Gå til innhold

Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde litt det samme med bakbremsene mine, eller fra 2000 til 500 km tok det en evighet, og vi hadde bl.a. en tur til København (inkl. en tur innom Flensburg) uten at det gikk nevneverdig ned. Etter 500 begynte det derimot å gå radigere, og når den begynte å nærme seg 300 turde jeg ikke mer, i frykt for å ikke få nullstilt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kretskortene jeg har tegnet dukket opp i posten i dag! Nå gjenstår det bare å få loddet på plass komponentene, så er det klart for testing.

IMG_3213.thumb.JPG.9dcac5ef8b1245971fcb48c54c2886ed.JPG

(Original til venstre. Tre eksemplarer av mitt design til høyre.)

Løsningen er basert på en LED-driver fra Mean Well. På nettet er det flere steder beskrevet en løsning der man fikser baklyktene med en 500mA driver, men etter å ha studert det originale kretskortet nærmere, har jeg funnet ut at originalkortet bare sender 236mA gjennom LED-ene. 500mA blir mer enn dobbelt så høy strøm som originalt, og det er jeg skeptisk til. Han som har kommet fram til den løsningen har tydeligvis ikke så god greie på elektronikk. Derfor prøver jeg med en 300mA driver i stedet. Jeg planlegger å teste denne både som den er, og med noen motstander i parallel med LED'ene for å redusere strømmen til 236mA. Er spent på om det blir synlig forskjell på lysstyrken.

Jeg har også designet en egen krets som leverer nøyaktig 236mA. Denne har ekstra støyfiltrering og beskyttelseskretser i tillegg, men foreløpig har jeg ikke bestilt kretskort til denne.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Dette var spennende. Tror du dette også kan brukes på e9x? Ikke samme kortene, men metoden. Ser flere har problemer med at lyktene leverer lavere lysstyrke enn resterende lykter :) 

Har ikke peiling. Er problemet at LED-stripene lyser svakere med tiden? Uansett er LED ganske enkelt. Er det svakt lys er enten LED'ene dårlige eller så er det elektronikken som har problemer. Skal være greit å fikse. Problemet er å komme til elektronikken. Hvis E9x ligner på E87, så må du kanskje kutte opp lykta på baksida for å komme til. Da blir det litt mer fikling, og de fleste kjøper heller nye lykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var baklyktene i orden igjen. Jeg lagde to varianter av driverkortet mitt. Det ene ga 300mA og det andre ga 236mA, slik originalkortet fra Valeo gjør. Jeg kunne ikke se noe forskjell i lysstyrken på disse to kortene. Det ble 236mA-kortet som ble sittende i bilen til slutt.

Det er forresten verdt å nevne at BMW ikke har diagnose på LED-stripene, så man får ikke noe varsel om de slutter å lyse. Jeg tror dette er fordi LEDene har så lang levetid at de vanligvis ikke vil gå i stykker. Men det hjelper jo lite når det er driverelektronikken som svikter.

En annen ting som er nyttig å vite også, er at når kun parklys er på er det bare de ytre LED-stripene som lyser. Lyktene i bakluka lyser ikke.

Her er kortet på plass i lykta. (Det er ikke nødvendig å kutte av noe plast for å få løs originalkortet eller få på plass det nye.)
IMG_3233a.jpg.2763ab647b08462de952f50e2e1372a7.jpg

Her er bilen før fiks. F25 X3 med én eller flere LED-lys som ikke virker er et vanlig syn.
IMG_3234a.jpg.93e08fd0a003e734b4c848c9f395f677.jpg

Og her er alt i orden igjen. Innerste lykt på høyre side har mitt hjemmelagede elektronikkort.
IMG_3235a.jpg.2cf91f9d70f274d98a7f61d0e591d930.jpg

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da blir det DAB+ i X3'en, gitt.

Jeg er mot innføringen av DAB+ i Norge, og har vært fast bestemt på å ikke bruke penger på DAB+ i bilen. For min egen del bruker jeg nettradio på mobilen som jeg sender til stereoen i bilen, men kona liker ikke å holde på med apper og mobil, trykke her, trykke der osv.

