Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Her er oversikt over farger på de 28 stk. 2,8 og 3,0 Z3 Coupe jeg har i min liste. jeg har regnr. på alle utenom den nye til @fxslin 

9 stk. Cosmosschwarz metallic

1 stk. Schwarz 2

4 stk. Arktissilber Metallic  

4 stk. Titansilber Metallic

3 stk. Topasblau Metallic

4 stk. Montrealblau Meteallic

2 stk. Oxfordguen Metallic

1 stk. Hellrot (jeg har sett en svenskregget på finn for noen år siden. Om dette er den dere andre har nevnt vites ikke)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelrålsepost :P

 

Edit: Kan bruke dobbelposten til oversikt over farger på Z3 M Coupe.

8 stk. Cosmosschwarz Metallic

3 stk. Estorilblau Metallic

1 stk. Arktissilber Metallic

 

Så her er det store muligheter for å kunne sitte med Norges eneste Imolarot Z3 M Coupe :P

 

 

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@StigJ da har du flere i din oversikt enn det jeg fikk ut av SVV sine databaser. Jeg har ikke skiltnr til disse, bare VIN. 

Jeg fikk fram 37 Z3 (2.8/3.0/M) Coupe'r totalt på skilt. Har ikke sjekket hvor mange som står som avskiltet eller vraket. 

@Slavearbeider'n tipset meg om denne: 

Så dette er ihvertfall en rød som har tatt kvelden :-(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste bildet der av den røde i linken var bare trist :cry: Den så jo meget flott ut. Det var da ikke den svenske jeg så på finn. Denne har da brent opp før jeg så den svenske. 

Jeg har brukt ganske lang tid på å scanne disse, for SVV har vært veldig fantasifulle når de har registrert noen av de. En coupe har faktisk modellbetegnelse Z3 Roadster i vognkortet :roll: Jeg har heller ikke sortert ut avskiltede eller vrakede.

Når det gjelder avskilting så er jo mange det på vinteren. Jeg gjorde også det og sparte en hel haug med penger på både forsikring og veiavgift. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, StigJ skrev:

Jeg har brukt ganske lang tid på å scanne disse, for SVV har vært veldig fantasifulle når de har registrert noen av de. En coupe har faktisk modellbetegnelse Z3 Roadster i vognkortet :roll: Jeg har heller ikke sortert ut avskiltede eller vrakede.

Ja jeg så det. Fant en som het Z 3 Cabrio_ , vi snakker pølsefingrer nå 🤣

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fxslin skrev:

Ja jeg så det. Fant en som het Z 3 Cabrio_ , vi snakker pølsefingrer nå 🤣

 

Husk at dere snakker om etaten som er grunnlaget for Joker Nord vitsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hallå tråden eller blogg er vel mer riktig!

Vært en stund siden oppdatering, men har allikevel holdt på litt med biler og bil relaterte ting.  Mai og starten av Juni ble en travel mnd med hus prosjekter og en del jobb. Men som dere vet så fikk jeg skviset inn et spontant kjøpe av Coupe'n, som står nå pent lagret i avvente av registrering og litt bedre tider.  Har fått bestilt litt små deler til denne, blant annet nytt understell. Lurer forsatt selv på hva jeg driver med om dagen, men den er rød så da er alt unnskyldt, right?

Men først ut, så fikk jeg en tlf av @Havers her om dagen og hvor han lurte på om jeg hadde noe bakre kalipere liggende som kunne passe på 2.8'ern hans. Et par dager før han skulle ut på vårtur med NSK, som jeg selv ikke fikk deltatt på i år. Men alt jeg har av slikt er enten kast eller må overhales totalt. Så det ble til å få haste bestilt litt deler fra GS (litt gratis reklame nå, men fullt fortjent når de kaster seg rundt og skaffer deler raskt ved krise og ordner gode priser.)

