Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Klarte ikke helt å ha den "nye" BMW Business radioen stående i hylla og da det åpnet seg litt garasjetid. 

Var litt spent på hvordan ting var gjort bak aftermarket enheten, men heldigvis så var alt av koblinger gjort skikkelig med overganger osv. Så orginal kontakten til BMW var inntakt og dermed så var det plug'n play med CD43 enheten.

Glemte å ta før bilde, men fikk ut radioen og rammen etter litt plunder.

IMG_8067.jpg

Test koblet CD43 og alt fungerte som det skulle. 

IMG_8063.jpg

Senter konsoll dekslene mine setter helt skjevt, dette blir fikset når jeg skal lakke/wrappe det.

IMG_8065.jpg

Den observante leseren, ser sikkert at skrue dekslene mangler fra enheten. Selger hadde dessverre ikke disse og eneste jeg fant på ebay var til 400kr. Så i mens jeg leter etter orginale deksler, så ble det en liten hack løsning inn til videre (kontakte noen huggere er planen min).      

Etter å ha sett litt i rotekassa mi, fant jeg noen ikea deksler som hadde en lignende ru overflate som spilleren. Så etter litt måling og fin tilpassning, så satt jeg med følgende løsning.

IMG_8073.jpg

IMG_8076.jpg

Så over til mitt meget proffe lakk løsning, for et par runder med sort plastidip som jeg hadde liggende.

IMG_8077.jpg IMG_8080.jpg

Ble ikke helt match på fargen dessverre, men bedre enn ingenting. Skal ta tur til en kompis som jeg tror har en lakk liggende som matcher fargen bedre (og ja bilen trenger en shine up).

IMG_8083.jpg

Ganske fornøyd med radio byttet, ble en stor forskjell på lyd kvaliteten (vet ikke hvorfor, men det kan kanskje noen andre si noe om?) og utseende på dashboardet.  Samt at Sony enheten som sto i var noe herk å bruke og så ut som et diskolys.

Planen videre er nå å bestille med Bluetooth løsning som kobles til CD porten bak på enheten, slik at jeg får kjørt lyd fra mobilen enkelt inn (har en radio sender dong, som forsåvidt funker ok).

Hvis noen har disse BMW radio skrue dekslene liggende, så vær så snill å PM meg!

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Biter meg merke i at rødt interiør i sølv bil passer bra :)

 

2 timer siden, Freakshow skrev:

må si meg enig med jan her ;) rødt er tøft! :D

Der er vi enige :-) Det var rød farge (LEDER OREGON/TANINROT (Q2TD)) som gjorde at jeg gikk for denne bilen :-)

2 timer siden, Freakshow skrev:

angående steroen, ble det dårligere lyd?

Jeg synes det ble mye bedre lyd og veldig mye bedre radio motak. Fikk også inn ganske mange flere kanaler også. Kona også synes lyden ble bedre, så det er ikke bare meg som "ønsker" å forsvare retrofitten. Men jeg tviler sterkt på at den Sony Xploded radioen som sto i var av high end kvalitet, går man for litt bedre anlegg så kan man nok få mye bedre lyd en OEM.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony av type litt eldre årgang er ikke nærheten av Alpine,Pioneer og Blaupunkt når det gjelder lyd og radiofrekvenser,hvertfall min erfaring.

Kjøpte i 2007 en sånn Sony explode  cd spiller og tilhørende 6x9 jeg skulle ha i en bil.

Ræva lyd og dårlig radio.

Bytta spilleren inn i en Pioneer og fikk helt annen lyd og radioforhold.

Nå er vel og den spilleren du satt inn i bunn og grunn en Blaupunkt som er kjent for meget gode radiosignal og kvalitet.:).

Se på gamle bilradioer som står Blaupunkt på ,de virker som bare det.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Freakshow skrev:

det var egentlig merkelig :P
selv en "billig" spiller av nyere årgang bruker jo lyden faktisk å være veldig mye bedre på :P
men for all den :) kan jo hende den spilleren bare er søppel :P who knows?

 

18 timer siden, sveigis skrev:

Ræva lyd og dårlig radio.

Se på gamle bilradioer som står Blaupunkt på ,de virker som bare det.:)

Tipper at det har noe med at Sony spilleren jeg hadde er rett og slett dårlig. Samt at CD43 er jo en skikkelig kvalitetsradio, er jo Blåpunkt :-)

Har f.eks i E53 satt inn en Android enhet (2din), der også er radioen mottak skikkelig dårlig iforhold til orginal radioen. Men siden den enheten oppfyller så mange andre behov (navigasjon, handsfree, ryggekameara osv), så blir den værende.

Litt usikker på hvordan det er i Z3'en (tror ikke den trenger strøm fra fabrikk), men i E53 så må antennen få strøm for å virke (samme med forsterker), så jeg måtte koble på litt greier der. 

