Gå til innhold

Z3M Coupe - 2024 Cab sesongen starter tidlig


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

On 7/19/2020 at 7:22 PM, fxslin said:

Gikk på liten smell på en del fra en i Z gruppa.  Håper jeg merker forskjell på dette, hvis ikke havner den på Finn.

997623AE-3765-40C1-9992-B84370A9EDDE.thumb.jpeg.e66609307662d3ea096abbe431b4f655.jpeg

 

 

Min Z3 hadde en slik montert før jeg kjøpte den. Har alltid lurt på om det har noe for seg eller om det bare er show off.  Har jo kjørt rundt med 3 MX-5, men aldri brukt slike selv. Dog har jeg sett at det er mange som har montert dem, men aldri hørt eller lest særlig til tilbakemeldinger på slike.  Har alltid innbilt meg at slike avstivere kun bidrar til understyring ved turn in, dvs at den blir mindre nøytral/morsom å kjøre.

Gi tilbakemelding her om noe slikt faktisk gir merkbar forskjell både på kjørefølelse og rundetider. 

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Werther said:

 

 

Min Z3 hadde en slik montert før jeg kjøpte den. Har alltid lurt på om det har noe for seg eller om det bare er show off.  Har jo kjørt rundt med 3 MX-5, men aldri brukt slike selv. Dog har jeg sett at det er mange som har montert dem, men aldri hørt eller lest særlig til tilbakemeldinger på slike.  Har alltid innbilt meg at slike avstivere kun bidrar til understyring ved turn in, dvs at den blir mindre nøytral/morsom å kjøre.

Gi tilbakemelding her om noe slikt faktisk gir merkbar forskjell både på kjørefølelse og rundetider. 

 

Har hatt slike på flere biler, senest E21 dog der både foran og bak. Her merker du forskjell med en gang. Stiver godt av. Effekten blir kanskje mindre merkbar om du allerede har coilovere. Har du x-brace under på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, danskiii skrev:

Har hatt slike på flere biler, senest E21 dog der både foran og bak. Her merker du forskjell med en gang. Stiver godt av. Effekten blir kanskje mindre merkbar om du allerede har coilovere. Har du x-brace under på denne?

Det er sikkert forskjell fra karosseri til karosseri hvor mye effekt det har.

Hvilken forskjell skal det gjøre om du har coilovers eller ikke?


Jeg ser for Mx5 kommer de i mange forskjellige utgaver, noen omtrent bare ligger i motorrommet mens andre kan se ut til å stive av. Jeg har et par liggende så jeg skal gjøre samme øvelse som du gjør. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg legger merke til som du burde lære deg, er heel and toe. Eller i det minste ha hardere oppbremsinger og gire ferdig før svingen.. og ikke gire midt i svingene. Du har endel å hente der, samt at du har mindre risiko for å få sleng på bilen om du slipper ut clutchen for brått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, stalfa said:

Det er sikkert forskjell fra karosseri til karosseri hvor mye effekt det har.

Hvilken forskjell skal det gjøre om du har coilovers eller ikke?


Jeg ser for Mx5 kommer de i mange forskjellige utgaver, noen omtrent bare ligger i motorrommet mens andre kan se ut til å stive av. Jeg har et par liggende så jeg skal gjøre samme øvelse som du gjør. :)

 

 

 

Sier det bare er mindre merkbart. Grunnet stivere coils enn stadard oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Werther said:

Gi tilbakemelding her om noe slikt faktisk gir merkbar forskjell både på kjørefølelse og rundetider.

Det skal jeg gjøre, som tidligere nevnt: på 1.9ern jeg hadde merket jeg ingenting.  Men litt mer krefter i en 6'er, samt at jeg går hardere inn i svinger nå enn tidligere.  Men den rykker rett av hvis det ikke gir meg "noe", da blir den bare unødvendig vekt. Da blir den solgt eller brukt til blingbling på når bilen skal vises fram :-D

8 hours ago, stalfa said:

Jeg ser for Mx5 kommer de i mange forskjellige utgaver, noen omtrent bare ligger i motorrommet mens andre kan se ut til å stive av. Jeg har et par liggende så jeg skal gjøre samme øvelse som du gjør. :)

@danskiii && @stalfa Z3 Coupe var lenge BMW's stiveste serieproduserte karosseri da den kom. Er jo i praksis en Roadster med tak på.   Så tror at på andre biler så har dette noe for seg. Z3 har også en form for X-brace under seg som bidrar til å stive opp litt (usikker på det kan kalles fullverdig X brace).

