Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, t06afre skrev:

Det du viser er en antenne splitter DAB/FM. De brukes når man har felles antenne for DAB og FM. Dette er ikke en helt optimal løsning. Hva heter selve DAB modulen din? Det vil ofte være bedre å kople til en aktiv DAB antenne til denne. Dette burde følge med DAB modulen din men kan også kjøpes løst. Alle aktive DAB antenner gjør samme nytte. Og som sagt de får ofte forsynings-spenning via DAB modulen.

Har en DAB-modul fra Mobridge. Antennen er jeg usikker på, men skal sjekke etterpå. Men alt er installert av et HiFi-senter så jeg antar de monterte forsterkeren med en grunn. Har også prøvd å kjøre med forsterkeren utkoblet og vindusantennen koblet direkte i Mobridge modulene og opplever da langt oftere mangel på signal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, laffe skrev:

Har en DAB-modul fra .. Antennen er jeg usikker på, men skal sjekke etterpå. Men alt er installert av et HiFi-senter så jeg antar de monterte forsterkeren med en grunn. Har også prøvd å kjøre med forsterkeren utkoblet og vindusantennen koblet direkte i Mobridge modulene og opplever da langt oftere mangel på signal. 

Hvis du har fått et "profesjonelt" verksted til å montere systemet ditt så må du reklamere på at du har dårlig motak utenfor bystrøk. DAB er IKKE vanskelig hvis man gjør ting riktig. Men DAB kan være mer følsomt for feil enn FM. Og forøvrig er det min menig at det var ren idioti å legge ned FM båndet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, t06afre skrev:

Hvis du har fått et "profesjonelt" verksted til å montere systemet ditt så må du reklamere på at du har dårlig motak utenfor bystrøk. DAB er IKKE vanskelig hvis man gjør ting riktig. Men DAB kan være mer følsomt for feil enn FM. Og forøvrig er det min menig at det var ren idioti å legge ned FM båndet

Enig i at nedlegging av FM var idioti ja. En ren sløsing av fellesskapets ressurser, men for lengst en tapt kamp selv om det fortsatt er en bitter pille å svelge🙂

Det tok dessverre litt tid (nesten 2år) fra DAB ble montert til jeg skjønte at strømtrekket kom fra den. Men tok det opp med de som monterte (som skal være et profesjonelt HiFi-senter) i vinter og de koblet da bare fra antenneforsterkeren. De hadde ikke opplevd at noen andre fikk problem med strømtrekk fra den siden den trakk så lite strøm. Men strømtrekket er akkurat nok til at bilen gir feilmelding etter å ha stått en natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg må du påse at splitteren er koblet inn foran en eventuell FM-forsterker, fordi den filtrerer vekk frekvenser i DAB-området. Men det ser ut til å være gjort riktig, i og med at du får gode signaler når den er koblet inn. Da gjenstår det egentlig å finne kabelen for Remote On, dette er vanligvis en litt tynn, svart kabel i Quad Lock bak radioen, pin 10 eller 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da ser det endelig ut til at jeg har fått skikkelig dekning på DABen i min E90.. Løsningen: Kjøpe original spiller/navi enehet med DAB+ originalt.. 

Fant en original CIC Mid spiller med DAB+ på Ebay. Fikk BimmerUpgrade til å kode den om slik at den virker i min bil. Hadde en testrunde idag og DAB kanalene virker over alt. Plasser hvor den ettermonterte mObridge adapteret ikke hadde dekning så er det full dekning nå.. Endelig sier jeg bare. :D

Bruker selvfølgelig den originale antennen som er i bakruta. Kjøpte en brukt DAB+/FM antenneforsterker på eBay og la opp antennekabel til DAB signalet sammen med de andre antenne ledningene.

IMG_20200813_192219.thumb.jpg.ac080b5a64a43c3bfc459fe99ce133cc.jpgIMG_20200813_192210.thumb.jpg.06eda42b63990f3de52ae59e387c4c38.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har fått et litt merkelig problem med DAB-funksjonen i bilen (2008 E61 med CCC og Mobridge Dab-modul) 

Det ble plutselig stille i radioen. Dette ca en uke etter at jeg hadde koblet om signalforsterker til å få strøm fra strømkilde som kun gir strøm ved tenning på. Før var den koblet slik at den ga strømtrekk når bilen var avslått. Dette fungerte helt fint. Men har i ettertid prøvd å koble tilbake til opprinnelig strømkilde og også prøvd å koble antennen direkte på Mobridge-enheten. Ingenting av dette hjalp. 

Det rare er at om jeg bruke Autostore funksjonen får jeg først opp No-signal før jeg etterhvert får opp en kanalliste. Ingen lyd uansett hvilken kanal jeg da velger. Men om jeg lagrer en kanal og så slår av bilen får jeg lyd på denne kanalen når jeg starter opp bilen neste gang (kun om bilen har stått lenge nok til å gå i sleep-modus). Om jeg da prøver å bytte kanal mister jeg lyden og klarer heller ikke få tilbake lyden om jeg velger opprinnelig kanal igjen. 

Har prøvd å koble Mobridge enheten av strøm og sette den i bypass-mode og tilbake uten at dette har hjulpet. 

FM-radio gir lyd hele tiden. 

Noen som har tips/råd/tanker? 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg har en 2008 e70 med ccc, orginal dab og tv mottaker. Kan jeg bruke dab signalet som går inn i ccc enheten inn i en dab+ adapter? Eller må jeg montere en dab+ antenne? Noen som har gjort dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan jeg bruke dab signalet som går inn i ccc enheten inn i en dab+ adapter?

Kjenner ikke E70, men normalt kan du bruke original antenne slik du ser for deg, ja, du trenger bare en overgang hvis DAB-enheten ikke har FAKRA-kontakt. Jeg har gjort det selv på E87 2009, original DAB-antenne mot en DAB-dings fra eBay, perfekt signal.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå finnes det en ny skjult mulighet for dab+ til alle Bmwer.

Systemet blir integrert i idrive systemet om du har ccc/cic/nbt eller annen orginal radio. 

Noen som har brukt dette enda? 
Eneste er at man må legge opp en dab antenne om du ikke har det fra før i bilen.
Dette er vel den beste løsningen der ute nå av muligheter? 
 

https://www.gsbildeler.no/dab_stereo_multimedia-dab/dab_helintegrert_adapter_anywave_srt18__6478517

07B6C517-4264-4990-801E-75156E0C0173.thumb.jpeg.1a69c80281f38d5665f5387eb1cacb3a.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart sak du har funnet der, @Cbrooen. Ved første øyekast kan det se ut som at den sender DAB-kanalene som FM-signal som radioen tar inn, slike løsninger som fungerer som en FM-sender har vi en del av, men det denne gjør annerledes, er at den har 18 sendere, ikke bare én som andre løsninger har.

Men 4000 kroner? Til den prisen får man jo en moderne Android-skjerm med DAB+, Navi, ryggekamera og mye annet man forventer i dag. Men den dingsen virker lettvint, da.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...