Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Så bra at dette ser ut til å løse seg, men er det noen grunn til at du sverger til 10w-60 oljen? Som Evopower nevner er jo dette egentlig "feil" olje for denne motoren ( forsåvidt feil olje for S50 motoren din og, hvis du bruker samme der ) :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Så bra at dette ser ut til å løse seg, men er det noen grunn til at du sverger til 10w-60 oljen? Som Evopower nevner er jo dette egentlig "feil" olje for denne motoren ( forsåvidt feil olje for S50 motoren din og, hvis du bruker samme der ) :-k

Det har primært med at bilen brukes mest til trackdays og tilsvarende "harde" økter.  Så jeg følger det som virker å være en felles konsensus fra alle jeg snakker med at 10w-60 er bra når bruksområde er slikt. Er selvsagt var på ikke kjøre hardt før jeg vet oljen er i god drifts temperatur.

På S50 motoren, så har den gått med 10w-60 de siste ihvertfall de siste 10 årene eller enda lenger. Forsåvidt samme konsensus fra de som "kan" disse motorene. Igjen jeg kjører heller ikke denne hardt før olja er god og varm, står faktisk litt om det i owners manualen til bilen. (Har olje temp måler på denne bilen, så litt lettere der) 

Så valgene er tatt på tilbakemeldinger fra ulike hold som alle sier det samme og på S50 motoren kun fordi den "alltid" har gått med dette. 

Om det er best er annen diskusjon som er langt utenfor min kompetanse! 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, fxslin said:

Det har primært med at bilen brukes mest til trackdays og tilsvarende "harde" økter.  Så jeg følger det som virker å være en felles konsensus fra alle jeg snakker med at 10w-60 er bra når bruksområde er slikt. Er selvsagt var på ikke kjøre hardt før jeg vet oljen er i god drifts temperatur.

På S50 motoren, så har den gått med 10w-60 de siste ihvertfall de siste 10 årene eller enda lenger. Forsåvidt samme konsensus fra de som "kan" disse motorene. Igjen jeg kjører heller i denne hardt før olja er god og varm, står faktisk litt om det i owners manualen til bilen. (Har olje temp måler på denne bilen, så litt lettere der) 

Så valgene er tatt på tilbakemeldinger fra ulike hold som alle sier det samme og på S50 motoren kun fordi den "alltid" har gått med dette. 

Om det er best er annen diskusjon som er langt utenfor min kompetanse! 

Ja, det er veldig mye meninger om dette. Min bil har også fått mye 10w-60 med årenes løp kan jeg se av kvitteringer, så jeg gjorde en del research på dette ved første oljeskift - og det eksisterer mye meninger. Jeg valgte riktignok å bytte til en annen olje, basert på en lengre diskusjon på m3cutters om dette. 

Helt ærlig tror jeg ikke det spiller SÅ mye rolle, men jeg opplevde mer stabil oljetemperatur etter jeg byttet. Det kan jo selvfølgelig ha vært gammel olje eller noe på min bil når jeg kjøpte den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Helt ærlig tror jeg ikke det spiller SÅ mye rolle

Litt betyr det nok ved mye hard kjøring (bane, drifting osv). Men jeg tror (innbiller meg) at hyppige skifter er mer viktig. (Gjelder for så vidt gir og diff også).

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Fortsatt planer om Våler, har vel fortsatt 2,8'n som kan piskes rundt banen?

Ja blir Våler på lørdag, kontakter deg mtp evt samkjøring. Blir  Enten Coupe eller M’en. 2.8’ern skal få lov til å kose seg på lager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update:

Føler at jeg har skrevet litt lite om Z3M'en og har faktisk glemt et par småting.  For en stund siden så byttet jeg clutch slangen med en stålomspunnet variant. For å løse litt issues med å sette den i R og 1 når kassa er varm. Var litt i tvil om dette ville hjelpe, men konklusjon etter ca 600km denne helgen så kan jeg bekrefte at det funker. Ingen problemer verken ved kald eller varm kasse, så dette var en av disse internett tipsene som fungerte for min del. @Cbrooen har tilsvarende slange på sin Z3M Coupe og han også rapporterer om forbedring.

Jeg har forsatt en Redline D4 stående på lager som skal på den samme kassen (også et slikt internett tips), som visst nok mange er fornøyde med.