4 hours ago, Geir Anders said:

En ting jeg legger merke til som du burde lære deg, er heel and toe. Eller i det minste ha hardere oppbremsinger og gire ferdig før svingen.. og ikke gire midt i svingene. Du har endel å hente der, samt at du har mindre risiko for å få sleng på bilen om du slipper ut clutchen for brått.

Dette er lignende tilbakemeldinger jeg har fått fra andre. Tidligere råd er å angripe det litt annen rekkefølge, hvor jeg først får inn bremserutinene, så riktig giring og heel&toe.  Drømmen er faktisk å få en hel dag på banen med en som kan dette og få terpet på en og en ting.  Har dessverre blitt lite kjøring i år, men håper få kjørt litt i august.  Som du sier så har jeg veldig mye å hente ennå på fører og ikke bil :-D

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har peiling på banekjøring. Men av nysgjerrighet så lærte jeg meg heel&toe. Ikke for å kjøre på bane men for å kunne det. Morsomme nå er at hver gang jeg kjører bil med gir så gjør jeg ikke annet når jeg skal gire ned 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ahj skrev:

Ikke at jeg har peiling på banekjøring. Men av nysgjerrighet så lærte jeg meg heel&toe. Ikke for å kjøre på bane men for å kunne det. Morsomme nå er at hver gang jeg kjører bil med gir så gjør jeg ikke annet når jeg skal gire ned 😂 

Jeg er akkurat lik, jeg har lært meg heel&toe, bruker det både på bane og vei. Mye mer engasjerende og involverende å kjøre slikt enn å gire ned som vanlig mann i gata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Slavearbeider'n skrev:

Jeg er akkurat lik, jeg har lært meg heel&toe, bruker det både på bane og vei. Mye mer engasjerende og involverende å kjøre slikt enn å gire ned som vanlig mann i gata

Helt enig. Spesielt i Caddy firmabil. 🏎
Men har vært hendig med rwd BMW på vinter, slipper man at bakhjulene mister grepet ved nedgiring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra ferie... men av en eller annen merkelig grunn hadde delehaugen vokst mens jeg var på ferie.

Og siden dagen i dag, var den store regndagen (igjen....), så kunne jeg like gjerne bruke tiden min i furtebua.

Deler som lå klart til Gamla.

  • stålomspunnet clutch slange, har slitt litt med giring når ting blir varmt på bane. Så tenkte jeg skulle se om dette hjalp på Coupen, slik det gjorde på Z3M'en.
  • Ny bremseskiver og klosser (bak)
  • Tårnavstiveren vet dere om allerede.
  • Samt en liten hjerne...

IMG_6595.thumb.jpg.e77b20c09454164a54adee67534a9e35.jpg

Tenkte å starte med clutch slangen, da jeg husker godt hvor PITA dette er. 

IMG_6596.thumb.jpg.88bfb40293902dfa6a14eeb15bbbccb9.jpg

Men ga opp å klare å løsne slangen fra det ene festet, det krever to hender. Og siden jeg har monster hender så klarte jeg bare å få plass til en hånd. Så måtte tilkalle @Havers, slik at han kunne holde i mot oven ifra. Men siden han ikke kunne dra fra jobben for å hjelpe meg med engang (skjønner ikke hvorfor...). 

Så måtte jeg vente litt, så da kunne jeg gjerne ta bak bremsene. Helt enkle Zimmerman skiver med EBC yellowstuff, funker godt nok til mitt bruk om dagen.

IMG_6603.thumb.jpg.5e6bf6f63b2000a63e8262b66ee43a14.jpg

Synes det ikke så ille ut....

