Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Men fy så dyrt det er for en som ikke engang hadde pc 🙈  kjøpte meg en pc fra komplett men satser på og levere den tilbake og oppgradere på Black Friday 😬 Hadde egentlig tenkt og handle meg 3 skjermer, men VR frister veeldig. 

Hvilke briller har du? Og hvor sterk PC trenger man egentlig 🤔? Passerer vel fort 15k for briller og PC som skal klare og drive dette? 

 

Trenger også mer info om den buttkickeren! Det var nytt for meg😅 kanskje det er bedre å ta det på PM om jeg kludrer til tråden for mye nå 😛

Først av alt, vi kan ta det her. Kan jo være at flere lurer litt på dette her eller har info de kan bidra med.

Hehe! Kjenner meg igjen :-D  Jeg har fått med meg at du holdt på litt også og så du spurte på FB etter spor kjøring.  Så kan være at jeg kan sette opp en server etterhvert, så kan de av oss som vil kjøre spor kjøre sammen der :-D

Uansett, ja det koster litt. Vet ikke hva du kjøpte av HW, men jeg endte opp med budsjett variant fra komplett "Komplett Gamer i30", men jeg endret litt på spekken. Slik at jeg endte opp med RTX 2060 skjermkort, 16Gb RAM og bedre SSD disk.  (skal oppgradere RAM til 32Gb etterhvert)

Selvom jeg jobber med IT og er ganske oppegående på HW også, så måtte jeg låne kompetanse av en kollega som er enda mer inne HW delen og utviklingen som har skjedd de siste årene. Så jeg har stor forståelse for at mange synes det er litt mye å sette seg inn i når en skal handle data utstyr. Mitt beste tips er å se på komplett og tilsvarende nettbutikker etter ferdig pakker.

Jeg endte opp med Oculus Rift S VR briller, hadde vel egentlig tenkt å prøve Samsung Odessey da mange simracere anbefaler disse.  Men ett Rift S headset kom opp 500 meter fra meg på finn og var helt nytt og billig, så endte opp med den.  Fornøyd med den og veldig deilig å slippe eksterne sensorer på den.  Veldig mye lettere når ungene skal spille sine tilmålte VR minutter :-D

Dette finnes mye bra VR Headset der ute, f.eks pimax og HTC Vive, men de koster deretter også. Jeg tror det kommer til å skje mye de neste årene i utviklingen, så slo meg til ro med Rift S og regner med at ila 2 år. Så kommer 3gen VR...

Generelt om VR, så trenger man en kraftig PC og kraftig skjermkort. Min løsning klarer det fint og fungerer veldig bra. (se screenshot for spec og VR score av min PC)

IMG_4283.thumb.JPG.0dd3bbaf0941869593e60dc492a059be.JPG

Kostnad på min løsning ble noe under 15K for både PC og VR headsettet (et par mnd gammelt). Ratt og pedaler fikk jeg av en kompis, Logitech G27 som forsatt er det beste budsjett løsningen til PC i dag. Har jo moddet det en del og justert mye på ratt innstillingene.

Buttkickeren fikk jeg tak i relativt billig på finn.no og er veldig kult. Løsningen er slik at den tar lyd fra spillet (eller telemetry data) og sender de ulike frekvensene til buttkickeren som da driver en liten "motor" (tenk subwoofer uten lyd) som gir deg feedback. Er litt å sette opp og jeg driver forsatt å justerer den for å finne riktig balanse på feedbacken.  Kan virkelig anbefale en slik løsning, det gir en helt ny dimensjon til kjøringen.Jeg er allerede i prosessen med å se på utvide dette til 4 bass shakers, slik at jeg får en på hvert hjul i tillegg til stolen.

Min neste investering blir nå bedre ratt og ser at du har TM RS500, så er veldig nysgjerrig hva du synes om den? Hva slags setup med ratt og pedaler hadde du før? 

Har litt lyst til å gå all in med Fanatec CSL Elite, men det koster jo blod :-D Så blir nok et TM T300 sett på meg.

 

Angående 3 (4) skjermer kontra VR briller, så var dette også noe jeg sjekket litt på. Rent Hardware messig, så trenger man et kraftig skjermkort til begge variantene.  For min del så var plass i mancaven + at veldig mange simracere anbefaler VR headsett iforhold til "immersion". 

Dette finnes mye bra VR Headset der ute, f.eks pimax og HTC Vive, men de koster deretter også.