@Havers er ikke en som trenger hjelp, men ble likevel til at jeg stilte opp hjalp han litt med å montert nye bakbremser og lufte hele systemet på nytt.  Men siden vi er knoll og tott, så sendte vi @b-havers ut på første test tur :-D  Han kom glad tilbake, så operasjonen så ut til være vellykket.  Antar at @havers oppdaterer tråden sin snart.

IMG_1612.thumb.JPG.cc198d64d055b92b49bfa1d5bbaad6ad.JPG 

Siden alle vennene mine var på tur den helgen og jeg måtte være hjemme (yngste jenta hadde fødselsdag, så jeg hadde meget god grunn til å være hjemme).  Så kunne jeg like gjerne prøve å gjøre noe fornuftig, så da ble M'en sin tur til å få litt oppmerksomhet. Den trengte sårt en grundig innvendig vask.

IMG_1621.thumb.JPG.9ec9bf7d3d8a61bcee4cb91075691197.JPG

Prøvde meg til og med på sånn før og etter greier som alle som "kan" skinnrens gjør. ca. 30 sekunder etter dette bildet ga jeg faen og bare klinte til med rensen....

IMG_1622.thumb.JPG.4b61d684c41c30ac3d17ea51d7b1913b.JPG

Fikk ihvertfall renset alt og konstatert nok engang at skal det bli 100% bra så må jeg til med litt farge og rep her og der. Men etter å latt "balsam" trekke inn i 2 dager. Så ble godt og mykt å sitte igjen, så egentlig fornøyd.

IMG_1643.thumb.JPG.be57521f19029b8ecf99f60afc0d0ffa.JPG

Siden jeg forsatt ikke hadde venner å leke med og litt mer fritid, så ble det til at jeg valgte å ta en titt under bilen og planla en status sjekk. Samt vaske hjulbuene etter vårmønstringen på Bjerke, som hadde etterlatt seg noen grundige avleiringer.

IMG_1628.thumb.JPG.f886c320fe3d574a08ff65c783ee13c3.JPG

Litt vask hjulbuene og endte opp med å skrive opp "overhaling + lakk" kalipere på todolista til vinteren for M'en.

IMG_1632.thumb.JPG.08ae1f90c64c105833d92dd3e2c4b46a.JPG

Så kom jeg til det jeg grudde meg litt til. Ifjor som så kom jeg nedi veien på "camping turen" med kona. Sjekket det selvsagt opp da det skjedde og så at det kun var kosmetiske skader den gangen (X bracen under tok imot et værste).

Men ville ta dette ned og sjekket litt mer, samt få tatt en status på undersiden av motoren. En ting som skiller Z3M'en kontra vanlig Z3'er er at den har dekk plater på hele undersiden. Noe som fanger opp mye dritt og kan skjule litt ymse ting.

(Her er fremme dekk plate av allerede og dere ser hullene hvor jeg var nede på bakre plate.)

IMG_1627.thumb.JPG.02640dc5e56c151af603228c83cedb8f.JPG

Det ble litt triste greier, fant mye søl og gammel moro under her. Men kunne ikke se noe faktisk lakk og jeg har ikke til nå hatt noe flekker under bilen (men som sagt dekkplatene kan skjule mye).  Så planen her er å ta en grundig motorvask over og under å se om jeg kan finne en "ny" lekkasje et sted. Må nok kjøre litt og få temp på ting.  (samt at bilen har fått en eller annen for for understellsbehandling som ligger som en sort guffe overalt og gjør ting litt verre å skille på).

Og siden det skulle være bursdag for yngste jenta, så måtte jeg trå til med å klippe gresset. Noe som virkelig er en av mine favoritt sysler.

IMG_1635.thumb.JPG.238f59c76b84d3fafddd40a1c667b712.JPG

Spesielt når startsnora rykker når jeg starter den. Fikk heldigvis start på førte og sto med snora i hånda, så ble dette løsningen for å unngå stopp mens jeg tømte oppsamlern... Så fikk klippet gresset!