Ellers så fikk Z3M'en litt TLC i dag etter langturen i helgen som var og litt hånd TLC mtp BMW dagene på Våler til helgen.

IMG_3416.thumb.JPG.6548a5c7002fcf2fc1e9d0be7a3f843b.JPG

Kos med ren og presentabel bil igjen. 

IMG_3418.thumb.JPG.45845b8ac600e6ecf8c9fc0c36de7171.JPG

Ellers så ble det enda en vask av Coupen igjen, sist rest av olje og diverse avfettings midler som skulle bort. 

IMG_3420.thumb.JPG.85c4496a4c398962937c45d148bcea42.JPG

Tok en runde under også, for å være sikker på at det meste var borte.

IMG_3421.thumb.JPG.1054b7c945401f9589797a6fae6ea892.JPG

Så til slutt hele bilen.

IMG_3423.thumb.JPG.76854baa07ce55e75241c6cf4c184171.JPG

Fikk også besøk av lytte ekspertene @b-havers og @Havers som tok en liten runde på motor og kom til samme konklusjon som meg at ting høres normalt ut igjen. 

Men bilen er ikke helt klar igjen. Panser vaieren må byttes (bestilt), som tidligere nevnt. Og da blir til at jeg går over hele panserlåse mekanismene når jeg først holder på.

Samt at jeg må ta en titt på bremsene, synes de var litt tamme ved sist banekjøring. Kan være at jeg har blitt for vant til oppgraderte bremser, men vil uansett bare dobbelt sjekke dette mtp mer kjøring i år.  Håper å rekke autoslalom den 8 september, samt et par trackdays til før Kong Vinter kommer på besøk....

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten en dagbok dette her nå....

Fikk dratt den late kroppen opp på BMW dagene med Z3M'en, siden jeg kom så sent av gårde på lørdagen. Så droppet jeg alt som hadde meg kjøre selv på banen, noe som var egentlig greit.  Tanken var å skravle litt med folk og titte litt på fine biler, samt få med meg BMW Cup gutta sine løp.  

Jeg fikk tittet litt og skravlet litt, før jeg endte opp med å bli sugd inn i adrenalinet, dårlig humor og race prep talk til bil nr 299 som deltok i cupen. Der jeg kjenner de gutta litt og får lov til å stå litt på sidelinjen for å plukke opp litt lærdom... 

Gutta kjørte bra og tok en 1.plass og 2.plass i sin klasse (klasse 2) og noe kom godt med etter en del problemer med bilen tidligere i år. De har virkelig stått på for å få bilen klar.

70160848_758512084571496_537921216187465728_n.jpg.d9ab87c482a916201ec43077ef1c2ad6.jpg

Heia litt på disse også da i god bimmers ånd :-D

IMG_3433.thumb.JPG.4f76b0fea330d15ea628258e1a5ffeb7.JPG

Jeg var helt latterlig dårlig på ta bilder i år, så dette er en av de få bildene jeg husket å ta. Men ser jo av fjesbooka og litt her på bimmers at bilder ikke er noe mangel vare allikevel :-D Dog så tror jeg Z3M'en min var den eneste Z3 der denne gangen?

IMG_1693.thumb.JPG.6fa70d0658d18f1f0d6964f82947e752.thumb.JPG.7d7d10840141c3f158f6673deee5a698.JPG

I det store og det hele god og lat dag. Likte at det var drift heat på hovedbanen også, ganske underholdende og se på. Og må være veldig kult for sjåførene og ha litt publikum, spesielt ungene så ut til elske lyden av dekk og turtallssperrer :-D

Selv har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke fikk gått rundt og skravlet mer med flere av dere fra bimmers. Men som sagt ble litt sugd inn i dette Cup greiene.

Men tilbake til Coupe'n,  hadde en noe lat dag i garasjen i dag. I og med at jeg skal bytte panserwire, så tenkte jeg å gjøre alt klart i dag til wiren som kommer i morgen. Så planen var å demontere og få tatt en tilstand på ting.

IMG_3443.thumb.JPG.7c9c719fc493012325939ac3c1f5bb22.JPG

Vet ikke hvordan det er på andre BMW'er, men på Z3 så må nesten alt av deksler i fotbrønnen ut for å få fri tilgang/innsyn til panserwiren. Noe som medfører også litt mer sjekk og vasking det som nå plutselig er framme i dagslys, utrolig hvor mye støv og dritt som samler seg på slike steder opp igjennom årene.

