Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

På 12.2.2020 den 10.47, *MrB* skrev:

Mye snakk om CIC og CCC her, og har selv fått montert Kufatec i E60 med CCC, som fungerer bra etter min mening. Monterte antenne i bakruten, og har god dekning.

 

Men noen som har montert skreddersyde spillere i eldre modeller, som E39? Ser jo at det finnes diverse produkter, som bla Dynavin (muligens ikke med DAB dog), men kvaliteten er visst ikke allverden. Ser at (for meg) ukjente XTRONS lager skreddersydde spillere til mange bilmodeller, og disse støtter også DAB+, virker det som. Kinaprodukt, men i følge div Youtube-anmeldelser virker det å være bra greier. Noen her som har testet? Ikke noe røverkjøp, men om det funker så bra som oppgitt så....

pa7939bip-1_1.jpg

https://www.cinema-shop.no/xtrons-pa7939bip.html?gclid=EAIaIQobChMIt6js3s3L5wIVQZSyCh2c5QyEEAQYAyABEgJQffD_BwE#fancy-zoom-gallery-image-1

Jeg har E38 med DSP. Monterte en DAB til FM enhet med Bluetooth (streaming/telefon) under hattehyllen. Antennen ble lagt i bakruten og enheten koplet via radio-releet. Som ligger like ved. Ikke noe av det orginale ble rørt. For min del fungerer dette helt greit, og lydkvaliteten er mer enn god nok for mine ører.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke denne skiller seg nevneverdig visuelt fra den originale 16:9 skjermen man kunne få i E39. Og det er nettopp derfor den vurderes, som alternativ til en 4:3 skjerm og kassettspiller, som kanskje er tidsriktig, men ikke særlig tidløs.

Men ja. Det er en av flere løsninger jeg ser på. Har også DSP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, *MrB* skrev:

Synes ikke denne skiller seg nevneverdig visuelt fra den originale 16:9 skjermen man kunne få i E39. Og det er nettopp derfor den vurderes, som alternativ til en 4:3 skjerm og kassettspiller, som kanskje er tidsriktig, men ikke særlig tidløs.

Men ja. Det er en av flere løsninger jeg ser på. Har også DSP.

Hvis du har DSP blir ting straks veldig mye mer problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo din bil og dine penger. Så hvis du mener dette er riktig utstyr for bilen din, bare gå for det. Det du kan ha litt i bakhodet er å beholde muligheter for å sette tilbake det gamle orginale systemet. Dette kan som et eksempel være å klippe kabler på en slik måte at du mulighet(nok lengde på tampene) for å skjøte dem sammen igjen etterpå. Samt ta masse bilder av det gamle systemet som dokumentasjon og ta vare på alle skruer etc

EDIT!: Sjekk at DAB+ ikke krever en ekstra dongle og antenne som må kjøpes separat

Endret av t06afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, *MrB* skrev:

Synes ikke denne skiller seg nevneverdig visuelt fra den originale 16:9 skjermen man kunne få i E39. Og det er nettopp derfor den vurderes, som alternativ til en 4:3 skjerm og kassettspiller, som kanskje er tidsriktig, men ikke særlig tidløs.

Men ja. Det er en av flere løsninger jeg ser på. Har også DSP.

fysisk så er de ganske like, men når du for slått den på å ser det upolerte å elendige androidsystemet som samtidig er langt fra tidsriktig så blir alt feil i mine øyner. orginal 16/9 sammen med mk4 blir å foretrekker hos meg, men har dessverre gått for vanlig 2 din i bruksbilen fordi det ble tatt den enkle veien ved stereooppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, t06afre skrev:

Jeg har E38 med DSP. Monterte en DAB til FM enhet med Bluetooth (streaming/telefon) under hattehyllen. Antennen ble lagt i bakruten og enheten koplet via radio-releet. Som ligger like ved. Ikke noe av det orginale ble rørt. For min del fungerer dette helt greit, og lydkvaliteten er mer enn god nok for mine ører.  

har prøvd litt forskjellige typer fm dabmottakere i m5'n med dsp men alle har store mengder dynamostøy og dårligere lyd enn fm radio skal ha... hvilken bruker du å hvordan fungerer det ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal ordne med en e70 som har dab antenne i venstre bakrute. Men det er ingen utstyrskode for DAB på bilen. Men i følge manualen så er det DAB antenne der og jeg ser jo strekene i vinduet.