IMG_1636.thumb.JPG.43ac35ddabeb63fc389e9e06628fa321.JPG

Kunne selvsagt fikset dette ved skru litt i garasjen, men dette er en gammel klipper jeg har arvet av min far og hvert år så har jeg ventet på at den skulle ta kvelden. Men faenskapet har holdt i 10år på overtid med null vedlikehold. Jeg kjøpte til og med en klipper meget billig av en kompis ifjor som backup.  Men denne backup klippern unnlot jeg å nevne i forhandlingene med sjefen her om at nå måtte vi ha ny klipper på tunet og siden jeg er ekstremt lat så ble dette løsningen. Funker overraskende bra, må bare justere litt på grenseledningene.

IMG_1714.JPG.1e4859d6036be4e9c54f093b4b64f368.JPG

Og siden hagen ordner seg selv nå og forhåpentligvis ut sesongen, så kunne jeg snike inn litt tid på M'en.  En ting som har stått lenge på todolista var bytte av pakninger på dørhåndtakene. Og disse hadde virkelig blitt dårlige siden jeg satte opp dette punktet på listen. 

IMG_1642.thumb.JPG.a34711b9e0c651e49e1d879657dde9f6.JPG

Dette er jo en ganske rask jobb og bytte.

IMG_1645.thumb.JPG.25ed1719a50c28468f2daadaa83de106.JPG

Med mindre man er som meg og presterer å bruke lang tid på vaske delene. Samt å bruke langt tid på sette inn de nye gummi pakningene med silikon... innbiller meg at dette kan være med å bidra til bedre tetting og gjøre gummien mer motstandsdyktig for tæring.

IMG_1652.thumb.JPG.85a0b7923167328850fd0bfd9ea4b563.JPG

Men fikk da somlet meg til å sette alt sammen igjen og husket å ta det obligatoriske "etter" bildet:

1263467775_IMG_1655(1).thumb.JPG.b92df3cce71caf0647e47dfc957e81de.JPG

 

Ellers så, som kanskje noen av dere allerede vet. Så driver jeg å arrangerer ZedFest 2019 for BMW Z Norge gruppen, så det går med litt tid å arrangere dette som f.eks møter med sponsorer og samarbeidspartnere for selve treffet. Samt at jeg må skrive litt info rundt treffet, f.eks som den invitasjonen som ble trykket i siste utgave av Fahrfreude som kanskje noen av dere har lest. 

Tillater meg å legge med en kopi av dette her og benytter meg av sjansen til å invitere dere bimmers folk til å komme å ta en titt hvis dere har anledning.

IMG_1693.thumb.JPG.6fa70d0658d18f1f0d6964f82947e752.JPG

Det er ikke bare "jobb" å holde på med ett slikt treff, det er også morsomme ting som f.eks det å ta litt pressebilder på torvet foran rådhuset her i Ski. Hvor M'en og 2.8'ern fikk lov til å få sine "15 minutes of fame", ble noen rare blikk av forbipasserende nå og da :-)

IMG_1700.thumb.JPG.67f1e2829ef5c56d25205ef070aebebe.JPG

Er en del ting som skal på plass for å få til noe slikt og jeg kan bare tenke meg arbeidsmengden for de "store" gutta i BMW CCN som fikser landstreff og banedager for oss entusiaster!  Så stor kudos til de ulike personene bak CCN treffene.  Jeg får tross alt stor hjelp av mine samarbeidspartnere som har kompetanse og erfaring med slike arrangementer. 

