Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

55 minutes ago, StigJ said:

Ble ikke noe handel med ham av Z4 roadsteren dere så på? Ser nå den dukket opp igjen på finn 20k lavere enn forrige annonse. 

Nei, tror ikke det.  Forsto det slik at de var for langt fra hverandre i pris og potensiell kjøper har allerede en fin Z.  Var en en del småting som måtte på plass fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tittet sola litt fram, så da kom motivasjonen for å være litt ute.

Så da tenkte jeg det var på tide, ta en titt på dette M54B30 innsuget jeg har liggende ferdig med adapter plate.  Vet at en slik mod kan være "omstridt" og at de "lærde" strides litt om en slik swap funker eller ikke.  Rent personlig så opplevde jeg at det funket bra på M52B28 med M50 swap.  Spesielt ved banekjøring var det M50 swap bra, så tenker at jeg må teste på denne.

Så er neste steg litt mapping og da tror jeg det ikke er mer å hente på denne motoren uten større mods.

Uansett så var planen å demontere alt og få vasket ting skikkelig. Og gjøre klart til nytt veivhus opplegg som kommer med posten de nærmeste dagene.

IMG_6211.thumb.jpg.216a87d85721f089f1cf4234827cfa43.jpg

Ganske mye mer dilldall og tettere pakket på M54 innsug kontra M50 versjoen, men fikk av alt og tatt masse bilder underveis. Slik at det er håp at jeg får det riktig sammen igjen.

Tror det er greit å bytte ut denne med noe nytt, vet ikke når den som sitter på Coupen er byttet heller. Så blir fint å få alt nytt.

IMG_6229.thumb.jpg.757d27320793a5426a6214285ecf8a75.jpg

Så bar det av sted til vaske stasjonen for skikkelig skrubbing og rens!

IMG_6230.thumb.jpg.621528d2177f6c0ffaaa11e09f3d3792.jpg

Sånn da kan dette tørke i et par dager, til resten av delene kommer.

IMG_6231.thumb.jpg.edaabb9882d7ed94add8ef77c859d154.jpg

IVC som satt på så grei, men var helt stuck. Så tok noen runder med brake cleaner og fikk renset den skikkelig.  Flappet lett og ledig når jeg var ferdig. Kommer nok til å bruke den som sitter på bilen, men greit å ha en slik i reserve på hylla.

IMG_6237.thumb.jpg.7362e79a7ebd30c542c6ec496559fbdb.jpg

Tok også sjekket DISA valven (som er fra en 3.0L, glemte dessverre å ta bilder), men den så bra ut. Skal være bortimot nye ifølge selger.

Kona har klaget litt på vondt lukt i coupen, så har fått lånt meg en sånn Ozon maskin. Så får vi se det hjelper, hvis ikke så jeg begynne å plukke ting litt fra hverandre og se om jeg kan finne kilden.  Personlig synes jeg den ikke er stram, men stoler på kona fintunede nese..

IMG_6239.thumb.jpg.c89caf9f0c09c3124b396e08e0962de9.jpg

Såå this vil be continøed...

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbok post:-D

Klubb Alfa Romeo Norges (KARN) arrangerte trackday sammen med Corsa Italiana løpene, som BMW Cup gjengen samkjører løpene sine med.  Så heiv meg på litt for å kjøre selv og hjelpe til i pit for Team Trackday Legends ved behov.

Fikk også tipset @Slavearbeider'n om det, så han kastet seg spontant i bilen sin og kom med! 

IMG_6264.thumb.jpg.11de0dac049d5efa42bf310064987790.jpg

Selve treningen og kval gikk ganske bra for TDL bilen, hvis jeg husker riktig så hadde P4 etter kvalik.

