Gå til innhold

N53B30 fra 325i til 330i


Alfaduden
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Fattern har en 2013 325ci msport edition i estorilblau som han pønsker litt på å dra mer effekt ut av.

Med Performance bremser og alt slikt blir 218hk litt tynt.. Særlig når jeg fortsatt kjører fra ham ;)

 

Siden jeg er hans tekniske støtte, men kjører Alfa Romeo så må jeg høre litt om noen her har gjort dette i Norge?
Jeg har funnet ut ganske mye nå og deler og hva som skal gjøres er greit. Mangler egentlig bare informasjon om noen som mapper til 330 spec.

Kan jeg for eksempel kjøre kjærra til en som driver med remapping om bare mappe om til 330 spec eller er vi avhengig av å kjøre den på rulle for et individuelt map? 

 

For de uinvidde som ønsker å lese litt mer om dette kan man se her:

 

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=37444

http://www.zpost.com/forums/showthread.php?t=455180

http://mosselmanturbo.com/remapping-carstyling-chiptuning/bmw/car-tuning/performance-packages/x/bmw-325i-e90-218hp/

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=372973

 

På forhånd takk for svar.

Endret av Alfaduden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er årstallet 2013 korrekt?

Trodde n52 motoren ble faset ut i 2008, til fordel for N53 motoren?

Hm. Mulig du har rett. Bilen er hvertfall en 2013. Produsert 06. måned mener jeg. Sitter ute i nordsjøen, så skal sjekke motorkoden når jeg kommer hjem :)

 

Edit:

Det er N53 som du sier. Så da blir det N53B30 og så sikkert et eller annet mer ;)

Endret av Alfaduden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjelder ikkje de fleste linkene som du linker til da det er N52 motorene...utenom den til Mosselman...sikler litt på den samme selv :-)

Slik eg har sett det, så trenger du innsug, DIS? ventil med styring og en liten dash software.

Går da fra en-stegs inntak, til 3.stegs....som 330 har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har konkludert med det samme. N53 er det bare Mosselman som kan levere komplett map og deler.

Alternativt som blir nevnt over, Innsug og ventil med styring og en tur til ESS i Østfold. Vi får se hva gamlingen lander på, nå har han hvertfall noe å tenke på. Bilen hadde kledd 330 emblem bak i stedet for 325, hvertfall når eksosen er byttet til Performance allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forhandler for ESS og kan gjøre alt du trenger for å få dette på plass :)  Har gjort denne jobben før (med Mosselman-kit). Kan stemme i at det gir en veritabel forskjell :) Det er tydelig at 325i er en nedstrupet versjon av 330i. 330i er på min topp-10 liste over de beste motorene som noen gang har forlatt Bayern. Så utrolig "crisp" og frittspinnende at det ikke er langt unna M-nivå på den motoren der - i mine øyne :)

 

Holder til Bærum om det er interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjekt om du fikk tatt måling av effekt før/etter og lagt ut her :)

 

Det blir det nok mulighet til å vise for de som er interessert.

Gutta på ESS Tuning ville ha bilen der en stund just med tanke på å måle nøye før og etter samt bare ren omprogrammering, da de mener det er svært mye potensiale i N53B30 uten å bytte noen deler. Vi får se, det blir spennende de neste ukene!

Endret av Alfaduden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaa, da er det litt nytt:

Hans-Petter (ESS tuning) har nå kjørt bilen på rulle helt orginal og etter remapping. Det er snakk om en 2013 325CiA med under 30000km på telleren.

 

Standard viste den 204hk på svinghjul. Omregnet med drivverk og autmatkassetap gir dette ca 190hk på hjulene. Trukket fra 18% tap pga. automat.
Etter KUN mapping av motor viste den 240hk på svinghjul.

Dette viser at det er godt med potensiale i disse motorene. BMW leverte jo 3 litere med 231hk en periode, så kanskje ikke så rart.

Videre oppdatering følger. Nytt innsug er bestilt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...