Ellers så har jeg også drevet å lekt med litt med de åpne dataene til SVV og sett om jeg kunne få laget litt system rundt dataene deres. Etter litt plundring så fant jeg ut at med litt kryssing av ulike datasett fra andre kilder, så kunne jeg få til en automatisk sortering av norske BMW'er, ihvertfall de som følger den "nye" VIN standarden fra 1981. Fikk laget meg en liten søkemotor rundt dette til eget bruk og endte opp med å lage en public løsning som jeg allerede har delt med dere i annen post her på bimmers.no. Dette er et hobby prosjekt, hvor jeg nå må jobbe litt med å lage regler for eldre BMW'er og modeller som avviker litt fra hvordan BMW håndterer VIN nr (som f.eks E30 M3). Men jeg synes slikt er litt morsomt og ender opp med å lese litt BMW historie langs veien på dette prosjektet.

Nett adressen for dette er : http://b42.no

Kom gjerne med tips og tilbakemeldinger om feil. For det er mye rare varianter av VIN nr på ulike spesielle modeller hos BMW.

IMG_1707.thumb.PNG.faa6e926f0a27de2bbe61440c81891bb.PNG

Midt oppi alt dette med ZedFest og B42.no prosjektet, så måtte jeg bare ta meg en tur bort Coupen og ta inn litt inntrykk av den. Så den ble startet opp rullet litt rundt på gårdsplassen og satt på vedlikeholds ladning.  Den har fått time Juli, så da håper jeg skilter kommer på og jeg får brukt den litt.

IMG_1691.thumb.JPG.a9be9d8ca4f90bf903935adf2e9b0441.JPG

 

Så plutselig så var jeg lei av alt som het Zedfest, b42.no og forsåvidt også hus og hjem.  Så da ble det spontant bestemt at jeg trengte å få kjørt litt på bane igjen, faktisk kona som foreslo det.  Og en kjapp melding til @Slavearbeider'n tidlig søndagsmorgen, gjorde at han bl med.  Da ble 2.8'ern kastet opp på bukken, for montering av bremse kjøle "systemet" og tapping av kalipere slikt at ny fersk væske fikk plass.

17395128_IMG_1716(1).thumb.JPG.8b3ecf253488b9152fafbc3c13db1c19.JPG

Ikke så mye å si om selve kjøringa mi,  bortsett fra at jeg ikke fikk til noe av det jeg prøvde på... bare surra hodeløst rundt der ute.Men bilen gikk bra og det nye V-maxx settet holdt koken, måtte riktignok lære meg å kjøre bilen på nytt. Men som budsjett understell, så funker det faktisk ganske ok. Eneste problemet jeg hadde nå,  var at utover dagen så ble giringa litt tung. Noe som jeg tilskriver at det er på tide på oljeskift på kassa og at clutch slangen nok bør byttes til stål. Bilen og kassa var helt fint på vei hjemover i normal drifts temperatur. (har lest at disse kassen på 2.8'erne er kjipe slikt og bør få hyppig oljeskift ved hardt bruk). Også innbiller jeg meg at jeg må gjøre noe med camber foran, da jeg fått tilbake understyringen jeg hadde foran med det nye understellet. Må prate litt med folk som kan dette her og få noen tips rundt emnet.

Men triste var at @Slavearbeider'n gikk på en smell med motoren sin og fikk seg et heftig registerras midt i fleisen. Kjente jeg hadde skikkelig vondt av det hele, spesielt mtp at jeg var den som spurte om han ville være med å kjøre litt.

IMG_1723.thumb.JPG.d4cac487b374a4e7e8aafc071d5df097.JPG

Han skrudde ting  litt opp og sjekket ting. Og denne kom ut, da ble klart at det var ille, virkelig ille.....

IMG_1718.thumb.JPG.e4aa5e08e1f9305e29e2b89e68f208fe.JPG

Han kom seg hjem etterhvert og jeg håper virkelig at han finner en løsning på situasjonen!!!

 

Siden det var så fint vær i dag, så var det X5'en sin tur til å få litt TLC. Så den fikk full innvending shine og motorvask på gårdsplassen i dag. Noe som virkelig trengtes, er jo tross alt en Daily denne her og den blir brukt godt av familien til all slags sysler. Så nå er den ihvertfall ren innvendig, så videre plan nå utover uken er skinnrens+balsam og en lett utvendig vask.

