Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Ved å kjøre den 30 min så blir det nok varme til at is smelter på rutene om det ikke er for mange kuldegrader, blir ikke veldig "varmt" i bilen. Er det mer enn 6-7 kuldegrader greier ikke 30 min webasto å tine vinduene, da må jeg kjøre 2x30 min. lader batteriet ofte om vinteren pga. det. Blir ikke veldig varmt i bilen, men rutene blir isfrie. Ved 30 min kjøring er tempå måler akkurat rett der hvor det blå feltet slutter.

På STH Circulationg pump har jeg følgene "feil": short circuit to ground. Men kjenner at pumpen går om jeg holder hånda på den (testet når jeg byttet til vinterdekk og demonterte litt ekstra). og den ville vel stoppet før 30 min om pumpen ikke går også?

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slettet feilkoder tidligere i uken, tok så en ny diagnose etter at Webasto hadde kjørt et par ganger og da var den tilbake. Husker ikke om den var present eller not present/aktiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, får bare føye meg inn i rekken av de som sliter med Webasto i vinter :) Min virket i fjor vinter, men helt på slutten merke jeg at det kom mye mer røyk ut av eksosen enn det gjorde tidligere. I år så vil den ikke komme på i det hele tatt. Hvis jeg bruker fjernkontrollen, så lyser den grønt, men ingen respons fra bilen.

Jeg har prøvd å starte den fra direkte fra bilen, men her får jeg ikke markert i den lille bosken(se bildet)

Jeg får stilt inn timeren, men når klokkeslettet blir riktig og den bør slå seg på så kutter den bare ut. Det er kona som bruker bilen mest, og jeg er litt redd at det kan ha blitt startet en del småkjøringer på webasto, i tillegg til at hun ikke har passet på at det var full tank. Batteriet er 3 år gammelt, og jeg får ingen indikasjon på at denne bør byttes.

Ventilasjonen fungerer greit(det alternativet over). Noen tips? Har ikke fått lest ut noen feilmeldinger da jeg ikke har noe software eller kabler å gjøre det med.  Er det noen som har vært bort i noenlounde det samme?

 

Har en F11, 2011 modell.

webasto.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎11‎.‎2019 den 14.53, sondre skrev:

Ved å kjøre den 30 min så blir det nok varme til at is smelter på rutene om det ikke er for mange kuldegrader, blir ikke veldig "varmt" i bilen. Er det mer enn 6-7 kuldegrader greier ikke 30 min webasto å tine vinduene, da må jeg kjøre 2x30 min. lader batteriet ofte om vinteren pga. det. Blir ikke veldig varmt i bilen, men rutene blir isfrie. Ved 30 min kjøring er tempå måler akkurat rett der hvor det blå feltet slutter.

På STH Circulationg pump har jeg følgene "feil": short circuit to ground. Men kjenner at pumpen går om jeg holder hånda på den (testet når jeg byttet til vinterdekk og demonterte litt ekstra). og den ville vel stoppet før 30 min om pumpen ikke går også?

er begge termostater byttet ? i 530'n jeg hadde sist vinter hadde god kok i kupe etter 1 syklus, og det var touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2019 den 14.01, Ingvaldsen skrev:

er begge termostater byttet ? i 530'n jeg hadde sist vinter hadde god kok i kupe etter 1 syklus, og det var touring

Neee, har nylig byttet egr thermostat, men den andre ble byttet i 2014 muligens?, men har ingen problem med varme ved kjøring, da blir den varm (nåla rett opp) etter snaut 15 min kjøring (og holder seg der) og bra med varme i varmeapp.

 

EDIT 17/11: Har nå byttet termostat og vannpumpe, blir spennende i morgen om det gjør noen endring i kupetemperatur etter 30 min med Webasto.

EDIT 18/11: Fikk ikke kjørt Webasto mer enn 15 min pga kraftig snøvær, så jeg måtte reise tidligere enn planlagt for å unng kø. følte kanskje at det var litt varmere, men jeg var varm også etter å ha måkt snø av bilen. Men siden bilen ble driftsvarm på 1/3 av tiden fra før jeg byttet så har jeg trua på at dette er det som skulle til, ny test i morgen. 

EDIT 19/11: Kom ut noen minutter etter at Webasto hadde kjørt i 30 min, ikke veldig varmt i bilen. Men motortemp var akkurat hvor blått felt slutter. 4 grader i luften bilen ble driftsavrm etter ca 2/3 av distanse før bytte. Får ta en diagnose og slette gamle feilmeldinger, short 2ground er gjenganger på pumpa til webasto...

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sondre skrev:

Neee, har nylig byttet egr thermostat, men den andre ble byttet i 2014 muligens?, men har ingen problem med varme ved kjøring, da blir den varm (nåla rett opp) etter snaut 15 min kjøring (og holder seg der) og bra med varme i varmeapp.

leste feil, trodde du mente bilen var på blåfeltet etter vanlig kjøring.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 540is skrev:

Til de "nyere" Webastoene som er i foreksempel E70 X5 er det ingen løse deler å få fra BMW. Er det noen som har funnet noen som selger slikt ? 

Disse har masse webasto deler, men man må ha Webasto delenummeret på den gamle delen først.