IMG_6257.thumb.jpg.74b630ff3eab1d7acaa7da6d747f58bb.jpg

Men dessverre så røk ABS modulen spontant under løpet og dermed så ble det 2 stykk kraftig flatpotta framdekk ved nedbremsingen til svingen på lang sletta.  (Det var helt nye dekk....).  Så litt kjedelig dag sånt sett med en bil som ikke spilte helt på lag.

IMG_6260.thumb.jpg.77e72628a3d78581e6eb26101c187a4d.jpg

Ble mye kjøring på undertegnede og var gøy å endelig være litt på skogen igjen, suge til seg litt motorsport energi og rase litt fra seg på banen.

IMG_6262.thumb.jpg.bcc8e9378d524f390faea8f11f86194d.jpg

Slett litt med dekkene på Coupen, de Federal RS-R dekkene blir utrolige glatte når de først er gjennomvarmet og forblir slik utover dagen (blir liksom ikke kalde nok igjen).  Funker greit de 2 første stintene, men resten av dagen så er de lite forutsigbare.

Samt at jeg slett veldig med å få bilen i 2 gir i "slakteren" når ting blir varmt (Funker alltid helt fint igjen, når jeg kjører inn til pit) Så må nok ta en runde med lufting av clutch, installere stålomspunnet clutch slange og bytte olje på kassa for å se om det hjelper.   Men slikt er det med eldre bil som kjøres hardt alltid noe å ta tak i :-D

Ble ingen høydare av tider i dag og når jeg ser på video av egne runder (1 sekund bak beste tiden ifjor). Så er det ganske tydelig at jeg rotet fælt, men artig er det:-D Spesielt moro når man får kjørt litt sammen med kompiser!!!

Beste runde, med mye feil i sporvalg...

 

Bilen var nyvasket....

IMG_6271.jpg

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du holder stadig på med ting og det blir jo kanonbra.😀

En annen ting som jeg synes er good ,er at du faktisk får brukt bilene til det du liker ,veldig bra .

Kos deg på bane og kjør forsiktig 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, sveigis said:

Du holder stadig på med ting og det blir jo kanonbra.😀

En annen ting som jeg synes er good ,er at du faktisk får brukt bilene til det du liker ,veldig bra .

Kos deg på bane og kjør forsiktig 👍

Takker! Ja jeg liker å få brukt bilene litt,  bruken av dem er nok min hovedmotivasjon bak mye arbeidet med dem.  Er jo så gøy å leke med biler ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten arbeids logg update på Gamla:

Først av alt så måtte Gamla igjennom en EU kontroll,  fikk feil på bremseklosser bak (de var nye ifjor :whistle:). Regnet nesten med å få den feilen, da jeg så det var lite igjen.  Så måtte ta en etterkontroll, fikk klaska på et sett med nye klosser fra biltema. Som for duge til nye skiver og klosser kommer inn (før neste trackday). Fikk også feil på ulovlig senkesett, men dette var en meneskelig glippe for den er godkjent med KW V2'ene og står i vognkortet.

Men med ny klosser gikk bilen ihvertfall igjennom uten problemer. 

IMG_6290.thumb.jpg.eb259f813ee380ae4aac8f8b4b78c3b8.jpg

Så vel hjemme igjen og dagens plikter som klessvask, hagearbeid, kjøre søppel til fyllinga og gå tur med bikkja var unna gjort.  Ble det til at jeg satte meg ned med en kopp kaffe og "bibelen" min, for å lese meg litt opp på hvordan bytte veivhus ventilasjon på M52TU kontra M52.

IMG_6291.thumb.jpg.a80a548f02b8fb2ef2e65a8e141e84f9.jpg

Så kom motivasjonen over meg, så tuslet ut i bua. Og begynte å skru litt deler av samt merke ledninger.

IMG_6309.thumb.jpg.6e5ea783479b4d2e64658daa1ba3aec1.jpg

Som sikker noen av dere har fått med dere, så tenker jeg å bytte manifolden til en M54B30 når jeg først er igang med veivhus delen.  Ikke at det nødvendigvis gir så mye mer HK, men håper at Torque kurven flytter seg litt oppover.

