Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg gikk til innkjøp av DAB antenneforsterker samt phantom 12 spenningsforsyning til denne. Se bilde.

Plukket ned trim i forkant av venstre siderute bak samt plastdeksel i underkant av sideruten. Monterte forsterker og trakk antenneledning ned til kufatecen i venstre kompartment bak.

Fant ingen plugg/ledning koblet til de 2 loddepunktene for antennetilkobling på selve ruten så jeg loddet på en leding med passende plugg til inngangen til forsterkeren. Loddet ledning til øverste tilkbl pkt ihht dette:
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-530d-xdrive-tou/components-connectors/components/components-with-i/i01026-side-window-aerial-left/1VnXGUwKDY. Koblet så til denne ene ledningen til pin 3 på forsterkeren.

Koblet sammen antenneledning ned til kufatec og fikset 12v til phantom unit og verifiserte at jeg hadde 12 v mellom skjerm og center i koblingen til antenneforsterkeren. Så ut og teste.

Resultatet ble ikke veldig bra. I en liten tunnel (150 m) der jeg har full dekning med pålimt standard antenne i venstre siderute bak mistet jeg signal etter kun få meter. Det er akkurat som om antenne forsterkeren ikke er i funksjon.

Lurer på om det kan være noe med jord referansen til antenne kretsen..  

Noen som vet hvilken spenning en original headunit mater antenneforsterkeren med?

 

Dab_antenne_arr..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har installert en Kufatec HY-100 DAB+ receiver i min E38 750iL, 1999-modell. Bruker Funke ADSC 710 aktiv antenne som jeg har montert på bakruten. Antennen får 5V fantom-strøm fra Kufatec'en gjennom selve antenneledningen. Kufatec'en er en god mottaker med god lydmessig kvalitet. Ved garasjen min hjemme får jeg inn noen og 50 kanaler og slipper dessuten pauser ved kanalskift (har en Dension i min Peugeot Partner. Her tar kanalskifte en liten evighet). Kan trygt anbefale kombinasjonen Kufatec og Funke ADSC 710.

Har i E38'en veldig godt mottak og sterkt signal. Funke ADSC 710 fungerer veldig bra montert på ruter med alle slags andre tråder/antenner.

FM-båndet ble utbygd med "landet" som mål for dekningsgrad. DAB+ er utbygd med "landets befolkning" som mål for dekningsgrad. Dette er en enorm forskjell for oss bilister...og vi kan vel ikke regne med like god dekning langs veiene som vi hadde med FM-båndet for noen år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg holder på å se etter bil i Tyskland og etter å ha hatt ettermontert DAB-løsing (Dension) i min forrige bil (F10, 2011-modell) er jeg opptatt av at neste bil skal ha orginal DAB. Det vet jeg fungerer langt bedre enn den råtne løsningen jeg hadde i F10'en med ventetid ved oppstart og mellom kanalskifter samt veldig krøkkete kanalskifter - lete gjennom en laaaaang liste av kanaler.

Men så har jeg funnet en av de få bilene uten DAB som ellers tilfredstiller på farge og utstyrsnivå ellers (må kompromisse mye når man kjøper bruktbil). Men jeg lurer på med dagens moderne biler, vil nettradio kanskje fungere like bra som orginal DAB eller som gode, gamle FM? Bilen jeg ser på har WLAN Hotspot som vel kanskje gjør at jeg kan ta NRK-appen opp på skjermen i bilen slik at brukervennligheten blir bra? Men må jeg manuelt koble opp mobilen hver gang til bilen? For da blir det for tungvint igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte en Kufatec HY-100 (https://www.kufatec.com/en/dab-dab-radio/dab-dab-tuner/kufatec-digital-radio-dab-dab-tuner-usb-39051) i min E38 750iL 199-modell. Fungerer perfekt. Ingen ventetid ved kanalskift samt har svært god lyd og kraftig signal.

Ellers er kanskje Anywave SRT 18 Smart Radio (https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/universale-dab-adaptere-2/universale-dab-adaptere/anywave-srt18-smart-radio) noe å prøve.

