Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Pusset du mer ned mellom bildet før og etter Brunox? Ser ut som en del gravrust som har jobbet seg innover, der bør man prøve å ta mest mulig før man putter på omvandler. Har du forresten noe varme i garasjen og får Brunox tørket når det er ned mot 5 grader? Tenkte egentlig å pusse litt på bakluka på min E91 bare for å få stoppet litt, men er usikker på om det er for kaldt og om jeg må bare få på litt olje på rusten før vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, E.C. said:

Pusset du mer ned mellom bildet før og etter Brunox? Ser ut som en del gravrust som har jobbet seg innover, der bør man prøve å ta mest mulig før man putter på omvandler. Har du forresten noe varme i garasjen og får Brunox tørket når det er ned mot 5 grader? Tenkte egentlig å pusse litt på bakluka på min E91 bare for å få stoppet litt, men er usikker på om det er for kaldt og om jeg må bare få på litt olje på rusten før vinteren.

Ja, pusser til alt som kan løsnes og rusten på en måte blir blåsvart i fargen.  Var også på passelig der med å jobbe brunoxen inn godt inn der.

Jeg bruker en sånn liten 3Kw varmevifte ovn som jeg setter imot bilen og dette gjør at brunoxen tørker ganske fort.  Men lar den ikke ovnen stå over natten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått med ganske mange timer i garasjen denne helgen.

Etter å ha fått pusset ferdig all rust og slengt på 2 strøk med brunox.  Så valgte jeg å gå for et lag med Hammerite Anti rust grunning, som et ekstra lag som har litt zink i seg. (totalt: 2x brunox, x Anti rust grunning og 2x Hammerite)

IMG_3441.thumb.jpg.3529a641e26b9e1f40e96b102ede5435.jpg

Men dette må selvsagt tørke før neste lag med hammerite kunne legges på, så varmeovn ble skrudd på.  Før iX3'en litt oppmerksomhet. En liten ting med iX3'en er at den mangler en Frunk foran, mens det egentlig er god plass til det. Noe som selvsagt flere selskaper har utnyttet og lager ettermarked produkter til det. Så jeg hadde bestilt en slik en fra Wokeby.

IMG_3448.thumb.jpg.7db0b56847fecdc22f3e6af53d287d35.jpg

Dette er en ganske så enkel installasjon på type 10 minutters nivå, hvis man ikke er som meg og begynner å studere litt hva som ligger under dekk plata som sitter der originalt.

IMG_3444.thumb.jpg.b81e1790e7f302d7120846a8bc2a02c7.jpg

Så ble stående å måpe litt nedi her, samt irritere meg litt over at det ikke var vasket der fra Bilia før jeg overtok bilen (bilen var demo bil når jeg kjøpte den). Men litt interessant å titte litt og prøve å forstå ting.   

IMG_3447.thumb.jpg.cf100f68b87db556097a875422b98fbe.jpg

Selve frunken er bare å poppe nedi og skruv fast med to 2 slange klemmer, så er den ferdig montert. Og man har ca. 40-45L ekstra med plass i bilen.

Dog så synes jeg det ble åpen her og der, så vurderer å få tak i en OEM dekslen til og kappe det til slik at det kler rundt frunken og dekker til litt.

IMG_3451.thumb.jpg.a4aabd798e447cc1713ebcda9e9275d2.jpg

Avsluttet lørdagen med å få få lagt et strøk med matt sølv grå hammerite på grunningen.   Bestemte meg for å kunne lakke der jeg faktisk har gjort noe med rusten, lettere å se om det jeg har gjort i denne omgang holder eller om det er "nye" steder som skaper evt. problemer i framtiden. 

IMG_3453.thumb.jpg.0e594392104404b56e3bc646a7654731.jpg

IMG_3455.thumb.jpg.138fcf55081e6f2791895b52af3484fa.jpg

Så var det bare å lukke øya og skru på varmeovnen igjen, slik at dette laget også fikk tørke godt før neste lag skulle på (glad det har vært rimeligere strømprisen denne helgen kontra tidligere).

Søndagen gikk med til å få siste strøk med hammerite på morgenen, før en ganske så kjedelig F1 løp ble sett på og et kjapp vinterdekk bytte på i3'en til kona ble gjort.  Kanskje litt tidlig i sesongen, men det har begynt å være frost på morgenen her. Så greit å være litt på sikre siden, da hun kjører veldig tidlig om morgenen til jobb.

