Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, 8748 skrev:

Noen andre som har erfaring med PDC, spesielt foran, og varsling i tide og utide?

Jeg har ikke hørt et pip annet enn når jeg parkerer. Kollisjons-advarselen har varslet meg et par ganger med rød bil i head-up displayet og i instrumentpanelet når den synes jeg nærmet meg den foran litt for fort. Den var kanskje litt overivrig, men kan ikke huske at den laget lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har verkstedet funnet ut hvorfor PDC-systemet på bilen min ga lyd fra seg i tide og utide. Det viste seg at skiltplaten som var montert utenpå den originale skiltplaten fra fabrikken førte til at sensorene for PDC-systemet i frontfangeren mottok falske signaler. Verkstedet fjernet den ekstra skiltplaten som var satt på og monterte skiltet direkte på den originale. Da forsvant den utilsiktede varslingen. Og takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, jcnorway skrev:

Da er 225xe testet av Autofil og DinSide (forøvrig samme kar som testet 330e):

http://www.dinside.no/936350/test-bmw-225-xe-e-drive

Må innrømme at jeg ikke blir helt klok på anmeldelsen. Mange kritiske betraktninger om både forbruk, firehjulstrekksystemet og motoriseringen og irriterende adaptiv CC , men får likevel terningskast 5..? 

Angående adaptiv CC som artikkelforfatteren klager på. Fikk følgende respons fra forhandler:

Sitér

 

Systemet bruker ikke radar som i 3-serie og oppover men et kamera i frontruten. Dette blir brukt på i3, X1, 1-serie og 2-serien. Ja det har noen svakheter det er det ikke til å legge skjul på sammenliknet med radarsystem.

Ved sterkt motlys f.eks lav sol som blender deg som sjåfør kan det dette ut. Sterk tåke og ekstremt møkkete bil foran deg kan også føre til at kameraet ikke ser godt nok og dermed detter den ut slik at du må ta over manuelt. Om frontruten har sånn saltfilm vi ofte får på vinter når man ikke væter ruten godt nok med spylervæske så kan det også skje.

Man må vite hva slags system det er og kjenne begrensningene så skjønner man også hvorfor ting faller ut. Personlig synes jeg det har fungert tilfredsstillende på de jeg har kjørt med og ikke opplevd at det har falt ut ekstremt mye, men jeg har opplevd at den gjør det men har også da skjønt hvorfor.

 

Oppsummert så er det ikke å stikke under en stol at kamerasystemet som benyttes i bl.a. 225xe ikke er like stabilt og driftssikkert som radarsystemet som man benytter på 3-serie og oppover. Så blir det vel en vanesak å kjenne begrensningene til systemet og bruke det deretter. Er det noen andre bilprodusenter som benytter lignende kamerabasert system for adaptiv CC? Har dere som har fått levert biler gjort dere opp noen tanker om hvordan dere synes adaptiv CC fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.4.2016 at 10.09, jcnorway skrev:

Angående adaptiv CC som artikkelforfatteren klager på. Fikk følgende respons fra forhandler:

Oppsummert så er det ikke å stikke under en stol at kamerasystemet som benyttes i bl.a. 225xe ikke er like stabilt og driftssikkert som radarsystemet som man benytter på 3-serie og oppover. Så blir det vel en vanesak å kjenne begrensningene til systemet og bruke det deretter. Er det noen andre bilprodusenter som benytter lignende kamerabasert system for adaptiv CC? Har dere som har fått levert biler gjort dere opp noen tanker om hvordan dere synes adaptiv CC fungerer?

Da vet ikke forhandleren hva han snakker om, for i min F20 1-serie, der det først var LCI-modellene som fikk Aktive Cruise, så er det radarbasert som i 3-,5-, 7-serie etc. Men at kamerabasert som i Active Tourer, Mini etc ikke fungerer like bra som radarbasert er helt riktig. Ikke meningen å spore av, altså. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17/03/2016 at 17.10, bkr skrev:

Og husk å avbestille runflat dekkene, eller kjøp ørepropper......