Veldig mye lettere å kjøre bra når man har "dybden" riktig og jeg er heldigvis en av de som kan sitte flere timer med VR headset på uten å bli sjøsyk :-D (Eller første dagen slet jeg litt, var rett og slett "dritings" etter de første 15 minuttene). Spør du meg, så anbefaler jeg å starte med et medium bra VR Headset (som Rift S) og prøve det.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte selv HTC Vive (første generasjon) til VR-bilspill for et par år siden, da hadde jeg problemer med at jeg ble veldig fort kvalm (det holdt å spille fem minutter før kvalmen kom snikende) og synes også det var vanskelig å se langt frem i banen (grøtete). Er dette blitt noe bedre?  Mener det var Project cars jeg spilte i VR.

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fxslin

En server hadde vert knall 😁 rulert litt på Rudskogen/Nordschleife og Spa feks. 

 

Da har du handlet samme PC som jeg først tenkte og handle ( med samme skjermkort ) men nå tenker jeg at det er mulig og få enda litt heftigere pc med tilbudene som kommer neste fredag. Men om en i30 med 2060 skjermkort drifter VR fint er jo det tipp topp😁 Har innsett jeg må ha 3 DP utganger i tilfelle 3 skjermer. 

Aldri prøvd VR så litt usikker på om jeg skal ta sjansen 🤔 hvor mye ga du for ditt om jeg får spørre 😊

 

Ang. Ratt synes jeg det funker veldig bra, hadde ett g27 for 11 år siden men har ikke spilt siden det så har ikke mye å sammenligne med. Aldri prøvd ett DD ratt men det høres gromt ut😁

Pedalene er visst dårlig på t300 så ville kanskje vurdert brukt t500?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sluquet skrev:

Brukte selv HTC Vive (første generasjon) til VR-bilspill for et par år siden, da hadde jeg problemer med at jeg ble veldig fort kvalm (det holdt å spille fem minutter før kvalmen kom snikende) og synes også det var vanskelig å se langt frem i banen (grøtete). Er dette blitt noe bedre?  Mener det var Project cars jeg spilte i VR.

Det har blitt ganske mye bedre, men om det er godt nok er litt personlig. Det er selvsagt forsatt en tradeoff mtp på kvalitet på grafikken. Men for min del er opplevelsen verdt den tradeoffen:-D  Med Rift S er det krystall klart framover ca. 50-80meter (f.eks interiøret er som å være i bilen,  liten tekst på knapper osv er lesbart). Over 80meter så er det ikke krystall klart, men ikke dårlig heller, ikke noe problem å se og vurdere linjen iforhold til sving osv...

Men igjen VR er noe som en personlig må teste og vurdere selv.

Ang. kvalme så er virker det som at det er mulig å bli kvitt dette med å starte med 5min sesjoner , deretter øke til 10 osv... Jeg sitter fint i et par timer nå uten problemer. Glemmer totalt sted og tid :-D 

1 time siden, Skulebollen skrev:

Men om en i30 med 2060 skjermkort drifter VR fint er jo det tipp topp😁 Har innsett jeg må ha 3 DP utganger i tilfelle 3 skjermer. 

Aldri prøvd VR så litt usikker på om jeg skal ta sjansen 🤔 hvor mye ga du for ditt om jeg får spørre 😊

Det går helt fint, men jeg må påregne oppgraderinger med neste gen VR briller kommer. Litt derfor jeg egentlig bare kjøpte godt nok i denne omgangen, vil tro at når neste gen VR kommer. Så er det heftige krav til CPU, minne og skjermkort, slik at oppgradering må gjøres uansett HW man kjøper i dag. (FYI: 2060 har 3 utganger).

1 time siden, Skulebollen skrev:

Aldri prøvd VR så litt usikker på om jeg skal ta sjansen 🤔 hvor mye ga du for ditt om jeg får spørre 😊

Jeg endte opp med å gi 4000kr for Rift S headsettet, det var bare et par mnd gammelt. Så jeg sparte 700kr iforhold til hva f.eks komplett tar for det.

1 time siden, Skulebollen skrev:

Pedalene er visst dårlig på t300 så ville kanskje vurdert brukt t500?

Sikter du til 3TPA pedalene?  Disse skal vel bli OK med load cell mod?

