Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Må du ut med motor får du si ifra så får du låne elefanten. 

Har en lokal en her. Men ser ut til at det går bra, men skal bruke litt tid de neste dagene på dette.

7 timer siden, stalfa skrev:

Håper det gikk bra med motoren. 

Håper egentlig det jeg også, men har jo vært inne på tanken å bygge om til 3.0/3.2 etterhvert. Skal innrømme at jeg satt å googlet litt på ombygging av motor på disse her, mens jeg satt på bergingsbilen på vei hjem :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fxslin skrev:

Har en lokal en her. Men ser ut til at det går bra, men skal bruke litt tid de neste dagene på dette.

Håper egentlig det jeg også, men har jo vært inne på tanken å bygge om til 3.0/3.2 etterhvert. Skal innrømme at jeg satt å googlet litt på ombygging av motor på disse her, mens jeg satt på bergingsbilen på vei hjem :-D

Haha, akkurat det jeg gjorde i bergingingsbilen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Skulebollen skrev:

Forsto ikke helt hvor oljen har fosset ut🤔? Og fikk du oljelampe? Anbefaler deg og ta ut filter, skjære det opp og se etter spon. 

 

Kjekt og se du har fått deg skjikkelig "banebil"😁 synd med dårlig start 😕

Fikk ingen oljelampe!  

Men vi har studert bilen mer i dag og skrudd av litt mer plastikk. Og en teori ble utarbeidet av en kompis. De mener banjobolten (nr 12) har løsnet før jeg snurra og således har lekket mens jeg kjørte, For vi fant olje på steder bakover på venstre side av bilen som krever høy fart for at olja skulle finne vei til de stedene. Så har oljen truffet oppe på venstre bakre bærearms og sprutet inn venstre hjulbue og dekket. Og dermed så hadde jeg ingen sjans i ned bremsing inn mot angsten.  (Høyre side er helt fri for olje).

Bolten hadde ikke løsnet helt men var 2-3mm ute. 

Planen nå er grundig vask, mer sjekk (blant annet filter som du påpeker) og tappe ut sist rest fra panna. Teste litt med magneten min. Før evt påfyll og start av motor. 

Ja. Kjipt slik start, men må nesten regne med slik når man kjører slikt med aldrende biler.

AD4D52C1-F4CD-4194-8F9D-0CCD94EBA56D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk tråd, gått glipp av.

Kjipt med banekjøringa :(

 

Hvor mye olje igjen i bunnpanna?

Tenker at den må ha pøst bra ut den slangen siden det blei såpass under bilen etter du stoppa..

Endret av NilsP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Skulebollen skrev:

Tipper motor er helt fin om du ikke fikk opp oljelampe 😁

Ja, satser på det. Blir spennende å se når jeg er ferdig med vask, sjekk osv...

10 timer siden, NilsP skrev:

Hvor mye olje igjen i bunnpanna?

Tenker at den må ha pøst bra ut den slangen siden det blei såpass under bilen etter du stoppa..

Lite olje igjen og peilepinnen viser tomt 😕  Det er jo litt trykk i den slangen ja.

Fikk begynt med vask i går. Etter å testet litt ulike produkter, landet jeg på Prick Bort. Da fikk jeg "spray on, wait a few minutes and hose down" løsning, som tok det værste av oljen. Men forsatt en grisejobb...

IMG_3274.thumb.JPG.afa232514f4892bd63c918c914d3d5a9.JPG

Utrolig hvordan oljen klarer å finne vei til steder.

IMG_3276.thumb.JPG.72b524b7c764b5b373419754e9941a79.JPG

Hadde til og med kommet seg litt inn i luftboksen og filtret var også helt nytt.  Så det blir mer demontering her og vask. Må blant annet sjekket MAF'en og se at den er "tørr". 

IMG_3277.thumb.JPG.1ff57b07ec6eeb99ed90dae127591e0d.JPG

Slang også på lagrings felgene for nå, da jeg må gå grundig over de felgene også. 

IMG_3278.thumb.JPG.82d695b4982f240598b989be2206e3c5.JPG

Status qou: er at jeg må belage meg på minst 2 ettermiddager til med demontering, vask og rens. Deretter så kan jeg begynne prosessen med å få bilen tilbake i livet igjen.  Blir nok ikke mye mer kjøring med denne bilen denne sesongen :-(  Men vil gjerne ha den på veien til 9.sept da har jeg visning av KW'ene hos SVV.

