Gå til innhold

Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Bækkmann skrev:

Interiøret i E53 er sannelig lekkert. Liker spesielt godt at skjermen er rettet mer opp! :) Likte fargen på listverket godt, har noe lignende selv.

Pøs på med bilder! :D 

Ang. Skjermen så er vinkelen fin. Men når det er direkte skarp sol så blir den vanskelig å se på:-( driver tenker litt på en "solskjermer" som evt kan settes på ved behov.  Noe lett i plast som er lakket svart eller samme farge som interiøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, enda en E53-tråd. :D Så gøy.
Jeg er mangeårig medlem i VACN og har ikke hatt BMW siden 1997 når jeg kjørte rundt i en E30 320i.
Har hatt ymse suv'er i senere tid, viktig at det er praktiske biler for meg. Endte opp på E53 av mye samme grunnene som deg, men jeg kjøpte diesel pga 40000km i året i kjørelengde.

Den skjermen du monterte så jo skikkelig bra ut! Veldig OEM-look. Hvis du vurderer å polere opp lyktene har 3M et kit som selges hos 3M-forhandlere til en 5-600kr med slipepapirer og alt du trenger for å få de helt strøkne.
Bruker da en drill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iknutis skrev:

Se der ja, enda en E53-tråd. :D Så gøy.
Jeg er mangeårig medlem i VACN og har ikke hatt BMW siden 1997 når jeg kjørte rundt i en E30 320i.
Har hatt ymse suv'er i senere tid, viktig at det er praktiske biler for meg. Endte opp på E53 av mye samme grunnene som deg, men jeg kjøpte diesel pga 40000km i året i kjørelengde.

Den skjermen du monterte så jo skikkelig bra ut! Veldig OEM-look. Hvis du vurderer å polere opp lyktene har 3M et kit som selges hos 3M-forhandlere til en 5-600kr med slipepapirer og alt du trenger for å få de helt strøkne.
Bruker da en drill.

Er jo selgern, venter spent på varene :-)

Ja, den Eonon skjermen er ganske ok. Men for å bli fornøyd, så kreves det litt IT kunnskaper for å sette opp alt perfekt. Jeg har planer om få postet en post om hvordan jeg satte opp den (var ganske mye research).

 

Endret av fxslin
typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har professional i min og venter nå på reparert og oppgradert BM54-modul fra England. Kom på pene 5000kr.
Til den prisen ville jeg bare vært halvveis hvis jeg bestemte meg for å bytte ut hele anlegget, så da ble det orginalt igjen i denne omgang.

Venter også på brukt front-diff fra Litauen; den gamle eksploderte plutselig i en bakke. Blir litt småfix på gamle biler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fxslin skrev:

Ang. Skjermen så er vinkelen fin. Men når det er direkte skarp sol så blir den vanskelig å se på:-( driver tenker litt på en "solskjermer" som evt kan settes på ved behov.  Noe lett i plast som er lakket svart eller samme farge som interiøret.

Det kan nok stemme! Selv har jeg  eonon spiller. Samme problemet der også. Men jeg fant ut at den hadde en sånn daytime modus som aktiveres hvis man kjører helt uten lys.:o  Da ble det myye bedre å se på skjermen. Skal se om jeg finner ut hvordan denne aktiveres manuelt. Kanskje din skjerm har noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iknutis skrev:

Venter også på brukt front-diff fra Litauen; den gamle eksploderte plutselig i en bakke. Blir litt småfix på gamle biler. :)

Jøss, kjører du hardt i skauen? :-) Det blir litt fix ja, en ting er sikkert. Kan man gjøre noe selv, så blir det litt rimligere :-)

Du må nesten lage deg en liten tråd på bilen din! Med bilder og ting du gjør. Er lite E53'er her på bimmers.

53 minutter siden, Bækkmann skrev:

Det kan nok stemme! Selv har jeg  eonon spiller. Samme problemet der også. Men jeg fant ut at den hadde en sånn daytime modus som aktiveres hvis man kjører helt uten lys.

Mener jeg har min på maks styrke (har skrudd av auto dim - Min er også Eonon).  Hadde vært knall om det var en innstilling jeg har oversett :-)

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fxslin skrev:

Mener jeg har min på maks styrke (har skrudd av auto dim - Min er også Eonon).  Hadde vært knall om det var en innstilling jeg har oversett :-)

Ja, noe knotete disse menyene synes jeg. Men greit når man lærer de etterhvert. F.eks for å nå system innstillinger må jeg velge innstillinger på hovedmenyen, for så å velge "tilbake." Hadde vært mer naturlig å havne tilbake til hovedmenyen, men da kommer jeg til et skjermbilde med mange flere innstillinger :o Sånn som ryggekamera, lyd ved rygging, lysstyrke, ingen video ved kjøring og slikt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel si litt om installasjonen av Eonon GA5166 i E53'n.