Endret av fxslin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fxslin 

Vet ikke hva pedalene heter, fikk bare beskjed om at mine pedaler var mye bedre enn til t300 😅 og om man ser på bilde ser det jo mye bedre ut 😛

 

Har ikke så mye tilgang til VR, så er veldig skeptisk til å handle uprøvd. Men rekner egentlig med det må gå og venne seg til det uten og bli kvalm uansett hvor dårlig blir første gang 😅

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ojoj, ser det har gått langt over 1 mnd siden mitt forrige innlegg her.  Dette er dårlig av meg, så får kjøre på med en litt blogaktig innlegg. Tenker jo at influencer kanskje kan være en mulig karriere vei for meg :stupid:
Men først og fremst: Godt nytt år til dere alle!
 

Det var mildt sagt noen hektiske uker før jul mtp at jeg måtte bli ferdig med oppussing av rommene i kjelleren. Slik at både eldste datter og svigers hadde et sted å være i Julen.  Så ble noen heftige uker med sene kvelder jobbing til langt ut på natten. Men rommene ble klare til lille julaften og husfreden var reddet. ( Jeg hadde litt "flaks" at de listene jeg skulle ha vinduer og dører var utsolgt, så disse har jeg måttet utsette til 2020 ). Men med dette prosjektet nesten i mål har jeg kjøpt meg selv litt fred og tid til biler når sesongen starter :-D

IMG_4596.thumb.jpg.a4ddfdf37c1282f47a81957b1eb4df78.jpg

IMG_4597.thumb.jpg.56d6a702bbc3afcdbff8b2da8cbd8ae4.jpg

Endte også med et lite spontant kjøp før jul og prøvde meg på en ny variant på årets pepperkaker. Så til alle store glede så kunne jeg slenge fram den under pepperkake bakingen.

IMG_4591.thumb.jpg.3abc9b26156b2479d14262f5d5be09e5.jpg

Men jeg overlot "pimp my ride" ansvaret til ungene og det er helt klart tydelig at far må ta en alvors prat med avkommet.  Slik at de vet hvordan BMW'er skal pyntes  pimpes :-D

IMG_4615.thumb.jpg.77ef20c2899fcfe4f8674734ee0a6a45.jpg

Men de smakte godt allikevel og julen freden ble en suksess. Med tid til både litt gaver og en liten tur fjellet.  Hvor jeg fikk testet litt gamle ferdigheter, følte meg som kongen på haugen i bakken. Helt til jeg så videoen som sjefen tok av meg i ettertid, så jeg var rimelig stiv og lite elegant i kjøringen min, mao lite som minnet om glansdagene mine.  Holdt meg ganske greit unna bigjumpene som ungene kjører på. Er det bare meg eller har de blitt gigantiske med årene?  Får jo høydeskrekk bare av tanken på sette utfor og hoppe.  Du føler deg lite kul, når du ser på hoppet. Så kommer den en liten 10 åring i hundre, som hopper ut stratosfæren og tar noe sånt som 3 millioner saltoer pyntet med et par skruer slengt inn her og der, samt lander fjellstøtt.  Men trøstet meg selv med at jeg hadde noen kalde stående klar til på hytta :-D

252093800_IMG_4705(1).thumb.jpg.de4ef657350dbc3a813260336365ec6e.jpg

Uansett hva skjer når man sitter på en hytte med bra internett, mens unger og kone er slitne etter lang dag ute i bakken eller skispor? Jo man sitter å surfer på bil deler eller bil relaterte deler. 

Har jo fått litt dilla på simracing igjen og bygde meg et lite rigg før jul. Det ble ganske bra og er moro å kjøre med.  Så endte opp med klinke til i affekt med å bestille meg nytt ratt og pedaler til simrigget under årets romjulssalg...

Så da vi kom hjem fra fjellet så lå det noen hente lapper til meg på posten. 

IMG_4749.thumb.jpg.d64a38b988d79698890b4717dcda75d8.jpg

I pakken lå det et sett med Fanatec Cubsport V3 (med loadcell) + brake performance kit. Dette er så kalt entry level pedaler til simracing, men ganske gode pedaler. (og realistiske)

IMG_4755.thumb.jpg.996b1db432044db3cd3b8561a3941743.jpg

Samt at jeg endte opp med Thrustmaster TS-PC ratt, som er på entry level nivå mtp simracing. 

