Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Gledens dag i dag.  I går tikket det inn en SMS fra Statens vegvesen, bestilte skilter ligger klare til henting... Var ikke sen om å logge på nett og bestille skranketime for i dag.  Ved en tilfeldighet så skulle også naboen ned dit i dag og henter sine skilter til sin Z3 2.8. Han hadde utsatt dette litt mtp å forskyve EU tidspunktet fra Feb til Mai, noe som visst nok fungerte fint.

Etter å blomstret litt og lurt på hvordan "skranketime" fungerte, så fant jeg ut at det var bare å gå fram. Tror det var mange som ikke hadde bestilt og med kølapp systemet teipet over, så var det bare å ta seg til "rette".

IMG_5861.thumb.jpg.5a5d06907f267b5d2cc5e94cd863d86f.jpg

Uansett henting av skilter var gjort på 5 min, så bar det rett hjem og få montert disse på.  Selvsagt med med BMW Mannheim holdere, min fødeby.

IMG_5865.jpg.08d622ab3be765600e9333cc4745b807.jpg

Benyttet samtidig anledningen til å slenge BMW Z Norway merker, sånn diskret opp til høyre i frontruta.

IMG_5862.thumb.jpg.b0d77f9a68d2b07c0f772ea26caf6aed.jpg

Lunsjen pausen ble brukt til å ta seg en liten kjøretur og nyte fin været før ettermiddags regnet kom. 

Tilfeldighetene slo til på kvelden, så fikk muligheten til en liten spontan kjøretur med nabo og et nytt lokalt medlem i BMW Z gruppa langs med gamle Mosseveien. Så langt veldig fornøyd med Z4'er, veldig "moderne" bil å kjøre kontra Z3er. Men forsatt sportslig følelse og gromt å trykke på litt, men ganske mye mindre "analog" enn Z3M.  Så min foreløpig konklusjon er at begge er morsomme, men gir ganske forskjellige opplevelser.  Z3M'en er mye mer "gokart" å kjøre, men Z4M'en er forsatt helt OEM. Så litt vil det skille seg på den typen egenskaper.

IMG_5890.thumb.jpg.4179575e2e2d3ce783fdd5922903573e.jpg

Ellers så er Z3 Coupe'n inne på verksted for EU og en liten modifisering av på eksos, spent på hvordan dette blir.

IMG_5850.thumb.jpg.32acd2dcc0693e7d4665d5cdd93e3343.jpg

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2020 den 23.58, fxslin skrev:

Fant også noe jeg ikke har sett før, en form for trådløs sikkerhets system. Som satt med borrelås på batteri lokket, denne må jeg forske litt mer på. Mistenker denne er en del av alarm systemet i bilen.

IMG_5805.thumb.jpg.84b84177671b4ad46bcef5bdf7dd0cef.jpg

Den er festet i en antenne som egentlig skal sitte med noe dobbeltsidig teip. Som selvsagt har tørket ut med åra, så nok et lite todo punkt på listen min.

Grattis med kul bil.

Den boksen der er GPS sporing, de har byttet navn/blitt kjøpt opp av GSGroup.
Kan være en ide å høre hva det koster å aktivere den med et abonnement. Om ikke avslutte eksisterende så tidligere eier ikke følger med på hva du gjør :) Mulig du kan spare en hel del på forsikring også da disse er/var? forsikrings godkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kjennern said:

Den boksen der er GPS sporing, de har byttet navn/blitt kjøpt opp av GSGroup.
Kan være en ide å høre hva det koster å aktivere den med et abonnement. Om ikke avslutte eksisterende så tidligere eier ikke følger med på hva du gjør :) Mulig du kan spare en hel del på forsikring også da disse er/var? forsikrings godkjente.

Ah, tusen takk for info! Dette burde jeg ha tenkt på.   Sendt dem en forespørsel nå.  Ser det er stive priser, så tviler på om det er så mye å spare med dagens forsikrings nivå på disse bilene. 

Men hadde vært kult å få det til å virker,  kanskje de har noen API'er osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, fxslin skrev:

Ah, tusen takk for info! Dette burde jeg ha tenkt på.   Sendt dem en forespørsel nå.  Ser det er stive priser, så tviler på om det er så mye å spare med dagens forsikrings nivå på disse bilene. 