Tok meg også tid til å bytte alle klips på lokariene som var rustne med nye. Føltes liksom ikke helt riktig å skru på rustne klips, når jeg hadde ferske galvaniserte liggende.

IMG_3443.thumb.jpg.197c44c33f91e71609c8219dea5da46b.jpg

Tok også en runde på alle karosseri skruer som jeg hadde skrudd av bilen og byttet ut de som hadde antydning til korrosjon eller rust.  Slik at jeg endte opp et sett som er lakkerte i bilens farge, som kan brukes der de synes i døråpninger og under panser. Mens under lister/paneler og under bilen fikk nye galvaniserte karosseri skruer.

Avsluttet dagens økt med å få på sideskjørtene + jekk fester. Slik at jeg endelig kan få bilen på bukken igjen og ta resten mens den hevet.

Side skjørt på med ny skrue, ser også jekk festet her med litt gravrust mønster.

IMG_3475.thumb.jpg.601b81e7f3013a43a3f1427fa18dec6f.jpg

IMG_3468.thumb.jpg.085d5b063f0b3ae851810c46bf02db0f.jpg

Så egentlig ganske fornøyd med å ha kommet så langt, men nå stopper monteringsprosjektet litt opp da jeg må bestille et par ting til.  Oppdaget når jeg sorterte deler at en del av karosseri pluggene og disse plastisk mutterne ikke ville fungere lenger.   Men nå er ihvertfall som tidligere skrevet skjørtene og jekk festene på, så da kan jeg ta tak i andre mens jeg venter på mindre deler.

IMG_3484.thumb.jpg.6e06e894ee83bf7e10ddd4adb688b25b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z4M Roadster & Z3M Coupe - Puslet litt i ZedBua

Grunnen til at en del forhandlere ikke vasker motorrom i el biler er fordi det er høyspent elektronikk der og at dette kan føre til en skummel situasjon. 
Annbefales kun å gjøre reint med luft/ blåsespiss og noe enkelt middel for at høyspent elektronikk osv ikke skal tre i seg fuktighet i koblinger etc. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, E.C. said:

Synes absolutt at du bør prøve å få tak i et deksel og kutte litt i det for å rydde under panseret ja 👍

Jepp, har satt igang et par søk på dette. Så får vi se om jeg får tak i en uten for store kostnader.

9 hours ago, Enes Yakici said:

Grunnen til at en del forhandlere ikke vasker motorrom i el biler er fordi det er høyspent elektronikk der og at dette kan føre til en skummel situasjon. 
Annbefales kun å gjøre reint med luft/ blåsespiss og noe enkelt middel for at høyspent elektronikk osv ikke skal tre i seg fuktighet i koblinger etc. 🙂

Overrasker meg ikke. Men spurte Bilia om det samme på i3'en til kona og da sa de bare skyll forsiktig med vann/såpe. (dette var bak under dekslet der) Er visst nok laget for å tåle ganske mye vann underifra, er jo bortimot åpen fra bakken  oppunder.  Ser ganske likt ut på iX3'en, ser jo rett ned til bakken der.  Får høre litt med Billia før jeg gjør noe der, er jo fri tilgang til f.eks 12v batteriet der osv...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig var "motorvasken" som gikk til helvete "ferdig" :-D  Ikke helt da for det var en del jeg hadde glemt jeg måtte vaske grundig.

I dag kom endelig litt ymse ting som nye karosseri plugger og lednings holder i posten.  Så da var det like greit å tusle ut å få skrudd ting litt sammen.

bilde.thumb.jpg.e5d30ddc55d1d88c5a6a9ef4df3ef9c9.jpg

Siden det var ganske mye plast deler som skulle på igjen, tok jeg like gjerne å handlet inn litt Owatrol Polytrol som jeg har lest mye bra om.  Har liksom aldri blitt 100% fornøyd med andre varianter, så tenkte det ikke var mye å tape på prøve denne. Mye av plasten var helt tørka inn og bleket, så tenkte må ihvertfall gjøre et forsøk på forlenge levetiden på dem. 

IMG_3514.thumb.jpg.303a889e08f6bd79afd5101e3550c4f0.jpg

Leste at den var veldig drøy, men virket som at det nesten trakk inn i plasten med engang. Så tipper at "min" plast var veldig tør og klar for litt ny "næring". Så jeg gunnet på litt ekstra og lar det få lov til å trekke seg inn over tid, så tar jeg en status og ser om jeg må tørka av litt eller ta en ny runde.