IMG_3445.thumb.JPG.aec9ddd535b06252d073e89d53c2e230.JPG

Når wire var løsnet innvendig, så var det bare å få ut panserlåsene og koble ifra vaieren.  Men først måtte et litt Macgyver triks ordnes som jeg har plukket opp et eller annet sted. En liten tråd som skulle henge på wiren.

IMG_3448.thumb.JPG.a1f6555233540c60d906b1f42fead3ce.JPG

Støtte egentlig ikke på noen problemer her, bort sett fra at 1/2 førersiden må demonteres med lykt og lufttrakt som må ut før man kommer til selve panserlåsen. Ble ikke akkurat imponert over tilstaden til hoved wiren og dens hette.  Samt at låsen var utrolig hard og seig på låse opp.

IMG_3449.thumb.JPG.a27c449c47c4c9f4f0b285bff572c514.JPG

Mye gammel fett og dritt her, har nok bare fått nytt lag med fett over årene og aldri blitt renset.

IMG_3454.thumb.JPG.7837a86d594f0fc64d0948b3089747e2.JPG

Men låsene ute, så var det bare å trekke wiren ut og se om Macgyver trikset funket.  Håper den skal gjøre det letter for meg å trekke inn den nye wiren når den kommer.

IMG_3456.thumb.JPG.bd8152b032bc3d7745ba5bde1bc3be76.JPG

Tilstand etter pusling...

IMG_3458.thumb.JPG.ed8433e37661ca74e8d3f6baee27897b.JPG

Så dukket en kompis opp som hadde lånt 2.8'ern på ZenZommer turen og ville vaske den skikkelig som takk. Litt usikker på hva han skal med kniv når man vasker bil, men lot tvilen gå igjennom :-D  Nå er bilen ren og pen igjen, og siden det har vært lite respons på finn vedr. den så ryker den inn på lager til uken tenker jeg.

IMG_3470.thumb.JPG.55d4fa08c6403dbf7fb2593ef8bdee10.JPG

Mens han holdt på tenkte jeg å ta en skikkelig runde på panserlåsene for å sjekke om de var mulig å gjenbruke. Viktig tenke gjenbruk i mtp på all den skammen vi visstnok skal føle i disse dager...

Men så tok @b-havers kontakt og trengte litt muskler iforbindelse med å få inn motoren til Caterham'en hans. Så da ble eget arbeid satt på vent, vi tok med kaffekoppene og tuslet bort til ham. Hvor vi fikk lirket motoren inn i bilen og parret den med kassa. Og skrudd det hele sammen til noe som begynner å ligne på noe annet enn en tråbil. (Rå bil, gleder meg til å bytte låne litt med ham).

IMG_3461.thumb.JPG.b88b8aba054eba1caf1967833a9e7145.JPG

Vel tilbake etter litt somling og mer kaffe, så var det bare trå til med skrubbingen av panserlåsene. Ble en del skrubbing og rensing med ulike spennende kjemikalier som prick bort, korrosol og WD40.

Før:

foer.thumb.png.80c597b47873f7720158298b850b8fbc.png

Etter:

IMG_3465.thumb.JPG.0aca37aa15fbd12adc4415b51f9b820a.JPG

Ser ut til at de er helt OK, fjærer fint og beveger seg bra nå. Så nå får de stå over natten med litt mer WD40 før de installeres og smøres opp litt med skikkelig fett. Smurte også opp den lille wiren imellom panserlåsene, den virker også være i god stand og kan brukes videre.

Klinka også til med vaske desklene som nå var ute av bilen, slik at alt er rent og pent når det skal installeres igjen:

IMG_3469.thumb.JPG.a9ee68a1661aa606d7733b1bd0188c71.JPG

Så får vi håpe at GS leverer i morgen, så jeg endelig kan få denne bilen på veien igjen og brukt den litt mer før lagring og videre arbeide med den.

 

 

 

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen som sagt det er gøy å følge tråden din og se innsatsen din på bilene dine og hva du gjør.