Ganske stor forskjell på DISA fra 2.8 og 3.0,  etter å ha fint lest på hvordan DISA faktisk fungerer og hvorfor BMW har valgt den løsningen.  Så jeg er litt spent på hvordan dette fungerer når DISA åpner seg ved gasspådrag (er vel rundt 3500-4000rpm?). 

IMG_6300.thumb.jpg.af051eaf1158dca552e5e27469a11556.jpg

Har for anledningen parkert Z4M'en på lager, slik at jeg har mest mulig gulvplass tilgjengelig og jeg kan følge mitt faste system med å legge ting i mønstret slik jeg tar det ut av bilen.

IMG_6314.thumb.jpg.11b7916000a210bc0fb4b5b932755fb3.jpg

Alt i alt så gikk prosessen med å få ting ut veldig greit, helt til den berømte siste mutteren som holder manifolden fast til blokka via en brakket. I følge "bibelen" så skulle jeg få klare å skru dette ut underifra bilen, var til og med bilder greie av mutteren. Jeg endte opp med å bruke minst 25 minutter for å finne den mutteren som var avbildet. Helt til at jeg konkluderte med at det måtte være feil, endte opp med å bruke internett. Og der fant jeg på et engelsk forum at jeg bare kunne glemme å skru den ut uten å ta av spjeldhuset først :stupid:

Vipps! Spjeldhus av og 3 sekunder etterpå fant jeg den berømte mutteren, som ikke lignet på den på bildet i boka.  Dermed så var alt ute, ser at det er veldig greit at dette blir gjort. For det er ganske mye rester av oljesølet som denne bilen fikk ifjor da banjobolten løsnet.  Så blir fint å tørke og vaske litt under der.

IMG_6331.thumb.jpg.e68f38030f306dd8ea581d9b8fa3cc1d.jpg

Rakkeren endelig ute!

IMG_6334.thumb.jpg.c867894636a6289c89ac2c18b490ab92.jpg

Selv veivhus ventilasjonen og tilhørende ledninger var også rimelig grumsete, så glad for å få byttet alt av dette når jeg monterer ting sammen igjen. (dårlig bilde, men var greit brunt og klumpete)

IMG_6335.thumb.jpg.93e7eabee4c0de7853cdde0348ce1bbe.jpg

Så kommer den obligatoriske sammenligningen imellom M53B30 og M52TU28 manifold. Ganske stor visuell størrelse på åpningene.  Så blir spennende om dette merkes, men mye mindre forskjell kontra M50 og M52 manifold. Så er litt usikker selv på resultatet, men vi prøver....

IMG_6339.thumb.jpg.26201e37fb837475a7513f2e2ac33243.jpg

IMG_6340.thumb.jpg.54ee54459026d2d60739360a4a2c99a8.jpg

Runda av kvelden med å begynne vaske litt nedi motorrommet og motor, samt rense IVC'en som kom fra bilen.  Tanken er å bruke alt av sensorer osv som sitter bilen på det nye manifolden, da jeg vet dette virker.  

Satser på få lagt inn en skikkelig økt i morgen også, slik at jeg får ferdig dette før helgen. Har flere mindre "oppgraderinger" som jeg håper få utført ila helgen også, så Gamla får litt ekstra fokus nå før ferien.

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeids logg update på Gamla, M54B30 og veivhus bytte ferdig.

Tusla ut i garasjen i dag, med sånn akkurat passe stiv rygg etter gårsdagens strabaser :-D

Kjente at motivasjonen ikke var helt på topp, men liksom litt kjipt å ha garasjen stående med bildeler og bil ute av drift.

IMG_6345.thumb.jpg.99e7b7b3314fd174cdb23e1752cdff48.jpg

Startet med å flytte over deler fra gammel manifold og bytte ut alt som har med veivhus ventilasjonen å gjøre med nye deler. 