Skjer ikke noe denne helgen, da det er ZenZommer tur 2019 med BMW Z Norge gjengen!

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiiipt.. og bare pga en slangefitting som løsner 😪

Viss det hadde vært meg, og ville bruke den motoren videre ville eg nok ha sjekka veiv og rådelager.. 😞

At ikke oljelyset kom er ingen garanti for ingen dårlig smøring i denne situasjonen!

Men på annen side så holde den kanskje til visning, og så gå all-in for større motor 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var en en liten weekend retreat unna gjort med 11 deltagende biler fra BMW Z Norge gruppen.  Vi hadde maks flaks med været nå i helgen og fikk 3 fine dager top down kjøring og kos bak rattet på små fine landeveier i rundt om Fevik.  Destinasjonen i år som ifjor var Fevik Strand hotell, så hele weekend ble på en måte en reprise av fjorårets tur. Bortsett fra at kjøreturene var lagt til vakre Tromøy og til Risør via småveiene i år. Fantastisk og vakkert område der og begynner å forstå hva @sveigis snakker om når en liten 2 mils tur blir til 10 mils kosetur :-D

En perfekt weekend og godt å få brukt Z3M'en litt, 2.8 Roadsteren var lånt bort til et vennepar som også deltok på turen. Så den fikk luftet seg litt den også. Slenger med litt bilder.

IMG_3282.thumb.JPG.a381b29fba3841ccc6a4d1817de925f8.JPG

Skandinavisk Pagode klubb hadde treff samtidig som oss, mye vakkert der også. Men vi hadde booket P-plassen før dem, så vi slapp plen kjøringen :-D

IMG_3286.thumb.JPG.2c883e10e853361d3fd2924270801762.JPG

IMG_3290.thumb.JPG.ba3b67fd1d809b97e739fc7650c8f9cf.JPG

IMG_3347.thumb.JPG.5612245e63ef9beac961599bdd531aa8.JPGIMG_3356.thumb.JPG.53b3a48d9b5f2ea578f6d8b8f3ed1fcc.JPG

 

Vel hjemme. Så kom litt motivasjon for å forsette med Coupe'n.  Planen var mer vasking og sjekk av ting, deretter nytt filter og olje.  Så tuslet ut i garasjen og ble møtt av dette: En tilsynelatende tør og "oljefri" motor.  Men ble litt mer grovvask og jobbet meg litt nedover.

IMG_3361.thumb.JPG.35aeeced4996831d56cc1c173e0ce6f2.JPG

Fant godt olje nedi luft boksen også....

IMG_3362.thumb.JPG.bbbb34df6933aac466190c651f73f4ce.JPG

Men mye vask og mer vask, så var det såpass OK at jeg hadde sånn ca oversikt. Da var neste steg å tappe ut siste rest med olje fra motoren. Den klarte å skvise ut ca. 1.4l til av de 6.5L som den skal ha.  

IMG_3363.thumb.JPG.191fbee959f1864f5b8d541c87385a01.JPG

Mens den årelatet seg, så ble det sjekk av filtret. (Husk jeg bytte olje og filter for ca. 3 uker siden på denne). Ble litt perpleks da jeg så hvor mye dritt og grums som var i filtret nå. Ingen ting som var magnetisk heldigvis, men måten jeg kjører bilen på har tydeligvis fått løst en del gammel avleiringer i motoren.

IMG_3366.thumb.JPG.7240871ac6b85a528d491d786616c61a.JPG

Så kom turen for å sette i nytt filter og få på ny olje. Men all den vaskinga med prick bort må ha gi meg ammetåke, for når jeg skulle sette i bunnpluggen igjen. Så klarte jeg å rote til NM på momentnøkkelen, med knekt bolt som resultat. Hvor 2/3 av bolten sto igjen i bunnpanna :stupid:

Så da gikk det en drøy 1/2time til å få ut siste rest av bolten, klarte heldigvis å sette en syl (4 kantet en) inn i hullet og skru den ut. Noe som tok 3 minutter, mens den resterende tida brukte jeg på finne tryggeste metode med verktøyet jeg hadde tilgang til.

