Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Ja å ta del i dette treffet var jo særdeles hyggelig på alle mulige sett.
Flotte biler og kjempehyggelige mennesker akkurat sånn jeg liker det .

Må si at det var veldig bra for dere som stelte dette i stand at så mange stilte opp .

Var imponerende å se så mange på rekke og rad .

Og selv om jeg ikke var med på festmiddagen ,var det utrolig koslig på kvelden i lag med dere .

Når du Fxslin sa du skulle reise tidlig på søndag ,må jeg si jeg ikke misunte deg en plass ,men ser du har fått med deg det du ville og skulle 😀.

Og ja jeg følte meg ikke helt komfortabel av å dra opp en gammel 80 taller der ,men ble særs godt motatt av alle og alle ville jo se og prate ,veldig hyggelig .

Så Stig J,takk for prat og hyggelige timer i baren og det samme gjelder deg Nils

og resten av gjengen ..
Jeg kommer selvsagt ned til nabohuset mitt Strand Hotell til neste år og .😀👍
Skulle egentlig hatt tak en som var der forresten ,så det må du hjelpe meg PR pm etterhvert forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, sveigis said:

Når du Fxslin sa du skulle reise tidlig på søndag ,må jeg si jeg ikke misunte deg en plass ,men ser du har fått med deg det du ville og skulle 😀.

Og ja jeg følte meg ikke helt komfortabel av å dra opp en gammel 80 taller der ,men ble særs godt motatt av alle og alle ville jo se og prate ,veldig hyggelig .

Så Stig J,takk for prat og hyggelige timer i baren og det samme gjelder deg Nils

Skal være helt ærlig at den kl. 5 avreisen var meget hard.  Men var verdt når man står på startstreken og klar til å kjøre løpet :-D  Dessuten så er autoslalom gjengen en fantastisk og inkluderende gjenge å henge med, samt veldig moro å se de andre kjøre. Veldig underholdende "sport" å se på, skjer alltid noe sprelsk under løpene!

Synes det var kult gjort av deg å dra opp bilen din og "bidra" litt til dialogen iblant medlemmene.

Ang. få tak i et medlem, bare PM meg når det trengs!

2 hours ago, Carlsius said:

Utrolig mange flotte biler på det treffet! Synd jeg ikke visste om det, ellers hadde jeg absolutt svingt innom

Vi var veldig sparsomme med annonsering utover FB gruppen i år. Helt ærlig så trodde jeg ikke vi skulle klare å gjennomføre treffet mtp Corona situasjonen.  Skal bli flinkere neste år legge ut en liten notis om dette, alle er jo selvsagt velkomne både til å se bilene, prate og ta seg kopp kaffe på stedet :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update bare for å holde tråden igang,  skjedd et par småting forrige uke.

Besluttet forrige uke at nå blir det vinterlagring av Z3M for i år, så tok like gjerne turen bort for å hente den på lagret. Så jeg kunne sette opp lagringshjulene.

IMG_7107.thumb.jpg.a95734d027b2716523d94d46f35ac051.jpg

Men hadde ikke satt på lader sist jeg parkerte den, så nå var den litt svak på "juice". Så Gamla måtte trå til og bidra litt.

IMG_7111.thumb.jpg.7d8b767a5fbf8b2ff4901cdc90581e1c.jpg

Fikk slengt inn slengt på "vinterhjula" og benyttet meg samtidig av muligheten til å ta noen Roadster vs Coupe hekk bilder.

IMG_7123.thumb.jpg.14482c1893e9dca70230ab399690e764.jpgIMG_7119.thumb.jpg.7cffbaadf75c2166abb89febc73e9e96.jpg

Ellers så ble det lite oppmøte på Tyrigrava med på sånn "europeisk torsdag" Cars&Coffee greie. Z4 Coupen på bildet er dere godt kjent med (til salgs foresten). Meget imponert over oppmøte og traff på kjent folk som hadde kjørt langt for å være med på treff.

IMG_7127.thumb.jpg.177502142418571027592846f56923cf.jpg

 

Så var vi kommet til ukas høydepunkt NM i Autoslalom på KNA Varna.  Hvor vi var 3 stk fra TDL teamet som stilte, 2 av dem i Kl 2 som var/er NM Klasse. Mens undertegnede stilte i Nybegynner klassen (kl 3), som rett og slett er for oss som er ferske/rookies :-D  Moro å få lov til å være med å kjøre NM sløyfa og se på de gode førerene, selvom man er nybegynner.