Tips til meg: ikke kjøp FEBI deler neste gang, et par kinker/bøyer som ikke er helt likt OEM.  Funker fint, men er nok annerledes til at CDO'en min ikke ble 100% fornøyd. 

IMG_6347.thumb.jpg.8fe47139a79910c352080a65a67782ac.jpg

Et par strakser senere var alt flyttet over og gammel byttet med nytt. Samt at spjeldhuset var prøvemontert og sjekket at ting satt tett og fint. Adapter plata gjør at ting står litt skjevt for å gå klar av blant annet IVC'en under og at fjærhuset til gassen ikke skal skivse borti manifolden.

IMG_6348.thumb.jpg.5b62461702395f7610fad4fcb9b2e2fb.jpg

Adapter plata, som må til for å bruke 2.8 spjeldhuset. Spjeldhuset måtte av igjen før selve manifolden skal inn igjen. Hvis ikke så er det bortimot umulig å koble til ting igjen på undersiden.

IMG_6349.thumb.jpg.ee45b6afec80faa9c3a2aa1723369ff4.jpg

Å sette manifolden inn igjen, er en tomanns jobb. Heldigvis så var @Havers lett tilgjengelig og kom raskt for å gi meg et par ekstra hender.  Slik at vi fikk koblet til alt på undersiden igjen og manøvrert hele herligheten på plass igjen. Gikk overraskende greit å mye lettere enn M50swap på M52.

IMG_6350.thumb.jpg.46bbf105688be9261bc65a5f1d150731.jpg

Når manifolden først var inne, så var det bare å smukke på plass resten av delene. Eneste som ga meg litt motstand var å få spjeldhuset inn igjen og treffe riktig på de 4 boltene som skal inn. Litt trangt der nede og ikke så lett å se heller, men gikk til slutt med litt tålmodighet. For engangs skyld så var det ganske så pent språk bruk  og jeg ble faktisk litt imponert over egen tålmodighet.  Hadde forventet et par utbrudd i dag....

IMG_6355.thumb.jpg.d3ccd16e3f8f975e60fc87ebe3750d86.jpg

Så var alt klart for første start, tok en video i tilfelle det ble noe  action under første start. Ikke så spennende, var mest at jeg måtte bare justere litt på gasskabelen, da jeg hadde strammet den for mye og fikk litt høyt turtall på tomgang.

Lot den stå å gå litt og leste av feilkoder. Og var deilig følelse når jeg så dette:

IMG_6358.thumb.PNG.c964ec0660ba79d4e69270e070c10764.PNG

Dermed var det bare å smukke på de "riktige" hjulene, siden bilen sto på "feil" felgsett.  Toppet det hele med å sette på de nye felgemblene som endelig hadde kommet med posten. 

IMG_6359.thumb.jpg.8872993e576e5322250debb1e8a656c7.jpgIMG_6360.thumb.jpg.2f7b1a262e524d9210e2a5eacdeb81a1.jpg

Ble en liten test tur, hvor jeg hadde på Carly og live scannet ulike elementer ved motoren. Oppdaget ikke noe rart og motoren gikk som normalt. 

Nå hjalp selve byttet av manifolden? Vel på bånn merker jeg ikke noe forskjell, men fikk litt annet "drag" når DISA åpner seg og nå "stopper" den ikke dra ved ca. 5200-5300, men forsatte hele veien opp til sperra.  Det skjedde så fort første gangen at jeg ble litt overrasket faktisk.  Men, men min fintunede dyno rumpe merket ikke sånn "natt og dag" forskjell, litt mer i toppen bare og den ikke "struper" over 5200-5300 lenger.  Nå tok det noen km på den forrige bilen min før jeg merket forskjellen og håper kanskje at det noe tilsvarende skjer her.  Men må nok ha en map for å få full effekt av dette.