Lokari før og etter. (skal plast sveise den lille sprekken ila vinteren)

bilde2.thumb.jpg.e231eeedd6baff606123cb88854604fd.jpg

Kabel holder i hjulbue (der er den delen jeg glemte å skrubbe....)

IMG_3531.thumb.jpg.5b515e1bf021e6606b938b06aaecda46.jpg

Ble litt plunder med å justere til side dekslene, men fikk det på ganske bra. Ikke helt 100% fornøyd med fører siden, så der må jeg justere litt til når jeg har en hjelpende hånd tilgjengelig.

Men nå er jeg ganske fornøyd med hvordan tilstanden i hjulbuer og kanaler er nå kontra hvordan det var før. Hadde ikke før bilde av samme hjul bue, men de var like skitne. Men dere får ihvertfall et inntrykk av hvordan det ser ut nå kontra før.

bilde3.thumb.jpg.e2a433147893ff2f8450a06ee670833c.jpg

Ikke helt 110% som dere ser, litt farge fra tectyl her og der. Men nå blir man ihvertfall ikke klissete når man jobber under der og lettere for meg å kjapt vaske over nå og da.  Som dere ser så er det par skruer som jeg må bestille og få byttet ut 😇 (trodde jeg hadde disse nye liggende..., men plast muttere og slikt er nytt)

IMG_3533.thumb.jpg.e6a362ce76c9807c5298a20fb14f8389.jpg

Skikkelig møkka jobb, men er glad jeg har gjort det. Fått sett litt tilstanden på steder av bilen, man ikke så ofte ser på.  Og nå vet jeg at det meste er OK og ikke trenger tilsyn på en stund.

Så nå må jeg bare jobbe meg videre inn under bilen og få vasket videre. Funnet et par små rust flekker hvor her og der hvor f.eks stein har penetrert tectyl og lakk. Men dette får bli når det er varmere i været og bilen kan stå ute et par dager på bukker, mens jeg vasker.

Nå er ihvertfall bilen kjørbar igjen, slikt jeg får kjørt av litt rust på bremsene + fylt opp tanken mtp på vinteren.  Men blir ikke helt arbeidsløs i vinter en del ting som må gjøres innvendig + bremse overhaling.

IMG_3536.thumb.jpg.f67f2529d7d2f09e363077f9db6a30bc.jpg

IMG_3528.jpg

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z4M Roadster & Z3M Coupe - "motorvask" ferdig
  • 1 month later...
  • 1 year later...
Skrevet (endret)

Hm på tide å komme med en oppdatering her igjen. Skjedd egentlig veldig mye med Z3M Coupen og litt andre ting siden forrige post.

Så denne posten for bli en slags fast forward fra okt 22 og første del av 2023 sesongen.

I januar 2023 så begynte jeg å tenke litt på det innvendige med Z3M, da jeg viste at det har vært litt fukt og slikt på denne bilen.  Og da blir det alltid overflate rust når tepper får lov til å ligge vått over tid.

Så da var det bare å starte med å rive ut alt interiøret fra bilen for komme til flater og få sjekket ting.

IMG_5989.thumb.jpg.5e3d92ec4d65e12713e0cb9c3e92583d.jpg

Tok ikke så veldig lang tid før jeg hatt fått ut absolutt alt av deksler, tepper og ymse plastikk deksler. Men like fullt en vannvittig stor jobb med mye mikk makk. Brukte også litt på sortere ting underveids, så har jeg kontroll på hvor ting ligger.

IMG_4573.thumb.jpg.1af62522875ee5c2749a2a1b441ea0ae.jpg

Men jeg kom ganske fort ned til chassiset som jeg ønsket og kunne begynne å inspisere. Ble ganske tydelig at det var godt å få gjort denne jobben og at det var en del overflate rust her og der.  Gaspedalen var også helt ødelagt, så ny ble bestilt samme dag.  Front teppene var også ganske mugne og luktet bra, så disse har godt av en grundig vask og lufting.

