Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, awt skrev:

Den beste løsningen for deg vil være å kjøpe en ny spiller som du har, men med DAB+.

hva ca vil det koste da, hadde ikke planer om å tømme lommeboka helt her.

edit: hva er det egentlig jeg søker etter om jeg skal ha org dab+. dette blei vel ikke levert til min bil?

 

 

Endret av JanTa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, kommer også an på om du får tak i en brukt eller må kjøpe ny. Vil tippe 2-4000,- for en brukt og 6-7000,- for en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, awt skrev:

Jeg vet ikke helt, kommer også an på om du får tak i en brukt eller må kjøpe ny. Vil tippe 2-4000,- for en brukt og 6-7000,- for en ny.

ok, ikke såå ille det. hva heter den modellen jeg må søke etter da?

har forstått det sånn at jeg uansett må bytte antenne?

har jo orginal dab haifinne på bagesjelokket, men den går på feil dab bånd?

takk for kjappe svar forresten :-)

 

finner ikke noe på gs til bilen min, må ta det med bmw?

Endret av JanTa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok beholde antennene du har, da alle BMW har begge bånd såvidt meg bekjent.

Du må søke til biler som ble produsert etter DAB+ ble innført (2011+), så de siste av 1-serie cab/coupe, X1, Z4(?) o.l. Bruk RealOEM til å finne delenummer. BMW vil bare si at dette ikke er mulig å blablabla. Ny spiller må nok også kodes til din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, awt skrev:

Du kan nok beholde antennene du har, da alle BMW har begge bånd såvidt meg bekjent.

Du må søke til biler som ble produsert etter DAB+ ble innført (2011+), så de siste av 1-serie cab/coupe, X1, Z4(?) o.l. Bruk RealOEM til å finne delenummer. BMW vil bare si at dette ikke er mulig å blablabla. Ny spiller må nok også kodes til din bil.

ok, skjønner nesten alt her, men realOEM hva/hvor finner jeg det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en brukt radio (head unit)med full pakke på bilopphoggeren. De legger ut alt mulig. Husk at det må gjøres et par ting underveis som vil koste noen ekstra lapper.. min HU kostet 4000 med navi og dab+. Koding 1000 og adapter 900 (slipper da reinstallasjon av HU)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, awt skrev:

Realoem.com. Veldig grei for å finne delenummer, og alt som har med det å gjøre.

hmm, finner ikke no dab+ head unit der? 

prøvde å gå inn på nyere e88, mulig jeg roter. er ikke akkurat vant med nyere bil, pleier å holde på med 30+ år gammelt :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må velge så ny bil som mulig, deretter gå inn på stereo-delen, og så radioen. Kan virke litt rotete ut, men det er et veldig godt verktøy.

Det kan se ut som om radio med delenummer 65129350504 vil funke (ikke bestill uten å undersøke mer). Samme med 65129268816 og 65129343210, men de er litt sjeldne, så ikke godt å si uten bilde av baksiden.

65129350504 er med i et bytteprogram, så her kan det faktisk hende BMW kan være til hjelp, men ikke forvent for mye.

Ellers er nbfbildeler ganske grei. Gå inn på de modellene som kan ha slik radio, og se om det ligger noen der. Om de har dab-kontakter på baksiden (gul og grønn fakrakontakt), bør det funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Noen som har erfaring med NBT og mobridge? Prøver å legge den inn som "Satellite Radio" men det krever jo en svindyr FSC kode for å få aktivert den funksjonen. Noen måte å komme rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Madammen kjører med en 09 X1 2,3d. Bilen er originalutrustet med CIC proff inkludert Dab uten +.

Kjøpte en Kufatec 40149 hos GS, da deres søkemotor i november i fjor, sa at denne ville passe. Idag sier de den ikke passer vår bil.

Men under installasjon fant jeg en CD-veksler vi ikke visste var i bilen. Og i følge advarslene både på dette forumet og i montasje anvisningen, så kan jeg da ikke benytte denne Kufatec integrasjonen. La den i fortvilelse ut på Finn, men siden ingen respons, begynte jeg å grave....

Men det viste seg å være en sannhet med modifikasjoner. Og installasjonen var enkel. Men CD-veksleren må ofres, men den var jo uansett ikke brukt. Plugget mostkabelen som gikk i CD-veksler rett inn i Kufatec, tok spenning og jord fra pluggen til skifter. Satte en piskantenne som gikk ‘gjennom’ ruta i lillevinduet på sjåførsiden bak. Og vips, så var dab+ på plass. Ingen programmering var  nødvendig utover obd-dongelen som fulgte med. God plass til modulen i skifter-braketten.

Men om noen vet hvordan jeg kan få brukt den originale dab antennen ville det vært flott. Kablene til denne går gjennom bagasjerommet, men det er vel flere antenner i haifinna, GPS? FM/AM? Så hvordan finne rett kabel for å kutte seg innpå. Regner med at det finnes noen som tar på seg å montere plugg på kabelen etter innkappingen.

Endret av BMW-kar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...