Før den skal leveres til Bilia for bytte av felg, hjulbue list og lakkering av dør. Da en kar presterte det kunststykke å rygge rett inn meg på vei ut av sin parkeringsplass ved lokal butikken her. Jeg så hva som var i ferd med å skje og ga gass, men rakk ikke å komme meg unna da han kom så fort. Så han smalt inn i bakhjulet og litt av døra. Det hele går på forsikringen hans selvsagt og bilia konstaterte kun kosmetiske skader når bilen var inne til sjekk.  Men jeg kan forsatt ikke fatte hvordan han ikke klarte å se stor bil rett bak seg når han rygget ut, men mindre han faktisk ikke så etter. Bra det var meg og ikke noen unger f.eks.

IMG_1218.thumb.JPG.83d84624f9372177cfb78fab36ee6487.JPG

Så jeg akter å levere fra meg en ren bil, slik at jeg kan forvente å få den tilbake i tilsvarende eller bedre stand :-D

IMG_1725.thumb.JPG.8d9e2d68f9326e54846c47f8b728e24f.JPG

Endte også med opp med liten og koselig aften kjøretur i dag med naboen og en kompis som har skaffet seg en meget grom Porsche som jeg håper å få lurt ut på banen etterhvert :-D  

IMG_1735.JPG.0cc1bdfe7b334255d9f165d2941962c4.JPG

Så rart med det i hektisk perioder så tenker jeg at jeg ikke får lekt så mye med biler som jeg ønsker, men så ser jeg litt på bilder og innser at jeg allikevel har fått brukt litt tid på denne hobbyen!  Ganske så takknemlig for det:-D

 

 

 

 

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oppdatering som vanlig her .😀

Ganske utrolig at han med Passat ikkke så deg ,men i bil kan det meste skje.

Et spm her om bremsevæske.

Kan en gammel bremsevæske få pedal til å føles hard ,litt sånn svampete?

På e34en min merker jeg at jeg synes pedal er litt hard og alt er nytt og smurt opp.

Noen tanker om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Kan en gammel bremsevæske få pedal til å føles hard ,litt sånn svampete?

På e34en min merker jeg at jeg synes pedal er litt hard og alt er nytt og smurt opp.

Nå er ikke jeg noen ekspert. Men gammel bremsevæske vil jeg anta kan føles svampete da det kan samle seg vann i det og vann har dårlig hydraulikk egenskaper.  Ang. hardhet, så vil jeg nok tro at det kan være noe annet som forårsaker det, f.eks på kaliper nivå. (Men nå er jeg på tynn is)

Men å bytte all bremsevæske (flushe igjennom), er helt klart verdt forsøket og se om det bedrer ting.  Annen sak som kan forårsake svampete bremse følelse er gamle bremse slanger, da de kan utvide seg ved trykk. (dette gjelder også ved varme, derfor stålomspunnende slanger er populære).

Jeg prøver å tappe kaliperne mine litt etter/før banekjøring, da det blir litt varme der nede og jeg vil bli kvitt bremsevæske som evt. har fått for mye varme. Billig forsikring for å få hel dag på banen uten bremse problemer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å spamme ned tråden din (beklager på forhånd); har du oversikt over denne? Spottet i parkeringshus i Stavanger sentrum i kveld; lekker sak!17732A0B-894D-437D-AE73-6116E6A8CE69.thumb.jpeg.6f8e414aa69a9793e009b9d13dc5f3b5.jpeg

ps; kjøpte meg også nettopp en Gardena Sileno. Den lever jammen opp til navnet sitt. Men gjør jobben sin bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, papertiger skrev:

I fare for å spamme ned tråden din (beklager på forhånd); har du oversikt over denne? Spottet i parkeringshus i Stavanger sentrum i kveld; lekker sak!