Jeg skrev en lang oppsummering om dette på xoutpost.com i fjor: http://www.xoutpost.com/bmw-sav-forums/x5-e53-forum/100865-my-experience-eonon-ga5166-android-head-unit-install.html

Men kan si litt om hvordan den har vært i bruk nå etter et år her:

Den fungerer stort sett greit, men lider nok litt under av at jeg driver stadig vekk å oppdaterer den med roota versjon av Android og hacker litt på den.

Men den har et par svaketer:

- litt treg med å boote (men ryggekamera virker instant, så det er ikke slik at jeg må vente 30 sekunder før jeg rygger)

- Ikke topp lyd, men bra nok for meg

- ikke DAB radio, men jeg bruker internett radio stort sett.

- Canbusen er litt ustabil og f.eks ryggekameraet mitt funket ikke alltid. Dette løste jeg ved å dra opp en kabel til fra ryggelyset bak og koble den på steroen "backup trigger cable". 

- Svak skjerm i solys

- Ekstremt dårlig microfon til handsfree telefon samtaler. (her vet jeg om en mod som skal fikse dette, men det betyr litt lodding osv)

- Dårlig WIFI antenne løsning. Men det fikset jeg ved å borre hul i enhten og dra den på utsiden av spilleren (kabinettet på radioen fungerer jo som et Faraday cage )

Positive ting: 

- Er stort sett stabil (som sagt jeg kjører ustabile versjoner av android)

- Internett via 4G modem

- Rikt utvalg på apper på android. F.eks masse valgmuligheter f.eks hvilket GPS program man vil bruke.

- Bra form faktor i E53 dashboardet

- Er solid bygget, ingen knapper som er gåen enda

- Funker bra med ratt knappene (via canbus)

Legger ved et par bilder jeg fant her som viser litt om installasjonen (les den engelske posten for detaljer). Dette er bilder som er tatt over flere dager (ble litt research for å finne ut av småting)

1. utpakking

resized000.jpg

resized001.jpg

 

Installasjon av radioen:

Test koblet den og sjekket at alt fungerte, før utsaging av "bracket" til det gamle systemet.

resized004.jpg

resized005.jpg

Slik ser du når du har sagt ut innmaten til "bracket". Jeg sagde det slik at jeg kan sette inn det gamle cd spilleren og MID igjen.

mod4.jpg

Så var den del plunder med kabling. Da forsterker og noen BMW radioer antenner også må ha strøm via fakra overgangen (min trengte ikke)

mod1.jpg

Det var feil på ledningsnettet jeg fikk fra Eonon, så jeg måtte koble om litt for å få lys i knappen på radioen. (Har fått nytt lednings nett i ettertid, da canbusen min døde. Men fikk ny fra Eonon på garanti)

mod2.jpg

Men når alt var på plass så bootet det bra:-)

boot.jpgmod12.jpg

mod8.jpgmod7.jpgmod6.jpg

 

Form faktoren er ganske bra og radioen sitter flush:

mod9.jpg

mod11.jpg

GPS ble plassert framme via magnet (sitter rett nå i bilen ikke skjevt som på bildet selvsagt).

resized003.jpg

Og USB porter ble trukket ned og igjennom til askebegeret.

resized006.jpg

Etter par dager så var det rygge kameraet som skulle installeres. Jeg hadde kjøpt en variant hvor kameraet sitter i en skilt holder.

resized002.jpg

Testet denne før jeg startet jobben med i trekke kabler på TV med et 12volts batteri.

resized009.jpgresized011.jpgresized010.jpg

Ser til at det funker :-) TV i backup modus!

resized008.jpg

Så var det å trekke kabler:

Jeg gikk veien ut ved fører siden under rattet inn i dørpanelet og følge gulvet til baksettet. Deretter under baksettet ut i bagasje rom videre der til jeg kom til bakdøra. Dette brukte jeg litt tid på da jeg aldri har tatt ut paneler i en bil før, sett i ettertid så var det ganske enkelt.

Lar bildene si litt om hvor mye jobb det var for en "førstegangs kabel trekker":

resized013.jpg

resized015.jpg

resized014.jpgresized016.jpgresized017.jpgresized025.jpg

Og det virket, skal si jeg var glad da.

resized024.jpg

Jeg har i ettertid modifisert kamera løsningen, da den kombo kamera/skilt holderen var veldig bråkete (sånn hard plast, skranglet) og så altfor stor ut. Jeg skar ut kameraet og montert den på opprinnelige skiltholderen (har ikke bilde av dette nå dessverre).