Jeg så tilfeldigvis at Komplett har tilbud på Tiny C7 til ca 800 kroner, så da fant jeg ut at jeg fikk bite i det sure eplet og bestille DAB+. Enheten kom i går, og den ble midlertidig montert på et par minutter. Jeg ville prøve lydnivået på Aux og kvaliteten på antenna før jeg brukte tid på en permanent montering. Selve enheten sitter på en svanehals som er dyttet ned i sigarettenneruttaket foran i midtkonsollen. Antenna ble festet med maskeringsteip på høyre side av frontruta, uten at jordingsteipen var i nærheten av metall. Likevel fant den 20-30 stasjoner inne i parkeringskjelleren der vi bor. Lyden gjennom Aux var helt utmerket. Spenningen i sigarettenneren slår seg av ca. et kvarter etter at bilen er parkert og låst, slik at jeg kan la DAB+ enheten stå på når jeg parkerer. Når jeg låser opp bilen igjen husker den innstillingene, så den er i gang når stereoanlegget kommer på.

Alt i alt virket dette ganske knirkefritt, så nå blir det å montere antenna og gjemme ledningene. Må bare finne ut hvordan jeg får av dekselet på a-stolpen uten å skade noe før jeg setter i gang. Skal legge ut noen bilder av installasjonen etterhvert.

68827_Tiny_Audio_Tiny_C7_1.jpeg.4b3bc0a3483637ad5796a8ed6e123510.jpeg

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var originalt ryggekamera på plass!

Ryggekamera er en av de tingene jeg har savnet på bilen. For et par år siden fulgte jeg med på eBay og fikk etterhvert kjøpt inn de nødvendige delene, med unntak av kabelmatta som jeg kjøpte ny hos BMW. Jeg fant også BMWs beskrivelse av ettermontering av ryggekamera. Av forskjellige grunner har jeg utsatt monteringsjobben i et par år nå. En av grunnene har vært at jeg har gruet meg til å demontere halve bilen for å trekke kabel.

Denne helga ble det omsider en anledning til å få jobben gjort. Fredag kveld ble brukt til å montere kameraet i bakluka, forsterkeren på venstre side i bagasjerommet og å trekke kabelen fra kameraet gjennom bakluka og ned i C-stolpen til forsterkeren. Dette tok et par timer. Noe av det er å ta av og på deksler, men det som tok mest tid var å få tredd kabelen fra bakluka, gjennom gummimuffa og ned i C-stolpen. Her var det veldig trangt noen steder og kabelen har litt for store kontakter til at det blir noen lett jobb. Men det gikk til slutt.

Tar med et bilde bare for underholdningseffektenIMG_3995.thumb.jpg.5f20452ae61c3ebdd67d1d17ad505849.jpg


Lørdag brukte jeg fire-fem timer på resten av jobben. Trakk kabelen fram under dekslene på venstre side av bilen og opp i fotbrønnen på førersiden. Derfra inn i midtkonsollen. CIC måtte selvsagt ut. På CIC var det ledige plasser i den store multikontakten på baksiden, så her var det plug-and-play. Videre skulle én ledning kobles til på baksiden av sikringspanelet ved føttene til passasjeren foran, så hanskerom og andre deksler i underkant av dashbordet måtte ut. Mye av dette er grei jobb, men det tok litt tid før jeg pønsket ut hvordan jeg skulle få løs sikringspanelet. Når jeg til slutt fikk det løst og fant kontakten der jeg skulle plugge i den siste ledningen så viste det seg at det satt en ledning der fra før. Da var det bare å slenge seg på internett for å dobbeltsjekke at det var riktig kontakt og finne ut hva i det huleste jeg skulle gjøre. Det viste seg at sikring 47 brukes både til ryggekamera og EDC, og siden bilen har EDC så var altså denne pinnen opptatt. Til slutt fant jeg et skjema som viste at i biler som har begge disse opsjonene, så er de koblet sammen og bruker en 5A sikring. (Altså at de ikke skal ha større sikring selv om det er to funksjoner på samme kurs.) Da var det bare å koble den siste ledningen til og skru alt sammen igjen!
 

