Gå til innhold

Min biltråd - E46 M3 SMG og I3


 Share

Anbefalte innlegg

På 11.9.2021 den 13.01, Grobian skrev:

Herlig tråd Andreas! Gøy at du også fikk telefonen til å virke :-)

Din E61 begynner jo å se voldsomt fin ut. Min erfaring med polering av E60 er også at lakken er en smule hard. Brukte de samme produktene som deg. Polerte også i3en og fant ut at lakken der var noe enklere å rense for hairlines, selv om den ikke akkurat fremstod myk heller.

Hvordan merker du at kupéviften begynner å bli dårlig? Lite blåst fra ventilene, eller ulyder?

Takk for det! Ja telefonen virker med tvilling sim, men den trådløse telefonen får jeg ikke syncet med bluetoothen. Usikker på hva som er feil her, og generelt usikker på hvordan systemet er tiltenkt å funke? Hva skal man med den telefonen i midtkonsollen egentlig?

Kupeviften har jeg feilkode på! Fungerer fint allikevel, men nå begynner det å bli kaldt ute og da er det litt ulyd til å begynne med. Så denne skal byttes før vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! Kan forresten anbefale Colourlock Strong Leather Cleaner, burde kunne gjøre de stolene der nesten som ny. Er det steder med slitt lakk/farge har de også et "re-dye"-sett som er svært kurant, spesielt på svart.

Telefonen i midtkonsollen er nok en etterlevning fra før man hadde ordentlig handsfree, men det er jo fint om passasjeren i baksetet kan føre en fortrolig samtale, eller snakke uten å forstyrre føreren? :-) Jeg tror dette er et DECT-sett som kommuniserer med telefonenheten i bilen. E60 ble også levert med en Siemens S55 som også var i krybbe i midtkonsollen, E60-en vi hadde fra 2003 hadde Siemens-telefonen. Den fungerte jo også som en uavhengig telefon utenfor bilen om man ønsket det, og er jo en mye bedre løsning enn dette Motorola-håndsettet, som ikke fungerer utenfor bilen. Mulig BMW hadde et stort restopplag av disse telefonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! 

Setene ble rengjort med Swisswax leather cleaner, og så behandlet med Chemical Guys quick detailer. Skal prøve Colour lock sin når Swisswaxen er oppbrukt :) 

Får se om jeg gidder å bruke mere tid på den telefonen. Neste tiltak her er å få lagt over de mest brukte telefonnr på sim-kortet, slik at jeg slipper å punche nr manuelt hver gang :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de kjennes veldig bra ut, har kjørt 1km med dem så har ikke prøvd dem på langtur enda. Men det blir i helga!

Jeg trodde det var p&p, jeg var helt sikker på det. Helt til jeg fant ut at memory funksjonen ikke virker? Alt annet virker uten feilkoder eller noe. Har ikke hatt tid å se så mye mer på det. Når jeg trykker på M knappen på setet, lyser den ikke, trodde den skulle det? Mulig jeg må legge til comfort seter med NCS Expert?? Men i hvilken modul? GM?

Komfort setene har vel flere justeringsmuligheter ift sportsetene. Så setemodulen kan ikke være den samme, selv om den har de samme tilkoblingene mot bilen, som er bus og strøm. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ble absolutt fornøyd med komfortstolene! Ble 500km tur for noen helger siden, herlige stoler og absolutt bedre enn sportstolene. Selv om jeg liker sportstoler godt.

Må bare få fikset memory funksjonen, lurer på om jeg må oppdatere VO med utstyrskoden. Må forske litt på dette i helga.

Det har blitt bortimot 5000km på 545en nå, ingen problemer at all! Herlig kjøremaskin. Kan ikke se noe forbruk av verken olje eller vann heller. 

Så noen bilder, 545 på ferga etter en del kjøring på grusvei, samt stemningsbilde fra SMG-garasjen :P:D

IMG_5848.thumb.JPG.c457a8fa0fcaeab70e89435c51f98c06.JPGIMG_5859.thumb.JPG.552803743b15cf4da9724b1bfac6a9c3.JPGIMG_5860.thumb.JPG.777cc74713c694d21f9887a110176052.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fortsatt 520d til salgs, men jeg har aldri vært med på en mere tungsolgt bil. Interessen er mildt sagt laber. Fått bud på 100000, det mener jeg er for lavt og da kan de kjøpe noen av de andre F11 på finn i stedet..