Oppsummering:

Sånn etter år etter så er jeg ganske fornøyd og den blir brukt flittig på alle våre turer. Skulle jeg kjøpt en ny i dag, så hadde jeg nok kjøpt tilsvarende. Men lagt noen ekstra kroner for å få beste hardware tilgjenlig på kjøpstidspunktet.  Det er forsatt ett rimlig alternativ iforhold til Dynavin og andre dyrerer løsninger. 

 

 

 

 

 

 

Endret av fxslin
Rydda litt i bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update fra en som lærer seg å skru BMW underveis i eierskapet av denne bilen:

Søndagen ble brukt til å sjekke Disa valve (tomgangsmotor på norsk?) og luft slanger, da disse visst nok skal være en svakhet på min bil. Jeg får noen feil koder som kommer av og til: P0171 og P0174, tror dette er på pga. av falsk luft.  Men jeg merker ingenting på selve gangen, hverken i tomgang eller under litt turtall.

Selve Disa'en så ut til å fungere fint og spratt fint tilbake under testing. "Vakum" testen besto den fint, "pin'en" som holder flappen satt godt og pakkningen virket myk og fin. Bare rengjorde den litt før jeg satte den tilbake.

Disa valve rengjøring og sjekk:a

disa1.jpg

disa2.jpg

Men siden jeg nå hadde Disa valve ute, så kunne jeg sjekke luft slangene litt nærmere.

disa3.jpg

Eneste jeg fant var disse små sprekkene. Måtte bruke kamera for å oppdage dem. Usikker på om de sprekkene går helt igjennom og er årsaken til mine sporadisk feilkoder, men blir vel til at jeg finner dele nr og bestiller nytt. Tror det skal være overkommerlig for meg å bytte selv. 

Kanskje noen av dere bimmers eksperter har noen tips til meg?

disa4.jpg

Jeg sjekket også selv luftfiltret og rengjorde boksen når jeg først holdt på nedi der. Fant faktisk et par små blader nedi der. Blåste også litt i selve filtret med litt luft, støva bra det. Jeg rakk ikke å sjekke/rense IVC'en denne gangen, så det får bli neste gang jeg har noen timer til rådighet.

Ellers så kom det en pakke til meg i dag fra et bimmers medlem:

Har lenge ønsket med style 87 20" felger til bilen synes disse passer E53 meget godt. Disse har er med vinterdekk riktig nok, så jakten på tilsvarende i sommer dekk forsetter.

rims1.jpg

Ser ut til at disse kan bli bra:-)

rims2.jpg

Brukbart mønster igjen også:-)

rims3.jpg

Men i pakken fulgte også med 4x H&R 20mm spacere, så nå skal det bli bra alignment her :-) 

De kommer når jeg får litt tid, er mye jobb nå før sommeren.

rims4.jpgrims5.jpg

Ikke nok med et så dumpet det en pakke fra ebay også, bare vente på resten av delene til speedometeret, så skal det bli pent der også:-)

rings.JPG

Endret av fxslin
leifer på besøk igjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/17/2016 at 13.36, fxslin skrev:

Jøss, kjører du hardt i skauen? :-) Det blir litt fix ja, en ting er sikkert. Kan man gjøre noe selv, så blir det litt rimligere :-)

Du må nesten lage deg en liten tråd på bilen din! Med bilder og ting du gjør. Er lite E53'er her på bimmers.

Jeg mistenkte at det har vært byttet diff i den før en gang, da delenummeret tyder på diff til en 4.4i fra 2003 med 2.64 i utveksling. Ved demontering så det ut til at diffen var merket med klistrelapp med 3.91 på, hvis lappen stemmer så er det korrekt diff og da kan det kanskje skyldes slitasje rett og slett.
Uansett fikk jeg tak i diff fra en 06 3.0d med 3.91 i utveksling og nå går bilen som ei klokke igjen. Brukte 3 timer på demontering og ganske nøyaktig 3 timer på montering igjen, med ny simring og o-ring på diffen.
Jeg bruker bilen mye utenfor asfalten pga jeg går mye i fjellet og drar på fisketurer, da må jeg ha gummi som egner seg så jeg slipper å være bekymret for skader på dekk og felger.