IMG_3375.thumb.JPG.af7569cea9548030a560aa0ef84adfce.JPG

Da den endelig var ute mistet jeg all motivasjon. Så da ble lyset slukket og jeg gikk å kastet bort tid på PC'en istedenfor. 

IMG_3377.thumb.JPG.d6e7c84eadf9ecda3de486e681635790.JPG

 

Neste dag bar turen ned til Mekonomen, som hadde eksakt den bolten på lager. Kom meg hjem igjen og smukket den inn med ny pakning og riktig dreiemoment.

IMG_3384.thumb.JPG.63c783947c30dc9b9c9bf3dc51926192.JPG

Fikk inn nytt olje filter og fant fram godsakene fra "barskapet":

IMG_3382.thumb.JPG.663307113cc30cd6fd669107c6649236.JPG

Fikk på 6.5L som denne lille motoren skal ha og var dermed klar til oppstart.  Skal innrømme jeg var noget spent nå, hvor ille ville det være.

Den startet fint og malte som tilsynelatende som før og ingen lekkasjer noe sted. Så fikk bekreftet at banjobolten var synderen.

Men den har utviklet en tikke lyd :-( som ikke var der før og kanskje en skrapelyd. Men jeg sliter litt med å høre dette skikkelig, da jeg har dårlige ører til slike ting.  Men tikkingen tydelig og jeg mistenker det er løfterne, slenger med en video av lyden her.

Kanskje noen av dere klarer å tyde/gjenkjenne  lyden bedre en meg.

 

Så det er status qou nå, den går. Men tikker...

Jeg skal prøve meg litt på "bleed procedure" i morgen, selvom jeg har liten tro på at det hjelper.  Bør kanskje prøve en litt tjukkere olje også. Hvis ikke så må jeg planlegge å åpne motoren og få sett litt på ting.

Avslutter med en snapshot av da jeg tok den ut for å lytte bedre.

IMG_3394.thumb.JPG.cc91a05e9f7ecea745d5f4acd2d0bd95.JPG

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har nok ikke tatt skade av dette. Knuste bunnpanna på en m30 motor og kjørte 3 svinger på bane med oljelys (dog på tilnærmet tomgang) før jeg stoppet. Ingen skade på den motoren. Så om lekkasje på trykkrøret har skjedd i samme sving som du til slutt fikk stoppet på så har dette gått fint! 

Den tikkelyden kan være luftlomme i en løfter etter den gikk tom. Kjør bilen en tur og hør etterpå :) du trenger ikke tykkere olje enn 10w60 , da den er tykkere enn hva motoren i utgangspunktet skal ha. Jeg fikk lignende tikkelyd på en m54 med 0w40 olje på etter litt banekjøring. På den olje var w40 tallet i grenseland optimistisk fra produsent, og det reelle tallet skulle nok vært 0w30. Byttet til 5w40 og problem løst.

herlig å se Z biler i samling. Coupeen er bare lekker ;)

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Godt å se at den starter og går hvertfall. Den lyden hørtes ikke helt bra ut. Følger den turtallet?

Fikk ikke helt sjekket dette.

2 timer siden, Evopower skrev:

Så om lekkasje på trykkrøret har skjedd i samme sving som du til slutt fikk stoppet på så har dette gått fint! 

Har nok gått noen runder med lekkasje, men at ting løsnet helt når jeg traff curben i angsten. 

Uansett hadde litt tid i dag morges, så gikk ut å peilet bilen igjen og etterfylt litt olje. Tanken var å kjøre litt lufting av løfterne ala BMW.  Tok dermed en oppstart og til min overraskelse så var tikkingen "borte", høres helt annerledes ut  i dag kontra i går kveld.

Tok 3 runder med 3000rpm (ved driftsvarm motor) i 3 minutter og motoren høres bortimot normal ut nå. Bortsett fra den litt metalliske lyden som jeg tror kommer fra under manifold området nå.  Er kanskje en svak tikke lyd på midten på eksossiden (klarer å høre den litt på video men ikke når jeg står i garasjen).

Så det er kanskje håp allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...