Men hadde vært kult å få det til å virker,  kanskje de har noen API'er osv...

 

Jeg fikk over 10.000 i rabatt hos IF på 640i jeg hadde. Generelt lå priser på over 22.000 for å forsikre den.
Så jeg sparte ganske mye :) Men ser prisene har endret seg på sporing siden jeg var kunde til en del mer ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Kjennern said:

Jeg fikk over 10.000 i rabatt hos IF på 640i jeg hadde. Generelt lå priser på over 22.000 for å forsikre den.
Så jeg sparte ganske mye :) Men ser prisene har endret seg på sporing siden jeg var kunde til en del mer ja.

Fikk svar fra GSGroup nå, den enheten der var helt riktig en løsning fra dem som du påpekte! Men den er veldig gammel og siste abn på den ble avsluttet i 2011 og kan ikke brukes med dagens abn.løsning som de har.   Så bilen spores ikke i dag ihvertfall.

Min foreløpige konklusjon er at dette er noe som går inn i "Zed stuff" boksen og mest sannsynligvis blir der også :-D  Med mindre jeg får noe signaler om vanvittig reduksjon på pris på forsikringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en utrolig rå bil! Her er alt på plass med fargevalg, motorisering, felger osv :D Moro å høre du kjøper en bil du har lagt merke til  i lokal området. Det er ikke så ofte, serlig ikke i Norge som er så stort.

Riktig som Kjennern sier angående GPS dingsen, for jeg hadde montert en sånn i min 545i E60 i 2018 når den ble stjålet. Det var det som gjorde at bilen ble funnet igjen, men de ringte meg opp igjen 2-3 ganger etterpå og skulle ha meg til å skifte til et nyere abonnement. Så er nok en utgått versjon 😕 Jeg undersøkte også det med å få lavere forsikringspremie, men den må installeres av en ''sertifisert installatør'' som kostet mer enn jeg sparte i forsikringspremie på 2 år.:stupid:

Men uansett, her følges det med for Z er kult ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stalfa said:

@fxslin en slik løsning lager du selv, billigere og bedre.

Vært inne på tanken, er jo nerd og har faktisk nok duppeditter liggende rundt her til å lage noe slikt....

29 minutes ago, Kjennern said:

Om du skal ha sporing vil jeg tro du må ha en på denne listen her om den skal være FG-godkjent.
https://www.fgsikring.no/innbrudd/anleggsmaskin-bil--og-batsikring/soke--og-gjenfinningssystemer/

 

Men blir nok ingen sporing, var jo mer at jeg fant gammelt utstyr i bilen på dette.  Bilen er såpass anonym (frisørbil vet du) og er vel kun kjennere som ser hva slags bil det er. Alle andre ser bare en sort cab med gammelt design :-D  Er nok ikke så mye å hente på stjele denne kontra mye av de andre fine bilene i norske private hjem.

2 hours ago, Carlsius said:

Gratulerer med en utrolig rå bil! Her er alt på plass med fargevalg, motorisering, felger osv :D Moro å høre du kjøper en bil du har lagt merke til  i lokal området. Det er ikke så ofte, serlig ikke i Norge som er så stort.

Riktig som Kjennern sier angående GPS dingsen, for jeg hadde montert en sånn i min 545i E60 i 2018 når den ble stjålet. Det var det som gjorde at bilen ble funnet igjen, men de ringte meg opp igjen 2-3 ganger etterpå og skulle ha meg til å skifte til et nyere abonnement. Så er nok en utgått versjon 😕 Jeg undersøkte også det med å få lavere forsikringspremie, men den må installeres av en ''sertifisert installatør'' som kostet mer enn jeg sparte i forsikringspremie på 2 år.:stupid:

Men uansett, her følges det med for Z er kult ;)

 

Tusen takk! Kjipt å høre om den stjålne bilen, men godt den ble funnet igjen. Håper også de ansvarlige fikk som fortjent?

