Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

On 19.11.2016 at 8.37, Tardis skrev:

Det høres ut som egnet felg og dekkdimmensjon til 2-Serie som flere av dem jeg ringte til ville selge meg: Men dessverre er innpress akkurat utenfor lovlig maksverdi for hybriden som krever ET54.

https://no.wikipedia.org/wiki/Innpress

Det som fremgår om endring av innpress på wikipedia er ikke helt riktig. Det fremgår av kjøretøyforskriften § 13-1 (6.2) at sporviddeendring utover 15mm (7,5mm per side) krever godkjenning. Det vil altså si at man fritt kan montere nye felger som fraviker standard sporviddeendring +/- 7,5mm per side, men at endringer utover dette må godkjennes (f.eks. via TÜV).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Er nå omsider blitt medlem av 225xe klubben...

Har prøvd å gå inn på http://www.bmw.com/com/en/owners/connected_drive_services/mobile_devices/bluetooth_software_update.html for å laste ned oppdatert programvare, men jeg får feilmelding: " The Vehicle Identification Number you entered is not correct. Please check your entry."t VIN nummeret jeg oppgir er korrekt. Kommer feilmeldingen pga at bilen er så ny at det ikke har kommet ut oppdateringer til programvaren ennå?

Lastet forøvrig ned kartprogramvare på 15 GB! så der var det åpenbart et oppdateringsbehov... Dette startet jeg fra "BMW ConnectedDrive Remote Cockpit" siden, mens andre programvareoppdateringer ligger utenfor. Noe som kjenner til logikken bak denne inndelingen? Jeg hadde likt at alt var tilgjengelig fra samme sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny bil :)

Bedre om man ikke har høye forventninger når man søker gjøre noe datarelatert i/til sin BMW. Selv salgssidene deres på web krever tålmodighet tilsvarende det man hadde den gang man surfet med analogt telefonmodem :-D Undrer på hvor mange kunder som har gitt opp bilmerket allerede her? Ikke at jeg hører andre skryte av konkurentene på dette området.

Feilmelding om vin koden slet vi periodisk med de første 4-5 dagene, men har siden vært stabilt.

Vår bil har ikke NAV og oppdatering som var tilgjengelig for mediaspilleren var allerede innstalert når vi fikk bilen. Men jeg ble litt overrasket om det faktisk er tilfelle at kartene må oppdateres via USB? Gjør den ikke det automatisk via 3G? Samt jeg vil stille spørsmål med klargjøring om du ikke allerede har nyeste på plass. Kunder flest vil jo reagere på feile kart og med påfølgende klage til selger.

Remote Cockpit via web får vi kun til å virke delvis og BMW support selv om de er aldri så høflige er de fulstendig ubrukelig. Jeg mistenker de er innleid fra 3.part supportfirma og trolig aldri sett en BMW annet enn på gaten på vei til jobb.

Vårt møte med BMW sine servertjenester og support gjør at vi velger ikke å kjøpe internettpakken som planlagt for Spotify da vi frykter den vil skape enda mer frustrasjon med manglende oppetid og hastighetsproblemer slik vi opplever på tjenester allerede implementert. Pga elendig brukermanual oversatt av en robot og korrekturlest av Mr. NoBody og til dels dårlig oversettelse av menyer i bilen kom jeg i skade for å starte et nødkall. Heldigivs var det ingen personer skadet for vedkommende ville blødd ihel før samtalen ble aktivert til systemet faktisk begynte å ringe.

Siste tur på 94km tikket inn med 98% effektivitet, hvorav 51% ble registrert som batteridrift. Forbruk 4,7l/100km.

Med ladepris 8,- før start og bensinpris 14,-/l gir det kost på 7,38 pr mil. For å lettere sammenligne kostnad med vanlig bil, (strøm+all bensin kost / bensinpris) = 5,27l/100km

Er det noen som har funnet maks kjørelengde man får før disse kostnadstallene blir mindre optimale? Manualen sier lite om hvordan vi skal lese effektivitetstallet. F.eks. vil det synke om denne turen hadde vært dobbelt så lang med tomt batteri? Eller vil effektivitetstallet da kun beregne optimalt bensinforbruk utifra kjørestil uten å ta hensyn til manglende batterikapasitet?

Endret av Tardis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, sonnyshogun skrev:

Hei

Er nå omsider blitt medlem av 225xe klubben...

Har prøvd å gå inn på http://www.bmw.com/com/en/owners/connected_drive_services/mobile_devices/bluetooth_software_update.html for å laste ned oppdatert programvare, men jeg får feilmelding: " The Vehicle Identification Number you entered is not correct. Please check your entry."t VIN nummeret jeg oppgir er korrekt. Kommer feilmeldingen pga at bilen er så ny at det ikke har kommet ut oppdateringer til programvaren ennå?

Lastet forøvrig ned kartprogramvare på 15 GB! så der var det åpenbart et oppdateringsbehov... Dette startet jeg fra "BMW ConnectedDrive Remote Cockpit" siden, mens andre programvareoppdateringer ligger utenfor. Noe som kjenner til logikken bak denne inndelingen? Jeg hadde likt at alt var tilgjengelig fra samme sted. 

Gratulerer med bil!

