Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

9 hours ago, NA said:

Gratulerer med flott bil. Denne var jeg veldig i tenkeboksen på selv. Bra du handlet den da jeg har nok biler🤣

Kjenner meg igjen :-D  Men sett bort fra plass, økonomi, tid og livet generelt. Så kan man ikke ha for mange biler :-D

2 hours ago, sveigis said:

Jeg ser du skriver Oops I did it again ,og denne setningen kjenner jeg svært godt igjen .

Har jo sverget nå to ganger at jeg aldri skal ha noe mer bil og prosjekter.

Nå er jo du ganske så lik meg på den måten da. Bare at du er enda mer på de litt eldre modellene, driver å leser meg opp på trådene dine nå. Vært litt av her i det siste og da havner man i bakleksa på de trådene man følger med engang merker jeg.

Jeg synes du er veldig flink med å gjøre ferdig ting før du begynner på neste "store" prosjekt,  der skorter jeg litt innimellom. Venter litt på at du skal forbarme deg over din første Z bil, hint hint :-D

43 minutes ago, stalfa said:

Gratulerer!
Pen cruiser.

Takker! Håper at det er litt mindre jobb på denne, bortsett fra vanlig TLC over tid.

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, sveigis said:

Uansett ,dette blir gøy og regner med denne blir å se på Fevik nå til sommeren 😀.

Glemte å svare på denne! Ja, stor sjanse for at det blir denne på Fevik nå.  Dette blir helt klart den "nye" turbilen nå.  Men er det meldig dårlig vær og fare for mye regn, så er det sjanse for at det blir Z3 Coupe istedenfor.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående mine prosjekt ,så har jeg alltid hatt en klausul ,Gjør ferdig hver minste ting før du så mye som åpner en skrue på de andre .

Og sånn må jeg ha det for å komme i mål .😀

Angående Z så hadde jeg besøk av en forrige uke med sånn og fruen ble bergtatt 😀.

En gang senere så kan det hende at noe sånt dukker opp .

Men først skal jeg nå bruke det jeg har til suget kommer igjen på noe annet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ahj said:

Gratulerer med ny bil! :) Ganske riktig arvtaker fra Z3m. 

Hvordan ligger du an med det bremseprosjektet? 

Takker! 

Er litt flau over bremseprosjektet progressjonen, har ikke tatt tak i det. Har alt liggende... 

Men skal skru på bilene denne helgen. Så kanskje jeg rekker å se  litt mer på det.  Men pri en nå er: eksos lekkasje på Coupe, feilsøking på sidespeil og  vask/shine av Z4M'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å bytte litt eksos pakninger på Coupen i dag, hadde dynka alt av bolter med rustløser for et par dager siden. Slik at det skulle gi meg litt bedre odds. I dag kom pakken fra Koed med ny deler...

Men først bolt røk tvers av på første forsøk og jeg har ikke nye bolter liggende. Teit av meg å ikke bestille disse samtidig.  Kjente motivasjonen falt skikkelig og var lei etter bare 10 min.  

IMG_5745.thumb.jpg.043c1ab2a636b1abc2729a813d2b5f9a.jpg

Mens jeg sto å jobbet med å finne motivasjon til å gå videre med jobben,  så tenkte faen har jo egentlig nye grenrør liggende til denne bilen.  Men da må må nye kat'er sveises inn og sensorer forlenges.  

101887169_2955021467945240_3623708455035994112_n.thumb.jpg.54965e06b0d8fcebe6ecbd606514e36f.jpg

Så utsetter denne jobben til jeg har fått sjekket ut pris på dette og se om jeg kan få det gjort av fagfolk i nær framtid. 

Men hadde litt mer tid, så tok først en kattevask av Z4M'en for å få litt oversikt over den. Var akkurat nok opphold i regnet til at jeg rakk en kjapp runde på den.

IMG_5747.thumb.jpg.3b03490267d0efdc71b4ac26f84befef.jpg

Så ikke så ille ut etterpå.

IMG_5749.thumb.jpg.e3e9f923c1d889a3d41fcb1df9b684e2.jpg

Så var det inn på bukken, krype under med lykta og brekkjern for å kjenne litt på ting.

IMG_5752.thumb.jpg.5ca2ca2bdf1ec1765b4242e2343fa74f.jpg

Fant ikke noe å klage på, bortsett fra at forrige eiere har ikke drevet med hjulbue eller understells vask for å si det slik. Så det blir noe jeg må ta tak i, liker best at ting er nogenlunde rent der. Spesielt hvis jeg må skru på noe.

IMG_5754.thumb.jpg.3345aa87d69222a606cfcbc5b26e32e0.jpg

Fant ingen skader og det var kun litt rust på bærebru bak.  Den har nok vært vinterkjørt i starten av sitt liv. Men ellers var det godkjent, så langt jeg kunne se. Skrudde ikke ned noe plater, men tittet bare innunder.

IMG_5762.thumb.jpg.6fac1c625766ec5c42a21253aec588ca.jpg

Fiffig detalj på bremseskjoldene foran, dette har jeg ikke sett før.  Men vil tro det funker litt, da gjennomføringen fra fangeren kommer akkurat på det punktet.