Helt enig med deg at Z er kult ;-D  Vært en rivende utvikling på dette de siste årene. Når jeg fikk min første Z, så følte jeg at jeg var ganske alene (dette var ikke helt riktig, sett i ettertid) og at det var kun sporadiske Z biler her og der.  Men BMW Z Norge gruppen har visst at det står ganske mange Z biler rundt omkring i Norge og at mange har en eller annen form for mening om disse. Spesielt Z3 og Z8,  kjempe morsomt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ringte verksted meg i dag.  De var ferdig med  bygge om eksosen for meg, men hadde ikke rukket å ta EU kontrollen.  Andre prosjekter hadde tatt tid og siden "vår avtale" er litt relax mtp tid og kostnader. Så lurte de på om jeg ville ha bilen i helgen og teste den litt. Så kunne de ta selve EU en dag neste uke eller når det passer meg bedre (har god tid forsatt).  Eieren vet at jeg planlegger litt bruke den litt i uken som kommer.

Så henta Coupen og kjørte hjemover. Og bilen går skikkelig møkk..... Kjiip lyd og synes den drar dårlig....  Tenker: "faen er det noe tull med sensorer siden de har blitt flyttet på eller er det jeg som har kjørt for mye motorsterkere biler i det siste.

Kommer meg hjem, leser av feilkoder og alt ser bra ut.  Lar den stå litt mens jeg styrer med diagnose, også endrer lyden seg litt og den hørtes mer slikt jeg tenkte at den skulle med modifiseringen som har blitt gjort.

Så hva har blitt gjort? Vel jeg fikk eksos lekkasje og begynte egentlig arbeidet med å fikse dette selv. Men møtte litt rustne skruer og gikk lei. Samtidig kom jeg på at jeg hadde et M52 grenrør fra schmiedmann liggende i delehaugen. Men dette er ikke bolton på M52TU motor. Det krever litt sveising, flytting av sensorer og ny katalysator. Og sveis er absolutt noe jeg ikke kan eller har utstyr til selv om jeg har veldig lyst å lære meg det.  Så arbeidet ble satt bort til verkstedet, med budsjett og krav om at det skulle gå igjennom EU uten stress (det legger selvsagt demper på ytelse).

Så bilen kom tilbake med disse grenrøra installert:

IMG_5928.thumb.jpg.1e67e3fab6806b3c40530468b9efd8ba.jpg

Vanskelig å ta bilder av dette, er trangt der.

IMG_5919.thumb.jpg.81600f6a5af6eebd3878e7e6ffd20d55.jpg

Men jeg må spørre ham litt om valgte katalysator, mulig at 400 celler må brukes uten styre for mye med sensorene. Tenkte vel at 200cellers kunne brukes..... Men etter å sett eksempler på gubbekjørte 20 år gamle cat'er, flyter vel kanskje alt nytt bedre uansett...

Men leser jeg koden på cat'en riktig? N/TA/99400 tilsier 400 cellers?

IMG_5915.thumb.jpg.a07f63ca6463e176caccf4a6c91e064d.jpg

Har ikke byttet bakpotta i denne omgangen, dette var ikke en kostnad jeg hadde planlagt.  Så holder igjen litt her og der 😕

Lyden ble dog bedre og noe dypere. 

 

 

Etter litt famlietid, følte jeg veldig for en skikkelig test tur og se hvordan bilen var. Går den dårligere?

Så fikk med en kompis og vi dro ut på en drøy times kose tur rundt i Lyseren området.  Og nå føltes bilen mer som den var og går ihvertfall ikke dårligere enn før.  Lot også kompisen min kjøre, da han har kjørt denne bilen en del og ikke de andre bilene mine.  Og han mente den gikk bedre enn før.  

Mens jeg med min høyt utviklede og sensitive dynorumpe egentlig ikke merker forskjell fra før, bort sett fra at lyd nå er penere/ryddigere og ingen eksoslekkasje i fra fronten.

Vet ikke om ECU og slikt må tilpasse seg litt over tid? (Men er vel ikke så mye som skal justeres etter på den siden motoren? Dette her kan jeg ikke noe om).