Jeg får også samme feilmelding når jeg forsøker med mitt VIN-nr, så vil anta at det er systemet som er nede. Har vært inne og sett på den tidligere og da fungerte VIN-nr mitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål til dere ang. 225xe.
Hvordan er bagasjeromsplassen ved tanke på en barnevogn skal inn?
Når man kjører på langtur, type 30 mil pluss, hvordan er økonomien? Og hvordan funker fordelingen elektrisitet og bensin der?
Noen fortalte meg om batteriet er nesten på null, så er ladingen dårlig under kjøring.. Stemmer dette?
Og til slutt, er man avhengig av kontakt-lading for at det skal lønne seg til daglig bruk til og fra jobben?

Takk for svar :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på enkle svar:

- normalt god plass til barnevogn for denne typen biler, men du får bedre bagasjeromsplass om du velger samme bil uten batteridrift

- glem alt med eldrift når du skal på langtur, eldriften er da ikke relevant. Egen erfaring med forbruk på langtur er 0,69 liter per mil.

- Glem lading under kjøring, den er kun for beredskaps bruk. Kjøp Toyota Prius hvis det er viktig

- Ja, du er 100% avhengig av kontaktlading om bilen skal lønne seg til daglig bruk

Til slutt et personlig råd. Kjøp bilen på bakgrunn av at du er glad for avgiftsreduksjonen du får på ca 100.000,- . Hvis du er ute etter å spare penger på daglig bruk så finnes det bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 8748 skrev:

Forsøk på enkle svar:

- normalt god plass til barnevogn for denne typen biler, men du får bedre bagasjeromsplass om du velger samme bil uten batteridrift

- glem alt med eldrift når du skal på langtur, eldriften er da ikke relevant. Egen erfaring med forbruk på langtur er 0,69 liter per mil.

- Glem lading under kjøring, den er kun for beredskaps bruk. Kjøp Toyota Prius hvis det er viktig

- Ja, du er 100% avhengig av kontaktlading om bilen skal lønne seg til daglig bruk

Til slutt et personlig råd. Kjøp bilen på bakgrunn av at du er glad for avgiftsreduksjonen du får på ca 100.000,- . Hvis du er ute etter å spare penger på daglig bruk så finnes det bedre alternativer.

Takk for svar! :) 

Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter mye besparelse ved tanke på drivstoff, det var bare noe jeg lurte på :) Det er 4x4 som er viktig og jeg ser jeg sparer litt kontra en ren bensin 4x4 på innkjøp, men klar over at det ryker vekk nesten 70L av bagasjerommet på XE(468L vs. 400L)

Om man har lite strøm igjen, vil 4x4 fortsatt fungere? At den alltid har litt i tilfelle? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et klokt menneske, min sønn, sa til meg: Kjøp den bilen fatter, vær glad for avgiftsreduksjonen, sett den i Sport og kjør i den modusen så lenge du har bilen. Jeg må innrømme at jeg ikke følger hans råd helt. Jeg forsøker å være mest mulig miljøskånsom og lader og kjører i Maks el.modus så mye jeg kan. Men samtidig betaler jeg kr 300,- mer per måned for parkeringsplassen i sameiet der jeg bor for ladeadgangen, så noen økonomisk gevinst utover avgiftsreduksjonen oppnår jeg aldri. Men det er jeg også veldig komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, 8748 skrev:

Som et klokt menneske, min sønn, sa til meg: Kjøp den bilen fatter, vær glad for avgiftsreduksjonen, sett den i Sport og kjør i den modusen så lenge du har bilen. Jeg må innrømme at jeg ikke følger hans råd helt. Jeg forsøker å være mest mulig miljøskånsom og lader og kjører i Maks el.modus så mye jeg kan. Men samtidig betaler jeg kr 300,- mer per måned for parkeringsplassen i sameiet der jeg bor for ladeadgangen, så noen økonomisk gevinst utover avgiftsreduksjonen oppnår jeg aldri. Men det er jeg også veldig komfortabel med.

Takk, du svarte akkurat på det jeg lurte på :) Noe gevinst på forbruket har aldri vært tema, bare kjekt å kunne kjøre på ren EL i bygryten og ha bensinmotoren ellers :) Men 4x4 er det viktigste! Og ikke minst at det er mye bil for pengene med avgiftsreduksjonen, noe som jeg vil tro er største årsaken at den selger godt!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 8748 skrev:

Noen som vet om og hvordan det er mulig å slå av lyd- og displayvarselet om at utetemperaturen er +3 grader?

Kan ikke huske å sett noen ekslusiv meny for dette varselt. Lydsignalet har vel volumekontroll felles med andre varsler du muligens syns det er greit å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Noen som vet om det går an å få montert skvettlapper på bilen og hva det eventuelt koster? Ønsker å ha det både pga steinsprut og for å redusere mengden støv den virvler opp og legger på bakvindu/bakdøren?

Finnes det en spoiler eller tilsvarende som kan gjøre bakruten og ikke minst linsen til ryggekameraet mindre utsatt for støv og skitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, sonnyshogun skrev:

Noen som vet om det går an å få montert skvettlapper på bilen og hva det eventuelt koster? Ønsker å ha det både pga steinsprut og for å redusere mengden støv den virvler opp og legger på bakvindu/bakdøren?

Finnes det en spoiler eller tilsvarende som kan gjøre bakruten og ikke minst linsen til ryggekameraet mindre utsatt for støv og skitt?

Skvettlapper er mulig.
Delenr.: 82162348036 foran og 82162348037 bak :) 

På GS Bildeler koster de 582,- pr. sett, så da har du en pekepinn...

_bilder_188496.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...