Legger med dette bilde, som viser 2.8 manifold øverst og 3.0 manifold nederst. Ikke stor forskjell. 

M52TU_VS_M54.thumb.png.b597f604d72b6fb2ea2d9a21e7c0cfb4.png

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt mer pusling på Gamla i dag.

Har vært med å testet prototyper av luft inntak på Z3 fangere (2.8/3.0 variant) i vinter.  Nå hadde @havers95 fått printet ut siste iterasjon til meg og jeg har hatt dem liggende en stund.  Tanken er å føre kald luft rett inn på bremsene via disse, isteden for å "hente" lufta fra under bilen (ala Porsche).

Men for å få ting mer permanent og slippe styr ved EU osv, så hadde jeg bestilt en knapp fra KOED uten tåkelys knapp for fremre tåkelys (har sett en del Z3'er uten fremre tåkelys utenom Z3M også, så dette var noe som var mulig å få orginalt).

Denne knappen kom inn idag, så motivasjonen for å bruke 20 minutter i garasjen kom over meg. Tanken var å sjekke at ting passet sånn nogenlunde og fungerer slik det var tenkt. Har ikke fått silikon slangene ennå, så resten av prosjektet må avvente litt. Men greit å få litt oversikt og se evt. feil/mangler.

Ut med lyset.

IMG_6375.thumb.jpg.547daea3db079372ea27127c6dbee8b4.jpg

Brukte tommelen fra gummi hansker til å forsegle kontakten og stripset den opp. Slikt at det blir greit å reversere dette engang i framtiden, hvis ønskelig.

IMG_6377.thumb.jpg.c4f5aad94fc4ccbd028b05e2e209c962.jpg

Smukka inn trakten. Som dere ser så er ikke printen helt perfekt, så skal smoothe ut kantene litt neste gang de er ute, mulig jeg kjøper en sånn svart U forma gummi list å trer på rundt kanten for mer "flush" look. Men det sitter veldig bra og "trakta" bak havner på perfekt sted for videreføring av luften. ( Nå har vel @havers95 fått litt bedre oppsett på printeren sin, så mulig jeg smisker litt med ham )

IMG_6378.thumb.jpg.72ca7da9807e9288c199ea88cd7cb691.jpg

Neste var å få ut bryteren som har både front og bakre tåkelys knapp.

IMG_6385.thumb.jpg.f60cb52237c9fb275175517db92d9534.jpg

Liten sammenligning, tror faktisk bryteren kommer fra en 3 serie opprinnelig. Men ser at Z3 og flere deler denne bryteren.

IMG_6386.thumb.jpg.3aae90d23c89bc4146125970ad1f6675.jpg

Passet rett inn selvsagt og fungerte helt etter intensjonen.

IMG_6393.thumb.jpg.e5592d72c0208a5a4616d371cc9f0adc.jpg

Slik ble fronten seende ut nå!  Tror kanskje jeg personlig liker looken med lysa i bedre, men her er funksjon framfor utseende som er viktig. 

IMG_6389.thumb.jpg.2af856b6a97daf8f88cf68aafaddb72b.jpg

IMG_6384.thumb.jpg.8d7a2fe0616545bc9c28716c64743163.jpg

Og ja, hun trenger en skikkelig vask snart....

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste lille oppdatering før ferien begynner for alvor for min del.

To ting jeg hadde lyst å få på plass, slik at bilen er klar for mer moro når jeg kommer hjem fra ferien.

Det ene er å sørge for litt mer tilgang til frisk luft til motoren.  BMW har rota til litt med luft tilførselen med designet på Z3er. Slik at lufta må igjennom grillen, rundt et 90 graders hjørne og deretter inn bak lampen inn til et trangt området hvor luft boksen henter luften sin.  Så enden på visa er at motoren suger til seg luft som er varmet opp av motoren lett blandet med lite frisk/ny luft.  Om dette stemmer eller ikke vet jeg ikke (Men noen kloke hoder på nettet har testet litt rundt dette og har målt seg fram til noen forbedringer). 