IMG_6604.thumb.jpg.d0af6a95b1db1fb07142d362fc84ec81.jpg

Men når jeg fikk av skiva, så må jeg innrømme at fagfolk vet hva de prater om. Og at disse var modne for utskiftning, var bra slitekant og ganske slitt/rustent.

IMG_6606.thumb.jpg.f16f255f2840eba5ff8274ad4088168f.jpg

Tok og vasket litt og smurte opp litt her og der når alt var av. Et par strakser senere så det slik ut. Ble veldig gult med gule klosser også, men vi som vokste opp med gult er kult lever fint med dette :-D

IMG_6611.thumb.jpg.ce41c6f7368893f7bb0e0c60ec5127f7.jpg

Siden @Havers nekter å jobbe uten fuel, så måtte jeg ordne litt kaffe til ham.

IMG_6612.thumb.jpg.1ed35c75b0665bc761b15182121b36fa.jpg

Her må jeg bare beklage, men jeg glemte helt å ta bilder under prosessen med å bytte clutch slangen. Men noe av grunnen til dette er at det kan bli ganske grisete hvis man roter litt.  Noe jeg selvsagt gjør.

Min plan var å skru ut slaven, deretter skru av slangen på slaven. Tette denne temporært, for å rengjøre slaven sette på nye slange på den. Skru ut slangen fra "bilen" og sette på den nye slangen fort med slaven hengende på den. 

Dette funka veldig fint på første forsøk, nesten ingen søl.  Men så oppdaget jeg at det var litt slark i festet med den nye slangen og OCDen slo ut. Så måtte selvsagt av med slangen igjen for å sette på en skive slik at slarken ble borte.  Men da løsna ting litt og det rant godt med væske, med påfølgende søl.  Men vi fikk omsider satt sammen alt igjen med skiver og greier, samt tørket og vasket godt opp alt sølet.

IMG_6615.thumb.jpg.eebd40f8a2e13a071b778320f4b5cc03.jpg 

Merker egentlig ikke så mye forskjell ved vanlig kjøring, men håper nå at jeg får gira fint igjennom en hel trackday nå.

Da sa @Havers takk for seg, siden vi var tomme for kaffe.

Neste del fra delehaugen var en liten forsendelse fra @Fekzen, en ny hjerne med map som jeg håper hjelper litt i høyere turtallsområder.

"gammel" og "ny":

IMG_6620.thumb.jpg.d78d74512e91eef1f5caf8461a42ba19.jpg

Dette er ikke akkurat rare jobben å installere,  ta strømmen, et par skruer og løsne et par kontakter så er man i mål.

IMG_6622.thumb.jpg.645d3993fb2446595ece01298e83f2c4.jpg

Starta fint på første og alt virket å være som før.  

Men hjalp hjernen? Skal jeg være helt ærlig så er jeg litt usikker, merker helt klart et bedre drag på toppen opp imot sperra (som er flyttet).  Den virker mer kjørbar/villig på høyere turtall nå. Men neste trackday vil gi meg et bedre svar. 

Men nå skal det ikke dilles mer med bilen og forhåpentligvis så holder den fint ut sesongen nå. Nå ønsker jeg mest mulig seat time og bil relaterte treff!

Ok, tårnavstiveren skal selvsagt testes og vurderes.

@ahj og @Slavearbeider'n jeg har begynt treningen.  Men det er veldig trangt i Z3'en til dette greiene her, går fint i simulatoren ;-D Så teknikken kommer seg. 

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ahj said:

Flott jobb som vanlig! 😃 

Hadde vært spennende å benket denne før og etter nytt innsug og tune for å se forskjellen. 

Enig! Har funnet noen dyno papirer på dette online. Som tilsier effekt økning, men alle som har gjort dette vil selvsagt forsvare jobben :-)

Men jeg bør prøve å få dyno testa denne og ihvertfall se imot oem tallene.   Og samtidig fått konkludert om det er verdt det.  Husk vi snakker micro NA tuning her :-)  Skal Man ha noe som røsker så må man tenke presse osv.
 


Men som tidligere har sagt, går bedre over ca 4000 nå.  Og har noen tall som tilsier det samme.

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - 2024 Cab sesongen starter tidlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...