Videte i følge manualen så er dette DAB med bånd 3 og det er jo dette vi benytter i Norge.

Er det da bare å sette på en overgang og smekke dette rett inn i feks en kufatec? 

Mulig du trenger en DAB(III)-antenneforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, mulig det, men da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal ta signalet videre til Kufatec? 

Kufatec har vel standard SMA- eller SMB-kontakt? Som leverer standard 5 volt? Det er i så fall nok til å drive en slik forsterker (jeg gjorde dette i min E87, men da med DAB til en Android-boks). Så du kjøper bare en kabel med SMA/SMB og riktig type FAKRA-kontakt i den andre enden.

Du har en liten utfordring dersom det mangler kabel fra antennen i vinduet, da må du skaffe en slik og lodde på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ingvaldsen skrev:

har prøvd litt forskjellige typer fm dabmottakere i m5'n med dsp men alle har store mengder dynamostøy og dårligere lyd enn fm radio skal ha... hvilken bruker du å hvordan fungerer det ? 

 

Jeg kjøpte den billigste de hadde hos GS bildeler DAB tunein DT350. De hadde kampanje på den enheten på den tiden og den kostet mindre enn alt annet på markede på den tiden. Hos meg fungerer helt fint uten noe dynamostøy. Lydkvaliteten er like god som vanlig FM radio, og det holder for meg. Da jeg monterte sørget jeg for god jording. Jeg loddet på et "loddeøye" og brukte et jordingspunkt som alt fantes i bilen til å skrufast loddeøyet til chassis. 12 volt tok jeg fra det orginale radio releet som ligger bagasjerommet. Jeg klippet også ned strømkablene så de er så lange de trenger å være men ikke mer. Samt sørget for at antenne kabel og strømkabel ikke krysset hverandre. Se brukermanualen for Tiny c10(google) her er dette beskrevet. Antennen som fulgte med ble som sagt montert i bakruta. Ikke hatt noen problemer dårlig motak. Når man monterer antennen er det viktig følge rådene i manualen. Dabantenner krever god kontakt til jord. De fleste DAB antenner bruker kapasetiv kobling til gjord. Med en kobberstripe som limes fast. Hvis man flytter en slik antenne vil miste effekten limet og kontakten vil bli dårlig til jord. Dette vil føre til dårlig signal inn til DAB radion 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Ja, mulig det, men da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal ta signalet videre til Kufatec? 

Hvilken Kufatec enhet har du kjøpt eller tenker å kjøpe. Det er mulig det blir minst trøbbel å kjøpe en løs DAB aktiv antenne, og koble den til  Kufatec enheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BMW E38 750iL 1999-modell (10/98). Bilen har MKIV navigasjon med widescreen-skjerm, original CD-veksler, DSP samt siste versjon BM54 radio. Radioen ga meg flere muligheter for oppgradering da radioen har AUX. At bilen i tillegg er versjonen med ibus kom også godt med. Jeg har gjort følgende:

Erstattet original CD-veksler med den digitale mp3-veksleren CP600BMW. Dette gir muligheter for mye mer musikk på SD-minne samt ID3-tags. Dette var en særdeles enkel jobb med plug & play:

CP600BMW_3.thumb.JPG.2d5ec792770e5bcda4131757b39c7520.JPG 

Jeg har dessuten installert et c.Logic multimedia Interface. Denne ga meg mulighet for tilkobling av ryggekamera samt to ytterligere enheter. Det har jeg gjort. Ryggekameraet jeg valgte er modellen som er laget for å erstatte originalt nummerskiltbelysning. Veldig enkel oppkobling men litt demonteringsjobb for å få kabler lagt ryddig og ordentlig.

De to siste enhetene jeg har montert er DAB+ med OSD og USB samt en multimedia USB-spiller (usbLINK3) som støtter både film og lyd.

336421148_DAB.thumb.JPG.0fca1ccb728cb47d24d3d4725126438d.JPG

Ovenfor er DAB+ vist. Enheten krever antenne med phantom power og jeg har benyttet meg av en Funke ADSC 710 dab+ antenne som faktisk gikk veldig bra å montere i bakruten. Har veldig bra mottak og kraftig signal.