IMG_4594.thumb.jpg.905bc0791241844aa1d1eb2566554d81.jpg

Siden det var en del overflate rust og at en del var under lydisolasjonen, samt at isolasjonen var passe råtten her og der.  Da måtte jeg fram med laserpistolen (kremt varmepistol) og skrape. Endte vel opp med å bruke 2 dager med å fjerne absolutt all lydisolasjon i hele bilen og var helt ødelagt i kroppen i en uke etter på....

Alle steder på bildet under hvor gråfargen er litt mørkere er satt det isolasjon, jeg tok vel ut nesten 9kg med plater hvis jeg husker riktig.  

IMG_4718.thumb.jpg.2eba81c5196024c0471d90ce23a3aab3.jpg

Etter å ha fått pusset alt rust, slengt på med brunox. Så det ble lagt på en lagt grunning. Tok kun der jeg hadde pusset noe, synes det er lettere å se evt. framtidig rust om det er noe jeg har jobbet med eller nytt.  Har ikke så mye bilder av bildene på det tidspunktet, men alle ledninger og klips ble teipet opp på nytt og festet med nye klipps der det manglet eller var ødelagt.

IMG_4826.thumb.jpg.d1019c45c09fec46a1c63597f31fe9e0.jpg

Tok også en runde på clutch og bremse pedalen. Hvor jeg byttet foringer på clutchen til sånne messing (eller var det kobber?) foringer og nye OEM foringer på bremsepedalen. Dette trodde jeg skulle være en ganske grei jobb, men fy faen for et helvete det er for en voksen mann på 90kg å manøvere seg inn så man både kan se, bruke verktøy og få ting ut.  Et sant helvete når jeg har buskert meg inn i riktig stilling oppned for oppdage at den ene tangen man trenger ligger på utsiden av bilen :stupid:

IMG_4861.thumb.jpg.aed556a2b436485b52a9f9aa8bfa2ea5.jpg

Foringer hjalp egentlig ikke så mye, clutchen gikk forsatt litt til siden med litt slakk. Så endte opp med å bruke en gammel barnepuck (60gram lettere en vanlig puck;-) ), som clutch stop. Nå begynte også en plan å forme seg litt mtp hva jeg bruker denne bilen til, som er lite turer. Men mest bane og autoslalom kjøring..... hvor vekt har litt og si.....

IMG_5450.thumb.jpg.9f96c195fc28f6fca28f4b797268fcd3.jpg

Tok også en runde fikset en svakhet på disse lysbryterne. Hvor fjæra ryker, så man får ikke dimmet skikkelig. Samt at disse er overraskende dyre å kjøpe.... 10min med lodding så var den i orden igjen!IMG_4833.thumb.jpg.331775b20a72bcc120c5aef0533b4335.jpg

I forbindelse med den nye planen, så ble all stereo relaterte ting plukket ut av bilen.  Så lagde meg en USB ladeport for DIN blende plata i nærheten av tlf holderen så jeg kan bruke en kort 10cm kabel istedenfor å ha en kabel fra punktet ved siden av gir stangen, som er ganske irriterende når man kjører inspirert.  Har montert en quad lock med trådløs lader rett midt på dashen. Så der veldig kjapt å sette inn tlf når jeg skal kjøre.

IMG_4868.thumb.jpg.fc00e4f213479c2eb4bdaa8d75ff2715.jpg

Så med den "nye" planen og fokuset for bilen. Så ble kun nødvendig og essientell interiør montert igjen, så monteringen igjen gikk ganske fort :whistle: Bare senter konsol og stoler som kom inn igjen. Det som derimot tok lang tid var å sortere og kategorisere alt. Så jeg kan sette bilen OEM stand den dagen jeg måtte ønske dette.

IMG_4869.thumb.jpg.0460ac1a121bc4ca8aa379cd227553dd.jpg

Bilde tatt før passasjer stolen ble satt inn igjen...

IMG_5259.thumb.jpg.8866a963ac085d91d9815235b9e87df6.jpg

Blir fort et salig kaos når man holder på med et prosjekt som dette...

999029229_IMG_5258(1).thumb.jpg.fe17194bcdde8606336048f7fae973cf.jpg

Men etter skikkelig ryddig og organisering så ble det ganske trivelig igjen.

IMG_5263.thumb.jpg.6490890b28c765be1708d69b78b3c12a.jpg

Så inn i 2023 sesongen så ble det gjort en del med bilen, men mest "kjedelige" plikt saker som dere ser med vedlikehold og fiks av nødvendige ting. Samt en bilen er nå i "race" modus med kun nødvendig ting montert på.  Bråker selvsagt en del mer på veier, spesielt med grus osv. Men er merkbar kvikkere i autoslalom rundt tekniske elementer med bråe vekt skiftninger.