Uansett lyd eller ikke, her var det jo litt "fjolleri" som også lå i grunn for en OEM radio:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering på hva som skjedde på E53 for 2 uker siden.

Da bilen er US importert så har den speedometer med MPH og km/h i liten skrift under som mange kjenner til. Dette er ikke et stort problem for meg, men en liten sånn ting jeg kunne tenke meg å fikse. Så jeg fikk bestilt med en bakplate med europisk look og ikke noe emblem trimming på (de fleste jeg fant var med ///M logoer eller f.eks flammer osv...). Og bestilte samme slengen titan ringer når jeg først skulle åpne speedometeret. Etter å ha lest meg ganske nøye opp på dette, så tok jeg endelig å fikk satt meg ned en rolig ettermiddag med dette.

 

Først skulle dette åpnes:

IMG_7795.jpg

Det virker veldig enkelt å følge DIY og youtube å åpne denne, men jeg plundret faktisk sikker 20-30 minutter før jeg endelig fikk splittet den. Er jo så redd for knekke noe... (derfor også litt lite bilder av dette).

Men fikk det jo til etterhvert:

IMG_7802.jpg

Men nå begynte utfordrigene, i følge DIY så må jeg holde med en liten tang bak på selve motorenene til nålene for å ta disse ut. Hvis ikke så kan jeg ødelegge hele motor til nålen når nåla skal taes ut. Men når jeg inspiserte hva jeg skulle gjøre, så fikk jeg noia, det var utrolig smått og virket veldig kjørt. Selve den minste "nåle" tangen min kom ikke inn, etter å ha google litt og sett et par skrekk videoer på hvor gærnt dette kunne gå. (pluss det faktum at anbefales et par steder et eget verktøy for dette).

Så valgte jeg å speedometer platen ligge i pakken sin, inntil jeg finner en løsning på dette eller får skaffet meg litt erfaren hjelp.

IMG_7803.jpg

Men ringene fikk jeg satt inn ganske enkelt, så etter litt rengjøring og plundring for å få alt sammen igjen, så det slik ut (på bildet er det ikke "klikket" sammen):

IMG_7801.jpg

Med ringene så ble det veldig bra, løfter faktisk inntrykket på bilen veldig mye (mye mer en jeg trodde) og kvelden ser det helt helt anderledes ut. Da lyset holder seg inne sine målere bedre og ikke "blør" utover tomme flater.

Før bilde:

IMG_7794.jpg

Etter bilde:

IMG_8009.jpg

Bonus:

Lekte meg også litt med et par 20mm spacere som jeg hadde liggende, når jeg holdt på med tilhenger festet. Men det ble litt for drøyt gitt :-)

IMG_8005.jpg

Ønsker meg veldig Lemans flares (wide) som er noe som kun ble levert med en årgang til E53 (mener det var 2000 - Spesial Edition 3.0i). Men disse har jeg ikke klart å oppdrive, men the hunt forsetter.

Sånn ellers så har girkasse fått en skikkelig service med flush, filter bytte, rengjøring + nye olje. Merka egentlig ikke noe forskjell så det tar jeg som et godt tegn.

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering uten bil fiks, bare litt bil kos. Tok meg en tur på Cars & Coffee Follo med en kompis i den fine ettermiddagen for å se litt på biler.  

Ble stående ved siden av 1967 Bmw 2000 C Automatic, paret som eide den var veldig hyggelige hadde 15 biler stående hjemme i låven sin ( de hadde visst 11 BMW'er, hvor av en var Z3).  Ble en lang hyggelig prat med dem :-)

IMG_8135.jpg

IMG_8137.jpg

En fin M3 var der også.

IMG_8144.jpgIMG_8145.JPG

Så et par andre biler som snek seg med på kameraet mitt, det var mye folk tilstede i dag. Så noen linselus ble det i farta.

IMG_8149.jpg

IMG_8146.jpg

IMG_8139.jpg

IMG_8142.jpg

IMG_8140.jpg

Var vel en 40-50 biler der i dag, så det var mye fint og moro å se på (ble litt lite bilder dessverre! Var vel en 8-10 stk Bmw'er der totalt. Håper været varer en stund til så det blir noen flere treff før bilen må på vinterferie:-)

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en liten BMW økt på meg nå denne helgen også, som eksalerte til en stor jobb.

En mod som jeg hadde planlagt på Z3'en var å få inn et armlene på bilen. Noen biler "må" bare ha armlene og etter min ukvalifiserte mening så trenger Z3 dette. Og det virker som flere synes dette, da det finnes flere tredjeparts løsninger på nettet for dette. Men felles for dem er at de er relativt dyre eller upraktiske (f.eks en introduserer koppholdere rett foran girspaken, mens annen er litt for lav) 

Men jeg fant en DIY på en som hadde satt inn et E46 armlene og modifsert høyden til ønsket høyde som jeg likte. Så jeg satte igang et søk på finn.no etter et slikt armlene.

