Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, 8748 skrev:

Takk for info Jandyb, men MÅ man virkelig ha dekktrykksensoerer? De koster 3000,- så vidt jeg hører. Om man dropper dem, har det noen annen konsekvens enn at man ikke får informasjon om dekktrykkstatus på skjermen?

Om du dropper dekktrykksensorer vil du få en feilmelding hver gang du starter bilen samt en varsellampe som lyser konstant i instrumentet.

Når bilen er 4 år og skal inn på sin første PKK så vil du også få mangel på dette og må utbedre før bilen blir godkjent. Dette pga. det er påbudt med dekktrykksensorer på nyere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎11‎/‎10‎/‎2016 at 12.56, Kokkopelli skrev:

Takker jamahe

Snakket med Jæger i Bergen og de kan fortelle det samme; bilen må ha 17 tommer. Jeg kunne tenke meg originale BMW felger og fikk derfor et tilbud fra dem, men dekktypen de leverer er Nokian Hakkapeliitta R2 som er et "runflat" dekk. Er det noen av dere som har erfaringer med dette dekket? Bråker det like mye som sommer-runflatdekkene som jeg allerede har? 

Vennlig hilsen Anders

Jeg har Hakkapelitta R2 på 17 toms felger. De er en god del stillere en sommerdekkene (også på 17"). Jeg fikk bilen levert med vinterhjula på, og da jeg fikk på sommerhjula så måtte jeg skru opp radioen med to "knepp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 18" Michelin Primacy på sommer og 17" Hakka R2 på vinter. Har foreløpig bare kjørt på sommerdekkene og ikke tenkt veldig over støy egentlig. Mulig det først slår meg når jeg etter hvert bytter over på 17" vinterdekk. 

Så en liten update.

Fikk levert bilen i begynnelsen av juni og har foreløpig kjørt 6000 km. 80% av turene er småturer i/rundt Oslo og disse kjøres i hovedsak i modusen Max eDrive i kombinasjon med ECO PRO. Resten er lengre turer Oslo-Sørlandet, Oslo-Harrytur osv. hvor man i hovedsak har benyttet AUTO eDrive og ECO PRO. Foreløpig fasit er at 2500 av 6000 kjørte km. er kjørt elektrisk.

 

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da bestilt vinterhjul via byttdekk.com Det ble Michelin X-Ice X1 3 piggfrie (og run flat frie) med dekktrykksensorer og ferdig montert på lokalt verksted, pris kr 13.550,- . Minner om at tilbudet fra Bilia da jeg kjøpte bilen var kr 23.000,- for komplette vinterhjul. Penger spart er penger tjent og skattefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 8748 skrev:

Har da bestilt vinterhjul via byttdekk.com Det ble Michelin X-Ice X1 3 piggfrie (og run flat frie) med dekktrykksensorer og ferdig montert på lokalt verksted, pris kr 13.550,- . Minner om at tilbudet fra Bilia da jeg kjøpte bilen var kr 23.000,- for komplette vinterhjul. Penger spart er penger tjent og skattefritt.

Ble det 17" med 205/55/17 dekk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.H.D skrev:

Ble det 17" med 205/55/17 dekk da?

Ja stemmer, som de originale sommerhjulene. Skal på reise så jeg får dem ikke montert før medio november. Ser veldig frem til redusert støynivå og økt fjerdingskomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk på vinterdekkene i dag. Orginalfelg og runflat Nokian. Har aldri tappet ut så mye luft fra et dekk noensinne. Var sikkert 4-5 bar, alle sammen. Sensoren gikk bananas. Tenker BMW at dette er riktig, eller lukker de øynene når de fyller luft på fabrikken? 

Endret av gsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, gsan skrev:

Fikk på vinterdekkene i dag. Orginalfelg og runflat Nokian. Har aldri tappet ut så mye luft fra et dekk noensinne. Var sikkert 4-5 bar, alle sammen. Sensoren gikk bananas. Tenker BMW at dette er riktig, eller lukker de øynene når de fyller luft på fabrikken? 