Ble en ganske kort post med oppsummering av hva som ble gjort med bilen inn i 2023 sesongen,  men kan si at første løpet med bilen gikk ganske greit. Med pokal fangst i både min klasse og en sånn EL bil klasse jeg deltok i med EL bil.

IMG_5479.thumb.jpg.7795e4cff4f4aa5d2572e6d94538934c.jpg

Skjedde ganske mye i 2023 sesongen både med bilen og løpene jeg deltok i. Skal skrive mer om dette i de neste postene....

Men deler dette blink skuddet på et løp i Kongsberg i regi av KNA Drammen, hvor jeg fikk ganske grei airtime over et element i løypa.   Jeg var nok litt hissig opp den bakken der under løpet.....

DSC_0813.thumb.jpg.fe4d6418f618346252c1df7cf61f07a4.jpg

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - inn i 2023 sesongen

Ja dette var på tide 😊😊

Trodde en stund du hadde droppet hele menigheten her .

Så Nils ?Nå har du ikke noe valg bare å pøse på her fremover .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, sveigis said:

Ja dette var på tide 😊😊

Trodde en stund du hadde droppet hele menigheten her .

Så Nils ?Nå har du ikke noe valg bare å pøse på her fremover .😊

Nei da, fortsatt BMW mann så det holder.  Men har liksom vært så mye annet som skjedde i 2023, så kom liksom aldri i gang med skrivingen på en måte. Kan jeg unnskylde meg med skrivesperre, mon tro?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå hoppa jeg litt på slutten i forrige post hvor jeg skrev litt om inngangen til 2023 sesongen.  

Glemte å nevne at jeg hadde fått på en nytt sett med Yokohama 052, da de fra sesongen (2022) før var brukt opp. Oppdaget også at den ene felgen min hadde fått kraftig kast. Den var beyond repair.... så ble bestilt en ny felg også.

IMG_4908.thumb.jpg.7b8b119512880f30a1f014677c65379a.jpgIMG_4906.thumb.jpg.5e1be390d6e6ba530bd9bb99b935cdfa.jpg

De første løpene gikk veldg bra med M Coupen den fungerte som den skulle og presterte veldig bra (tror jeg var på pallen i de fleste løpene:headbang:).  Så det var veldig gøy å kjøre bilen og føle at den gikk slik jeg ønsket.  Men følte fortsatt at det var forbedrings potensiale på den, spesielt med styringen. Veldig treg (3.2 hvis jeg husker riktig) styring orginalt på disse Z3M'ene,  mens f.eks styringen på ikke-M Z3 så er det mye kortere utveksling (2.7). Så var på utkikk etter en tannstag fra en ikke M Z3. 

Så dukket det ved en tilfeldighet opp en bekjent som lurte på om jeg ville kjøpe et Z3 vrak han hadde stående... som var i ganske dårlig stand og veldig rustent.  Men hadde litt potensiale i deler.  Så jeg slo til, et par dager senere sto det en eldre Z3 1.8 på gårdplassen min... 

IMG_5848.thumb.jpg.f003f0b547aa98cbf7f9c7cb193f2b95.jpg

For å slippe å ha en vrak stående over lenger tid på gårdplassen,  så satte jeg alle kluter til for å få srtippet den fortest mulig for alle brukbare deler. Nå kom erfaringen med å ha skrudd mye Z3 til nytte (litt flaut når man husker alle størrelser på bolter og muttere osv.....).

Så tok i mange dagene før jeg hadde fått strippet den helt ned til det som var brukbart igjen, dessverre så var den veldig rusten etter å ha stått i lang tid. Hele bakstillingen var kjeks og ikke verdt å redde. Men tror jeg fikk tatt det meste av det som kan brukes og hadde gjensalgs verdi (felgene var ikke mine, de gikk tilbake til selger).