IMG_5931.thumb.jpg.06cfa4499538942d00e9f5d50937e489.jpg

Ser dere hva som mangler på bildet over? Da vi stoppet der for å ta en titt, oppdaget jeg at jeg hadde mistet tak antenna :-(  Kom på at jeg hadde kjapt lagt den på taket, da jeg løftet bilen på bukken for å se på arbeidet. Tenkte den var long gone, med mindre jeg var heldig at den hadde detti av med engang når jeg kjørte hjemifra.

Kom hjem og der lå denne midt i veien ca. 10 meter fra innkjørselen min og heldigvis dønn i midten. Så ser ut til at annen trafikk har gått klar av å kjøre over den.

IMG_5940.thumb.jpg.64c666f676d973179e6f94b1f3bcfd20.jpg

 

Kom på med engang igjen!  Nå er ikke dette en del som er vanskelig få tak i, men får være grenser for hvordan jeg slurver av og til :-D 

61368854077__665DB8EB-660D-4CA9-84B1-0C1CDCF03B35.thumb.JPG.be57211a284cddadab668c8f53d32e07.JPG

Så får vi se om jeg rekker å få inn M54 innsuget før BMW dagene.  Men tror jeg utsetter det, da jeg har lyst å en runde på veivhus ventilasjonen når jeg først er nedi der. Har ikke merket noe, men tenker mer preventivt.

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, ahj said:

Jeg husker på E91 etter montering av grenrør, den brukte 100-200km med kjøring før den hadde "lært" seg det nye :) 

Googla litt i går kveld og leste at en del leverandører anbefaler en "heat up cycle".  Som går ut på la den stå litt på tomgang type i 2-3 minutter og dermed sakte ta den opp til 2500rpm og holde den der 2 minutter og ta den rolig ned igjen til tomgang. Dette for at noe skal skje i nede i katten og åpne seg opp/sett seg litt.  

Dette forklarer jo litt lyd endringen da den sto på tomgang hos meg en stund og jeg rusa jo litt forsiktig mens jeg holdt på. Så jeg "breaka" den inn ubevisst kanskje.  Satser på at den kommer seg etter noen km'etere, sånn som din.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny Z4M. Sikkert en utrolig artig bil. Aldri rattet en Z4 selv. 

Post gjerne en oppdatering etterhvert på forskjellene i kjøring/følelsene mellom Z3 M og Z4 M, hadde vært interessant å lese slikt fra en med erfaring med å eie og kjøre begge to. Har aldri funnet noe slikt lesestoff på verken engelske eller amerikanske sider, så du er relativt unik i BMW-verdenen da du er "online" og har begge to samtidig. 

Selv har jeg aldri prøvekjørt/kjøpt Z4 da jeg synes den er "for moderne", dvs litt for moderne interiør og elektronikk. Men alt er jo en vanesak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Werther said:

Gratulerer med ny Z4M. Sikkert en utrolig artig bil. Aldri rattet en Z4 selv. 

Post gjerne en oppdatering etterhvert på forskjellene i kjøring/følelsene mellom Z3 M og Z4 M, hadde vært interessant å lese slikt fra en med erfaring med å eie og kjøre begge to. Har aldri funnet noe slikt lesestoff på verken engelske eller amerikanske sider, så du er relativt unik i BMW-verdenen da du er "online" og har begge to samtidig. 

Selv har jeg aldri prøvekjørt/kjøpt Z4 da jeg synes den er "for moderne", dvs litt for moderne interiør og elektronikk. Men alt er jo en vanesak

Tusen takk!  Nå har jeg ikke fått kjørt Z4M så veldig mye ennå, bare noen rusle turer.  Men kan ta en kjapp første inntrykk her.

Rent interiørmessig så oppleves Z4M'en som 10-15år nyere enn Z3M'en. Designet på interiør er faktisk nærmere dagens look kontra 90 talls looken.  Alt av knapper og brytere er logisk plassert og godt innenfor rekkevidden.   Man sitter litt dypere og bedre beskyttet av frontruta for vind og med vinduer oppe, så er det noe mindre turbulens enn i en Z3’en.  Stolene er gode og kanskje hakket bedre enn de i Z3M'en, dog så sitter jeg veldig godt i den også.