Imponerende og inspirerende uten tvil .😀

Når jeg stod ved bilen din og så på størrelse og motoren som stod i tenkte jeg,Gud bedre denne må jo gå meget bra .

Er jo ikke type stor 7er dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 7.40, HalvorK skrev:

Blir strøkent dette. Var forøvrig bra trøkk rundt cup-løpene på Lørdag. Skikkelig underholdning og så ut til å dra bra med folk på tribuna. Var forøvrig bedre oppmøte på dette treffet nå enn på flere år :)

Ja, det er gøy å se på dem og ganske underholdende. Venter alltid på at noen bommer foran tribunene og drar av i sanda der :-D

På 3.9.2019 den 13.46, sveigis skrev:

Igjen som sagt det er gøy å følge tråden din og se innsatsen din på bilene dine og hva du gjør.

Imponerende og inspirerende uten tvil .😀

Når jeg stod ved bilen din og så på størrelse og motoren som stod i tenkte jeg,Gud bedre denne må jo gå meget bra .

Takk, skulle gjerne hatt litt mindre å gjøre og mer kjøring. Men heldigvis så er det ikke så mye på 2.8'ern og Z3M'en om dagen. Mest vask og generell vedlikehold (Z3M'en trenger litt lakk på fangere...) .  

Joda, Z3M'en går bra når den får litt turtall på seg. Den fikk ikke vist seg fra sin beste side på Våler, da jeg møtte på en skikkelig regnskur oppover og den ble bra møkkete (men dere her på bimmers vet at jeg vasket den dagen før :-D ). Og "gadd" ikke å vaske den før jeg kjørte inn på området,  den vinner ikke så mye pokaler uansett mtp alle de fine og strøkne bilene var der. Men fint å bidra litt til BMW CCN sin kasse, slik at de får inn nok penger til å arrangere slike treff!

Ble gjort litt i går og i dag også...

Sjefen stakk innom GS på vei hjem og henta litt pakker til meg. (utrolig praktisk at hun passerer de på vei hjem fra jobb :-D ) Så da var et stk nytt luftfilter, panserwire og ny AC knapp til M'en ankommet.

Mandagens oppgave var å få inn denne så jeg faktisk kan begynne å bruke bilen litt igjen.

IMG_3476.thumb.JPG.3eecbc78715c1b394099c1aa39edff96.JPG

Var veldig spent på om Macgyver løsningen ville hjelpe trekkingen av kabelen. Det fungerte som smurt, knytt på trekketråden og dra forsiktig igjennom. Det hele tok 30 sekunder og vipps så var den igjennom.

IMG_3478.thumb.JPG.3f2b8e2e6ba460098ff8730fc833bb3f.JPG

Selv denne lille gummipluggen som skal låse seg i brannveggen smatt inn uten krangel, hadde selvsagt gitt den litt kjærlig forspill med silikon glidemiddel. Så når den skulle inn i hullet, var den velvillig...

IMG_3479.thumb.JPG.9275fd195210e49b3594149812150d38.JPG

Panser låsene ble funnet fram og smurt opp skikkelig med silikon, da jeg hadde ikke mer igjen av litium fettet mitt. (red: husk å kjøpe ny boks).

Under installering og testing så fant jeg også ut hvorfor den gamle kabelen har blitt skrelt og maltraktert på fører side låsen. Holderen til strømpa til wiren hadde en liten neste usynlig sprekk, men som ble utvidet når wiren ble belastet og strømpa skle da innover. Slik at den fikk feil vinkel og kom i klem.  Men siden alt annet fungerer fint på panserlåsene etter min lille "service" på de. Så valgte jeg å løse det med en liten slange klemme som ble skrudd til akkurat nok til å holde den på plass og hindre at holderen åpnet seg ved belastning.

IMG_3483.thumb.JPG.896bfb417c1ed8257cfbc7fd556e520c.JPG

Med denne klemmen på, så fungerte alt som det skulle. Trengte heller ikke å justere noe på fjærene på panseret heller.

Filma litt under testing, for å være sikker på at de fungerte. Legger med en av videoene her, med Erna Solberg som kommentator.

Fornøyd etter en liten økt i bua,  tok jeg bilen ut for en liten tur og alt ser ut til å fungere ok. Motoren maler som før og merker egentlig ingen forskjell på den.