Lurer på om det kan være den som var til salgs i Bergen for noen år siden? Uten at jeg har sjekket i min oversikt.

57 minutter siden, papertiger skrev:

ps; kjøpte meg også nettopp en Gardena Sileno. Den lever jammen opp til navnet sitt. Men gjør jobben sin bra!

Jeg er faktisk ganske fornøyd, gjør jobben og hagen ser velstelt ut til enhver tid :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

 
1 time siden, papertiger skrev:

I fare for å spamme ned tråden din (beklager på forhånd); har du oversikt over denne? Spottet i parkeringshus i Stavanger sentrum i kveld; lekker sak!17732A0B-894D-437D-AE73-6116E6A8CE69.thumb.jpeg.6f8e414aa69a9793e009b9d13dc5f3b5.jpeg

Dette er nok en Z3 som går i Bamle i Telemark, så på sosiale medier tidligere i dag at han hadde tatt en Stavanger tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten status oppdatering:

Snart ZedFest 2019 førstkommende lørdag (22.juni Ski sentrum), så greit å få bilene preppet og klar gjort til dette. Så godværet som var ble brukt til enkel vask av bilene. Coupen ble hentet fram og fikk sin første utvendige vask.

Og Mr. @Havers kom til og med innom. Og satt ikke bare i stolen denne gangen :-D 

Bilde bevis nr 1:

IMG_1759.thumb.JPG.1a2a5edf9b3e2bdc436666619574bdb3.JPG

Egentlig bør man vaske en bil før man kjøper den, fant noen skavanker her og der på Coupe'n men ingenting avskrekkende i følge @havers som kan dette med polering og vask.  Så en skikkelig grundig runde på den er planlagt mtp på lakken.

Z3M'en fikk seg også en runde og det trengtes:

IMG_1768.thumb.JPG.c3bb83887ec2069e124c577ce9048217.JPG

Alle klare til utstilling/treff:

IMG_1774.thumb.JPG.9eae018b7ec612b4587d4b278f14548b.JPG

 

Ellers så hadde jeg en liten date med SVV i går for å få godkjent det nye coilovers settet på 2.8'ern. Satset også på få skrevet inn alternativ dekk dimensjon i vognkortet så viste bilen med 4 235/40/17 og hadde med meg utregninger på endring i dekk dimensjonen.

IMG_1798.thumb.JPG.49b9a4a1ae5346a38ee104ce3343b40d.JPG

Først så var det opp på bukk og for sjekk av ting + bilder.  Alt så bra ut og var riktig gjort i følge TUV papirene, samt at papir arbeidet mitt var godkjent.

Så kom diskusjonen på hjula (felgene er i OEM spekk), det så bra ut men framdekket var kanskje litt nærme demperen ifølge kontrolløren. Så tok han seg en test tur og kom fornøyd tilbake. Og ba meg vente, mens han ordnet papirene.

Plutselig etter en liten så ble det action og bilen måtte opp igjen på bukk og en kontrollør nr 2 kom å inspiserte og gestikulerte. "Det dekket har vært borti demperen og pekte på passasjer siden" var kommentaren hans. 

Men følgende resultat:

IMG_1799.JPG.b52352a21dbd219dcbd6651ddf7c3bd5.JPG

Kommentaren deres var de var enige i dokumentasjonen min og alt burde ha gått fint mtp på dekk dimensjonene. Men teori og praksis stemmer ikke alltid. Senkesettet er "godkjent" og ligger klart i autosys. Men jeg må vise bilen engang til med mindre hjul før kontrolløren kan "kvittere"  ut vedtaket. Nå var kontrolløren veldig hjelpsom og løsning orientert. Så jeg får lov til å vise bilen igjen allerede i morgen tidlig for å få ting på plass (var egentlig ikke ledig time før uti juli).

Litt flaut dette her og er noe jeg burde å sett på forhånd, så kan ikke skylde på noen andre en meg selv i ang. dette rotet.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...