Kjørecomputeren kan du bare glemme, den er helt avleggs ikke brukandes til noe bortsett fra å ta imot AUX signal fra tlf :-D

Personlig så synes jeg forsatt Z3M er mye "penere", tøffere og unik enn Z4M designet,  men dette er veldig personlig og har nok mye med min kjærlighet for biler med "eldre" design.

Forskjeller i kjøre opplevelsen er litt vanskelig å sette ord på. Men kort oppsummert og inntrykket så langt er at Z3 er mye mer analog og gokart aktig.  Z3 føles også veldig mye mindre og lavere på veien, mens Z4 er noe høyre og større.  Jeg opplever videre at Z3 min er mye mer sportslig å kjøre mens Z4 kjennes mer som en cruiser med mye kraft tilgjengelig.  

 S50 kontra S54 trenger jeg sikkert ikke å gå så mye innpå, men jeg så langt liker jeg S54 bedre enn S50 både mtp når kraften kommer og lyden.  Men forskjellene er ikke nok til å velge bort en Z3M med S50 kontra en Z3M med S54, mtp prisforskjeller på disse. 

Nå skal det sies at Z4M min er helt OEM og at med litt senk så vil jeg nok få en mer sportslig opplevelse i den. Z3M min er rimelig "sporty" satt opp med skikkelig coilovers,  eksos og justering på hjulvinker osv.

Hvor langt jeg vil gå på Z4M vet jeg ikke ennå, men blir ihvertfall litt senk med gode fjærer eller coils. Og sikler litt på noe Eisemann sports catback'er (ikke race versjon).

 

Får kjøre en liten update også. Vært lite som har skjedd når det gjelder treff og andre bil aktiviteter i det siste, naturlig nok.  Men siste lørdag hvor det egentlig skulle ha vært årets ZedFest her i Ski. Så istedenfor fikk vi organisert en liten uformell kjøretur for noen av oss i Z gjengen.  Vi ble ikke så mange mtp varmen og været, hadde nok selv prioritert strand og sol hvis ting hadde ligget til rette for det.

Men vi ble 7 biler som tok turen fra Nygårdskrysset (Ås) til Drøbak, Hvisten og Son. Var veldig fullt med folk overalt så vi avsluttet  opp på en litt sliten bensin stasjon med is pause før vi ga oss. Hyggelig liten kjøretur.

Kunne ikke stille med "skitten" bil, så tok en katte vask før turen.

4D119391-0AE7-4A01-B5E2-DC1B25603391.thumb.jpg.22e287a32c46a1e1118b4b266d6cf394.jpg

Greit variert oppmøte fra Z3 Roadster til nyere Z4 Roadster.

IMG_5946.thumb.jpg.6bfcec7f7955e145c36609dbd1c33b77.jpg

IMG_5948.thumb.jpg.c09a3a9019cdbe15fdbbf920fa081f93.jpg

 

Ila lørdagskvelden så ble det spontant besluttet å være med Trackday Legends Racing Team opp til Vålerbanen for litt racing og sosialisering med kule folk.  Så deler av søndagen gikk med til prepping av Z3 Coupen med fokus på sjekk av bremser.

Endte opp med å sjekke klosser og skriver, samt smøre opp alle gliderne osv. Når jeg først hadde ting åpent.

IMG_5957.thumb.jpg.ebae2af8d29c9b89b45d05ec622eeedd.jpg

Ble avdekket at jeg snart må ha nye klosser bak. Så det er lagt til på "ønskelisten" min.

IMG_5958.thumb.jpg.abbfe58bcd336f357379af454fcd3afa.jpg

OCD'en min fikk meg til å ta en runde på hjula også når de først var av. Lå ganske mye gamle gummirester og bremsestøv på innsiden.

IMG_5962.thumb.jpg.5916263542325bf87fdcc78239c408b4.jpg

Liten kattevask av bilen også, viktig å se velstelt ut :-D

IMG_5964.thumb.jpg.c6d2126c59b30d9419588ffa4f499a61.jpg

Så ble litt kortere arbeidsdag mandag og avreise til Vålerbanen.  Teamet er ganske vel utrustet mtp telt og stoler :-D  Og med varmen og sola som var den dagen, så var det veldig kjærkomment å tilbringe tiden i skyggen. 

