Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

On 22. mai 2016 at 23.59, jcnorway skrev:

Bestilte i begynnelsen av desember, bilen ble produsert 9. mai, venter på å få den etterlengtede telefonen fra forhandler om overlevering. Forhåpentligvis skjer det i løpet av kommende uke :)

Da er bilen ankommet landet og hentes hos forhandler om 1,5 uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SigbjornE skrev:

Grattis! Så du bestilte altså etter og får den før. Det er i sannhet en urettferdig verden. [-o<:-D

Antar at det har noe med hvilken forhandler man bestiller av..? Ikke sikker på hvordan dette fordeles, men tror hver forhandler får tildelt kvoter fra BMW Norge, også havner bilene bestilt hos den enkelte forhandler i kø i rekkefølgen de er bestilt. Kan jo hende av din forhandler ikke fikk tildelt nye kvoter før etter at min havnet i køen (om min forhandler f.eks. hadde ledig kvote ved bestillingstidspunkt). 

Og ja, verden er urettferdig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var endelig ventetiden over for min del :) 

Hentet bilen igår og den innfrir foreløpig alle forventninger. Ser fram til mange fine turer framover. Sendes på bilspa på torsdag og får den tilbake på søndag. En kar fra detailersclub.no som skal passe på den og gi den en god start på livet :) 

Men lurer på om de av dere som har fått bilen har noen tips om hvor det er best å plassere autopass-brikken. Helst så usynlig som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bilen på Nord-Norge-tur. 270 mil med tildels hard kjøring, og totalt uten lading. Forbruk 0,69 l/mil. En drøm å gjøre forbikjøringer med. Flott langtursbil med den høye sittestillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første uken med 225xe unnagjort og man har hatt en typisk normaluke i forhold til kjøremønster. 

For vår del er det mest småkjøring i/rundt Oslo som gjelder, med 1-2 lengre turer i måneden (typisk ca 200 km hver vei).

Hittil står km-telleren på beskjedne 157 km. Av disse er i overkant av 115 km kjørt elektrisk. Totalt sett har vel bilen drukket rundt 2 liter bensin, så totalforbruket er jo rimelig hyggelig for vårt typiske kjøremønster 

Den teoretiske rekkevidden på batteriet har BMW sagt er 40 km, men hadde ingen forhåpninger om noe slikt i den virkelige verden. Med fullt oppladet batteri nå etter 1 ukes bruk så estimerer den en rekkevidde på 33 km så ikke altfor galt egentlig.
 

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som opplever å få feilmelding om "Ladefeil" og/eller "For lav spenning i strømnettet" når man har stilt inn bilen med avreisetid og klimatisering? 

Når bilen står fulladet, tilkoblet ladeboks (ved hjelp av type 2/mode 3 kabel) og jeg stiller inn avreisetid med klimatisering så opplever jeg disse feilmeldingene når jeg kommer til bilen. Det kan virke som lading feiler i det bilen klargjør for avreise og trenger å trekke ekstra strøm. I det den forsøker å trekke ekstra strøm så oppstår feilen. Usikker på hvor feilen ligger - om det er i bilen eller i ladeboksen (Salto 572). Har kontaktet både Bavaria og elektriker som monterte boksen - så da får man se om de finner ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21. april 2016 at 11.56, perstorm skrev:

Stemmer. Du har observert helt riktig. Jeg lot meg overtale av selgeren til å kjøpe to klin like eksemplarer da jeg bestilte. Skjønte at dette ville bli en populær bil med venteliste. Derfor selger jeg den ene, der jeg deler noe av rabatten jeg fikk med kjøperen. Så om du kjenner noen som er på utkikk etter sånn bil og som ikke vil vente til desember, er det bare å be dem slå på tråden:-D 

Vanskelig å få solgt bilen, @perstorm? Så den her om dagen gateparkert og avskiltet ved Fyrstikkalleen skole. Et trist syn å se den støve ned i veikanten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
12 timer siden, Didnelps skrev:

Hei, vurderer denne bilen sterkt!

Lurer på om 4x4 alltid er tilgjengelig automatisk ved behov? vil systemet fungere når batteriet er tomt på lengre turer? 

Har så langt ikke opplevd at batteriet har gått helt tomt. Bilen sørger for at det alltids finnes en liten reserve som kan benyttes til 4x4 eller forbikjøringer. Motoren kan jo lade opp batteriet underveis så vil tro at det alltid finnes mulighet for 4x4 når behovet er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra dag 1 vært misfornøyd med fjæringskomforten på min nye 225xe. Den virket mer stumpete enn jeg hadde håpet, og jeg tilla de helvetes runflat-dekkene skylden. Da jeg i dag sjekket trykket oppdaget jeg at det fra fabrikken var satt på normen for kjøring med maksimal vekt.

Da jag fikk redusert trykket til nivået for kjøring med kun 2 peresoner, ble bilen langt mer komfortabel å kjøre.

Kakk hen og gjør likedan dersom du ønsker deg en mer behagelig bil å kjøre.

Jeg vet at dette er elementært, men det er sikkert flere enn meg som glemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tror du bør lese alt med liten skrift i kontrakten nøye. Dersom det ikke står noe der som forteller at selger tar forbehold om generell prisstigning så tror jeg ikke de kan øke prisen til deg. De har nok forbehold om prisstigning som gjelder avgifter til staten, men det har jo ikke skjedd noe på det området i det siste så det er ikke årsaken her. Post gjerne ytterligere spørsmål du måtte ha om dette her så skal jeg se om jeg kan bistå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bilen ble levert 21/7. Lading, med kabel, fungerer ikke fra første stund. Verksted 15/8: En "device/del" som kontrollerer ladingen, fungerer ikke. Ny del kommer 9/9. Flere som har vært så heldig? Her snakker vi mange km. som nå må kjøres på bensin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...