Og et bilde til ...
IMG_4030.thumb.jpg.77b151f53c7b19bb5b423fd3e4eebd27.jpg


Det er alltid spennende å koble til batteriet og starte bilen etter sånne jobber, men denne gangen var det ingen problemer. Etter å ha stilt klokka virket alt som før. Ryggekameraet virket altså, som forventet, ikke. Laptop med E-Sys ble funnet fram og koblet til. 3AG ble lagt inn i VO, og HU_CIC og PDC ble oppdatert. Jeg hadde lest på nettet at det ofte tok noen timer før kameraet ble operativt etter denne kodingen, men hos meg virket det med én gang etter å ha slått av og låst bilen og så låst den opp og startet den igjen. Glemte selvsagt å ta bilde av skjermen, men nå har vi ryggekamera med hjelpelinjer og objektindikasjon, tilhengerfunksjon (egen "vinkel" på bildet for å se rett ned på tilhengerfestet) og justering av lysstyrke og kontrast. Kameraet er utrolig lyssterkt, så det er enkelt å se stripene selv på en parkeringsplass uten gatelys. Deilig å kunne ha full oversikt over hva som befinner seg bak bilen ved rygging!

Edit: Fikk tatt et bilde av skjermen også. Jeg er imponert over bildet med tanke på at eneste belysning er baklyktene på bilen.

IMG_4047.thumb.JPG.aab6dbfda7b588ede4947120f8e6c182.JPG

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flushet girkassa i dag. Kilometerstand ca. 145k. Verkstedet brukte ca 15 liter automatolje totalt. I tillegg til flushing ble selvsagt nytt filter montert. Jeg syntes ikke det var noe problem med kassa før flushing, men den ble jammen meg merkbart mykere i giringa.

Fikk også byttet olje på transferkassa. Var ganske svart, så det var nok lurt å bytte den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, papertiger skrev:

Har du foretatt flushing av kasse tidligere? Dersom ikke var det nok på tide :) tenker jeg skal få utført samme jobben før den bikker 100, så det er vel et drøyt år til.

Nei, første gangen. Gjorde det på rundt 150k da jeg hadde E87 også. Er først i det siste jeg har blitt kjent med at ZF anbefaler å gjøre det på 100k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Byttet venstre speil i dag. Kona var uheldig for et par måneder siden og sneia borti en stolpe. Speilet knakk tvers av i leddet som egentlig skulle fjæret unna. Mekanismen var full av grus og sand som hadde samlet seg opp siden bilen var ny i 2011, så leddet sto dønn fast.

Fikk tak i et billig speil hos Vazelina Bilopphøggeri (!). Det speilet hadde litt flere funksjoner enn vårt, så det viste seg at jeg måtte bytte om innmaten i de to speilene for å få det til å passe på vår bil. Mer om det i denne tråden: https://bimmers.no/forums/topic/822133-f25-x3-koding-av-speil-med-andre-funksjoner/

Det var forholdvis greit å vippe løs dørpanel og pyntelist for å komme til de tre skruene som holder fast speilet, men jeg mistet et skrutrekkerbits ned på baksiden av dørpanelet, så det ble litt ekstra jobb. Fikk heldigvis løs pluggholderen som satt i det gamle speilet selv om aluminiumen den satt i omtrent hadde oksydert fast i plasten.

 

Her er det som var igjen etter det gamle speilet.IMG_5571.thumb.JPG.f566e1fc7d5d973d48e1aa36cfde53de.JPG

 

Her er toppen av dørpanelet klikket løs og dekselet rundt vindusramma delvis løsnet og skjøvet til side.

IMG_5580.thumb.JPG.59939b866fc80c499e3b1a660e50c551.JPG

 

"Foten" på speilet. Fullt av skitt og oksydert aluminium. Her er det tøft miljø!

IMG_5593.thumb.JPG.d4077c7e89c02ea6e69e2d9d56254536.JPG

 

Pluggholderen som måtte flyttes over fra det gamle speilet.

