Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Alpejohn skrev:

 

Flott beskrivelse! Se om jeg ikke får linket til den i første post. :) Mulig 10k ohm resistor gjør at den leser kaldere da, sånn du får mer varme. Mener jeg leste at 10-12k ohm var passe. :)

@Alpejohn @Otis

Jeg tenker jeg bestiller både 10k og 12K for å teste om teorien stemmer. Skulle det slå feil med 10k så kan jeg bare bruke løsningen din med 12k @Otis 

Når jeg nå skal bestille 10K så ser jeg at b25/100 som er å finne på 12K ohm ikke er å finne på 10k ohm. 12k har 3760k men 10k ohm har 3460k, 3920k, 3980k. Er det dette som er motstanden ved 25 grader? Litt grønn på dette området, så hva skal jeg se etter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ohansen skrev:

@Alpejohn @Otis

Jeg tenker jeg bestiller både 10k og 12K for å teste om teorien stemmer. Skulle det slå feil med 10k så kan jeg bare bruke løsningen din med 12k @Otis 

Når jeg nå skal bestille 10K så ser jeg at b25/100 som er å finne på 12K ohm ikke er å finne på 10k ohm. 12k har 3760k men 10k ohm har 3460k, 3920k, 3980k. Er det dette som er motstanden ved 25 grader? Litt grønn på dette området, så hva skal jeg se etter her?


Det vet jeg ikke noe om desverre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alpejohn @Otis

Etter litt googling så ser det ut til at 12K ohm løsningen til otis er den som er ment til denne brenneren, da det er den løsningen jeg finner andre steder på nett. NTC resistor, 12 kΩ (12K), 3760 K, 0.1 W. Denne går igjen flere steder . Når det kommer til K verdien som jeg spurte dere om så er dette motstanden som resistoren viser ved 25 grader celsius, målt i Kelvin. Hvordan man eksakt bruker denne verdien for å velge resistor har jeg ikke helt funnet ut, annet en at det har noe med nøyaktigheten til resistoren å gjøre. 

Jeg legger ut bilder og beskrivelse på hvordan det gikk.

 

Takk for hjelpen så langt :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått montert original Webasto på F31en, jobben er gjort på Bilia sitt verksted, men opplever at det bare blåser kaldt, som om fjernkontrollen står innstilt på ventilering, og ikke oppvarming, selvom den står i oppvarmingsmodus, har dette noe med at det er over 10 grader ute? Får ikke satt på via iDrive siden F31 ikke er levert med Webasto fra fabrikken, kun som ettermontering etter bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2019 den 11.51, Alpejohn skrev:

 

Tror ikke den skal ha noe direkte med webasto å gjøre, tror ikke den pumpa går når webastoen går..
Men jeg skal ikke si det med 100% sikkerhet.

Nå kan jeg bekrefte at Auxuliary pump laget trøbbel til Webasto. Uten den vil ikke Webasto fungere.

Jeg har sjekket og det finnes ikke annen pumpe enn den som vist på bilde under (nr.5)

93566

 

Har fulgt denne guide under og fikk reparert den til rundt 100kr. Bestile coals 5mm x 5mm x 11mm fra e-bay og det tok ikke lang tid å bytte disse og da plutselig var alt i orden med Webasto :)

 

Auxiliary water pump repair.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Sliter med at det kommer vann fra drenering ved kupefilter venstre side som renner ned på Webasto.

Bilen er en 2002 E39.

Mangler det noe ved pil #1 hvor dreneringen går som skal lede bort vann, jeg sliter med å se noe på delekataloger etc?

2020-09-26_11-46-13.thumb.jpg.d1f669d57e4f5fd15a62cb6ba6dcdc24.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Her er dekslet

 

Jeg får lage noe provisorisk av noe skrot jeg har liggende takk.

Men når ser det ut som at nattens regn/uvær virkelig har laget ball (kan jo hende ballet er uavhengig av været, men først nå jeg tok diagnose)
Legger ut feilmeldingene her, men får vel lage et innlegg i diagnose tråden..

EDIT: PS! Alle som var røde og grå var grønne sist diagnose for ca en mnd siden. LCM var vel da gul.

1954539559_Skjermbilde2020-09-26125740.thumb.png.c3f817bf311929a511469512f6616782.png

286379401_Skjermbilde2020-09-26125817.thumb.png.35febca5d74f6d84c94ffbc4239a5116.png

Vet ikke hvordan jeg bør gå videre nå, er det kabel, jordkabel, sikringer (sjekket alle i bagasjerom, de er ok)...