TDL lagkamerat i sin Z4M Roadster:

IMG_7145.thumb.jpg.b4041c1921a548b924323bcc3c5faafc.jpg

Selve konkurransen var uhyre spennende å se på og tidene var ekstremt jevne.  Det skilte på tideler/hundredeler imellom de beste.  F.eks så  var @hagenisse et riv unna tredje plassen, hadde han ikke revet hadde han tatt bronsen med 0.02s.   

Selv kjørte jeg helt OK, men følte at jeg var preget av konkurransen og turte ikke helt å bare "gi faen og makse" igjennom konkurransen.  Da jeg regelrett "dreit" meg ut på første runde, som dere ser her :-D

Men utrolig moro å delta på dette. Det er også såpass heftig nivå at jeg må legge i skikkelig hard trening for i det hele tatt henge med i denne klassen (kl 2) neste sesong. 

Undertegnede på vei ut (bilde lånt fra https://bilsport.no/ )

IMG_0007.thumb.jpg.ee36c8eb60faa0ba2ec9beb272a42ba1.jpg

Lite bilde av sivilbilene til TDL teamet som deltok:

IMG_7156.thumb.jpg.6692bd02f89702e74fdbfcc7f79dcf16.jpg

Heller i mot sesong slutt nå :-(   Men håper å få tatt et par treninger/løp både i autoslalom og litt et par trackdays til før det over.

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en spontan tur på Rudskogen i dag for litt trackday lek.

Var litt keen på teste bilen med nye bremser og se hvordan det ville utarte seg.

Pga av Corona situasjonen ble det ganske mye køståing i forbindelse med at alle måtte fylle ut en sånn smittevern erklæring.  Brukte vel ca 30 minutter i med kø ståing pga dette. 

IMG_7193.thumb.jpg.d329575f3e187697c022ef4ba00428b9.jpg

Men kom meg inn etterhvert. Siden det var bra vær og ikke for varmt. Så var det veldig mye biler der i dag og i de første heatene ble veldig mye køkjøring.  Så jeg hoppet over til R heat med raskere biler,  da ble det mer moro og jeg kunne pushe på litt.

IMG_7197.thumb.JPG.8dd3ec3e8f33d63b45eb9b57391969b4.JPG

IMG_7200.thumb.jpg.8d78b6ab45a9e5f71da8821741123616.jpg

Rent teknisk så fungerte bilen veldig bra og når jeg fikk tillit til bremsene dermed så begynte også rundene å sitte bedre og bedre. Utrolig moro når bilen går som den skal og det er jeg som er begrensingen.  Men var en del trafikk i R heatene også og siden jeg er "snill gutt" så lar jeg raskere biler/fører få lov til komme forbi. 

Men fikk klokka inn en ny pers selvom runden i seg selv er ganske dårlig, så tror at det bor mer i bilen med riktig kjøring.

 

Tenkte jeg skulle prøve å ta et par stint til å prøve å treffe bedre på brems, spor og gir.  Men så kom "regnet" og jeg gjorde en førerfeil som fikk konsekvenser.  Jeg kom inn i T1 og tok curben slik jeg pleier,  men jeg hadde undervurdert hvor vått det hadde blitt. Så fikk en sleng som jeg ikke klarte å kontre, men fikk heldigvis bremset ned en del og rettet opp bilen noe. Før jeg traff autovernet :-(

IMG_7202.thumb.jpg.d0d325d74289b04765790953ce6118d1.jpg

Trodde det var mye verre, men tok en skikkelig sjekk i pit. Og der da konkluderte jeg og banemannskapet at det var mest plast som hadde sprukket og flyttet litt på seg, samt at stolheten min fikk seg en skikkelig knekk. Men forstilling så bra ut og jeg merket ingenting under kjøring (føltes normalt).

Så teipet på skiltet og lunket rolig hjem.

IMG_7207.thumb.jpg.7c0b966f19876050786cfba845ed0678.jpg

IMG_7205.thumb.jpg.d17fe4078f9ae1ce26841140f8f2f8a3.jpg

Klarte ikke helt å la bil være bil når jeg kom hjem, så endte opp med å ta den opp på bukken for en liten kjapp inspeksjon.

Foreløpig status (uten å demontere ennå, så dette kan endre seg) er:

  •  Sprekt/Bøy framfanger
  •  Knekte fester på fører lampe
  •  Viskose vifte deksel har et knekt feste
  •  Luft trakt i fanger er maltraktert
  • Venstre kjørelys i fanger er pulverisert.

 Panser ser ut til å ha klart seg bra. Fant heller ingenting muffens under bilen og forstillingen.  Men jeg antar jeg finner en flere skadede fester og andre ting etterhvert som jeg demonterer.