IMG_5757.thumb.jpg.38042808abea30fe3ce74cc56c6600d3.jpg

Skaden på for fangeren visste seg å være mye mindre en jeg trodde. Ingen sprekker eller ødelagte detaljer. Så her blir det bare litt oppstrekk med farge (synes ikke når man står foran å ser på bilen). Dette trodde jeg var verre, kjente dette nemlig med fingra da jeg så på bilen første gangen og mente jeg hadde kjent en sprekk i festet der. Vanskelig å se uten å løfte bilen.

IMG_5759.thumb.jpg.01cd812ad687b92df60eabc5e88848e9.jpg

Skilter er nå bestilt og leveransen er bekreftet fra Statens vegvesen. Så håper jeg får dem til uken!

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLC rapport:

Etter vasken i går, så tenkte jeg at det kunne vært lurt å få på et lag med voks siden var stort sett regn og møkkavær i dag. Slik at den har litt beskyttelse, samt at jeg får ofte en god pekepinn på lakkens tilstand når jeg tar på dette.  Har ikke polert bilen, bare avfettet og vasket den.

Klinte inn et lag med lys Fusso, som jeg liker godt å jobbe med og som fungerer veldig bra på daily drivers bilene.  Med lys fusso så er min erfaring at det blir litt "skjoldete" i starten, men når det får stått en natt så forsvinner det. 

IMG_5776.thumb.jpg.1e6b8723ac70fd8944f3658cfe874d9d.jpg

Til tross for at bilen har en del vaskeriper + et par litt verre ripper så ser det greit ut på avstand.

IMG_5798.thumb.jpg.a16887ddb5a2c58c6c69903662f94803.jpg

Men titter man nærmere etter og med riktig lys, er det faktisk i ikke top notch.  Så jeg må nok koste på meg en skikkelig detailing på denne etterhvert. (Tør ikke drive med slikt selv)

IMG_5772.thumb.jpg.f7e30571124f9af65ccc0d180fef1950.jpg

Eksempel til på riper...

IMG_5773.thumb.jpg.6187ea0f22e54a02f3bac35799ab4287.jpg

Tok også en runde på alt av interiør av skinn som stoler og dørstriper.  Først en runde med vann + surfex HD (svak blanding), deretter en skikkelig skrubb med autoglym sin skinrens med swissvax børsten. Deretter smørte jeg på med balsamen fra autoglym, som nå står over natten og får lov til trekke seg inn. Før jeg tørker av det som er igjen.  Synes dette er skikkelig kjedelige greier å holde på med, men jeg har skikkelig sansen for godt tatt vare på skinn i biler. 

IMG_5784.thumb.jpg.cafac6b96867711cb9ed280abae2d39a.jpg

Lekte også litt med radioen for å finne ut av mulighetene mine for å spilt litt musikk/radio fra telefon. Ble happy da jeg så at en tidligere eier har ettermontert AUX kabel på denne. Dette kom først som standard i 2007+ modeller av Z4 og min er fra 2006...

Så da er det bare å lese litt i @magneten sin tråd og se hva han gjorde på sin Z4 på dette og forske litt mer på det store internett for hva slags mobil løsning jeg lander på. 

IMG_5778.thumb.jpg.70d8ec72b1a2e2292b1cd87ba9c4dc4a.jpg

 

Til slutt et spørsmål:

Har et par områder på rattet og under håndbrekket som har en form for "gummi" belegg som er veldig klissete og jeg klarte ikke å vaske dette bort helt. Noen som har noen tips eller erfaring, med hva man kan gjøre på disse områdene (se bildet under)?

IMG_5785.thumb.jpg.d895fab67d31f9e0fa87e9cf037bca7d.jpg

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du gått løs på grombilen og det liker jeg .😀

Ser jo veldig bra ut dette og en sånn bil fortjener jo kun det beste .

Kjente meg ganske igjen på det du skriver når eksosbolt gikk fløyten .

Er lite som skal til når man holder på med sånn før man mister gnisten .

Hvordan tror du jeg hadde det når jeg lå under e30 med lambda som satt så godt det var umulig å få ut?😩😩

Blir stas og følge her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si gratulerer med en skikkelig grom bil og grom motor :D Har en kompis som hadde en Z4 for noen år tilbake, og selv med 2,2 liter og litt under 200 hk var det fortsatt en morsom bil. Dette her må med andre ord være helt brutalt.

Kjenner meg igjen i det du sier med å ikke tørre å polere egen bil. Fått høre fra alt for mange nå at BMW sin lakk er hard å jobbe på. Selv sliter jeg med å bestemme meg for håndpolering eller maskinpolering på egen bil ettersom økonomien ikke strekker til i år for en skikkelig proff jobb. Kjipt å gjøre den proffe jobben enda dyrere om man driter seg helt ut for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Dusy said:

Må bare si gratulerer med en skikkelig grom bil og grom motor :D Har en kompis som hadde en Z4 for noen år tilbake, og selv med 2,2 liter og litt under 200 hk var det fortsatt en morsom bil. Dette her må med andre ord være helt brutalt.