IMG_4752.thumb.JPG.9ce0ab1f3e997d6848701683400586dc.JPG

Så da ble rigget plukket fra hverandre og modifisert litt for å få montert dette. Måtte også lage en ny og forsterket plate til ratt, slik at rigget er stivt nok til det nye og ganske mye kraftigere rattet enn det gamle G27 rattet som var på.

IMG_4763.thumb.jpg.cb70606a4e71a22a30535de64fa32b11.jpg

Ble også noen små nye løsninger i endringen av rigget, blant så lagde jeg muligheten til å justere vinkelen på pedalene.

IMG_4764.thumb.JPG.21ef61db1799782b1c876e716839b83c.JPG

Var litt usikker på de boltene ville holde, men har holdt så langt.  Og det er ganske mye krefter så kommer på de når jeg bremser nå ( Må blant annet kjøre med sko, har stilt bremsene så harde at jeg får vondt i bremsefoten når jeg kjøre lenge).

IMG_4765.thumb.JPG.5452ad5b373dfc19ae8969b13b006895.JPG

Etter litt mer arbeid og montering av 65" tommer, så ser det nå slik ut mancaven min.  Kjører mest med VR, men er fint å ha skjerm for kompiser som ikke takler VR og for å se på den som kjører.  ( Kjører mest BMW M8 på iracing om dagen, så det er det som er på avbildet på skjermen)

IMG_4770.thumb.jpg.38270d0b5cee9d52aa40dad529bffdc5.jpg

Legger med et bilde av en kompis som prøver simracing for første gang med mye latter og banning. Ble så mye av det gode at han endte opp med å kjøpe de gamle delene mine + en stol og han nå bygger sitt eget rigg hjemme nå :-)  (Hva han gjør på gresset vet jeg ikke...)

IMG_4773.thumb.jpg.b4eb2272ba0402cdc2520a2385c75564.jpg

Men det har ikke bare blitt virtuell bil på meg.  Det var tid for service på E70'en og jeg hadde utsatt det til etter julen mtp alt styret før jul. Men på vei ned fra fjellet kom brake pads replacement signalet på. Etter å sjekket litt priser på verksted for et kjapt bytte av bremser, så endte jeg opp med å kontakte GS istedenfor og fikk noen veldig hyggelig priser på nye skiver, klosser og sensorer til alle 4 hjul.  Men siden garasjen min for tiden er snekker verksted og lager for ubrukte materialer.  Så måtte jeg tigge min far om å få lov til låne hans garasje.

Så det ble bare å pakke sammen litt verktøy i en bag og installere seg hos han. 

IMG_4805.thumb.jpg.193adb3d1b8e857a8dc3af5162fdabb9.jpg

Egentlig ikke så glad i skru på vinterskitten bil og burde nok ha tatt en vaskerunde, men fikk plutselig arbeidslyst og temperaturen lå godt over 0 grader. Så det var bare å klemme til.

Det gikk veldig greit å skru, ingenting som hadde rustet seg fast eller satt unødvendig hardt.  Så det tok ikke lang tid før det så slik ut foran.

IMG_4810.thumb.jpg.a745c72111d0260db2c53f21aeffe779.jpg

Og klossene var helt klart på siste vers, slitasje varsleren var helt nedslipt og samt at skivene var også slitne.

IMG_4811.thumb.jpg.421b1cd71b5ba3dd48cbc960fb685d10.jpg

Helt tydelig at bak bremsene blir ikke aktivisert mye slik jeg kjører ( i trafikk er jeg ganske defensive som sjåfør og bremser sjelden hardt og lenge ).  Ser selvsagt ekstra ille ut siden det er vinter føre, men det var like greit å bytte bak også. Her kommer det litt flaue, jeg klart på død og liv ikke få slakket bremse skoa. Sånn at skiven skulle komme løs, men fikk lirket skiva så pass at jeg kom til bakfra løsnet fra baksiden. Viste jo hva jeg skulle gjøre (etter å ha søkt litt råd hos en kompis som er fag ansvarlig hos bilia ), men klarte ikke å skru på tannhjulet igjennom bolthulene. 