Tirsdagen ble brukt til å montere inn siste rest av interiør dekslene som måtte ut pga panserwiren. (bilen trenger en liten vask etter all skruing nå, blitt noen fett fingre her og der)

IMG_3500.thumb.JPG.ec7583c89d6873d6544c32f9699440a6.JPG

Så var turen til vask av bremsene, synes den bremset litt dårligere på testturen. Så jeg ville inspisere skiver og klosser for oljesøl som jeg evt ikke hadde fått vekk.

Oppdaget også jeg hadde glemte å ta ut slitasje varsler ved forrige trackday, så den slå slik ut... 

IMG_3506.thumb.JPG.6ab4aac7a65f4cced3449ab0967d5357.JPG

rett og slett smeltet om til noe ugjenkjennelige :-D  Det leder meg til et spørsmål, er slitasjevarsler påkrevd på bilen ved EU? Jeg antar ja, da det er originalt på bilen?  Tipper at argumentet at jeg sjekker bremser oftere en Ola Nordmann vasker bilen sin ikke holder vann på EU? (alt. så kjøper jeg en ny'en til EU kontroller og gatekjøring).

476178732_IMG_3508(1).thumb.JPG.b64df9085eed39fb9046e0cf62ada04f.JPG

Men fikk kjørt på med solide doser med bremserens og det var som fryktet forsatt en litt olje og bremsestøv både på skiver og klosser. Og når klosser og kalippere var av tok jeg like gjerne å pusset litt med sandpapir på klossene (så jeg er sikker på at gammel moro er vekk), smurte opp gliderne og klossene på nytt. (Så bedder jeg inn klossene på nytt bare).

IMG_3511.thumb.JPG.2e04b3fd1b6ba289bf12cf6971aef467.JPG

Avsluttet det hele med å kose meg litt med mer vask av motoren fra undersiden hvor jeg ikke hadde kommet til ved forrige vask.  Godt å se at alt ikke er tektylert lenger med en blanding av olje og støv.

IMG_3504.thumb.JPG.1b0a5cec58633e54792eacd42a0d6d4d.JPG

Ellers så gikk jeg også på en smell samme tirsdag. Har en stund fulgt med på markedet etter style 21 felger og når det dukket opp et oppusnings prosjekt rett i nabolaget her. Uten noen skader (som jeg kunne se) og alle 4 deksler til en pris som jeg kunne forsvare. Så måtte jeg bare slå til, så nå er et av vinterens prosjekt på plass i garasjen.  Må riktig nok få unna ett husprosjekt først på denne siden av julen.  

C58764BA-C45F-4F39-9C3A-8DE0F8B95DC2.thumb.jpeg.5d81cb0a99f5eee253ab8a1830bf1bcf.jpeg

Hvis jeg attpåtil kan finne noen Turbiner til disse, så blir lykken i Zedbua fullkommen :lol:

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig å få møte deg, og slå av en prat under BMW dagene på Vålerbanen :-) Tror faktisk du var eneste Z3 der i år! Fikk også slått av en prat med @sveigis og junior også! Blir veldig glad når det er flere her fra bimmers som kommer på våre treff ;-) Slikt liker vi! Kanskje det blir en egen roadster-klasse til neste år? Så kan du samle Z-gjengen og få med masse deltakere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2019 den 12.52, fxslin skrev:

Fikk ikke helt sjekket dette.

Har nok gått noen runder med lekkasje, men at ting løsnet helt når jeg traff curben i angsten. 

Uansett hadde litt tid i dag morges, så gikk ut å peilet bilen igjen og etterfylt litt olje. Tanken var å kjøre litt lufting av løfterne ala BMW.  Tok dermed en oppstart og til min overraskelse så var tikkingen "borte", høres helt annerledes ut  i dag kontra i går kveld.

Tok 3 runder med 3000rpm (ved driftsvarm motor) i 3 minutter og motoren høres bortimot normal ut nå. Bortsett fra den litt metalliske lyden som jeg tror kommer fra under manifold området nå.  Er kanskje en svak tikke lyd på midten på eksossiden (klarer å høre den litt på video men ikke når jeg står i garasjen).

Så det er kanskje håp allikevel...