Nå skulle jeg egentlig vente med denne mod'en, men forrige uke dukket det opp på finn.no et komplett og strøken armlene + konsoll på finn.no til en akseptabel pris og kun 15min kjøring unna meg. Etter litt pruting, så var den kjøpt og hentet hjem her. 

Så jeg tenkte at jeg fikk montere den kjapt sist torsdag og siden jeg hadden DIY som virket grei å følge tenkte jeg at dette var kun litt kose jobbing.

Bilde fra finn.no:

44_547941531 (1).jpg

Men etter å kappet den til og brukt noen timer på finne riktig høyde/vinkel og posisjon. Så innså jeg at dette ble en jobb som jeg trengte litt mer tid på for å bli fornøyd med.

Tester ut ulike posisjoner og høyder på benk og i bil:

IMG_8122.jpg

IMG_8173.jpg

Jo mer jeg testet og utarbeidet festefoten etter DIY'en jeg fant på nettet. Jo mer usikker ble jeg på den løsningen med tanke på feste metoden og posisjon av selve armlemen i bilen.  Så etter noen runder med meg selv, så innså jeg at det bare var en løsning som jeg ikke ville bli fornøyd med.

Dette betydde at jeg måtte ut med hele midtkonsollen for å få fri tilgang til undersiden.

IMG_8169.jpg

Men en midtkonsoll som er ute av bilen betyr flere ting, som rengjøring, fikse skjev radio deksel og endre farge på dekslene (trefargen).

Så jeg endte opp med å demontere hele midtkonsollen i biter for å få tilgang til å vaske, reparere og plastidippe trim delene.

Mitt fantatiske lakk verksted, legg merke til fiffy detalj med skateboard, som gjorde at jeg kunne rulle den ut når den skulle dippes. (la 5 strøk sort og 3 strøk med matt klar oppå)

IMG_8209.jpg

Deretter så måtte løse deksler limes tibake på riktig plass igjen (visste at vektene mine ville bli nyttige en dag):

IMG_8228.jpg

Så var det rengjøring under senter konsollen og sjekk av alle ledninger når det først var framme i dagslys:

IMG_8227.jpg

 

Greit å ha system på hvor ting satt i bilen, så ting ble lagt i passende monterings mønster på et trygt sted:

IMG_8224.jpg

Så kunne jeg forsette med selve monteringen av armlene, for å få det sterkt nok. Så utarbeidet jeg en feste løsning av noe beslag jeg hadde liggende. Ble mye måling fram og tilbake med tanke på plass i bilen, riktig høyde/vinkel/posisjon på armlenet.

Feste braket på innsiden av senter konsollet:

IMG_8191.jpg

Og når alle delene var klare, så var det montering igjen etter siste kontroll sjekk av alle deler.

Ferdig montert:

IMG_8233.jpg

Ble ganske grei farge også:

IMG_8234.jpg

Å få det inn i bilen var ikke så enkelt som å få det ut, ble mye plunder fram og tilbake. Sjekke ledninger osv..

IMG_8235.jpg

Men fikk trukket igjennom alle ledninger og teipet dem fast. Slik at jeg kunne fin manøvere konsollet på riktig plass igjen:

IMG_8237.jpg

Vi lager egne verktøy ikke sant :-)  Det er godt og trangt noen steder i Z3'en og denne trengtes for å komme til.

IMG_8246.jpg

Så ble det en dobbelt sjekk at alt fungerte før jeg monterte alt av brytere, radio, gir, håndbrekk osv permanent:

IMG_8239.jpg

Så var jeg endelig ferdig!

Slik så bilen ut før innevendig (gammelt bilde):

IMG_7743.jpg

Slik ser bilen ut i dag:

IMG_8248.jpg

IMG_8249.jpg

IMG_8251.jpg

 

Ganske fornøyd med høyden, matcher høyden på armlenene i døra. Ny matchende girkule er nå lagt inn på ønskelista til julenissen:-)

IMG_8253.jpg

Det ble godt stykke arbeid, men veldig fornøyd nå i ettertid. Armlenet passer godt inn utseendemessig og ble veldig solid forankret med festebrakketen. Min sitte posisjonen i bilen ble også veldig forbedret. Samt at vippefunksjonen forsatt er intakt, så er det bare vippe den opp når litt mer aktiv kjøring skal utføres.

 

Endret av fxslin
S.leifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Heftig, hvordan er z3 å kjøre? :P 

Takker! 

Det er en liten morsom bil som gir mye fartsfølelse selv ved lavere hastigheter.  Denne har 2.8 motoren, så den drar ganske bra og innbyr til ganske aktiv kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   3 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...