IMG_4814.thumb.jpg.6e2cd2c87f630d82bda8cfd0c14445a9.jpg

Men kom i mål med dette også, så da gjenstår kun EU og nye bremsevæske så er servicen tatt på denne. Dette skal Bilia få til å ta for meg.IMG_4818.thumb.jpg.6f721d336223b5fd63646f597ede73a2.jpg

Ellers så fikk jeg meg en liten morsom overraskelse da årets NSK kalender kom ut.  Bakerst som November og Desember pike dukket min gamle Hellrat opp som nydelig kalender pike.  Bildet må være tatt på en av de siste bane dagene jeg hadde sammen med henne. Tror bildet er heftig redigert, da hun ser veldig bra ut på bildet!

IMG_4838.thumb.jpg.dedb7fe02c5fc4f5b81460e89a4f5f47.jpg

 Fikk også en ganske morsom melding av nåværende eier som også NSK medlem om dette :-D

Slenger også med noen bilder jeg har fått av Femmerpix (usikker på om jeg har delt her med dere), som jeg titter på av og til når savnet etter å være ute med bilene blir for stor.

_MG_4565-2.thumb.jpg.0a282403bdfa82425beb74ddae190116.jpg_MG_5555.thumb.jpg.bbbc0639f4b22667d67896e5b1ba9263.jpg

Ble en lang post, men greit å få dere på track igjen.  Driver også jobber med ZedFest 2020 og så langt så ser det ut til at vi skal få til et kult arrangement i år også. Målet er å samle 50 Z biler på et sted (ifjor var vi 46 Z biler).  Det blir nok noe arbeid iforbindelse med med BMW Z Norge klubben på meg framover, da jeg har et par baller i lufta i den sammenhengen.

Samt jeg må få kommet igang med å ferdig stille bremse prosjektet til Coupe'n, har alle delene liggende i garasjen. Så det er bare snakk om å få ryddet litt i garasjen og komme igang.  Har også Throwingstar felg settet som jeg må få lakkert opp, så framtidige poster trenger dere ikke å være bekymret for :-D


 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja,her var oppdateringen .😀

Er rart det med hus og hjem .da går tiden fort men ser du hvertfall har fått tid til å leke litt med spill og oppgraderinger der ,og det er jo gøy .

Bremseskift på e70 så jo ut som et nødvendig ånde uten tvil og godt sånt er på stell.

Godt vi går vår i møte nå sånn at en kan kose seg med bilene våres igjen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg så smått kommet igang igjen med biler igjen!

Men først en litt kjip nyhet, jeg har solgt den svensk importerte 97 Z3 2.8 Roadsteren min.  Ble rett og slett litt for mye for meg å ha 3 Z3'er, samt at den var jo for fin og god stand til å bygges helt om til en bane bil.  Jeg har gitt den en god del TLC og gjennomført noen oppgraderinger på den, som resulterte etter min mening en meget morsom og god bil å kjøre både på vei og bane. Så denne kommer til å bli veldig savnet, selv om jeg forsatt har de 2 andre Zeddene.

Den gode nyheten er at den er solgt til en BMW Z Norge medlem og påtroppende BMW entusiast, så bilen "forsvinner" ikke ut av BMW miljøet.  Bilen står riktignok forsatt hos meg på lager, til været tillater ny eier å hente den.  

892_1578307841.thumb.jpg.270116e8a8119715ac0363429134ed33.jpg

Bilen ble solgt med Alpina felgene mine, så nå må jeg virkelig steppe opp felg prosjektene mine. Har ikke helt bestemt for om jeg skal pusse på Z3M felgene og koste på nye dekk på dem. Eller om jeg bare skal koste på nye dekk på RH felgene.

Tar gjerne innspill på disse, men hadde vært kult å pusset på Z3M felgene med S54 farge (Z3 S50 felgene er litt lysere enn de som kom med Z3 S54).

RH - (ACS look a like):

IMG_8373.thumb.JPG.d2a66b1fdf39c69c6194a1e41af0aeba.JPG

Z3M OEM felger:

27_127831418.jpg.84f63c4fabb18399689ca4fdb6030e69.jpg

 

 

Ellers så har jeg vært med som test/prøve kanin på et finsk prosjekt med å utforme luftetrakter for erstatte tåkelysene på  Z3 2.8 framfangere.  Hvor @havers95 har vært så kul å printe ut 3d modellene for meg, mens jeg har testet dem og målt dem på bil. For så sende infoen tilbake til Finland for videre justeringer.

