monterer de DDE og gjør nødvendig programmering. Når de er ferdige fyller de ut et skjema om hva de har gjort.
- Bestill tid for visning hos nærmeste Trafikkstasjon. Ta med vognkort del 2, skjema fra BMW og TÜV-papirene. De ser over bilen, tar bilde av ombyggingen og utsteder midlertidig vognkort. Etter en stund kommer nytt vognkort i posten.

En ting som forenkler en del på F25 X3 30d er at den allerede har stor intercooler og store bremser (samme som på X3 35d, 313 hk), så det eneste som endres med Power Kit er DDE. På de fleste andre BMW'ene må det enten byttes intercooler eller bremser eller begge deler, så det er litt mer jobb. Og dyrere.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

@ahj I TÜV-papirene står det 286 hk og 600 Nm. Noen steder står det 277/585, så jeg er litt usikker. Uansett er det mye hester for pengene i forhold til 211 hk som det er nå.

@Walkabout Prosessen er slik:

- Søke Skatteetaten om ombygging gjennom Altinn.
- Vente på at Skatteetaten sier OK
- Bestille time hos BMW. De får en ny DDE fra Tyskland som er kodet til chassisnummeret. Så monterer de DDE og gjør nødvendig programmering. Når de er ferdige fyller de ut et skjema om hva de har gjort.
- Bestill tid for visning hos nærmeste Trafikkstasjon. Ta med vognkort del 2, skjema fra BMW og TÜV-papirene. De ser over bilen, tar bilde av ombyggingen og utsteder midlertidig vognkort. Etter en stund kommer nytt vognkort i posten.

En ting som forenkler en del på F25 X3 30d er at den allerede har stor intercooler og store bremser (samme som på X3 35d, 313 hk), så det eneste som endres med Power Kit er DDE. På de fleste andre BMW'ene må det enten byttes intercooler eller bremser eller begge deler, så det er litt mer jobb. Og dyrere.

Blir gromt. Fant dessverre ikke noe power kit til min 35 d, men det tror jeg er pga euro 6. Blir uansett å flytte seg bra den x3èn deres:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ogee1 changed the title to Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...