Legg merke til de to IR-sensorene på hver sin side av hovedenheten. Disse er for fjernkontrollene til DAB+ og usbLINK3-enheten. DAB+ enheten har mulighet for tilkobling av ekstern harddisk men det har ikke jeg benyttet på min enhet. Min usbLINK3 har nemlig mulighet for tilkobling av ekstern harddisk på 2TB, noe jeg har mer en nok med for mitt bruk.

Menyen på min usbLINK3 ser slik ut:

Harddisk_meny.thumb.JPG.4c7efbd2e2ea8dcc7b78f8114207ac0a.JPG

Musikk: Har rippet mange hundre CD-plater og LP-plater i 320 kbps til harddisken her.

Harddisk_1.thumb.JPG.03e8a96c1da615db9729b9398ba639a9.JPG

Hva med eget foto-album?

Harddisk_meny_foto.thumb.JPG.79750ac304923a45b88ff532a4cb77b0.JPG

Eller hva med filmer?

Harddisk_meny_film.thumb.JPG.b476992c097ce962a424a752872de32f.JPG

Har lagt noen filmer inn på harddisken. Filmer med BMW E38 er et selvsagt valg...

Harddisk_film_2.thumb.JPG.62425e385fb7f851a609930106cee146.JPG

Eller hva med litt peiskos med knitring over høyttalersystemet?

Harddisk_peiskos.thumb.JPG.89575cc1f968a2415a3ea90bd8215159.JPG

Eller kanskje litt større flammer?

224781253_Harddisk_peiskos_nr.thumb.JPG.63b0bc97e490c77077b6493c0983d615.JPG

Alt fungerer meget bra. CP600BMW-veksleren er jeg kjempefornøyd med. Hadde ikke FM-båndet blitt nedlagt i Norge hadde jeg nok nøyd meg med denne. DAB+ enheten fungerer også veldig bra. Man slipper disse lange "buffering"-pausene noen andre løsninger gir. Man får ID3-tags over hvilken låt som spilles, neste låt, programleder etc samt også bilder av artist og programleder. UsbLINK3'en gjorde at jeg har all min musikk (samt diverse filmer og foto) tilgjengelig i bilen. Jeg har rippet alle mine CD'er og LP'er i 320 kbps og lagt disse inn på den eksterne harddisken. Hver gang jeg kjøper ny musikk tar jeg bare ut den eksterne harddisken og legger inn den nye musikken.

Har du en BMW E38 med BM54 radio (med AUX) og MKIV navigasjon kan du også montere DAB+, usbLINK3 og ryggekamera. Har du en BMW E38 med original CD-veksler og ibus kan du også montere CP600BMW mp3-veksler. Begge deler anbefales. BMW E38 er jo en bil det er vanskelig å finne gode løsninger for. Har den i tillegg DSP er det enda verre. 

 

 

Endret av knbaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Basse Lusk skrev:

Kufatec har vel standard SMA- eller SMB-kontakt? Som leverer standard 5 volt? Det er i så fall nok til å drive en slik forsterker (jeg gjorde dette i min E87, men da med DAB til en Android-boks). Så du kjøper bare en kabel med SMA/SMB og riktig type FAKRA-kontakt i den andre enden.

Du har en liten utfordring dersom det mangler kabel fra antennen i vinduet, da må du skaffe en slik og lodde på selv.

Det planen var er å kjøpe fakra hunn til smb hunn. For antennen i vinduet har kontakt på seg. Så jeg regner med at antenneforsterker kun har inngang for TV, da det passer med utstyrsliste.

Så antennen går rett i kufatec, kanskje det ikke virker?

2 timer siden, t06afre skrev:

Hvilken Kufatec enhet har du kjøpt eller tenker å kjøpe. Det er mulig det blir minst trøbbel å kjøpe en løs DAB aktiv antenne, og koble den til  Kufatec enheten

Det er den som passer på CCC, har glemt navnet på den. 

Har brukt funke 710 antenne før med stort hell, men om man kan droppe eksterne enheter, så er det jo penest. Jeg hadde ikke DAB antenne i mitt vindu. Men denne e70 har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...