IMG_7218.thumb.jpg.a8195f56056045f1a067746fdc77ca9a.jpg

Så spørs om det blir noe mer kjøring på denne i år og at jeg nå må bruke litt tid å samle deler og fikse denne opp igjen.....

Denne var litt kul!

IMG_7199.jpg

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig hell i uhell dette! 

Flott at det bare var litt plast når det først skjedde noe. Jeg liker det at du progresserer og pusher deg hele veien, treff for treff. Limiten er til for å testes ut, du skal ikke skamme deg over dette, tvert imot 😀 det er nok pitqueens der ute. Bilene skal brukes og. Har hatt min del med krasj og rundvelt i løpskarrieren, slik vokser man bare av. Nå er jo din bil med skilter så da er det straks mer nervøs setting rundt når noe slikt skjer, ser den. 

Ren banebil er jo sånn sett fint, men da må man ha henger og trekkbil, baller fort på seg. 

Jeg ser allerede frem til neste baneupdate fra denne kanten :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjedelig. Men for såvidt forventet etter så mange trackdays som har gått bra. Godt ikke utfallet var værre. Litt plast kan alltids erstattes for en høvelig grei sum. Er litt værre om store karroserideler må byttes ut eller enda værre kondemnering. Blir hvertfall ikke like dyrt som da jeg rasa motoren på M3’n, haha. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var jo ikke gøy en plass.

Samtidig har du jo egentlig klart deg bra for du har jo kjørt mye i det siste og sluppet unna de verste krasjene.

Men plast finnes det nok av og selv om det ikke er gratis ,så er det lettere kontra en bil som må i jigg osv 😩😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Evopower said:

Flott at det bare var litt plast når det først skjedde noe. Jeg liker det at du progresserer og pusher deg hele veien, treff for treff. Limiten er til for å testes ut, du skal ikke skamme deg over dette, tvert imot 😀 det er nok pitqueens der ute. Bilene skal brukes og. Har hatt min del med krasj og rundvelt i løpskarrieren, slik vokser man bare av. Nå er jo din bil med skilter så da er det straks mer nervøs setting rundt når noe slikt skjer, ser den. 

Takk for hyggelige ord!  Denne Coupen ble jo kjøpt inn for å kjøres med både på bane og andre motorsport events, så at den går på en smell engang i blant må påregnes.  Jeg ønsker jo også å bli en bedre fører og eneste måte er som du sier er å finne grenser på fører (meg) og bilen jeg kjører.  Dog så må jeg innrømme at etter i går så går tankene litt imot å prioritere bedre stol/belter og kanskje et halvbur etterhvert.  Altså øke sikkerheten så langt det går samtidig som jeg beholder skilter på bilen.

10 hours ago, Slavearbeider'n said:

Dette var kjedelig. Men for såvidt forventet etter så mange trackdays som har gått bra. Godt ikke utfallet var værre. Litt plast kan alltids erstattes for en høvelig grei sum. Er litt værre om store karroserideler må byttes ut eller enda værre kondemnering. Blir hvertfall ikke like dyrt som da jeg rasa motoren på M3’n, haha. 

 

Skal jeg være ærlig så husker jeg at jeg tenkte "Faen, dette blir dyrt" mens jeg var i slengen :-D   Så ble positivt overrasket der og da.  Og du har rett ting har gått såpass bra mtp alle de rundene jeg har kjørt.  Men jeg kjører nok nærmere ulike grenser nå enn tidligere. 

1 hour ago, sveigis said:

Ja dette var jo ikke gøy en plass.

Samtidig har du jo egentlig klart deg bra for du har jo kjørt mye i det siste og sluppet unna de verste krasjene.

Men plast finnes det nok av og selv om det ikke er gratis ,så er det lettere kontra en bil som må i jigg osv 😩😩

Nei er kjipt og kjenner jeg er litt oppgitt over meg selv :-D  Men dog får ikke gjort noe med det, så må bare brette opp armene og fikse dette.  Nivået av fiks vil selvsagt dikteres av tilgang til kronasjer og så hvilken finish det blir til slutt får vi se på.  Mulig at det ikke blir showroom finish, men DIY finish på ting. 

Har dog "los" på ny fanger allerede (den hadde jeg inngått avtale før smellen) + at jeg har ca. 1/2-parten  den gamle Z3'en til @And-reas liggende på hos meg. Så tror jeg skal klare å få bil av denne igjen :-D

Men jeg var veldig fornøyd med hvordan bil fungerte før smellen, den er selvsagt ikke på høyde med en M bil. Men jeg hadde det kjempe moro og koste meg hele dagen, tiltross for til tider køkjøring :-D  Eneste som jeg kunne klage på er dekkene som begynner å bli ferdige.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre du gikk i autovernet men da er vi hvertfall ikke i tvil om at du ligger på grensa 😄 Og den finner man ikke om man krysser den en gang iblant og da kan det gå mye verre enn litt plast, men forstår det er  kjipt. 
 