Da har jeg endelig fått på sommerdekk. Kan bekrefte at runflat dekkene bråker en god del mer enn vinterdekka. Jeg får vel holde ut noen år inntil de er utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har hatt bilen en stund nå og som har lademuligheter hjemme.

Hva bør man gjøre om bilen ikke blir brukt på f.eks. 3-4 dager? Lar dere den stå tilkoblet lading så lenge den er parkert hjemme, eller kobler dere bilen til strøm f.eks. dagen før dere vet den skal brukes? Lurer på om det gjør noe at bilen står tilkoblet over flere dager uten bruk, eller om det er best (i forhold til batterilevetid, slitasje osv) å ikke ha bilen tilkoblet strøm lenger enn nødvendig. Noen innspill rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det spiller noen rolle at den er tilkoblet, den velger selv når den vil slutte å lade. De anbefaler også i bruksanvisningen at hvis bilen skal stå ubrukt over lengre tid så bør den stå tilkoblet.

Du kan også selv velge når den skal starte ladingen, du kan f.eks si i fra når du planlegger å dra med appen. Den vil være fulladet og både bilen og batteriet vil være varm på det tidspunktet. Spesielt på vinteren kan det være en fordel at den er tilkoblet, hvis ikke bruker den av batteriet for å varme bilen. Vet ikke om den også varmer motoren, men tror at den bruker kjølevesken til å avkjøle batteriet under ladingen, hører ihvertfall en pumpe som går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig tråd! Jeg har akkurat bestilt 225xe og har således GOD tid til å finne ut av ekstrautstyr..., noen innledende spørsmål:

1) Jeg synes bilen støyer mye og har oppfattet i denne tråden at det kan skyldes runflat dekk. Hvilke gode dekk anbefales til 225xe som også er støysvake (både sommer og vinterdekk)? Kan en bestemme hvilke dekk en vil ha fra fabrikk?

2) Er det ekstrautstyr en kan ta med for å redusere støyen?

3) Er det noen som har "Blue tooth professional"? Blir lyden bedre i kupeen og for de en snakker med ift ikke å ha det?

4) Hvor gode er standardhøyttalerne? Hvor mye bedre er høyttalersettet til 3-4' (altså ikke det dyreste)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dekk så fikk jeg følgende info fra forhandler da jeg spurte: 

"Sommerdekk er det litt ymse merke av på bilene. Litt ettersom hvilke partier fabrikken kjøper. Men det er alltid fra de kjente merkeleverandørene.

Men felles er at alle er merket med en stjerne som betyr at de er BMW spesifikke. Eller godkjente egenskaper på BMW.

 

Vinterdekk leverer vi Nokian Hakkapellita piggfritt av nyeste type alltid. Disse er vi veldig fornøyde med og de er også RunFlat hjul slik som sommerdekkene. Dette er også pakkene fra BMW Nordic. Du kan få andre dekk, men det blir alltid dyrere for da må de legges på felger i stedet for å komme ferdig satt sammen."

 

Jeg fikk aldri valget om å ta bort Runflat. Antok nesten at det ikke var mulig, men kan hende jeg misforstod. I konfiguratoren på nett mener jeg RF var krysset av som standard og ikke mulig å ta bort (?). 

 

Har selv bare forberedt meg på at det sikkert støyer noe ekstra fra hjulene. Så får man leve med det en stund. Bestilte med Harman Kardon så er vel bare å guffe den på max så hører man ikke dekkene :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte en 225xe tidlig desember og snart må bekrefte bestillingen. Jeg har ikke tatt navigasjons eller driving assistent, og lurte på om noen har erfaring med disse/anbefaler at jeg legger dem til

Endret av Ny til BMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ny til BMW skrev:

Jeg bestilte en 225xe tidlig desember og snart må bekrefte bestillingen. Jeg har ikke tatt navigasjons eller driving assistent, og lurte på om noen har erfaring med disse/abefaler at jeg legger dem til

Synes største navi er et must i en BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...