Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Otis skrev:

Har brukt funke 710 antenne før med stort hell, men om man kan droppe eksterne enheter, så er det jo penest. Jeg hadde ikke DAB antenne i mitt vindu. Men denne e70 har det.

Det virker som DAB og TV bruker samme antenne. Hvis bilen (e70) har TV orginalt kan det være at du kan bytte ut antenne forsterkeren som sitter i D-stolpen(e) med en som har utgang for TV og DAB signaler. Men ta dette med en klype salt. Må lese litt på X70 koplingsskjema før jeg kan si noe helt sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er 2 separate antenner i vinduet såvidt jeg leste i skjema.

Det er sammr antenneforsterker som på feks e9x. De fleste har dog bare en inngang og det er enten DAB eller TV. Men mange var begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det planen var er å kjøpe fakra hunn til smb hunn. For antennen i vinduet har kontakt på seg. Så jeg regner med at antenneforsterker kun har inngang for TV, da det passer med utstyrsliste.

Så antennen går rett i kufatec, kanskje det ikke virker?

Du trenger forsterkeren jeg linket til i mitt første svar, den har utgang både for TV og DAB.

Kan ikke skjønne at det ikke skal virke med Kufatec, når det virker med andre standard DAB-radioer. Alt som virker med slike pålimte vindusantenner, bør også virke med original BMW DAB-antenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Du trenger forsterkeren jeg linket til i mitt første svar, den har utgang både for TV og DAB.

Kan ikke skjønne at det ikke skal virke med Kufatec, når det virker med andre standard DAB-radioer. Alt som virker med slike pålimte vindusantenner, bør også virke med original BMW DAB-antenne.

Hvorfor trenger jeg forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor trenger jeg forsterker?

Jeg testet ikke akkurat dette, å koble antennekabelen direkte på pluggen til vinduet. Mulig du vil få et signal i bystrøk, men det er jo en grunn til at bilprodusentene monterer separat antenneforsterker. Selv disse antennene som tapes på vinduet, har en liten boks med elektronikk som drives av 5 volt.

Antennen i E70/E91 ser dessuten ut til å være konstruert til å ta inn signaler både fra DAB III og TV. Det betyr vel at denne boksen deler opp frekvensene og sender dem til riktig utgang.

Hvis du velger å eksperimentere litt med dette, så hadde det vært interessant å høre hva du kommer frem til. Jeg mener å huske at det var null signal med kun fem meter lang antennekabel, litt signal med forsterkeren koblet til, og full dekning med også kabelen fra vinduet koblet til boksen. Jeg gadd ikke teste antennekabel direkte til vinduet, jeg var bare kjempefornøyd med å få full dekning med original ettermontert antenneboks.

Når den originale boksen koster bare noen hundrelapper brukt, ser jeg ikke vitsen i å trikse til med noe annet. Du kommer til å ende opp med å kjøpe boksen uansett, tror jeg. Og bruke tre ganger så lang tid, og kanskje sitte igjen med større utlegg fordi du trenger overganger for å koble antennekabelen direkte til vinduet.

Men som sagt interessant å høre om du får et akseptabelt signal uten boksen. Det er fort gjort å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2020 den 0.52, Otis skrev:

Hvorfor trenger jeg forsterker?

Du trenger å koble til en DAB antenne. Den antennen som sitter i vinduet på venstre side må ha en antenneforsterker for å fungere slik som det ment at den skal gjøre. Resultatet uten antenneforsterker vil være null eller svært dårlig signal. Bare godta dette og bli ferdig med det! Du må ikke bruke BMW sitt antenne system. Alle aktive DAB antenner vil/skal nok fungere på Kufatec systemet. Hvis du skal bruke aktiv DAB antenne(kjøpt løs) så hadde jeg gått for den de anbefaller. Hvis du ser på ETK systemet hos KOED https://www.koed.no/no-no/catalog/diagram/65_1706/1/50139?steering=L&transmission=A

Så finnes det mange valgmulighter Du får velge den som best passer oppsettet i bilen din. Mener du sa du var TV funksjon i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, t06afre skrev:

Du trenger å koble til en DAB antenne. Den antennen som sitter i vinduet på venstre side må ha en antenneforsterker for å fungere slik som det ment at den skal gjøre. Resultatet uten antenneforsterker vil være null eller svært dårlig signal. Bare godta dette og bli ferdig med det! Du må ikke bruke BMW sitt antenne system. Alle aktive DAB antenner vil/skal nok fungere på Kufatec systemet. Hvis du skal bruke aktiv DAB antenne(kjøpt løs) så hadde jeg gått for den de anbefaller. Hvis du ser på ETK systemet hos KOED https://www.koed.no/no-no/catalog/diagram/65_1706/1/50139?steering=L&transmission=A

Så finnes det mange valgmulighter Du får velge den som best passer oppsettet i bilen din. Mener du sa du var TV funksjon i bilen.

Det er jo ikke det at jeg ikke ville godta å bruke en antenneforsterker! Jeg lurte bare på hvorfor den måtte brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Uansett! Nå skal dere alle sammen få vite hva som måtte til for å få DAB med original antenne i vinduet på en X5 E70!

Det er faktisk så enkelt som å bestille/kjøpe en ny/brukt antenneforsterker, den som ligger under bakvindet i D-stolpen. Feks noe sånt. Denne bytter man da ut med en som IKKE har GUL utgang, men bare GRØNN utgang. Da får man også DAB signal i bilen. Koble så ditt valgte DAB produkt til denne utgangen med en FAKRA-FAKRA (hun i bege ender) og vipps så har man DAB signal fra original antenne!

For å hente strøm til DAB modulen, her ble det brukt en Kufatec) så loddet vi oss inn på ledning 17 og 36 på kontakten til MULF/TCU. Da er man på en 7.5 ampere sikring. Fiber tok vi også fra MULF/TCU. Satte Kufatec fast på braketten til forsterker/MULF med borrelås teip fra 3M, skrudde sammen. Alt er nå flott og fint!

Her er bilde for referanse mtp antenneforsterker og området rundt der.

 

20200405_135030.jpg

Endret av Otis
La til bilde korrekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er ikke snakk om å bruke FM-antennen til DAB, men å aktivere DAB-antennen som allerede er i bilen. Når bilen ikke er levert med DAB, kan den altså likevel ha DAB-antenne i vinduet (bakvindu eller sidevindu), men mangler forsterkeren. Så første del av jobben er å fastslå hvorvidt bilen din har DAB-antenne i vinduet. Hvis negativt kan du bytte vinduet, men naturligvis da noe mer jobb og kostnader.

Min E87 fra 2009 hadde DAB i bakvinduet, så vil si det er håp om at din 2 år nyere E90 har det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Basse Lusk skrev:

Det er ikke snakk om å bruke FM-antennen til DAB, men å aktivere DAB-antennen som allerede er i bilen. Når bilen ikke er levert med DAB, kan den altså likevel ha DAB-antenne i vinduet (bakvindu eller sidevindu), men mangler forsterkeren. Så første del av jobben er å fastslå hvorvidt bilen din har DAB-antenne i vinduet. Hvis negativt kan du bytte vinduet, men naturligvis da noe mer jobb og kostnader.

Min E87 fra 2009 hadde DAB i bakvinduet, så vil si det er håp om at din 2 år nyere E90 har det også.

Sier du det ja!! Da blir jo neste spørsmål. Hvordan ser jeg om det er DAB antenne i bakruta? Ligger kontakten klar sammen med antenneforsterkeren eller må denne loddes på ruta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Otis skrev:

Hvis du ser på bildet mitt lenger opp, så er DAB den nederste røde ledningen. Så kan du Google bak vinduet til e70 og se på strekene.

Bidlet ditt virker ikke. Ikke hos meg iallefall...

Men skal ta en titt bak dekselene i helgen, men når jeg ser i ETK så ser jeg at man får kjøpt ny haifinne på taket til biler med DAB. Kan det være så enkelt også tro. Bare bytte den og antenneforsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...