Selve kjøringen min var ikke mye å skryte av og følte at jeg ikke hadde noe kontroll i varmen.  Så ble egentlig bare å tusle runder rundt på banen, men var moro å kjøre litt igjen.  Synes kanskje Z3'en gikk veldig dårlig, så må forske litt på dette. Leste av koder og slikt den var helt feilfri i følge dette.   Er litt bekymret for at  ikke går så bra som den burde med det grenrøret, mulig at varmen som var spiller en større rolle enn jeg tror.

IMG_5970.thumb.jpg.011e5474140b484f34019e7c1ca85266.jpg

Team member og kompis som pisker sin Z4M på bane også.  Går unna for å si det slik :-D

IMG_5977.thumb.jpg.54efa3260353c3d2d65606180f1d28d0.jpg

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På tide med en liten update, vært litt ymse bilrelaterte ting i det siste. 

Fått luftet Z3M'en en liten tur, siden den sto så alene på "lagret". Så fikk den ut i fin været og kjørte litt med den. Hadde nesten glemt hvor morsom bil den er å kjøre.

IMG_6034.thumb.jpg.dea7afb76dcfb6a1c9a0656f20f10d63.jpg

Så dumpet det inn en melding fra en BMW Z Norge medlem som vurderte kjøp av en Z4M som står til salgs like ved meg (forhandler i Vestby). Han lurte på om jeg kunne ta en kjapp titt på bilen mens han hadde den til testtur.  Så endte opp med å bruke en god time på å gå igjennom bilen og se litt nærmere på oppgraderinger.  Kort sagt så den grei ut, med en tidligere eier som har vært glad i AC Schnitzer styling.  Så den hadde både front splits og vinge fra ACS + en del godies på interiør også.  Var også ettermontert noe aftermarket catback eksos på den, men fikk ikke med meg typen. Men pen lyd var det!  En liten test tur avdekket at den trengte nye dekk og muligens en sjekk av front bremser (vibrasjon ved hard bremsing), men alt i alt så var første inntrykket bra. Litt småplukk, men ingenting for en entustiast.  Så får vi se om det blir kjøpt eller ikke på sikt.

IMG_5991.thumb.jpg.e393d7418ca9634a2445db439ad66ac1.jpg

Videre så har jeg lenge hatt lyst til å prøve meg på litt sånn seriøs autoslalom. Så meldte meg på løp i Østlands cupen i nybegynner klassen med Coupen.  Så sist helg var det både trening og løp på KNA Varna. Ble ganske imponert over proff opplegget er og miljøet er veldig velkomment til nye førere. Fikk også lov til å sitte på med en av de etablerte fører og plukket med meg noen tips.  

Selve lørdagen var det trening, jeg var selvsagt noe forsiktig og prøvende i starten.  Spesielt siden det var en del regn og Coupen er ganske livlig på vått føre, men morsom og relativt lett å redde. 

Men fikk litt tørt føre på lørdagen,  hvor jeg turte gi på litt, men som dere ser så er det mye å hente :-D

Selve løpsdagen var preget av mye regn og jeg ble veldig reservert av dette. Har ikke kjørt nok i regn og pushet grenser hardt, til å føle meg trygg ennå.  Men det var utrolig bra gjennomført arrangement og ga skikkelig mersmak, dette er noe jeg har lyst til å lære meg og gjøre mer av.  Utrolig morsomt å makse grensene på bilen i trygge hastigheter.

Video fra mitt beste heat og det tørreste runnet jeg fikk, så jeg turte å kjøre uten antispinn. Men som dere ser så blir jeg fort hissig noen steder og altfor lite på andre steder. Tror dette vel tredje beste tid i min klasse i det heatet. Men med flust av riv, så ble dårlig slutt tid allikevel.

Slenger med noen bilder fra dagen, noe av det morsomste jeg har gjort på lenge med! Utrolig artig å se på de beste og se hvor bra de kjører uansett forhold.