IMG_5598.thumb.JPG.dc5332e518c641724fc9301c55af545e.JPG

 

Ledningene fra speilet. (Mer avanserte speil har bare en plugg med tre pinner.)

IMG_5610.thumb.JPG.8fd6325b27f93d3ffdf7cbffaa5d6329.JPG

 

Her er alt på plass i det nye speilet. Klart til montering.

IMG_5611.thumb.JPG.969c0094d685f61b9435fb197442e5f0.JPG

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Bra jobba 🙂

Takk!

Utrolig bra for selvtilliten når man er ferdig og ting funker! Ikke fullt så moro underveis når man lurer på om man bare må gi opp og få BMW til å montere et nytt speil. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da @Yostone byttet sideblinklys på sin F25 kom jeg på at jeg har byttet på konas bil også, så da er det greit å skrive litt om det for loggens del.

Dette var helt tilbake til høsten 2017. Jeg la merke til at det ene sideblinklyset ikke satt helt fast, så det glippet i ene enden. Da jeg tok i det for å sjekke nærmere ramlet det bare ut av skjermen. Plasten var helt sprø og festet hadde gått i oppløsning. På andre siden så alt tilsynelatende bra ut til jeg begynte å ta ut blinklyset. Da gikk dette også i oppløsning og plastbitene drøss ned på asfalten. Dette med sprø plast er ei sjuke på lyktene på F25. Har opplevd det samme både på baklys og bremselyset i toppen av bakluka.

På eBay fant jeg et sett med sotede sideblinklys. (Tror ikke det var noen helsvarte å få kjøpt da.) Disse ble bestilt og montert uten problemer. Klart gult lys synlig i stor vinkel.

"BMW X3 F25 X5 E70 X6 E71 E72 SMOKE LED SIDE REPEATERS INDICATORS TURN SIGNAL SET"

s-l1600.jpg

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Den beste (familie)bilen vi har hatt!

På vei hjem fra en tur til Eggedal forrige helg slo det meg at vår 2011 X3 faktisk er den beste bilen vi har hatt. Så jeg fikk lyst til å lage en helt subjektiv oppsummering av bilholdet så langt. Grunnen til at jeg skrev familiebil i første setning er at jeg har hatt en Porsche Cayman, og den var morsommere og hadde bedre kjøreegenskaper osv., men nå snakker jeg om nummer 1-bil, og da duger ikke Cayman.

Skryt

En av grunnene til at X3'en er den beste bilen vi har hatt, er nok at den er den dyreste også. I 2011 var listepris på vår middels utstyrte 30d litt over 950.000 med to sett originale 19-tommers hjul. Ikke akkurat en billig familiebil. Vi kjøpte den omtrent til halv pris da den hadde gått drøyt 75.000 kilometer i 2015. Nå har den gått 150.000 kilometer. Vi har montert Power Kit, så den har 277 hester.

Hva er det jeg liker så godt med bilen? Først og fremst at den er akkurat passe for oss. Vi er stort sett to i bilen, men noen ganger er vi fire. Det er god plass til to voksne og mye bagasje eller fire voksne og litt bagasje. Utvendig er den ikke større enn at den er grei å manøvrere i trange parkeringshus. Utseendet er ikke så verst heller. Med M-sport, 19-tommere og shadowline ser den bra ut. Et ganske kompakt og klassisk BMW SUV-utseende. Synes ikke vår pre-LCI ser så mye verre ut enn LCI heller. Det er vel speilene jeg synes er den største forbedringen ved LCI. For meg er angel eyes'ene på pre-LCI finere enn LCI. Faktisk noen av de fineste angel eyes'ene på noen BMW-modell. Ordentlig runde. Lyser jevnt og sterkt og er nesten like store. Akkurat sånn gamlefar synes angel eyes skal se ut.

Bilen er veldig komfortabel. Vi har EDC og kjører stort sett med demperne i normalsetting. Da tar understellet opp ujevnheter på en behagelig måte, samtidig som den er sportslig. I sport blir understellet markant stivere og mer sportslig, og bilen klarer ganske god fart i svinger. Generelt synes jeg bilen kjører mer som en høy personbil enn en SUV, noe som skiller den litt fra mange av konkurrentene. Balansen i svinger er også nøytral. Sjelden jeg føler at nesa ønsker å gå rett fram i svinger.

