Alpejohn

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd

Recommended Posts

Ved å kjøre den 30 min så blir det nok varme til at is smelter på rutene om det ikke er for mange kuldegrader, blir ikke veldig "varmt" i bilen. Er det mer enn 6-7 kuldegrader greier ikke 30 min webasto å tine vinduene, da må jeg kjøre 2x30 min. lader batteriet ofte om vinteren pga. det. Blir ikke veldig varmt i bilen, men rutene blir isfrie. Ved 30 min kjøring er tempå måler akkurat rett der hvor det blå feltet slutter.

På STH Circulationg pump har jeg følgene "feil": short circuit to ground. Men kjenner at pumpen går om jeg holder hånda på den (testet når jeg byttet til vinterdekk og demonterte litt ekstra). og den ville vel stoppet før 30 min om pumpen ikke går også?

Edited by sondre

Mulig pumpen går da du testet, men feilkoden var være "ikke aktiv". Eller var den aktiv?

Ja, uten vannpumpe og motor av, så går det varmt etter 30 sekunder.

Jeg hadde slettet feilkoder tidligere i uken, tok så en ny diagnose etter at Webasto hadde kjørt et par ganger og da var den tilbake. Husker ikke om den var present eller not present/aktiv

Hei folkens, får bare føye meg inn i rekken av de som sliter med Webasto i vinter :) Min virket i fjor vinter, men helt på slutten merke jeg at det kom mye mer røyk ut av eksosen enn det gjorde tidligere. I år så vil den ikke komme på i det hele tatt. Hvis jeg bruker fjernkontrollen, så lyser den grønt, men ingen respons fra bilen.

Jeg har prøvd å starte den fra direkte fra bilen, men her får jeg ikke markert i den lille bosken(se bildet)

Jeg får stilt inn timeren, men når klokkeslettet blir riktig og den bør slå seg på så kutter den bare ut. Det er kona som bruker bilen mest, og jeg er litt redd at det kan ha blitt startet en del småkjøringer på webasto, i tillegg til at hun ikke har passet på at det var full tank. Batteriet er 3 år gammelt, og jeg får ingen indikasjon på at denne bør byttes.

Ventilasjonen fungerer greit(det alternativet over). Noen tips? Har ikke fått lest ut noen feilmeldinger da jeg ikke har noe software eller kabler å gjøre det med.  Er det noen som har vært bort i noenlounde det samme?

Har en F11, 2011 modell.

webasto.jpg

På ‎04‎.‎11‎.‎2019 den 14.53, sondre skrev:

Ved å kjøre den 30 min så blir det nok varme til at is smelter på rutene om det ikke er for mange kuldegrader, blir ikke veldig "varmt" i bilen. Er det mer enn 6-7 kuldegrader greier ikke 30 min webasto å tine vinduene, da må jeg kjøre 2x30 min. lader batteriet ofte om vinteren pga. det. Blir ikke veldig varmt i bilen, men rutene blir isfrie. Ved 30 min kjøring er tempå måler akkurat rett der hvor det blå feltet slutter.

På STH Circulationg pump har jeg følgene "feil": short circuit to ground. Men kjenner at pumpen går om jeg holder hånda på den (testet når jeg byttet til vinterdekk og demonterte litt ekstra). og den ville vel stoppet før 30 min om pumpen ikke går også?

er begge termostater byttet ? i 530'n jeg hadde sist vinter hadde god kok i kupe etter 1 syklus, og det var touring

På 7.11.2019 den 14.01, Ingvaldsen skrev:

er begge termostater byttet ? i 530'n jeg hadde sist vinter hadde god kok i kupe etter 1 syklus, og det var touring

Neee, har nylig byttet egr thermostat, men den andre ble byttet i 2014 muligens?, men har ingen problem med varme ved kjøring, da blir den varm (nåla rett opp) etter snaut 15 min kjøring (og holder seg der) og bra med varme i varmeapp.

EDIT 17/11: Har nå byttet termostat og vannpumpe, blir spennende i morgen om det gjør noen endring i kupetemperatur etter 30 min med Webasto.

