Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg prøvd 225xe og det var en test med blandede følelser. Føles ikke som en BMW synes jeg. Den drar rimelig bra i rattet under fullt pådrag og motoren har absolutt ikke noen pen lyd over 3k omdr. Under 3k omdr så er motoren riktig så stille,  som jo er bra. Virker som den går ca like godt som min egen med 197hk. Xe er dog sterkere på lave turtall pga El. 

Ikke helt perfekt samspill mellom motor og El ved mye gass fra stillestående, noe rykkete. Men i fart er det nydelig samspill og meget pene girskift. Noe høyt forbruk. Endte på 0,78 per mil på testrunden. 

Voldsomt med støy i fra dekk selv med vinterdekk! Romling som bare det! Overhodet ikke bra. Men det er jo segmentet sin feil for den typen bil. 

Infotainment er jo perfekt nesten da. Men det er likedan på alle BMW. 

Adaptiv cruise var meget myk å fin! Lettfattelig! 

Gode seter! Det var vel sportsseter med ekstra luft støtte på sidene. 

Meget gode lys! Usikker på om det var led eller xenon faktisk. Veldig bra uansett! 

Noe ufølsom styring. 

HUD var altfor dårlig, sånn kjip pleksiglass plate som lager for mye lyd når den kommer opp. Men igjen er vel dette segmentet som er problemet. 

Ikke optimal sittestilling. For dårlig støtte til høyre benet ved bruk av CC. Bare hardplast på siden og ikke noen måte å slappe av i benet på. 

Nå er det en stund siden jeg har kjørt bil med kløtsj, men synes den var noe tung. Enkel å dosere dog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 8748 skrev:

225xe med kløtsj? Kan ikke huske at det var på optionlista da jeg bestilte min bil. Sikker på at du har testet "riktig" bil Otis?

Den leveres kun med automat ja, så det var nok ikke på optionlista :) Et kjapt klikk på bmw.no bekrefter også dette!

IMG_2896.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Remi Berg skrev:

225xe med manuell?

Var det pigg eller piggfrie vinterdekk på bilen du prøvde?

Stusset på den jeg også, men han merer trolig automatkassen i drivlinjen for bensin.

Ellers er jeg enig med at BMW har latt dekkstøy gå i glemmeboken ved utvikling av denne bilen. Men at den drar kraftig i rattet gjør at en gjennomgang av felger og dekk kan være på sin plass for vår bil er fin på dette området.

Vedrørende forbruk og rykking ved akselerasjon kan det virke som bilen har vært satt i Sport modus store deler av testen.

Da kan den som de fleste biler med elektrisk drivlinje bli noe rykkete. Jeg tilskriver dette at i sportmodus forteller du elektronikken at den ikke skal porsjonerende kraft gradvis, men gi elektromotoren mulighet til å utnytte maks dreiemoment. Her har ikke fossilmotoren sjans til å henge med. Forsøker man simulere fossilmotoren her for å gi myke girskifte mister man total dreiemoment under akselerasjon. Da kan man diskutere hva som er mest hensiktmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Remi Berg. @8748. @Marius2002

Jeg har selvsagt rotet litt med teksten der ja. Var en annen bil jeg tenkte på da, mht kløtsj. 

Men drivlinjen var litt nykkete når man skulle smette inn i en luke feks. Virker som at El motoren ikke klarer å levere nok effekt før motoren starter å hjelper til. 

Prøvde bilen med både sport og comfort samt ECO pro. Foretrakk absolutt comfort pga gass pedal reaksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i markedet for en ladbar hybrid og 225 XE virker veldig interessant ut fra vårt behov (nyslåtte pensjonister). Kunne en vennlig sjel foreslå en typisk spesifikasjon for en OK bil, ser f. eks. at "Luxury line" medfører et påslag på litt i underkant av 20k og "Connected drive" pakke ligger på samme nivå. Er dette noe som typisk inkluderes i forummedlemmenes bestillinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Luxury Line. Sportssetene anbefales grunnet flere justeringsmuligheter og bedre støtte. Samme med LED lykter, tåpelig at dette ikke er med standard på en hybrid. Og vi som har den grå hårfargen trenger best mulig lys vet  

Velger dere Luxury Line med blanke lister husk at takreils likevel leveres sorte. Må bestilles separat om du ønsker blank aluminium på taket. Personlig syns jeg denne detaljen betyr mye på denne versjonen som har en del ekstra krom detaljer.