Håper deleletingen går fint og du ikke finner flere skjulte skader når du demonterer :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Carlsius said:

Leit å høre du gikk i autovernet men da er vi hvertfall ikke i tvil om at du ligger på grensa 😄 Og den finner man ikke om man krysser den en gang iblant og da kan det gå mye verre enn litt plast, men forstår det er  kjipt. 
 

Håper deleletingen går fint og du ikke finner flere skjulte skader når du demonterer :D 

Takker! Skal nok gå greit å få tak i deler og reparert det jeg har.

Tok en liten time i dag og demonterte litt.

Kort sagt, så ser det ut til at det er mest plast som har røket. Men fant bitte litt bøyd metall bak lampa, type 3-4mm bøyd. Men nok til at litt sveis har røket.  Fant også at skiva til en mutterne  på kollisjonsdemperne hadde tatt kvelden. Men fant ikke noe bøyd eller knekt metall ellers.

Ikke mye igjen av side lampe

106053EF-B682-48FD-BDEB-CD3DF0898F1D.thumb.jpeg.69aefc7dc3e0e1df1c9a87bf591d630f.jpeg

fanger av og sjekket kollisjonsdempere. Så helt ut.

48193FF4-2DB6-4DED-8316-74C0EE0B47C8.thumb.jpeg.2b0ad136756251ab702cc79c19899e58.jpeg

liten bøy her

0D33FDC5-7ED5-4068-9BB3-007FAFE57512.thumb.jpeg.8bbfb9096214bd14cb2b99439035cb83.jpeg

en skive har tatt kvelden (tror den var morkent og rusten) og hele kollisjonsdemper var flyttet 1-2mm imot passasjersiden

4C680C46-F6AF-44E5-939A-6BC5A5F749EB.thumb.jpeg.667063018a46e377142c7940ff53c189.jpeg
 

fanger bør kunne plastsveises

95E31D80-4AB2-4517-AC09-0FFEAF492B5B.thumb.jpeg.c7541f2de1320d675b5f24fb3b933270.jpeg

den kollisjons fangeren (alu greia inni i fangeren) ser hel og fin ut.

9B1C186C-B22E-4FAC-9A0A-CCE932DB4C31.thumb.jpeg.5072a7781efd202d5f6aae0e183fe3ee.jpeg

sjekka litt lampene og ser ut til at det er egne til Z3M og Z3 Coupe. Så tror jeg går for å lime på de knekte festene igjen.

Men ser ut til at det blir bil av denne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På tide med en liten update igjen, ikke skrevet så mye her i det siste. Men har jobbet jevnt og trutt med bil hobbyen.

Status sist var at jeg trodde det meste skulle kunne skrues sammen igjen etter litt reparasjon. Men under test montering fikk jeg ikke ting til å kom på linje og rett igjen.  Så noe måtte være bøyd, men det var ikke helt åpentbart med engang.

IMG_7248.thumb.jpg.dae452c26fd05fa47ec972cce9d6f1bd.jpg

Inn til jeg studerte selve "krasj bjelken" nærmere, da ble det ganske åpenbart at hele bjelken har vridd seg bittelite grann under sammenstøtet.

IMG_7252.thumb.jpg.c2fdb8dba0f80eee035571c514117714.jpg

Men heldig som jeg var, så passer de "bjelkene" fra alle Z3 modeller om hverandre. Så fant et huggeri i Sarpsborg som hadde en Z3 stående inne. Så fikk handlet meg en "ny" brukt del.

IMG_7258.thumb.jpg.d84096ba58071ea2771d56591a072735.jpg

Fun fact, disse er produsert i Norge.

IMG_7265.jpg.ec16d48760a7875e66175d3305a91844.jpg

Men så måtte jeg ilegge meg selv en tvungen pause på med jobbing på Gamla og ta litt viktigere ting som oppryddning i garasjen og vinter prep av Z4M'en.

Først måtte jeg gå igjennom hele haugen med Z3 deler jeg fikk av @b-havers, og stue disse på riktig sted på Z lagret.

IMG_7267.thumb.jpg.4168054980bc0732b0b0ad6928656853.jpg

Så var det Z4M'en sin tur til å få litt stell. Først ut var et kjapt lite oljebytte, slik at den står på fin og nye olje i vinter. Samt at da er det tut kjør neste sesong.