EDIT 18/11: Fikk ikke kjørt Webasto mer enn 15 min pga kraftig snøvær, så jeg måtte reise tidligere enn planlagt for å unng kø. følte kanskje at det var litt varmere, men jeg var varm også etter å ha måkt snø av bilen. Men siden bilen ble driftsvarm på 1/3 av tiden fra før jeg byttet så har jeg trua på at dette er det som skulle til, ny test i morgen. 

EDIT 19/11: Kom ut noen minutter etter at Webasto hadde kjørt i 30 min, ikke veldig varmt i bilen. Men motortemp var akkurat hvor blått felt slutter. 4 grader i luften bilen ble driftsavrm etter ca 2/3 av distanse før bytte. Får ta en diagnose og slette gamle feilmeldinger, short 2ground er gjenganger på pumpa til webasto...

Edited by sondre

1 time siden, sondre skrev:

Neee, har nylig byttet egr thermostat, men den andre ble byttet i 2014 muligens?, men har ingen problem med varme ved kjøring, da blir den varm (nåla rett opp) etter snaut 15 min kjøring (og holder seg der) og bra med varme i varmeapp.

leste feil, trodde du mente bilen var på blåfeltet etter vanlig kjøring.. :P

Til de "nyere" Webastoene som er i foreksempel E70 X5 er det ingen løse deler å få fra BMW. Er det noen som har funnet noen som selger slikt ? 

Disse har masse webasto deler, men man må ha Webasto delenummeret på den gamle delen først.

1 time siden, 540is skrev:

Til de "nyere" Webastoene som er i foreksempel E70 X5 er det ingen løse deler å få fra BMW. Er det noen som har funnet noen som selger slikt ? 

Disse har masse webasto deler, men man må ha Webasto delenummeret på den gamle delen først.

Her finner du verksted manual for de fleste som er brukt. Sjekk klistrelappen i motorrommet for å finne ut hvilken modell du har.
De selger deler her også. Finnes også litt deler på ebay. :-)

Webasto’n på min bil har vært koblet ut siden januar i år og nå savner jeg varmetilskuddet. Det startet med at jeg fikk stadige meldinger  om battery drain i idrive. Skiftet batteri uten at det ble bedre. Samtidig oppførte webastoen seg noe merkelig. Av og til var noe som sto og gikk lenge etter at bilen ble stoppet, gjerne 30 til 60 minutter. Hadde bilen inne til Strandveien auto for sjekk og de sjekket IBS etc, men de konkluderte at feilen muligens skyldtes webastoen. De koblet ut webastoen med sikringen og etter det har resten fungert utmerket. For info så fikk jeg skiftet sirkulasjonspumpen i 2017 hos Vianor (standard pierburg pumpe). Noen som har en ide om hva som er feil?

8 minutter siden, BAT skrev:

Webasto’n på min bil har vært koblet ut siden januar i år og nå savner jeg varmetilskuddet. Det startet med at jeg fikk stadige meldinger  om battery drain i idrive. Skiftet batteri uten at det ble bedre. Samtidig oppførte webastoen seg noe merkelig. Av og til var noe som sto og gikk lenge etter at bilen ble stoppet, gjerne 30 til 60 minutter. Hadde bilen inne til Strandveien auto for sjekk og de sjekket IBS etc, men de konkluderte at feilen muligens skyldtes webastoen. De koblet ut webastoen med sikringen og etter det har resten fungert utmerket. For info så fikk jeg skiftet sirkulasjonspumpen i 2017 hos Vianor (standard pierburg pumpe). Noen som har en ide om hva som er feil?

Du har vel kanskje en kortslutning i ecu eller noe som gjør at den ikke stopper komponenter sånn den skal.  Mulig det hadde hjulpet å bytte ecu på den. Jeg hadde tatt den ut å opnet den å sett om det hadde kommet vann inni den eller noe slikt først.. Evt sjekket om den klarer å styre alle komponenter hver for seg. 

Edited by Alpejohn