Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Begge enhetene monteres på samme måte, via optisk fiber. Hvor på sløyfen den monteres er derimot ikke så farlig.

Jeg vet ikke hvordan Mobridge kodes, eller ikke kodes, men selvkodingen som ble nevnt gjelder Fistune. Når det er sagt fungerte det i den jeg brukte, men så ettermonterte vi noe mer i samme slengen slik at kodingen forsvant, og da kodet den seg ikke på ny uansett hva vi gjorde. Nå var ikke dette noe problem for vår del, da det bare var til å legge inn manuelt, men det kan likevel nevnes.

Jeg synes Fistune-saken fungerte overraskende bra på CCC, Mobridge har jeg ingen erfaring med, men har hørt fra andre at det er bedre lyd i denne. Ettersom du har CCC hadde nok mitt valg vært Fistune, da denne er billigere, men på CIC hadde jeg uten tvil valgt Mobridge, da denne integreres bedre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Jeg hørte begge leverandørene mente det var bedre lyd i mObridge sin, og det kan jo være alternativet siden jeg har oppgradert anlegg i bilen?! Vet ikke om jeg hører forskjell... Jeg har CCC Navi Pro (tror jeg det heter?) 2008 mod. med split-screen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Er sprell ny på dette forumet. Oppdaget denne glimrende tråden og har et par spørsmål:

  • Jeg har en E91 med Radio Professional (uten 6FL), ser at info kommer i åpningsinnlegget, men allikevel, Den har tlfknapp, men ingen bt- eller tlf-funksjonalitet. Hva er beste løsning for dab+/bt-strømming/tlf-løsning?
  • Type tiny audio?
  • 1 eller 2 DIN-løsning med integrasjonsmuligheter til bilens eksisterende system?
  • Andre løsninger?
  • Erfaringer med antenneforsterker/splitter for å bruke bilens eksisterende antenne som dabantenne?

 

Endret av brakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.2.2016 at 20.45, awt skrev:

Du må legge inn $654 for DAB-radio i VO, og deretter kode M-ASK på ny.

Denne guiden forklarer dette ganske greit.

Å få 654 inn i VO var greit, men radioen er det umulig å få noe koding på, alle andre moduler i bilen går greit. Inpa får kontakt med radioen.

Jeg koplet på ISTA-P for å eventuelt legge inn software på ny, men det var bare CHAMP-GATEWAY som det var mulig på i audio systemet, ingen koding eller programmering. Oppdaterte gateway, men fremdeles ikke muligheter.

Er denne CHAMP-GATEWAY en egen del, eller er den innebygd i radioen? Få tak i annen radio?

Feilmeldinga i ncs 

DSC_0463.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det. Selv om dette er ganske kostbart, er det uten tvil det beste alternativet som finnes (det står også forklart i første innlegg :)).

@540is Jeg vet dessverre ikke hva som kan være galt. Jeg har ikke støtt på disse problemene, men jeg har heller ikke så veldig merd erfaring når det gjelder å kode M-ASK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, awt skrev:

 

@540is Jeg vet dessverre ikke hva som kan være galt. Jeg har ikke støtt på disse problemene, men jeg har heller ikke så veldig merd erfaring når det gjelder å kode M-ASK.

En inne på bmwcoding som har liknende problem,post 19, endte opp med  å bruke Autologic via MOST   (Radioen min ser ut til å hete CHAMP)  bmwcoding

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 3/3/2016 at 10.59, bjorneoen skrev:

Lite tips til de som vurderer å ettermontere DAB. Original DAB i BMW har 2 stk signal kontakter, 1 for DAB-L båndet og 1 for DAB-III båndet. DAB-L antennen er den som sitter i haifinnen, men dette båndet er sålangt ikke brukt i Norge. Frekvensene for dette båndet er derimot satt av for fremtidig bruk til lokalradio. Så derfor er det ikke noe vits i å bytte til ny haifinne med DAB antenne med det første, hvertfall for kjøring i Norge :) DAB-III antennen derimot er den antennen man må ha for å få DAB kanaler i Norge, og denne antennen sitter enten i bakre høyre eller venstre siderute (E70, E91), i selve bakruten (E90) eller i bakfangeren avhengig av modell (E93) (hvertfall er det slik på E9X) :) 

Nettopp montert NBT i min E91 og kjøpte da ny naturligvis ny haifinne til taket med DAB antenne dajeg trodde jeg måtte ha denne.. (måtte uansett ha haifinne for GPS signal da jeg ikke hadde dette fra før), men den antennen ga meg ingen kanaler.. så inntil jeg får byttet bakre høyre siderute hvor DAB-III antennen er montert på min E91, så bruker jeg rett og slett en vanlig vindusmontert DAB-antenne fra Pioneer som fungerer strålende. Slike antenner tar inn både DAB-L og DAB-III signaler, men antennen er kun koblet i DAB-III uttaket på NTBn min og jeg får derfor ikke inn DAB-L signal :) Dette gjelder også for CIC med DAB, og CCC eller Professional Radio med ekstern DAB modul (DAB-L og DAB-III kontakten er da på selve DAB modulen):) 

Og for dem som har prøvd å finne delenr på bakrute eller sideruter med innebygd DAB og/eller TV antenne til E91 uten hell, så kan jeg bekrefte etter å ha pratet med et par bilglass leverandører at hvertfall alle nye bakre sideruter man bestiller kommer med DAB og TV antenne innebygd uansett. Dette tipper jeg gjelder for flere BMW modeller :) 

 

 

Dette var interessant. Jeg har en F20 med DAB orginalt, men ingen NBT. Jeg har kikket på noen brukte NBT Evo osv fra Latvia, men de har vel kanskje ikke DAB? Hvor fikk du tak i NBT med DAB? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, awt skrev:

Som det står i første innlegg får man NBT både med og uten DAB. Det er også et bilde som viser forskjellen på de med og uten.

 

Ja, jeg var vel mest interessert i hvor man fikk i den.. Man kan få tak i en NBT Evo til noen tusenlapper i nyere brukt tilstand. Nytt vil jeg tro kan koste mangfoldige tusen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...