DAB+.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel streame over Bluetooth. Så hvis du har nok data kan dette funke bra

Edit: Jeg leste ikke hva skrev godt nok...så svaret mitt var ikke det du spurte om

Endret av t06afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hos meg i E90. Bruker original antenne i bakruta, original dab antenneforsterke og mObridge DAB adapter hvor man kan velge 0v, 5v, 7v, 10v og 12v på antenneutgangen. Dårlig dekning hos meg også. Har prøvd alle forskjellige matespenningene, men like dårlig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Samme hos meg i E90. Bruker original antenne i bakruta, original dab antenneforsterke og mObridge DAB adapter hvor man kan velge 0v, 5v, 7v, 10v og 12v på antenneutgangen. Dårlig dekning hos meg også. Har prøvd alle forskjellige matespenningene, men like dårlig uansett.

Kan det være at antenneforsterkeren mangler jording? Hvis du kan koble ut forsterkeren midertidig, og koble antennen direkte på kabelen til DAB-adapteret, så ser du om forsterkeren har effekt i det hele tatt.

Min antenneforsterker har jording via innfesting til karosseriet, men din er laget av plast, så mulig den forventer jording gjennom antennekabelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Basse Lusk skrev:

Kan det være at antenneforsterkeren mangler jording? Hvis du kan koble ut forsterkeren midertidig, og koble antennen direkte på kabelen til DAB-adapteret, så ser du om forsterkeren har effekt i det hele tatt.

Min antenneforsterker har jording via innfesting til karosseriet, men din er laget av plast, så mulig den forventer jording gjennom antennekabelen?

Mulig mulig.. Antenneforsterkeren er av plast ja, men hvordan skal jeg få jordet den da? Er ikke noen jord punkt på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser ingen endring med 0-12 volt til forsterkeren, så er sjansen stor for at forsterkeren ikke har noen effekt i det hele tatt. Foruten manglende jording, kan det være defekt forsterker eller defekt DAB-adapter. Har du mulighet til å måle spenningen ut fra mobridge? Sjekk først på forsterker-siden (for det kan jo også være kabelen ...).

 

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ny på forumet - så på forhånd beklager om mitt spørsmål er blitt besvart på forhånd. Spørsmålet gjelder retrofit av DAB+ for inkludering i iDrive og de originale menyene i bilen i min X3. Jeg har allerede lest en del om ulike løsninger, og har nå kjøpt Kufatec Fistune kit på tilbud hos GS bildeler. 

Bilen min er en 2011 X3 F25 med Professional head unit. Bilen har ikke originalt DAB. Jeg lurer på om det jeg kan installere Fistune settet i bilen, og benytte allerede eksisterende innebygde antenner (haifinne/bakrute)?

Ut fra min forståelse skal det være en mulighet dersom setter inn en antenneforsterker for DAB+. Jeg har et annet sted i denne tråden funnet DAB antenneforsterker til BMW F25 (delenr: 65209188299). 

Kan noen bekrefte eller avkrefte hvor vidt jeg vil få en fungerende DAB+ antenne i min bil, som jeg kan få til å virke sammen med Fistune sin modul, om jeg setter inn dette? Og om det ikke er mulig - hvilken løsning er best dersom man ønsker en best mulig integrering av en Kufatec Fistune DAB+ modul, uten å ettermontere dab-antenne i noen av rutene?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Basse Lusk skrev:

Når du ser ingen endring med 0-12 volt til forsterkeren, så er sjansen stor for at forsterkeren ikke har noen effekt i det hele tatt. Foruten manglende jording, kan det være defekt forsterker eller defekt DAB-adapter. Har du mulighet til å måle spenningen ut fra mobridge? Sjekk først på forsterker-siden (for det kan jo også være kabelen ...).

 

DAB adapter og kabel er helt ny. Antenneforsterker kjøpte jeg brukt så det er jo selvfølgelig en mulighet for at den kan være deffekt. Har ikke målt spenning ut av antennekabelen. Må kanskje prøve det. Se hva den viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...