Jeg lurer nå på å gå for samme løsning som deg når det gjelder ICE: Eonon GA5166X, men jeg ser det følger med ledningsnett for å koble inn på BM54-modulen og jeg har egentlig store planer om å kutte ut den og alt annet orginalt slik at jeg har kontroll på signalveien og slipper feilsøking på gammel elektronikk. Litt synd de ikke kommer med DAB i grunnen, men kan leve med streaming og evt en minnebrikke også. Blir vel bare nødt til å sette av en helg til montering, så går det seg til. Kanskje en liten tråd hadde vært på sin plass, du skal ha takk for tipset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23 June 2016 at 13.26, iknutis skrev:


Jeg lurer nå på å gå for samme løsning som deg når det gjelder ICE: Eonon GA5166X, men jeg ser det følger med ledningsnett for å koble inn på BM54-modulen og jeg har egentlig store planer om å kutte ut den og alt annet orginalt slik at jeg har kontroll på signalveien og slipper feilsøking på gammel elektronikk. Litt synd de ikke kommer med DAB i grunnen, men kan leve med streaming og evt en minnebrikke også. Blir vel bare nødt til å sette av en helg til montering, så går det seg til. Kanskje en liten tråd hadde vært på sin plass, du skal ha takk for tipset. :)

 jeg tror det finnes bedre alternativer enn min Eonon på markedet nå. Som har både bedre skjerm og DAB+.

F.eks denne hadde jeg nok sjekket ut:

https://www.carjoying.com/2016-best-joying-automotive-bmw-single-1-din-7-inch-android-4-4-4-kitkat-car-head-unit-quad-core-audio-dvd-player-gps-navigation-system-16gb-hd1024-600-for-bmw-5-series-e39-1995-2003-bmw-x5-e53-1999-2006-bmw-m5-1996-2003.html

Har du DSP så kan nok være like greit å bare bypasse alt gammelt å legge opp eget nett ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en oppdatering her.

Klarte ikke å la være å slå til på et felg sett til her fra samme bimmers medlem som solgte meg IS felgene tidligere. Så disse ble handlet inn og kom i dag (bring rotet litt, så det tok tid).  Men de kom i dag og jeg fikk lagt dem på i dag.

Så nå har jeg gått fra disse (style 63 19"):

new_rims5.JPG

Til følgende (style 168 20", og ja må vaske litt...)

new_rims4.JPG

Grei alignment der (uten spacere og 275 bak, skal egentlig ha 315 der).new_rims3.JPG

new_rims2.JPG

Og Style 63 felgene er solgt til en heldig kjøper til god pris.

Har også noen 20mm spacere som jeg skal prøve etterhvert, men vil kjøre litt slik først. Slik at jeg har kontroll på med/uten spacere feelingen (hvis noe forskjell kan merkes da).

Ellers dumpet disse ned i postkasse mi:

carbon_emblems.JPG

Disse ble bestilt i affekt,  så jeg tror ikke disse kommer på bilen min. Liker jo egentlig godt blå/hvit BMW logo!

Nå blir det ferie og bilen skal være skikkelig bruksbil for en stund. Men slutten av juli så kommer det par planlagte mods til!

Slik står den nå:

new_rims1.JPG

Endret av fxslin
typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Liten sommer hilsen, inspirert av så mange gode forum innlegg her i det siste:-)

Her på gården er det nå sommer modus og late dager på hytta, mens E53'n er ren bruksbil. 

Men før vi kunne dra på hytta så måtte så var det et par plikter så måtte utføres....

Først måtte et par 19" dekk sendes i posten til en kjøper. Null stress med å frakte disse til posten.

post1.jpg

 

Ble også en tur på fyllinga for å dumpe litt hageavfall, kan jo ikke dra på ferie med utstelt hage :-)

post2.jpg

 

Endelig framme ved hytta og fullastet. Bilen blir brukt godt som dere ser.

post5.jpg

Men etter litt over en uke på hytta, med mange fine og late dager og mest båtkjøring. Så klarte jeg ikke lenger å se på bilen som sto parkert som en fly by practice target for måkene. Så jeg snek meg unna og tok en kjapp "kattevask" for å få unna det verste.

Ventet egentlig bare at nok en måke skulle komme mens jeg tørket den av.....

post4.jpg

Skal bli godt å bli ferdig med hytte ferien, så jeg kan jobbe litt videre med dette prosjeket. Har et par pakker ventende på posten og begynner å bli rastløs :-)

 

Lite sidesprang her (og dette er vel som å banne i kirka):

Var i Gamlebyen i Fredrikstad her om dagen og spotta denne tøffe MB 230SL (ca. 1965?) stående langs veien. Den så skikkelig godt tatt vare på og var like strøken innvendig.  

post3.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...