IMG_5912.thumb.jpg.121c0cdd339dce394e23c368ce4218b7.jpg

Fylte faktisk boden med mye brukbare ting (mye var egentlig solgt samme dag som jeg fikk bilen på plassen her).  Kunne sikkert ha plukket av litt ymse ting på motoren, sensorer, vannpumpe osv... men liker egentlig ikke å gjenbruke/selge slik deler som man bør kjøpe nytt. Men fikk meg en fin samling med panser,dører, fangere, lykter, masse elektronik ++++ 

IMG_6269.thumb.jpg.f518136d02c477707993d1bf939cceef.jpg

993417740_IMG_5945(1).thumb.jpg.0a3285f80b37acfe0ade358c3868152d.jpg

Ble ganske fullt i boden min etterhvert, så må ta en oppryddning og vare telling i år. Har deler fra 2 vraka Z3 liggende her nå. Har heldigivs solgt/gitt mye videre til andre Z3 entustiaster, så tid og innsats er verdt det.

IMG_5973.thumb.jpg.a3e678c2c87529b4e8b7e71784f3fda4.jpg

Men hovedformålet med hele prosjektet var dette tannstaget som så ut til å ha sett sine bedre dager.....

IMG_5907.thumb.jpg.576d8e7995150631a3ab5efdc7006a8b.jpg

To be continued...

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Prøver forsatt å catche upp med 2023 ting....

Avsluttet forrige post med dette bildet, av tannstaget fra dele Z3'en. Som var en av hoveddelene jeg ønsket meg til min M Coupe. Som tidligere nevnt så er tannstagene fra none-M Z3'er mye raskere og "skarpere", da de er linære og har kortere utveksling (2.75) mens Z3 M tannstag har progressiv og lang utveksling (3.2).  Tannstag fra none-M Z3 blir er ofte kalt "quickrack" og er en populær oppgradering blant annet i E30 verden også.  Er nok en del personlige prefranser ute å går, noen fortrekker andre varianter. Men jeg har jo likt følelsen på de andre none-M Z3'ene jeg har hatt med 4/6 motorer. Og husker gått hvordan f.eks den røde Coupen jeg hadde føltes på autoslalom løyper.  Med M Coupen sin lange utvekslingen så var jeg jo utslitt i armer og skuldrer etter en dag med litt kjøring, samt at den var litt "ullen" i raske overganger.

Så jeg var ganske spent på om tannstaget jeg tok av forsatt var OK og brukandes til tross for at den så ut til å ha sett sine bedre dager.   

IMG_5907.thumb.jpg.34ca7b0c7b88fabc151a1e18448b52fc.jpg

Men etter en passe lang og skikkelig skrubbing og vask.  Så den faktisk ikke å ille ut og kjente jeg ble glad for at bilen har hatt sine dose med oljelekasjer og annet skitt som hadde "tectylert" den skikkelig og dermed beskyttet den ganske bra igjennom årene.

IMG_5913.thumb.jpg.b12c292a927a1b1b07c6569d44abd1cc.jpg

Neste steg var å få den på benken og "stille en diagnose" for å se om den var ok. Godt hjulpet av google og Z3 biblen min kunne fastslå at den faktisk fungerer som den skal.  Og mest sannsynlig ville fungere fint, så alt av stag, hetter osv ble bestilt opp, slik at alt ble nytt.

IMG_5972.thumb.jpg.c47b7f4ab20890cf257be02369640d46.jpg

Så mens ny deler var på vei, så ble var neste steg å få ut den gamle fra M Coupen.

IMG_6003.thumb.jpg.9ca26dc8396f43b451e64fa1f17be415.jpg

Dette gikk overraskende greit, fryktet litt at det skulle bli litt utfordring å skille tannstaget fra ratt stammen.  Men gikk ganske ok, hvis jeg husker riktig.... (kan være at her er det et fortrengt minne)

IMG_6004.thumb.jpg.7307b73a63d276e7d29d6f7a787fa80f.jpg

Når delene kom var det kosestund på benken... Ting ble grundig smurt opp,  dro selvsagt med for mye av det gode når jeg først er i gang. Ble mange runder fram og tilbake for smøre opp og "mette" ting....

IMG_5976.thumb.jpg.3ca8b4c6641a8fe4897f97be6461dc80.jpgIMG_5977.thumb.jpg.1360446c6fd3f5d76d0050a356f613cc.jpg

IMG_5978.thumb.jpg.4147af363caa06a7ed334df6101b3c71.jpg

Nye deler blir montert på, justert så godt det lot seg gjøre med samme mål som den som satt i bilen. Slik at jeg hadde et greit utgangs punkt.