Ligger til 149 nå, håper jeg kan få 125-130 hvertfall.

Innspill på annonsen? 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213285366

Endret av Andreas_R
feil link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Andreas_R skrev:

Jeg har jo fortsatt 520d til salgs, men jeg har aldri vært med på en mere tungsolgt bil. Interessen er mildt sagt laber. Fått bud på 100000, det mener jeg er for lavt og da kan de kjøpe noen av de andre F11 på finn i stedet..

Ligger til 149 nå, håper jeg kan få 125-130 hvertfall.

Innspill på annonsen? 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213285366

Følger og med på f1x for tiden og ser noen ligger lenge og ande forsvinner fort .

Det rare er at mange av de som jeg forventet ligger lenge ryker,men de som virker til å være fine og noe å ha kan ligge en stund .😩

Men som jeg alltid sier til meg selv ,ha litt tålmodighet så kommer rette kjøper .😊

Men over til vogna de med v8er..

Det er morro å se den funker som den skal og at den gir glede .

Sagt det før men e61 er kjmepfine biler og så nydelige å kjøre .

Veldig gøy å se denne og at den leverer 😎😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sitter med samme oppfatning, jeg skjønner meg ikke helt på F1x markedet for tiden. Samtidig annonseres det jo E6x 520d til bortimot samme pris som F1x 520d?? Det får jeg bare ikke til å henge på greip.

Du sier noe der, plutselig dukker rett kjøper opp som ser at dette er kurant. Jeg får bare vente. Hadde vært greit å fått den solgt før vinteren. 

Dersom jeg skulle hatt en bil til hverdagsbruk, og gjerne litt lengre pendling på strekker uten bompenger, så må det ha blitt en slik rimelig F1x. Mye bil og komfort for pengene, og bruker jo latterlig lite diesel. Og ingen rekkeviddeangst eller ladekøer!

545en er bare rett å slett en glede. En nydelig bil å kjøre, på alle vis. Krefter nok, komfort i massevis. Selv med store hjul og faktisk ganske aggressiv senk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Andreas_R skrev:

Jeg har jo fortsatt 520d til salgs, men jeg har aldri vært med på en mere tungsolgt bil. Interessen er mildt sagt laber. Fått bud på 100000, det mener jeg er for lavt og da kan de kjøpe noen av de andre F11 på finn i stedet..

Ligger til 149 nå, håper jeg kan få 125-130 hvertfall.

Innspill på annonsen? 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213285366

Kanskje de fleste som er i det markedet er yngre som ønsker M-sport utvendig? 
N47 med lang km er vel ikke lettsolgt uansett, selvom det meste er nytt 😅

Endret av Mikael-B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mikael-B skrev:

Kanskje de fleste som er i det markedet er yngre som ønsker M-sport utvendig? 
N47 med lang km er vel ikke lettsolgt uansett, selvom det meste er nytt 😅

Ja du er nok inne på noe med tanke på M-sport. Hadde den hatt M-sport og 20" GS hjul hadde den vel gått på dagen 😛 

Akkurat denne N47 har jo bare gått 30000km, skulle jo tro at det skulle være en fordel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde også at markedet for F11 var tungt da jeg ikke hadde mye respons på lin bil selvom jeg synes jeg priset den veldig gunstig. Min bil ble solgt forrige uke og det skulle ikke mer enn han ene som skulle ha sånn bil og ikke var redd for kmstand på 247.000km men satt mer pris på vedlikehold og utstyr. 
Så har hatt 2 interesserte, ei dame som bare surra rundt med spørsmål og en som tok kontakt på vei forbi mitt hjemsted og ville kikke. Han elsket bilen og skulle ha den 😄 

Her er Finn annonsen til min gamle

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=231177331

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel bare vente til den ene seriøse kjøperen dukker opp. Inntil da kommer bilen til å bli brukt nå å da sammen med I3. Så da får 545 og M3 bli garasjebilene inntil videre! Egentlig helt ok det :)

Så til 545. Jeg har nå kodet inn $456 Comfort seat og fjernet $481 sport seat fra VO ved hjelp av NCS expert. Dette resulterte i fungerende passasjersete, men fortsatt ikke lys i M knappen på førersetet. Mistenkte dermed defekt setemodul. For skøy skyld prøvde jeg setemodulen fra sportstolene, med denne innmontert fikk jeg faktisk lys i M knappen og alle justeringer unntatt de som er unike for komfortstolene fungerte. Dette styrket teorien om feil på setemodulen. Jeg gikk derfor for å bytte om på setemodulene, slik at jeg fikk fullt fungerende memory på førerstolen i stedet for på passasjerstolen. Hvertfall inntil videre. Som sagt så gjort. Men til min store forbauselse fikk jeg nå liv i M knappene på både fører og passasjerstol?? Feilen borte. Hvorfor? Har ikke peiling. Men det fungerer. Så da er retrofit av komfortstoler fullført! Meget fornøyd.