IMG_6388.thumb.jpg.462493109bc6541b6699543af0144be3.jpg

Samt at på Z3M'er så har BMW løst dette med å tilføre ekstra kald luft fra under lampen, selvsagt helt andre luft behov med en S50 motor.  Dog så jeg tenkte jeg skulle se litt på dette på Gamla og se hva jeg kunne gjøre får å gi OEM boksen mer frisk luft og minimere varmluft fra motoren.

Så demonterte lampa og tittet litt.  Og fant faktisk at min bil har luftskjold (som står bak lampen) med ferdig tut til ekstra frisk luft, men at den var "blendet" med et deksel (BMW gjorde noen design endringer på dette i rundt 1998 tror jeg).  Så som en mellom løsning  tok jeg bare å koblet på en silikon slange fra trakten i tåkelyset til denne (Disse traktene er til bremsene egentlig, så må se etter en mer permanent løsning).  Så skal jeg måle litt temperaturer og slikt neste gang jeg får kjørt på litt og se om det gir utslag. 

IMG_6451.thumb.JPG.822afc213dfe1c621748e92605d93d4c.JPG

Oppgave nr 2 var å på få nye stålomspunnende bremselanger, da de som satt på var fra da bilen var ny (tror jeg) og dermed ganske slitne.  Så ble litt plundring med å få ting av og for å kunne få på de nye slangene.

IMG_6448.thumb.jpg.6af8f697609ef7d7772a6bb749b4ee84.jpg

Fikk ikke av de 2 som er under bilen ved bakakslen, da jeg må ned med eksosen for å komme til skikkelig på førersiden.  Så tar disse samtidig som når jeg bytter clutch slangen  (har bestilt stålomspunnet her også).

Fikk låne "trykkbremselufter dingsen" til @Havers, så benyttet meg av anledningen til å flushe systemet litt med ny væske og lufte skikkelig.  Ble er merkbart bedre bremsefølelse etter dette her. Men om skyldes nye slanger eller ny frisk bremsevæske i systemet eller kombo vet jeg ikke :-D 

IMG_6449.thumb.jpg.7709fc3b6d3777ec122ff6cb6e379d82.jpg

Får vel også gi en liten oppdatering ang. M54B30 innsuget,  nå tror jeg noe har tilpasset seg i ECU'en (kjørt ca. 75km etter byttet bare).  For nå drar bilen vesentlig bedre fra ca. 4000 og oppover.  Vil ikke gå så langt å si at den har fått mere hester, men at kjørbarheten har endret positivt til hva jeg bruker bilen til.

God ferie!

IMG_6445.jpg

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2020 den 19.22, fxslin skrev:

Håper jeg merker forskjell på dette, hvis ikke havner den på Finn.

Kjenner det ut innkjørselen eller på ser det på rundetider? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/19/2020 at 10:40 PM, sveigis said:

Her skjer det stadig ting og igjen til det bedre 😀.

Du er utrolig på detaljer og ting ser meget bra ut .

Likte de lufteventilene som erstattet lyktene på den .👍

Alltid gøy å se hva som skjer her .

Takker! Blir liksom aldri ferdig og det er alltid småting å ta tak i. Selv om jeg begynner å nærme ferdigstillese med ting jeg har sett for meg i denne omgangen.

3 hours ago, stalfa said:

Kjenner det ut innkjørselen eller på ser det på rundetider? ;)

Hvis jeg merker noe som helst forbedring, så er jeg fornøyd :-D  Men helt ærlig jeg prøve en liten annen variant på en 1.9 jeg hadde, da merket jeg ikke noe forskjell. Men var da ganske grønn mtp banekjøring og slikt, er noe flinkere til å "føle" bilen nå og kjøre basert på slik feeback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...