Firehjultrekken som prioriterer bakhjulene fungerer også utmerket. Framkommeligheten på vanskelig føre er veldig bra. Balansen i bilen er ganske forutsigbar også på glatt føre selv om bilen flytter krafta mellom bak- og framaksel ettersom grepet endrer seg.

Stereoanlegget fra Harman Kardon låter også bra for oss som ikke er hifientusiaster.

Rosinen i pølsa er imidlertid drivverket. Treliters diesel med Power Kit og sportsautomat er fett! Det er et trøkk i motoren som er så deilig at det nesten er vanedannende. Morsomst ved forbikjøring eller sportslig kjøring, men også litt stas når vi overrasker en sprek A6 eller 5-serie ut fra lyskryss. (Konas favorittsport) Har to ganger testet mot A6 TDI 313hk, og vår bil er bare en meter eller to etter til 100km/t.

Negativt (modellspesifikt)

Det er ikke så mange negative ting med bilen. I alle fall ikke i forhold til de positive. Det er ikke noen ting jeg sitter og irriterer meg over når jeg kjører i alle fall. Men noen ting er det jo som bør nevnes:

  • Lyktene er av dårlig kvalitet. Vi har ikke hatt problemer med framlyktene så langt, men sideblinklys og høytmontert bremselys har mer eller mindre gått i oppløsning. I baklyktene har LED-stripene tatt kvelden. Her er det elektronikken som svikter og den har jeg heldigvis fått ordnet for en rimelig penge. For folk som ikke kan mekke sjøl er alternativet å skifte hele lykta, noe som koster et par-tre tusen pr. lykt.
  • Det er en klunkelyd i styringa innimellom. Dette skylder at tannstanga har en konstruksjonsfeil som gjør at det blir litt slakk. En periode byttet BMW disse på garanti, men de ga seg med dette da de oppdaget at de nye tannstengene også fikk samme feil etter en kort stund. Dette er kun et irritasjonsmoment. Lyden oppstår en gang i blant på fullt utslag samtidig som fjæringa må jobbe. Slakken blir ikke verre over tid.

Negativt (generelt)

  • BMWs dieselmotorer har en del feil som er dyre å reparere. Registerproblemer, turbohavari og CP4 dieselpumpe koster fort 50-100 kroner å fikse (pr. feil). Vi har vært heldige så langt, men etter internett å dømme er det bare et tidsspørsmål ...
  • Tilhengerfestet slutter å virke. Og det er kronglete å fikse, så i praksis blir det ofte bare byttet med et nytt (dyrt).
  • EDC-dempere er dyre å bytte. Straffen for å ha ekstra godt understell
  • Panoramasoltak lekker. Så stort problem at mange forsikringsselskap ikke dekker disse skadene
  • Hjulstillingen blir feil over tid. To ganger har jeg tatt hjulstillingskontroll som vinklene har vært feil. Samme problem hadde jeg på E87.

Vi har vært heldige og unngått de store reparasjonene så langt. bank i bordet og alt det der. Vi har fulgt BMWs serviceprogram på merkeverksted. Utover det har det bare vært bytte av høytmontert bremselys, firehjulskontroll og ei baklykt på garanti som har vært gjort på verksted av reparasjoner. Jeg har fått flushet girkasse og fordelingskasse som preventivt vedlikehold. Resten har jeg fiksa sjøl.

Vår neste bil blir sannsynligvis en elbil. Sannsynligvis ikke en BMW (dessverre ikke noe som frister). Går og venter blant annet på Audi Q4 e-tron. Vi ønsker oss en firehjulstrekker med litt bakkeklaring som ikke er større utvendig enn X3 og ikke mindre innvendig. :-D Vi hadde egentlig tenkt å bytte i begynnelsen av 2021, men det er så knall å kjøre den gamle X3'en at vi kanskje ender opp med å kjøre den et år eller to til. Utrolig mye komfort og kjøreglede i en bil som er over åtte år gammel.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ogee1 changed the title to Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...