Ventilene høres helt normal ut, hører heller ikke unormal lyd fra vanos. Du hadde antagelig bare luft i løfterne, normalt på M52 etter hard kjøring. Hva gjelder 10W-60 så har jeg testet det på min M52B28 men det likte den ikke, dvs veivhusventilasjonen likte det ikke, spesielt ved kald motor, tilbakeføringsrøret til bunnpanna er for tynn til det og det tar for lang tid før oljen klarer forlate separatoren, da kløgger det seg litt opp, blir bedre med driftsvarm motor. I verste fall da kan det slippe på topplokkakning og påfyllingslokk som har en sikkerhetsfunksjon som poper den. Oljegalleriene er også litt mindre enn på M motorer så jeg ville ikke gått over 40, også om bilen har større km stand kan det være avleiringer som gjør de enda mindre, 75% av motorslitasjen skjer når motor er kald, 5W eller 10W har ikke så utrolig mye å si ved banekjøring, viktigere med siste tallet. Vet ikke hvor langt din er gått men jeg kan varmt anbefale Castrol Magnatec 5W-40 C3, en veldig god allround olje, kan tikke litt mer men husk at tikkingen ikke har noen negativ mekanisk påvirkning, de virker for det om. Banjobolten må du trekke med rett moment ellers skjer det som skjedde, jeg pleier lage en liten strek på blokk og vanossolenoid så jeg vet hvor den skal tilbake til. Har du oppgradert o-ringer på vanos? Sjekk av banjobolt samt pakning i oljefilterhus mot blokk er en rutineoppgave hos meg, kjører ikke på bane men den får seg 6500 ofte. E367C er en fantastisk bil, flott eksemplar du har :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Christer B skrev:

Veldig hyggelig å få møte deg, og slå av en prat under BMW dagene på Vålerbanen :-) Tror faktisk du var eneste Z3 der i år! Fikk også slått av en prat med @sveigis og junior også! Blir veldig glad når det er flere her fra bimmers som kommer på våre treff ;-) Slikt liker vi! Kanskje det blir en egen roadster-klasse til neste år? Så kan du samle Z-gjengen og få med masse deltakere! 

Takk i lige måde!  Ble litt perpleks da jeg koblet deg som person til bimmers brukeren din :-D Uansett veldig kult at vi er flere her ifra på treff.

Hadde vært veldig kult med egen Roadster klasse, kan jeg driste meg til å foreslå å døpe det om til Z klasse istedenfor? Så vi inkluderer Coupe'r også? Vil jo gjerne vise fram min nye kjærlighet også :lol:

Den generelle tilbakemeldingen fra medlemmene i BMW Z Norge gruppen er at de nå "endelig" har en et "Z miljø" innenfor det generelle BMW miljøet.  Dette er veldig moro for en Z nerd som meg å ta del i!

47 minutter siden, quandt1960 skrev:

Vet ikke hvor langt din er gått men jeg kan varmt anbefale Castrol Magnatec 5W-40 C3, en veldig god allround olje, kan tikke litt mer men husk at tikkingen ikke har noen negativ mekanisk påvirkning, de virker for det om. Banjobolten må du trekke med rett moment ellers skjer det som skjedde, jeg pleier lage en liten strek på blokk og vanossolenoid så jeg vet hvor den skal tilbake til. Har du oppgradert o-ringer på vanos? 

Jeg har ikke gjort noe med vanos ennå. Har lagt det på todo lista og overhale vanos på denne før evt. problemer.  

Veldig interessant det du skriver om olje typen og erfaringer med M52 motorene.  Jeg har ikke hørt/lest om dette med at veivhusventilasjonen ikke klarer å jobben sin ved 10w-60, så dette er nytt for meg.  (Planlegger å gå over veivhus når jeg bytter M54B30 manifolden på denne).  Var ute å kjørte litt med denne i går og som tidligere skrevet så høres motoren helt normal ut nå, så jeg var nok heldig og fikk stoppet motor i tide når den tømte seg for oljen. 

Tipset ditt med banjobolten kommer jeg til å bruke, har fått samme tips av en annen erfaren banekjører. Lettere å poppe panseret og visuelt se at ting er på "plass".  Må bare få tak i en momentnøkkel som kan brukes på banjobolten, vinkelen her er slik at de momentnøklene jeg har nå ikke passer. 

Takk for innspill, veldig lærerikt og knall å få høre om andres erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...