Ellers valge vi nøkkelvfri komfort, M3 sportsratt (+ varme i ratt), dette etter å ha kjørt demobiler med og uten dette rattet ble valget enkelt for meg. Kona kommenterer nesten vær dag hvor glad hun er i varmen i rattet. Selv slår jeg den av relativt raskt da den mangler justeringsmulighet og blir litt for varm for meg.

Siden vårt bruksmønster ikke gir den kostbare NAV pakken annen nytte enn noen timer med trykke-underholdning når den er ny valgte vi den bort. Bilen har likevel 3G nett med Remote Cockpit. For 3000,-  ekstra i ettertid kan må få internett og Spotify Connector aktivert.

Eneste vi angrer på at vi ikke oppgraderte høyttalere. Standardpakken har klar lyd, men grunnet dekkstøy må man gjerne spillere noe høyere enn det som er vanlig for biler i denne prisklassen.

Ellers valgte vi oyster (lys grå) skinnseter og har oppdaget at de krever langt mer stell enn forutsett da kvaliteten på farging av sorte bukser er tragisk dårlige saker i disse dager

 

Lykke til med avgjørelse!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Friday, December 30, 2016 at 15.03, Otis skrev:

 

Voldsomt med støy i fra dekk selv med vinterdekk! Romling som bare det! Overhodet ikke bra. Men det er jo segmentet sin feil for den typen bil. 

 

De fleste bmw under 5 serien har rumlestøy. Dette gjelder flere andre premium merker og dette er nok kommet for å bli. Det skyldes nok vektbesparelse og miljøvennlige materialer. F.eks har e39 og f10 samme hjulstøynivåer, i noen tilfeller har f10 høyere. Sier litt om hvor lite utviklingen har gått videre på akkurat det området.

Satt på i en ny 1 serie. Masse rumlestøy. Merkbart og sjenerende. Kan tenke meg 2 serie er nokså lik. Ikke en bil jeg kommer til å prøve med det første. Sikkert praktisk da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.12.2016 at 19.58, 8748 skrev:

Ja, det vil alltid være el igjen til at 4x4 vil fungere.

Jeg har lurt litt på det der. Si at batteriet er tomt slik at den ikke lenger går på strøm. Da er det alltid en reserve igjen til 4x4 og akselerasjon.. Men.. Hva om du da kjører inn på en strekning der du har behov for 4x4 over lengre tid. Da må det vel nødvendigvis gå helt tomt ganske fort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfølgende ledning folkens. Den må jeg si er irriterende kort. Står man med høyre side mot kontakten og kontakten er bak bilen, rekker den knapt frem. Jeg må bruke en kort skjøteledning. Tenkte på at det burde være en grei sa å bytte ut ledningen fra laderen til kontakten med en litt lenger. Noen som har prøvd det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Jandyb skrev:

Jeg har lurt litt på det der. Si at batteriet er tomt slik at den ikke lenger går på strøm. Da er det alltid en reserve igjen til 4x4 og akselerasjon.. Men.. Hva om du da kjører inn på en strekning der du har behov for 4x4 over lengre tid. Da må det vel nødvendigvis gå helt tomt ganske fort? 