IMG_6006.thumb.jpg.1fbb87906fae6c08d334e16de27b4c97.jpg

"Ny" versus gammel. Når jeg ser dette bildet nå, så angrer jeg litt på at jeg ikke ga den et lag eller 2 med ny farge. Men var liksom midt i sesong starten og ville rekke neste trening....

IMG_6008.thumb.jpg.0912b11eddd62fb01e86df49a33d8e60.jpg

Den smatt rimelig greit inn på plass. Var litt klumsete å gjøre det alene, men fikk den inn til slutt.  Og rattet var passe rett også faktisk.

IMG_6011.thumb.jpg.72d31514e0a54f90cd522d2c355ec4a4.jpg

Dagen etterpå kom en kompis og klubb kamerat fra KNA Varna med hjulstillings utstyr og fikk fin justert forstillingen så den ble riktig igjen.

IMG_6016.thumb.jpg.94164ce2c805f244e7a13c1697a132ef.jpg

En liten test tur må selvsagt utføres og få sjekket at alt virket som det skulle.  Kan trygt si at bilen svingte dit man ønsket seg.

 

Så ble det bedre? For min del så var dette en natt og dag forskjell, spesielt på autoslalom. De første treningene hadde jeg en tendens nå til å svinge for mye av gammel vane.... Så ble noen morsomme overstyringer her og der i starten. Men for min del så var dette kanskje en av de beste modsa for å få styringen til å bli slik jeg ønsket meg med tanke aktiv kjøring, nå føles styring "direkte" og "skarp" i tilbakemeldingene.  Og til vanlig gatekjøring merker jeg egentlig ikke noe forskjell, heller ikke ved motorvei cruising.

Prøvde meg på en sånn lite versus video på FB etter denne modsen, ble ikke helt bra den videoen. Men man ser kanskje forskjellen greit?

 

Skjedde en del mer i 2023, så blir noen flere poster her for å komme oss videre....

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - inn i 2023 sesongen - tannstag oppgradering
Skrevet (endret)

Så etter tannstag oppgraderingen, så ble det gjort litt enkle ting som olje bytte og sjekke/smøre opp bremser. 

Ellers å fungerte M Coupen akkurat som tiltenkt, ble masse kjøring både på trening og løp.  Og jeg følte vel egentlig at bilen fungerte slik jeg ønsket meg. Følte at jeg fikk mer og mer fart på ulike løyper, klarte til en hvis grad henge med i toppen i de fleste løpene. Så var veldig fornøyd med hvordan hun presterte.

IMG_6770.thumb.JPG.d13a97048f57d1e706b1e9b91d328edb.JPG

Imellom tden så fikk også Z4M'en litt oppmerksomhet både med litt TLC og en hel uke på romantisk tur til Stockholm. Bilen fungerte knirke fritt hele turen og hadde egentlig ikke noe å sette finger på, bortsett fra sort blir fort skittent som vanlig :-D  En drøm å kjøre langt med og morsomt å ha litt krefter når det trengs.  Men ikke like morsom som Z3 plattformen, blir veldig "moderne"  og "stor" å kjøre (noe den selvsagt skal være da).

IMG_6785.thumb.jpg.7edfd4135225deb44278e091912d5a3c.jpg

Midtveis i sesongen så kom det plutselig en uventet og kanskje litt tullete oppgradering. Men har lenge ønsket meg Recaro pole positions i M Coupen.  Og ved tilfeldighet kom opp et par litt eldre men bortimot ubrukte RPP stoler til salgs til en ganske god pris, så måtte bare kjøpe dem....

481_1212927546.thumb.jpg.0ef134f3dc4b3cefcb5102bb3ab4b51b.jpg

Så tok ikke mange dagene å få disse inn med Sparco sine universale stol fester og med OEM belte løsning.  Ble litt justering og testing av ulike posisjoner for å få best mulig sitte stilling for meg.  Ville også sitte så rett som mulig iforhold til rattet.

IMG_7201.thumb.jpg.dc8007a24c98d78782e4223922c61bb7.jpg

Ble veldig bra til slutt, fikk både stolen rett mtp rattet og god klaring til døra.  

IMG_7197.thumb.jpg.0202b0ea197e5a64eddf5232b3791043.jpg

Ble egentlig ikke noe raskere på banen :whistle: Men sitter i det minste veldig god og plantet i de stolene. De "game" Corbeau stolene ble solgt videre til en BMW Z Norge medlem.