Slenger med et par bilder av prototype V2 (maler til V3 er nå sendt over til @havers95, men vi tror V3 er vil passe helt flush nå)

IMG_5102.thumb.jpg.8839f096d4ff2c1276194e061b44d7d3.jpgIMG_5103.thumb.jpg.109855b8279fc30d7d011a4c2e4cc287.jpg

På bil, som dere ser ikke helt perfekt fitment med V2.

IMG_5131.thumb.jpg.aa7e7ffd4000cdf3b6218e8928821191.jpg

Med V2 så oppdaget vi en del småting og avvik som er fikset i V3 modellene.

IMG_5138.thumb.jpg.35a3dc30c329f77ad719ab2ee2a6da67.jpg

Kan bli ganske bra dette her og det er håp for å få en permanent løsning til bremse kjøling. Istedenfor den løsningen jeg har i dag, hvor tar dem av og på ved behov.

IMG_5162.thumb.JPG.70e86281f04fa158cf131fa915ea1978.JPG

 

 

Nerde advarsel vedrørende neste avsnitt!

Ellers så har simracing tatt litt av og gir bare mersmak. Det er et utrolig bra miljø rundt dette i Norge, med mange profiler som er helt der oppe i verdens toppen (både i simracing og ekte racing).  Så jeg har på en måte blitt "sugd" inn i den verden og endte opp med å melde meg på NM rundene i iracing. Hvor det kjøres med Porsche 911 GT3 Cup, en bil som jeg nesten ikke hadde kjørt.  Og siden jeg meldte meg på et par dager før første runde, så ble det mye trening med den bilen. En meget luneful bil:-D

Fikk også oppgradert stolen på rigget til noe litt bedre en Solberg playseat stolen jeg hadde, før første løp. Så nå er "immersion" veldig bra og ryggen flekser ikke når jeg bremser hardt.

IMG_5085.thumb.JPG.0184f2e8ad0b62a4cd578ca833c26e74.JPG

Første løp gikk tålig bra, klarte ikke å kvalifisere meg til A Finalen. Men jeg hadde jo bare kjørt den bil i ca 1 uke og nivået i Norge er veldig høyt.  I selve B finalen var jeg litt uheldig i T1 hvor en kjørte inn i meg og ødela høyre forhjul, så endte bakerst i feltet og utviklet stygg vibrasjon i forstillingen.  Men klarte å kjøre meg opp til litt over midten av feltet, så egentlig helt godkjent for en nybegynner som kun har kjørt iracing i 3-4 mnd. 

Men apropos det uhellet i T1, så fikk jeg denne vibrasjonen i forstillingen. Men jeg syntes også at ting var litt ubalanse under løpet og det var litt mer gynging en vanlig. (samt at jeg har buttkicker også, så kjenner jeg dumper, curbs osv under kjøring)  Men siden jeg hadde debutantnerver og satt med full VR, så tenkte jeg at jeg bare så "inne" i løpet. Inntil alt var over og simulatoren skrudd, da oppdaget jeg dette:

IMG_5114.thumb.jpg.f837c17e38c1e0a874022330232d88f5.jpg

Ene støttehjulet hadde faktisk sprukket opp og hele rigget gynget :-D  Ikke at det hadde noe å si for resultatet, men var litt morsom sammentreff med T1 uhellet. Men jeg skjønner hvorfor de mer seriøse sverger til stive aluminiums rigg, for det flekser ganske bra i rigget mitt når jeg kjører. 

Fikk også tak et F1 ratt til rigget, så ved neste guttekveld så kan vi ta litt F1 kjøring :-D

IMG_5122.thumb.jpg.94156586b4ef557c3c6251cda7f34386.jpg

 

Nå gleder jeg meg til sesong!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerder litt videre på sim racingen 😬 

Hvordan kjører du deg opp på en bil ala Porschen? Analyserer du svinger osv. Spekulerer i setup på bilen? 

Jeg merket at det går fort alvorlig mye tid skal man bli god i dette 😅 

Handlet meg 3mnd. Med iRacing. Men ble vel prøvd en gang🙈 fant ut det ble for mye styr og sette seg inni enda ett spill og forsto aldri online greia😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg gratulere eller kondolere med salg av den røde?😀

Uansett så ser jeg den at det er greit å kvitte seg med noe i og med du har jo et par råskinn til å leke med .

Angående felgvalg ,så er liker jo hvertfall jeg de nederste på bildet veldig godt.

Ja det nærmer seg sesong nå .👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sveigis skrev:

Skal jeg gratulere eller kondolere med salg av den røde?😀

Uansett så ser jeg den at det er greit å kvitte seg med noe i og med du har jo et par råskinn til å leke med .