Bilen har ikke manuell diff-sperre som i en skikkelig 4 hjulstrekker. Systemet vil trolig kun koble inn få sekunder om gangen når et hjul slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Tardis for hyggelig innspill med nyttige detaljer. Har tatt en tur i tenkeboksen, men bør kanskje ikke bli der for lenge. Leste i en artikkel i Nettavisen i dag at "  Derfor vil trolig ladbare hybrider med lite batteri straffes ved en avgiftsomleggelse sommeren 2017". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.1.2017 at 23.57, Støvdal skrev:

Er i markedet for en ladbar hybrid og 225 XE virker veldig interessant ut fra vårt behov (nyslåtte pensjonister). Kunne en vennlig sjel foreslå en typisk spesifikasjon for en OK bil, ser f. eks. at "Luxury line" medfører et påslag på litt i underkant av 20k og "Connected drive" pakke ligger på samme nivå. Er dette noe som typisk inkluderes i forummedlemmenes bestillinger ?

Hei

Alltid vanskelig å bestemme seg for hvilket ekstrautstyr som er verdt prisen. Jeg bestilte ikke ekstriørpakker, da jeg er mer opptatt av funksjonalitet.Funksjonalitetspakkene jeg kjøpte var:

7LC

-Multifunksjonstaster på ratt - helt ok, men ikke noe must,

Park Distance Control - ikke veldig nyttig i praksis - piper lenge før (30 cm?) før du tar borti og det gjør at den ikke er spesielt nyttig,

Driving Assistant Plus - har ikke foreløpig hatt mye nytte av den - synes generelt BMW har kommet kort ift selvgjørende biler. Usikker på om jeg ville kjøpt denne pakken igjen.

Z2A Advantage Plus Pack

Oppvarmet ratt - meget bra, men kan ikke settes på med fjernkontroll

Takrelling matt sort - eksteriør...

LED lys - synes disse er bra, men kunne godt tenkt meg enda bedre lys, så disse ville jeg absolutt valgt

Z2C Connected Drive Pack

Connected Drive Services - Meget nyttig for å ha kontroll på bilen, sjekke status, starte klimatisering, se statistikk over kjøring mv. Generelt er dog programvareløsningene til BMW langt tilbake fra hva jeg hadde forventet. Det å sende melding om å starte klimatisering tar LANG tid og feiler ofte.

Real Time Traffic Information - Ikke brukt foreløpig så ikke noe jeg ville betalt mye for den

Navigation Plus - Kartene er ikke spesielt oppdatert, jeg jobber på en adresse som ble etablert for over 2 år siden, men fremdeles finnes ikke adressen i løsningen, så type Google maps er langt å foretrekke slik sett, men du har en stor skjerm som er lett å se.

Z2F Funksjonspakke

Utvendig speilpakke - kunne pakke speilene inn mot bilen, helt ok

Automatisk baklukebetjening - litt ustabil, men utrolig kjekk funksjon; du slipper å sette fra deg ting på bakken for å åpne bakluken.

Comfort Access - slipper å bruke nøkkel for å låse eller låse opp, praktisk og enkelt, spent på hvor lenge det fungerer...

Ryggekamera - nedtur! Pga designet på bilen blir hekken på bilen fort møkkete og det gjør at ryggekameraet fungerer dårlig pga møkk på linsa.

Har også:

Sportsseter - must synes jeg, da standardsetene er så dårlige

Traffic-queue assistant - foreløpig ikke vært på motorvei hvor det er eneste stedet det skal fungere og kun opp til 60 km - nedtur

Active cruise control med Stop&Go - igjen en nedtur, enten så er det sensorene eller så er det softwaren - den er ikke egnet på svingete norske veier.

Park Assist - ikke brukt foreløpig, ikke spesielt nødvendig på en så liten bil mener jeg

Head Up Display - Nyttig

 

Jeg har ikke valgt bedre høyttalere enn standard, da det var mye støy i demobilen (mindre i den bilen jeg fikk heldigvis), men uansett vil du aldri få en hifi opplevelse når du kjører. 

Det er foreløpig ikke noe jeg angrer veldig på at jeg ikke valgte.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøvekjøre en 225xe i morgen, en modell som ikke har bagasjeromsnett.

Har noen av dere dette på deres? Er svært praktisk om man må laste i høyden i bagasjerommet, ikke mange jeg ser som har det på finn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...