Som dere ser så var det veldig variert vær :-D

IMG_6164.thumb.PNG.27ae55e9aa7a420b3523c299e88006fc.PNGIMG_6155.thumb.jpg.173513cf5650ae8c53cbec06c2323870.jpgIMG_6139.thumb.jpg.3538ae4248e0e7d48ade425d01dda998.jpgIMG_6149.thumb.jpg.1b74cc93ce35cab7a07534ae1c04bc39.jpgIMG_6154.thumb.jpg.d71a72095bc7703619d6e7995118fecb.jpg

 

Etter å ha fått helgen litt på distanse, så bar tankene til Z4M'en. Som har kastet av seg en motorlampe ved to anledninger nå, noe med feilaktig måling på MAF sensor. Har ikke merket noe på bilen under kjøring eller oppstart og motorlampen har kun kommet etter en litt lengre kjøretur og alltid ved neste oppstart (altså ikke under kjøring).  Googlet feilmeldingen og dårlig maf kontakt var visst en vanlig grunn.

Så sjekket litt i motorrommet og der fant jeg løs MAF kontakt som lå slang løst og selve festet hadde brukket.

IMG_6167.thumb.jpg.e597d88849cb4d6be090bd2cfc7eeabd.jpg

Så ble en kjapp liten fix av dette, ut med knekt nagle.

IMG_6169.thumb.jpg.c5d7f703dffe2ded708789b751abeb21.jpg

Og siden jeg ikke fant nagle kitet mitt, så løsningen  ble  en liten skrue fra ZedBuas assosierte utvalg av de fineste skruer.

IMG_6170.thumb.jpg.df4c4b24a924e377ae5d58853e8714ab.jpg

Så der var det på plass, så får vi ta en lengre kjøreturen i morgen om dette var fiksen (har ikke tro på det, siden kontakten virket å sitte bra selv om den "bylten" lå slang løst).

IMG_6171.thumb.jpg.e5afdc43f85de3a0495234cc50b8dd39.jpg

Så var det Coupen til få en litt TLC, girkulen løsnet under autoslalomen og det er noe dritt for å si det slik. Fikk den heller ikke til å sitte ordentlig igjen pga brukket fester. 

Men hadde fått en gave av en tidligere bimmers medlem her, så hadde en Whalen Z3 Coupe girkule på hele 510 gram liggende på hylla. Rent utseendemessig så var jeg litt skeptisk at dette var noe jeg ville like kjøre med, da den virket veldig "stor og rund".

IMG_6178.thumb.jpg.74c21bfdf199b753a38e845f7e86cdb3.jpg

Men fikk den inn og en liten test senere så var konklusjonen at den kanskje har noe for seg rent kjøremessig, så den blir på en stund til for å teste. Ble overrasket hvor god og tung den var. ( Og ja bilen trenger litt vask...)

IMG_6192.thumb.jpg.5c92b8b863b339fb29f6b8d0d1900478.jpg

Tok også en liten også en liten status på bilen generelt, da den skal inn på EU i morgen (ble avlyst sist gang).  Og status er at jeg har knerta et sidelys på autoslalomen, merkene tror jeg vil gå bort med litt TLC. Og frontruta har fått en sprekk etter siste banedag på våler banen, men tror og håper den vil gå igjennom en EU kontroll. Da både lyst funker og sitter fast, samt at sprekken kan ikke ses fra fører posisjon. 

IMG_6183.thumb.jpg.51299675c7195c1a55c55a9ab37b99fc.jpg

Tok også en status på bremser og når jeg først hadde hjul av, så tenkte jeg å leke litt med style 21 felgene jeg hadde liggende og se om ET20 funker på Z3. 

IMG_6189.thumb.jpg.010d202e1c7e0fae784b2b930c664ba9.jpg

Konklusjonen er at det blir litt vel mye poke for min del og måtte ha  pøst på mer med camber for å få dette til være OK. Men bilen er veldig OK satt opp slik den er nå og har ikke så lyst å endre mye på dette. Så velger å kjøre med dagens setup og felger/dekk kombo. Så endte opp med legge Style 21 på finn og de var solgt samme kveld til en glad E34 M5 eier. 

IMG_6190.thumb.jpg.6a16cafd8f01737889ed2d332b9690cf.jpg

Var flere som trente under lørdagens trening, gikk unna for å si det slik :-D

IMG_6131.jpg

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...