Angående felgvalg ,så er liker jo hvertfall jeg de nederste på bildet veldig godt.

Ja det nærmer seg sesong nå .👍👍

nei nei, den røde selger han nok ikke. Den sitter det nok veldig langt inne å selge eller hva @fxslin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

nei nei, den røde selger han nok ikke. Den sitter det nok veldig langt inne å selge eller hva @fxslin?

Skrivefeil fra min side ,satt og så på bildet og det jeg tenkte kom ut i fingrene 😜😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, StigJ skrev:

Du må slutte å handle for bra biler til å blir brukt! :lol:

 

Hehe! Ja den kunne ikke «slaktes» for å bli ren bane bil.  Nå havner den ihvertfall hos en entusiast og blir nr 1 lekebil og ikke nr 3 som den ble hos meg.

37 minutter siden, Skulebollen skrev:

Nerder litt videre på sim racingen 😬 

Hvordan kjører du deg opp på en bil ala Porschen? Analyserer du svinger osv. Spekulerer i setup på bilen? 

Jeg merket at det går fort alvorlig mye tid skal man bli god i dette 😅 

Handlet meg 3mnd. Med iRacing. Men ble vel prøvd en gang🙈 fant ut det ble for mye styr og sette seg inni enda ett spill og forsto aldri online greia😂 

Egentlig ikke så mye magi det å kjøre seg opp i en den Porscha. Det hele handler om nok «seattime», etterhvert så kommer følelsen for bilen. Skal være ærlig å si at det tok litt før jeg ikke snurret eller spant i hver sving :-) 

Etterhvert så blir det mye trening på å hente de siste sekundene på de ulike banene (da handler det mest om bremse punkter og sporvalg). Det kule er at for deltagerne i NM så har vi fått gratis datapakker med telemetry data (VRS) fra en av verdens beste ePorsche kjører Josh Rogers.  Med disse analysene henter jeg ofte ytterligere 1- 4 sekunder og det er veldig gøy å analysere egne bremse punkter osv opp imot en av de beste i verden. 

Men med Porscha ligger jeg gjerne 2-4sekunder bak de beste i Norge , selv med mye trening. (Med bmw m8 som jeg har kjørt mest med fram til NM er jeg er innafor sekundet bak de beste  på mange baner. Men m8’en er derimot lett å kjøre kontra Porscha)

iracing er noe overveldende i starten, men anbefaler deg å investere litt tid i det. Er helt klart det beste online simulatoren for gode race! Mye takket være rating løsningen deres.

 

17 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

nei nei, den røde selger han nok ikke. Den sitter det nok veldig langt inne å selge eller hva @fxslin?

@sveigis @Slavearbeider'n har rett! Den røde sitter veldig langt inne å selge:-)  Ønsket meg en rød Coupe veldig lenge og denne har jeg planer for!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er begge bilene endelig klare, for bruk. Fikk akkurat hentet ut skiltene på trafikkstasjonen før de stengte pga Covid-19. 

Først ut var Z3M'en, fikk hentet den fra vinterlagret hvor den har stått med lader i hele vinter.

IMG_5307.thumb.jpg.0fc27dbce6deb54b46ef9806bc3d98c4.jpg

Fyra på første forsøk og ingen "nye" lyder var kommet i vinter.  Sjekket dog ting ganske grundig før jeg kjørte hjem igjen med den. Utrolig godt å ratte en S50 igjen etter "lang" vinter.

IMG_5311.thumb.jpg.81de1e11536ca30fa13f213bf185413e.jpg

Vel hjemme, så var det rett på bukken. For hjula skulle av, da jeg har solgt det forrige settet jeg brukte og gummien som satt på RH felgene var rett og slett farlig å kjøre med.

IMG_5314.thumb.jpg.8e5630f148019069d62f84ea4c3b2ecb.jpg

En liten kjapp tur ned til min faste dekk leverandør med dem og dagen etterpå lå felgene bak i bilen min med nye sko. Gikk ned litt i størrelser denne gangen.  På det forrige settet mitt så hadde jeg 225/45/18 og 275/35/18 noe som satt utrolig kult på M'en, men synes det var litt jalla å kjøre med.  Og siden jeg nå gikk ned til 17" felger så valgte jeg mer "OEM+" variant med 225 foran og 255 bak, gikk for Michelin Pilot Sport 4 dekk. Som etter "reviews" virker være gode tur og gate dekk.