IMG_7273.thumb.jpg.fdb6edffaadfa7bc6343892bcc4cd15b.jpg

IMG_7274.thumb.jpg.a1ef7148e4f80f1bf90ad19c9fbc000e.jpg

Hun fikk seg også en skikkelig vask og litt polish.

IMG_7286.thumb.jpg.2a31ce5113e0fc3cc2ddb47e0037cb0b.jpg

Slang også på de originale felgene på som lagringshjul.

IMG_7291.thumb.jpg.ed66eb7f544d6d60f419b9be0a872cfc.jpg

Deretter inn på lager, var litt tidlig å sette denne inn. Men jeg har en del prosjekter så må gjøres framover. Så greit å få unna denne og ryddet litt. Slik at jeg hadde plass til å styre med Gamla og neste prosjekt som er bremse bytte på i3'en.

IMG_7296.thumb.jpg.2c3a6470f76694fc13165dc356f13584.jpg

Felgene fikk seg også en skikkelig rens før lagring.

IMG_7297.thumb.jpg.6bddf4e9458f7ab5cdb9c189505048ca.jpg

Med plikt oppgavene unna gjort, så kunne jeg rette fokuset tilbake til Gamla igjen. Var spent på om det var noe mer som var bøyd etter att jeg fikk på hel og rett "krasj bjelke".  Nå så ting bedre ut, bortsett fra at kollisjons demperen også har bøyd seg bittelite grann (selve platen). Så det blir å kjøpe ny slik også i vinter. 

IMG_7319.thumb.jpg.bc80ab5e16aa99528de054ff45fec086.jpg

Men siden jeg gjerne vil få brukt bilen litt til ut sesongen. Så bestemte jeg meg for å skru sammen alt sammen igjen og få ting på stell igjen.

Først en liten vask når ting først var av:

IMG_7311.thumb.jpg.29dbd22d877e7b792cd0e40d32c88945.jpg

Fyrte opp F1 på tv'en begikk meg ut på en en lang sesjon med justering av paneler for å kompensere for den lille bøyen i kollisjonsdemperen. Fikk rettet ut denne lille bøyen ved fører hjulet og behandlet dette med rust grunning,  her planen å få lakket dette opp litt også.

IMG_7340.thumb.jpg.1ba79bc14f32da45b39d4158997b8cf3.jpg

Etter mye justering fram og tilbake, så begynte det å se ut som bil igjen. Har fått justert lamper og panser litt bedre etter dette bildet.

IMG_7342.thumb.jpg.5e03ff8a5484aa56cd4c85c74c6b9b6c.jpg

Men så fikk jeg en mld fra en bekjent at han hadde fanger klar til meg, så det ble en liten hentetur av denne. Så nå har jeg en hel fanger (i feil farge riktignok) liggende på lager her også.  Så får jeg se om det blir denne som blir lakkert opp ved salg av bil også beholder jeg og reparerer litt den gamle til bane/autoslalom.

IMG_7343.thumb.JPG.99da57ede3c76d4a642ebd0aefc44cb1.JPG

Siste økt på gamla var i dag. Planen var å få skrudd fast alt permanent og samt polere opp lykt glassene igjen. Hadde dette Meguiars kittet liggende.

IMG_7349.thumb.jpg.9695c28c57aad7ca2e868aae57e559d2.jpg

Ett lite før bilde, med litt farge og rester av et autovern på...

IMG_7346.thumb.jpg.11fc7255112c7422db5e7d28bed434eb.jpg

Deretter et etter bilde, ble ganske mye bedre forsatt ikke perfekt.

IMG_7358.thumb.jpg.0710792fe9c8a3e8f70d4256a8482612.jpg

Så dagens resultat er at alt er skrudd sammen igjen og kan bilen kan brukes. Forsatt ikke 110% riktig i fronten, så må få på ny kollisjonsdemper og justere engang til.   Jeg må også ta en kveld og justere lysene riktig.

Fangeren blir vel reparert ila vinteren og kanskje til og med lakkert opp igjen.  Videre så må jeg handle nye sidelys og få på disse.  Trenger også få 3d printet en nye luft trakt til fører siden (hadde forsatt prototypen liggende så den brukes nå), samt at hvis det det dukker opp noen nye lamper på finn ila vinteren så handler jeg vel disse inn.

Men hun kan kjøres ut sesongen nå. 

IMG_7362.thumb.jpg.7e7b0a4beae33979ed99f0c4742b6b5c.jpg

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...