Kjenner meg igjen i det du sier med å ikke tørre å polere egen bil. Fått høre fra alt for mange nå at BMW sin lakk er hard å jobbe på. Selv sliter jeg med å bestemme meg for håndpolering eller maskinpolering på egen bil ettersom økonomien ikke strekker til i år for en skikkelig proff jobb. Kjipt å gjøre den proffe jobben enda dyrere om man driter seg helt ut for å si det sånn..

Takker! Ja, den S54 er ganske morsom, og er vesentlig kvikkere en S50 i bunn.  Nå har jeg ikke fått kjørt denne så mye ennå, da jeg meget utålmodig venter på skiltene :-D

Håndpolere tør jeg, føler veldig at det skal det mye til for at jeg ødelegger noe. Men det er såpass mye på denne bilen at det ville ta meg 2 uker å håndpolere den... Men har heldigvis @Havers som er en kløpper på slikt, så har "bestilt" time for opplæring av ham på maskin. Men det tar litt tid da han driver med total renovering av hus for tiden!  Så føler ikke helt for å masse på mye på ham :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på en liten oppdatering her, virker som bimmers forsatt trøbler litt... 

Gårsdagen ble nok en TLC dag på Z4'ern,  denne gangen var det felgene som som skulle til pers. Var veldig spent på felgene, da disse er av merke "Alufelgen" som jeg ikke klart å bli helt klok på når det gjelder kvalitet fra internett. Noen klager på at de felger av veldig dårlig kvalitet, mens andre sier de var bra, men dårlig på kundeservice og gikk så langt som å kjøpe ekstra sett når Alufelgen gikk konk...

Ofte så er felger av dårlig kvalitet veldig tunge, så jeg var spent på vekta da jeg tok dem. Der fikk jeg en positiv overraskelse og de var veldig lette selv til å være 19". Så får håpe at de er av nogenlunde grei kvalitet... Men ønsker meg forsatt noe CSL, Style 230 felger til denne bilen. BBS CH funker vel også kanskje?

Uansett disse har kun vært vasket overfladisk, så det var mye bremsestøv, asfalt og generelt skitt i flere lag. Så måtte til med både sterk surfex HD, Alu devil og prickbort i mange omganger.

Elsker ikke akkurat at folk skriver i tønna hvilket hjul det er :-D  Bort med det!

IMG_5813.thumb.jpg.4ebd5df614e8e618f99f63462bbeb3c3.jpg

Noen asfalter rester satt godt, men prickbort gjorde jobben sin etterhvert.

IMG_5814.thumb.jpg.e8f2a0debea955a18c619772af12f5df.jpg

Obligatorisk før og etter bildet. Vet bildene ikke er samme hjul,  var nok høy på vaskemidler på det tidspunktet :-)

before_after.thumb.png.6d7a76332f4a299181f529f37928f303.png

Men de ble rene til slutt og satte dem inn med litt Fusso Wax som jeg har liggende. Så har de ihvertfall noe beskyttelse og det går litt lettere å vaske dem neste gang. 

IMG_5816.thumb.jpg.513b78c049b0fe4790d343694fc0d09d.jpg

Inne mellom så tok jeg en runde bak på Z4'ern også og "gravde" meg fram til batteriet. Som sitter noe tungvindt til i bagasje rommet under et lokk som må skrus ut.  Glad jeg gjorde dette for det biltema batteriet som er satt inn der var bokstavelig talt ikke satt inn riktig og festet. Batteri festet var satt i ytterste hullet (se rødt på bildet) og holdt dermed ikke på batteriet. Så den hadde gode 3-4cm å skli rundt på. Satte på vedlikeholds lader over natten, sånn bare for sikkerhetsskyld.

IMG_5803.thumb.jpg.1da3ee5ae3eaa85c5493c9a3135bbba4.jpgborrelås

Fant også noe jeg ikke har sett før, en form for trådløs sikkerhets system. Som satt med borrelås på batteri lokket, denne må jeg forske litt mer på. Mistenker denne er en del av alarm systemet i bilen.

IMG_5805.thumb.jpg.84b84177671b4ad46bcef5bdf7dd0cef.jpg

Den er festet i en antenne som egentlig skal sitte med noe dobbeltsidig teip. Som selvsagt har tørket ut med åra, så nok et lite todo punkt på listen min.

IMG_5804.thumb.jpg.a447fb00ea1e6359be897934805bd76e.jpg

Tok også gikk igjennom boltene mine og byttet ut disse med noe uten sikkerhets hode. Hvis noen vil knabbe felgene mine, vær så god!

IMG_5827.thumb.jpg.8227fccc8f4000c0d9340844f5d26aaa.jpg

Alt i alt en grei liten arbeids økt på 6 timer på kjerra. Et par punkter igjen... men håper skiltene kommer snart :-D

IMG_5810.thumb.jpg.f681e66f51890362e07dabc9b1077cb7.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...