Skjermbilde 2020-09-26 132956.png

Endret av sondre
Link til annen tråd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenkte jeg det var på tide med en liten oppdatering.

Som nevnt tidligere så ville ikke webasto på min e61 starte pga defekt thermistor på kretskort til webasto ecu. @Otis hadde laget en glimrende DIY som hjalp meg godt på vei.

Thermistoren som er på 12k ohm 3760K bestilte jeg fra digikey.no etter anbefaling fra DIY til @Otis

Høyre innerskjerm og høyre deksel under bilen ble demontert for å komme til webasto. Demontering fra bilen gikk uten store problemer. Jeg koblet kjølevannet som gikk inn på webasto direkte til sirkulasjonspumpa, slik at jeg fikk en lukket krets selv om webasto var ute. Dette gjorde at bilen fortsatt var kjørbar og jeg kunne bruke god tid på reperasjon.

Å få webasto av selve festebraketten skulle vise seg å bli en annen lekse. Alle de tre boltene var så korrodert at de knakk rett av ved hodet. Disse måtte bores opp med 5mm bor og nye gjenger på 6mm måtte lages. Festebraketten måtte så justerters noen mm forat boltehullene skulle passe. 

Deksel til ecu på webasto hadde også fire bolter som ikke ville samarbeide. Her knakk heldigvis bare den ene. Jeg valgte her å bruke et pakningslim sammen med de tre gjenværende boltene når alt skulle settes sammen igjen. Dette fungerte tilfredsstillende.

Den gamle thermistoren ble så fjernet ved å smelte metallet på selve kretskortet, hullene ble så rengjort også inn med den nye. Selve kretskortet hadde antydniger til irring på flere steder både foran og bak. Dette ble rengjort grundig med elektrorens fra biltema og forsiktig børsting med stålbørste for å fjerne gjenstridig irring. Så ble kortet blåst helt tørt og smurt godt opp med kontaktbeskyttelse før alt ble montert tilbake.

Kjørte så diagnose og avlesning av alle verdier, og spesielt temperatur på kjølevann i ISTA+ før en test av webasto. Alt var som det skulle og webasto kjørte en full syklus på 30min. 😎 

IMG_20200928_090449.jpg

IMG_20200929_115558.jpg

IMG_20200930_105131.jpg

IMG_20200930_214733.jpg

IMG_20201001_110756.jpg

IMG_20201001_111124.jpg

IMG_20200929_134326.jpg

IMG_20200929_134352.jpg

IMG_20200930_204041.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vel da har jeg innsett at jeg ikke orker mer trøbbel med Webasto, jeg kobler den fra og tar bort sikringen og lever lykkelig, om en litt kjøligere, men slipper masse feilmeldinger og strul. Den eneste løsningen hvis jeg skulle fortsatt med Webasto på den gamle e39'n er om jeg hadde en bryter hvor jeg kunne skru av Webasto før småkjøring, mistenker at det er noe av det som dreper Webastoen. Men orker ikke spytte inn mer penger på akkurat det nå. Har tilgang til strøm og kupevarmer og garasje, så skal overleve denne vinteren, så får vi se neste etter EU (ca 1. år) om det er liv laga.

RIP Webasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

Jeg har en 2011 520d f11 hvor jeg har konstatert at jeg trenger nytt komplett brennkammer til webastoen. Men sliter med å finne riktig brennkammer fra webasto. Nærmeste jeg har kommet er dette fra Hastadklev:

https://hastadklev.no/product/brennkammer-tt-v-diesel-m-sperreventil/

Men BMW delenr for webasto er jo ikke det samme på F1x, E9x og F25 så jeg er usikker på om det sitter samme type webasto enhet i disse? Så vidt jeg kan se er delenr for aux.heating unit i min F11 64129257006. Og dermed skal det være samme type webasto i alle F0x og F1x.

Noen som har byttet brennkammer på webasto i sin F0x eller F1x?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått demontert webasto og fått ut brennkammeret. Selvsagt var nummeret på selve brennkammeret uleselig, men det ser ikke ut som det stemmer med det nummere de henvisert til på Hastadklev.

Gikk forholdsvis greit å få ut webastoen fra bilen. Men litt styr er det jo. Samt måtte borre ut noen bolter for å få skilt webastoen fra festebraketten.

Har sendt mail til Hastadklev nå, regner med de finner ut hvilket brennkammer jeg skal ha.

Noen bilder da.

 

IMG_5058.JPG

IMG_5059.JPEG

IMG_5060.JPEG

IMG_5061.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...