Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Bluetooth-modul er tilkoblet MOST på din bil ja, så det bør ikke være noe problem å koble seg til der.

Jeg lurer på om den som heter DAB-40148 og DAB-401481 egentlig er den samme, men at GS roter (det er nok en av disse du skal ha). Jeg kan ihvertfall ikke se noen forskjell på de. DAB-40149 er for biler med CIC, så den skal du ikke ha uansett.

Synes forøvrig det er litt merkelig av en så stor aktør som GS bildeler å ha så liten kontroll på hva de forskjellige iDrive-systemene heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har nettopp kjøpt meg en bmw 520 d 2009 mod, som jeg lyst å få montert dab i. Etter utstyrs lista så er det en "661 business radio" som står i bilen, er åsså usb/audio interface (6FL) i bilen, vet ikke om det har noe å si. Har prøvd å bi klok på hvordan dab dings som kan monteres i bilen min, får jeg noe som kan  integreres i det jeg har, eller må jeg ty til noe enklere løsninger ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ som kanskje ikke har vært nevnt her, er å kjøpe en mobiltelefon med DAB. Så kobler du den til bilens anlegg med en AUX-kabel. Det finnes også AUX-kabler med innebygd mikrofon, da kan mobilen brukes handsfree i tillegg til DAB-radio, musikkspiller og navigasjon. Noen vil til og med vurdere dette som en bedre løsning enn det integrerte anlegget, fordi mobilen alltid er oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med tråden er å opplyse om løsninger som integreres tilnærmet 100% mot bilens originale systemer, slik at man kun trenger å forholde seg til en ting, og ikke 15.

En slik løsning er så langt fra integrert det er mulig å få det. :)

Det er heller ikke så veldig mange DAB+-kompatible telefoner på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en BMW X5 E70 med cic 2012 mod. Skal ha inn DAB+ og har valgt Mobridge MOST DAB+ og CIC løsning. Har installert Mobridge iht instruksjoner og har lagt in i VO $655 i CAS og FRM og kodet cic. Menyen i CIC kommer opp men ingen lyd. Det vanlige FM fungerer men det kommer ikke opp noen kanaler når man velger satellitt. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på mObridgen har strøm, og at den er koblet rett? Instruksjonene på den er ikke det helt store.

For meg høres det ut som om det ikke er kontakt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.5.2016 at 17.18, awt skrev:

For å få avspilling via USB kan du bytte ut din eksisterende bluetooth-modul med en MULF2-modul, eller evt. montere Dension.

Dension kan man vel ikke plugge i hanskerom uansett..?

Har lest litt i diverse tråder på diverse forum, og der forstår jeg det sånn at Kufatec/mobridge ikke kan benytte seg av USB i hanskerom... Stemmer eller stemme dette ikke? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USB i hanskerom kan ikke benyttes til noe eksternt utstyr. Kufatec og mObridge kobles til via MOST, og har ingenting med USB å gjøre.

Det jeg mente med det jeg skrev der var at man kunne montere Dension for og få USB, ikke montere Dension i USB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, awt said:

Er du sikker på mObridgen har strøm, og at den er koblet rett? Instruksjonene på den er ikke det helt store.

For meg høres det ut som om det ikke er kontakt med den.

Ja jeg tror da det, men det er ikke godt å si siden det ikke er noe indikasjonslys på  denne enheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.6.2016 at 12.35, awt skrev:

Poenget med tråden er å opplyse om løsninger som integreres tilnærmet 100% mot bilens originale systemer, slik at man kun trenger å forholde seg til en ting, og ikke 15.

En slik løsning er så langt fra integrert det er mulig å få det. :)

Det er heller ikke så veldig mange DAB+-kompatible telefoner på markedet.

Det har du rett i, verdens første og eneste mobil med DAB+ ble lansert i mars i år. Men DAB blir nok standard i mobiler ganske snart. På denne kan du til og med se TV.

Beklager at mitt forslag strider med trådens intensjon, men jeg synes denne muligheten bør nevnes og vurderes opp mot kostnader og funksjonalitet på integrerte løsninger.

Apropos å forholde seg til én dings, så har jo alle mobiltelefon og den er de mest fortrolig med, det er bilens infotainmentanlegg som er en knotete dings nummer to. En mulig utvikling er faktisk at mobiltelefoner eller andre mobile enheter overtar helt eller delvis for bilens integrerte skjerm, og blir et grensesnitt for funksjonalitet mot bilen. Sett med dagens øyne er det mest fornuftig, all den tid du kan kjøpe 10 mobiler for prisen av et nytt infotainmentsystem, og dermed får en langt raskere teknologiutvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og leser man her får den vel ikke skryt akkurat. :)

All diskusjon, tips og andre ting som er relevante er velkommen her i tråden, så det gjør ingenting at det diskuteres her (ser at jeg muligens kunne ordlagt meg litt annerledes, så beklager det), men jeg personlig mener ikke dette er en god måte å "integrere" DAB i bilen på.

Jeg mener at det er tungvindt å bruke en mobiltelefon (særlig med touch-skjerm) i bilen uansett, og i og med at man faktisk må ned å se på hva man trykker på, samt igjen se om man har valgt rett, gjør at jeg mener dette er lite egnet i bil, sammenlignet med noe som kan opereres fra bilens originale systemer.

Nå blir riktignok Apple Carplay og Android Auto mer og mer vanlig, så sånn sett har du muligens et poeng med at dette vil ta mer og mer over og mer over i årene som kommer. Når det gjelder dette kombinert med DAB er jeg redd for at dette ikke vil bli særlig vanlig i mobiltelefoner, på samme måte som FM-radio heller aldri var utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...