 

Så videre til neste utbedring. Dette er nok et kjent problem hos mange E6x eiere, meg selv inkludert:

IMG_5864.thumb.JPG.aca6907f71b3ec886bd22f362875f167.JPG

 

Man skulle tro at dette burde la seg fikse, men nei. Ikke uten kutting og sveising. Når i tillegg speilene va shabbye i plasten og i glassene, måtte det bli nye pent brukte speil. Men bortimot umulig å finne speil som matchet de rette utstyrskodene. Elektrisk folding, automatisk avblending, varme i speilglass, lyspakke og memory :P 

Vurderte lenge noen rimelige M5 replikaspeil fra Ebay til en ok pris, men med lakkering synes jeg det ble dyrt uansett. 

Så kom jeg over noen brukte M5 replikaspeil, lakkert i min fargekode 475, til en ok pris. Disse hadde i tillegg de rette kontaktene, altså til pre-pre lci med dørmoduler. Så jeg slo til!

IMG_5867.thumb.JPG.f4fbd42ab94585baba836664a942ab7b.JPG

 

Av med dørtrekk og demontering av de originale speilene. Sammenlignet kontaktene, 2 av de tre kontaktene var like, mens den minste med 2 pinner var ulik. Regnet med at denne var til courtesy led lyset. Etter myye tid på newtis fant jeg aldri ut av hvilke ledningsfarger som var til dette LED lyset, så jeg gamblet på sort mot sort og lilla mot sort/gul. 

Etter et par monteringer og demonteringer pga avglemt gummipakning bak speilet, var det tid får å få testet speilene, og de funket - stort sett. Memoryen på førerspeilet fungerte ikke, og ingen lys i led lyset på noen av dem. Feilkode på spenningsforsyning til potmetere i speilet. Demonterte igjen, og oppdaget irr på kontakten som hadde pinnene til potmeterne. Gjorde denne ren, og målte på dørmodulen at +5V var til stede, det var den. Monterte igjen, og slettet feilkoden. Nå fungerer det sånn 2 av 3 ganger, så enten er potmeterne dårlig eller så er dørmodulen litt dårlig. Jeg får bare leve med dette. I tillegg fikk jeg aldri liv i courtesy lysene heller. Jeg finner ikke ut hvilke ledninger som går til dette lyset. Har trålet koblingsskjemaene på newtis opp og ned, men nei. Så inntil videre så lever jeg med dette også.

Utseendemessig ble det ikke så verst :) 

IMG_5868.thumb.JPG.842e6b5555809b2bd9dbcedcc3959437.JPGIMG_5869.thumb.JPG.26bb518f2e0249915ba0040dec62a6c1.JPGIMG_5873.thumb.JPG.2df46bff10e062d577c81a11dacb8ac7.JPGIMG_5872.thumb.JPG.69c2387b93bfe4bf2165ae50ca2f01d2.JPG

Alt i alt fornøyd med tanke på hva jeg betalte for disse, selv om de småfeilene er litt irriterende. Men, nå har jeg fungerende autofolding, speil som låses i korrekt posisjon og som ser bra ut :) 

Har gått med noen timer totalt med disse setene og speilene, men ble da ok til slutt :) Skal forske litt videre på disse courtesy lysene. 

Begynner å bli en ryddig E61 nå dette! Videre planer:

- Fikse PDC, trenger et par nye sensorer samt gjennomgang av ledningsnett foran.

- Bytte kupevifte, ligger klar i eske. Feilkode på denne.

- Bytte fogging sensor, feilkode på denne.

- Få tak i strøken non- msport fanger, for fremtidig montering av Alpina front :) 

- Lakkere panser

- Bytte fjærer foran til M-sport, justere luftfjæring til M-sport høyde

- Overhale / bytte diff.

Greit å ha litt å sysle med i vinter :)

 

 

Endret av Andreas_R
Diverse skriveleifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Andreas_R changed the title to Min biltråd - E46 M3 SMG og I3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...