Her finner du verksted manual for de fleste som er brukt. Sjekk klistrelappen i motorrommet for å finne ut hvilken modell du har.
De selger deler her også. Finnes også litt deler på ebay. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Webasto’n på min bil har vært koblet ut siden januar i år og nå savner jeg varmetilskuddet. Det startet med at jeg fikk stadige meldinger  om battery drain i idrive. Skiftet batteri uten at det ble bedre. Samtidig oppførte webastoen seg noe merkelig. Av og til var noe som sto og gikk lenge etter at bilen ble stoppet, gjerne 30 til 60 minutter. Hadde bilen inne til Strandveien auto for sjekk og de sjekket IBS etc, men de konkluderte at feilen muligens skyldtes webastoen. De koblet ut webastoen med sikringen og etter det har resten fungert utmerket. For info så fikk jeg skiftet sirkulasjonspumpen i 2017 hos Vianor (standard pierburg pumpe). Noen som har en ide om hva som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, BAT skrev:

Webasto’n på min bil har vært koblet ut siden januar i år og nå savner jeg varmetilskuddet. Det startet med at jeg fikk stadige meldinger  om battery drain i idrive. Skiftet batteri uten at det ble bedre. Samtidig oppførte webastoen seg noe merkelig. Av og til var noe som sto og gikk lenge etter at bilen ble stoppet, gjerne 30 til 60 minutter. Hadde bilen inne til Strandveien auto for sjekk og de sjekket IBS etc, men de konkluderte at feilen muligens skyldtes webastoen. De koblet ut webastoen med sikringen og etter det har resten fungert utmerket. For info så fikk jeg skiftet sirkulasjonspumpen i 2017 hos Vianor (standard pierburg pumpe). Noen som har en ide om hva som er feil?

Du har vel kanskje en kortslutning i ecu eller noe som gjør at den ikke stopper komponenter sånn den skal.  Mulig det hadde hjulpet å bytte ecu på den. Jeg hadde tatt den ut å opnet den å sett om det hadde kommet vann inni den eller noe slikt først.. Evt sjekket om den klarer å styre alle komponenter hver for seg. 

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Programmering av fjernkontroll til webasto på E61 LCI er jo beskrevet her: 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61-530xd-tou_200806/repair-manuals/64-heating-air-conditioning/64-12-auxiliary-heating-with-control-element/ONvsFYJ

Men jeg kommer ikke lengre enn til andre kulepunkt: Insert radio-operated key into shaft and immediately remove again, switch d.h. terminal R on and off (max. switched-on period 5 s)

Hvilken terminal er denne R, og hva er d.h.? Det er sikkert åpenbart når man vet det, men ... 

 

 

Edit: For å svare meg selv, teksten jeg har streket gjennom hoppet jeg over, programmeringen virket fint allikevel. Nå gjenstår det bare å bytte vannpumpen og se hva mer som er feil med webastoen.

 

  1. Close all vehicle doors
  2. Insert radio-operated key into shaft and immediately remove again, switch d.h. terminal R on and off (max. switched-on period 5 s)
  3. Within 10 s, simultaneously press the ON button and the OFF button for 3 s.

    The indicator light (LED) lights up orange.

  4. Release both buttons.
  5. Within 10 s (while the indicator light is lit) operate the ON button briefly three times.

    The indicator light flashes orange (approx. 1.5 s long).

  6. The central locking signals successful initialisation of the Telestart transmitter by immediately locking and unlocking.
Endret av iittala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Har byttet kretskort i webastoen i min E39 525D nå, i et nytt forsøk på å få liv i den. Virket som alt er i orden og at kretskortet fungerer fint.

Problemet er nå at jeg fikk startet den i INPA, og vannpumpa går, men webastoen overoppheter rimelig fort og slår ut og jeg kan høre at det koker inni der. Hva kan være problemet? Er den en ventil som ikke er åpen, slik at vannet ikke får sirkulert?

Har gjort et søk på google, og fant et hint om at webastoen har en tendens til å overopphete om den startes fra INPA da den kjører et testprogram uavhengig systemene i bilen. Har ikke klart å finne noen som har opplevd det samme, eller grunnen til at den overoppheter når den startes fra INPA.

Så, er det noen her som kan bekrefte at det samme skjer med dere? Noen som vet grunnen til at det skjer? Jeg får ikke til å starte den ved å sette 12 V på pin 1 i 6-pins pluggen. Har også prøvd å jorde den, men det skjer ingen ting. Hva for noe koding må jeg gjøre for å få aktivert webastoen via pin 1?

Endret av brani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den trenger ikke å være kodet på noen måte for å starte på pin 1, men den må ha kontakt med kbus for å starte.

 

derfor kan ikke webastoer med bus-tilpassning startes frittstående, de må ha en forbindelse med en modul å bilen.

under info på inpa skal det stå ok på info på linjen om k-bus om jeg ikke husker feil.

en universal webasto kan derimot startes frittstående men den vil jo ikke fungere sammen med bilen som kjørevarmer og varmeapparat.

i 98 ell 99 var det et skifte på e39 webasto der de før 99 ikke startes gjennom kbus, disse kan startes med pin 1 men komuniserer ikke med bilen vist du har bil nyere en 99.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...