Komplett hjul kommer alltid med for mye luft (iallefall de merker jeg har erfaring med) og dette har flere orsaker.

Det må fylles mye luft i dekkene for å sikre seg at de kommer skikkelig på plass på felgen. En annen ting er beskyttelse under transport/lagring.

At sensoren går bananas er ikke så uvanlig når du bytter hjul da disse må kalibreres ved hvert hjulbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎15‎.‎10‎.‎2016 at 15.35, jamahe skrev:

Jeg har Hakkapelitta R2 på 17 toms felger. De er en god del stillere en sommerdekkene (også på 17").

Jeg har samme oppsett og erfaring som deg. Vinterhjulene er stillere og mer behagelige. Run flat sommerdekkene gir overraskende mye støy.

On ‎17‎.‎10‎.‎2016 at 10.27, jcnorway skrev:

Update.

Fikk levert bilen i begynnelsen av juni og har foreløpig kjørt 6000 km. 80% av turene er småturer i/rundt Oslo og disse kjøres i hovedsak i modusen Max eDrive i kombinasjon med ECO PRO. Resten er lengre turer Oslo-Sørlandet, Oslo-Harrytur osv. hvor man i hovedsak har benyttet AUTO eDrive og ECO PRO. Foreløpig fasit er at 2500 av 6000 kjørte km. er kjørt elektrisk.

 

Jeg har i utgangspunktet omtrent samme kjøremønster som deg, mye småkjøring rundt Oslo, kombinert med noen langturer. Men siden jeg kjørte mye i sommerferien er fordelingen per nå sikkert minst 50% landevei. Computer viser at jeg har kjørt 3300 av 9000 km elektrisk. Regner med fordelingen blir mer 80/20 etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎19‎.‎06‎.‎2016 at 23.26, jcnorway skrev:

Vanskelig å få solgt bilen, @perstorm? Så den her om dagen gateparkert og avskiltet ved Fyrstikkalleen skole. Et trist syn å se den støve ned i veikanten der.

Hei. Har dessverre ikke vært her inne på lenge. Ja, jeg sleit skikkelig med å selge bilen, men den ble vel faktisk solgt akkurat den dagen du la inn denne posten. Kanskje det var Karma:-D

Fikk igjen pengene, men ikke noe mer. Vil nok ikke gjøre det igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, perstorm skrev:

Hei. Har dessverre ikke vært her inne på lenge. Ja, jeg sleit skikkelig med å selge bilen, men den ble vel faktisk solgt akkurat den dagen du la inn denne posten. Kanskje det var Karma:-D

Fikk igjen pengene, men ikke noe mer. Vil nok ikke gjøre det igjen

Kan jeg spørre om hvorfor du solgte bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, gsan skrev:

Fikk på vinterdekkene i dag. Orginalfelg og runflat Nokian. Har aldri tappet ut så mye luft fra et dekk noensinne. Var sikkert 4-5 bar, alle sammen. Sensoren gikk bananas. Tenker BMW at dette er riktig, eller lukker de øynene når de fyller luft på fabrikken? 

Opplevde akkurat det samme selv i sist uke da jeg måtte montere vinterdekk for å kjøre over Hardangervidda. Tappet ut av mye av nøyaktig samme dekk som deg.

Men fantastiske dekk i det minste ;) Savnet aldri 4wd, passerte en stakkers Volvo i grøfta bla..... Det sytet med runflat som florerer her inne er bare tull, funker fett på alle mine dekk ;) Virker som folk må plent lage ekstra arbeid..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en kan uansett lure på hva poenget med å kjøpe en Active Tourer etter nye X1 har kommet :P 

X1 er liksom 10 ganger finere, samt bedre plass inni i tillegg, Ingen behøver mer plass, med mindre de er flere personer over 190 cm, da knapper det.....   Active Tourer er en totalt poengløs bil nå dessverre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...