Deretter så ble litt salgs prepping av Z4M'en.  Som etter et par år i mitt eie måtte gå :sad:  Var egentlig ikke noe feil med den bilen, ble bare ikke brukt veldig mye. Valgte alltid heller M Coupen hvis jeg skulle kjøre og kose meg.  Samt at jeg kjente litt på at jeg hadde lyst å prøve noe annet en stund som kose/tur bil.  Så bilen ble solgt med blandende følelser for jeg liker S54 motoren veldig godt og liker Z4M looken bra.  Kjente det stakk litt når den ble hentet!

IMG_7186.thumb.jpg.4f67bf15ea271a6d3806764f0d6f785e.jpg

Ble også litt annet Z bil besøk hjemme hos meg igjennom sesongen, har jo 2 halve Z3'er liggende i deler. Så kommet ganske mange innom å hentet deler og få litt TLC i zedbua her. Her var en fra autoslalom gruppa som ville låne bukken og bytte noe eksos greier. Samt at vi tok en liten gjennomgang av bilen generelt.

IMG_7474.thumb.jpg.b2a59caf3e49271106b287071bb215e2.jpg

 

Så var det min tur til å få litt trøbbel, på en trening på Kongsberg så begynte bilen å gå veldig rart, hvor den fusket og harket veldig.  Og gikk ujevnt når den var varm, klarte heldigvis å komme meg hjem.  Etter en del diagnose runder og etter litt konsultasjon både hos min "BMW" ekspert og doktor Google så ble det klart at S50 motoren trengte en full vanos overhaling...

Heldigvis så kjenner jeg Vanos Retard'en, som både hadde tid og lett tilgang til delene som trengtes. Så han tok et haste oppdrag på den for meg og overhalte vanosen. Samt justerte ventilene for meg.  Så nå gikk S50 som den skulle igjen også når den var varm, merket ikke så stor forskjell i krefter egentlig. Kanskje litt bedre og jevnere drag over hele fjøla.

IMG_7584.thumb.jpg.c7224c0521c83dfceeb5004923d51909.jpgIMG_7591.thumb.jpg.7178511bd4657f412041ab49c32cfb8d.jpg

Ellers så gikk resten av 2023 sesongen til å kjøre treninger og løp. Rett og slett koste meg med bil som jeg ble mer og mer komfortabel med å pushe ganske heftig.

IMG_7820.thumb.JPG.5e72544f324820a64264975a3451d7c0.JPG

Men så skjedde det noe i det siste løpet for sesongen, kjørte Rattmesteren 2023 (Asker og Bærum). Da begynte det å dunke noe vanvittig i bilen når jeg ga på og slapp gassen. Nesten så jeg trodde noe skulle falle av når jeg kjørte, var en ganske så humpete løype og med mye veldig brå komboer. Som dro og rev i bilen, ble en del hjul løft i den løypa som dere ser på bildet :whistle:

1235912532_IMG_7826(1).JPG.9c2e11844a0fcb8d945120c2021be054.JPG

Hører lyden ganske bra her i videoen for de som nysgjerrige (var ikke noen god runde egentlig :whistle:).

Brukte de nesten dagene etter løpet for å prøve å finne årsaken, sjekket absolutt alt og klarte ikke å gjenskape lyden heller på gata.  Lå vel under bilen i 2 dager og sjekket absolutt alt jeg kunne komme på.  Ble strengt tatt litt lei og det hadde vært en lang sesong. Og var mye å gjøre ellers i livet.  Zedbua ble stengt mtp om å starte å grave mer i det igjennom vinteren. (Noe som selvsagt ikke skjedde.... mer om det etterhvert)

Det ble det 13 løp på oss i 2023 sesongen, med 11 top5 plasseringer hvor av 7 var pallplasseringer, så ganske fornøyd med utviklingen fra 2022. 

Vinteren har vært helt uten tanker på bil, så fikk dog hanket meg et Raid 340mm ratt også til M Coupen. Som er ca. 30mm mindre enn OEM. Så nå må jeg bare få tak Raid BMW ratt boss, så airbag osv... fungerer som før.  Skrik gjerne ut hvis du har en Raid BMW hub liggende :-D

1248658054_IMG_7782(1).thumb.jpg.efeb01cbcce44d0193b996d4ded00a63.jpg

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...