IMG_5327.thumb.jpg.5ddef76fa2aab33575a5c5896db2c5fa.jpg

Tok også en kjapp vask av dem og satte dem inn med litt Fusso som jeg hadde liggende. Så håper de har litt beskyttelse i år.

IMG_5338.thumb.jpg.b75c49bdc2d3a8a8fe1eb6d41e5baae6.jpg

Deretter rett på bil:-D

IMG_5341.thumb.jpg.74bef999122388e027d8d33383380c9f.jpg

Fitment med disse RH felgene er ikke helt perfekt, så leker litt med tanken med å slengt 10-15mm spacere på alle fire hjul for å få det helt flush.

Bak:

IMG_5351.thumb.jpg.3b42c64669d4e59cf4b34bdfcdea0f42.jpg

Foran:

IMG_5353.thumb.jpg.c07c06d27b8934ade0c0ba939d2e7536.jpg

Så kom jeg til "utfordringen" min. Har lett etter nye RH senter lokk i vinter, men alle skal ha blod pris for tidsriktige lokk (og har ikke funnet noen replika varianter med samme lyse look).  De jeg har hadde brukket nesten alle tabbene.

IMG_5330.thumb.jpg.7a71cf5180c6b3dbc09134dd7a2be826.jpg

Men siden jeg ikke hadde noen "nye", så måtte jeg krype til korset og sette sammen puslespillet med å finne riktig "tab" til riktig lokasjon på lokket. Slik at jeg kunne lime dem sammen igjen.

IMG_5331.thumb.jpg.b2637161af695836928d6dc718f77db6.jpg

Litt styr med å få limt dette skikkelig så det satt riktig på felgen, men fikk det til slutt. Så håper jeg bare det de holder seg på felgene.

IMG_5349.thumb.jpg.ee450f72c4e82d7d3cb697d0bd8caf93.jpg

Men liker litt den retro stilen og synes felgene kler bilen bra. Selv om de har litt "patina" her og der, så er de ganske pene også.

IMG_5371.thumb.jpg.b39b32590344f4b0bf6fa313f6907f64.jpg

Men kunne ikke kosedille sånn i garasjen uten å gi den røde litt oppmerksomhet også. Så den fikk seg en kjapp vask sånn for kosens skyld :-D

IMG_5357.thumb.jpg.4fe34349ceb9607470f7e22b09ac29ba.jpg

Har et par deler liggende til den (f.eks bremse prosjektet), så det blir mer arbeide med denne framover.

IMG_5360.thumb.jpg.d29366c6988587b20fee58c43179c30d.jpg

Nerde advarsel:

Til slutt, har en litt snill kone. Så fikk en ganske fin gave av henne på bursdagen min i år, et nytt rigg til simracing hobby min.

Så etter noen uker med venting, så endelig et par pakker hos meg med komplett Trakracer TR160 aluminiums rigg.  For oss som er interessert i den slags, så er aluminiums rigg liksom noe av det bedre man kan ha.

IMG_5377.thumb.jpg.9a381e608962f4487f7a3188bcad1fd2.jpg

Men å bygge dette er ikke helt rett fram når det bruksanvisningen i praksis er en innholdsfortegnelse på et A4 side :-D Men fant da ut sånn ca hvilke skruver som skulle være hvor, så fikk satt det sammen etterhvert. (Mecano for voksne dette her, for de av oss som husker det)

IMG_5383.thumb.jpg.febe6b9ace9ad0e4db1e805bcfd4e65c.jpg

Ganske svære tunge saker dette her, så måtte be sjefen om løfte hjelp da det skulle flyttes på plass.

IMG_5389.thumb.jpg.701c0f0526668b87fc15c2ee4ce807f1.jpg

På plass (ikke alt er ferdig montert eller satt opp ennå på dette bildet)

IMG_5402.thumb.jpg.12867d3171b5b6565226d22ff583c598.jpg

Bare fått test kjørt lite grann, men er veldig solid og ingenting beveger seg uønsket.  Veldig kult når jeg sitter der med VR og kjenner f.eks motoren vibrerer (har sånn bass shaker) og hjula slipper her og der :-D  

God påske og håper jeg snart får sjansen til å møte alle på treff og banedager igjen snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...