Gå til innhold

"Chip tuning" av 2008 525DA 3.0l diesel


RoyC
 Share

Anbefalte innlegg

Har brukt ESS på flere av mine BMW diesel og er meget fornøyd hver gang, ikke hatt noen problemer og enkelt å programmere med OBD modul samtidig som du har mulighet til å lese/slette feilkoder.

 

Jeg har ESS Steg 2 på min 325d og er meget fornøyd (315hk og 600+nm). Har også quaife LSD (diff med sperre) montert og det er og anbefale både på trimmet bil og på vinterføre for RWD!

 

Brems. Ikke sperre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt.

 

Jeg vet ikke om det er dine tall basert på "komponent + komponent + komponent = effekt", eller om det er ESS sine. Det er uansett likegyldig. Ingen med forstand tar ut noe sånt av den motoren med de delene. Så enten har du ikke den effekten, eller så blir det hele svært kominsk om du mot fomodning skulle holde flatt jern over litt tid, og samtidig logge EGT.

 

At en eller annen hobbytuner gjør noe sånt på sin egen bil, ok. Det viser lite forståelse, men jeg kan skjønne at man gjør det på sin egen bil om man absolutt må spare noen lapper. At en seriøs aktør har gitt ut noe som er i nærheten av det du sier er direkte urovekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke. Så mulig tallet ikke er akkuratt 315hk, men stoler på ESS sine 285hk i steg 2 og at det er effektøkning i Intercooler fra Wagner. Om et er så mye de oppgir vet jeg ikke nei....

Hadde ESS vært litt nærmere så hadde vært moro med et dyno resultat.

 

Men gidder ikke krangle om dette :smile: Bilen er sprek og jeg har kjørt en del e46 M3 så jeg vet hva 300+hk føles som sammenligning.

Endret av e91 DieselPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, så ikke fyll den med a) fantasihistorier, eller b ) galskap.

 

Nevn gjerne når sist noen som helst andre enn TRF tok ut over 400 av førstegenerasjons m57... og m57n, og m57n2... Jeg har gjort det med alle, og er "godt kjent" med motorene.

 

Jeg skjønner at det er ubehagelig å bli utfordret på slike historier, men akkurat denne gangen hadde du rett og slett bare litt uflaks med hvem som satt i andre enden. Sånt risikerer man på et åpent forum med mange flinke folk.

 

edit: om du er i nærheten av effekten du påstår, så kan du jo selv oppdatere denne tråden når du om en tid har tett dpf.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehagelig? Nei.

Fantasihistorier? Steg 2 fra ESS vil jeg ikke tro er verken fantasi eller galskap. At du mener noe annet eller ikke henter ut samme effekt er helt greit.

 

Vi kan godt si at jeg har 240hk, det spiller ingen rolle. Poenget var at jeg har steg 2 og er veldig fornøyd som jeg ville dele med trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er effekten disse firmaene oppgir ca tall, og måler man i seriøs benk får man ofte mindre en lovet. Dette er erfaring fra bensinbiler. Hvorvidt ESS skryter på seg litt ekstra eller ikke har jeg ingen formening om, mem personlig liker jeg å kjøre bilen i benk for å vite sikkert effekttall.

TRF har dere benk?

Et annet spm. Bortsett fra girkassen, hva annet er anderledes en på 525D? Tanken å bytte kasse er litt fristende.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intercooler gir ikke mye, mens dyser og turbo tar ut mer. Jeg har selv Steg 2 på min E60, og der er det ca 285hk og 600+nm, har ingen planer om å dra ut mer, for det er mer enn nok. Har kjørt med det i 2 år pluss, over 60kkm, ingen verdens ting som har gått galt enda, og ingen symptomer til det heller. 

 

Roy, kjør på med Steg 2, det blir lagt inn moment begrensninger på første og andre gir, om ikke tredje, så du kan i teorien ikke ødelegge noe med mindre du gir flatt jern på de siste gira, noe du ikke kommer til å gjøre for etter 3 gir er du langt over der lappen ryker og litt til :P

 

TRF, hadde du henta ut 400 hk av en M57? Isåfall, wow!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke. Så mulig tallet ikke er akkuratt 315hk, men stoler på ESS sine 285hk i steg 2 og at det er effektøkning i Intercooler fra Wagner. Om et er så mye de oppgir vet jeg ikke nei....

Hadde ESS vært litt nærmere så hadde vært moro med et dyno resultat.

 

Men gidder ikke krangle om dette :smile: Bilen er sprek og jeg har kjørt en del e46 M3 så jeg vet hva 300+hk føles som sammenligning.

er du heldig så gir IC bare 10-20hk og 30-40nm. Noe særlig mer enn det skal godt gjøres. Men bra tall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wagner sa de tok ut 5-10% effektøkning med de kit'ene. Men som nevnt jeg har ikke verifisert det. Jeg synes jeg merket en forskjell etter jeg skiftet men det kan være psykisk :smile:

 

ESS pleier å legge ved dyno grafer for sine ECU-flash trim men jeg har ikke fått tak i det til min. Man kan jo såklart spørre seg om grafene er manipulert osv men man må jo kunne ha litt tillit til de tenker jeg når det er et såpass velkjet firma med mye erfaring.

 

Clevion: Det er ikke noe begrensning i forskjellige gir. Det har jeg fått bekreftet fra ESS nylig. Men du får vel kke like høy effekt i 1.gir da du trenger mer last for å spole opp turboen maksimalt så det kan virke som om det er noe lavere moment i 1. gir.

Da kunne du i praksis gått for steg 1 hvis du uansett har begrensinger og ikke får brukt kreftene... :smile:

 

AHJ: JA det var noe i den duren ingeniøren på wagner gav meg. 10-20hk er vel greit nok det spør du meg!

Endret av e91 DieselPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...