Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Øyvind L. skrev:

BMW har en veldig avansert antennestyring.

Depending on the series, vehicle equipment and national-market version, the configuration of the aerial diversity module can vary. The aerial diversity may therefore include the following aerial connections:

FM aerials (UKW)

AM aerial (MW, KW, LW)

VICS aerial (VICS stands for Vehicle Information and Communication System; Japan navigation system)

DAB aerial (frequency range: band III)

TV 1 aerial

Up to 4 aerials are in operation for scan aerial diversity. However, only the aerial signal from the aerial with the best signal quality is sent to the headunit via a signal line.

The aerial diversity with aerial amplifier is enabled by the RAD_ON signal whenever the headunit is switched on. This amplifies the high-frequency signals (HF signals) from AM and FM aerials, as well as the TV aerial (TV1) and the DAB antenna (frequency range: band III)

The tuner in the headunit detects when a aerial diversity is installed and generates the signal required for the Diversity function on an intermediate frequency (HF) and changeover voltage. The IF signal is a copy of the radio station currently heard on a certain frequency (10.7 MHz). The intermediate frequency is evaluated by the electronics on the aerial diversity. If the system displays that the signal quality of the radio station being received on the active aerial is inadequate in terms of quality and field strength, the system switches to the next FM aerial. The automatic interference suppression of the headunit prevents any audible interruption as the aerials are switched.

The changeover takes place with the help of direct current voltage. This is delivered by the headunit and is evaluated in the aerial diversity.

Direct current voltage = 0 V: AM aerial or FM aerial selected

Direct current voltage = 2.5 V: Diversity function enabled

Direct current voltage = 5 V: Diagnostic mode enabled

In diagnostics mode, 8 V pulses are used to change over to the next aerial.

Takk for utfyllende svar. Jeg får begynne med 2.5v og se om det blir suksess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, børgep skrev:

Takk for utfyllende svar. Jeg får begynne med 2.5v og se om det blir suksess. 

Jeg koblet MoBridge DAB adapter til den originale antennen i bakruta på min E90. MoBridge kan endre spenning på antenne utgangen, men uansett hva jeg prøvde så ble det ikke bedre dekning. Ble bra dekningen når jeg retrofit original DAB enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips når du skal koble til et tredjeparts DAB-system, er å bruke antenneforsterker som kun har DAB, da unngår du problemene med spenning og antennestyring. For eksempel er den originale antenneforsterkeren til E87 kun for DAB, den skal fungere med alle tredjeparts DAB-systemer uten plunder og heft. Disse er sjeldne, men dukker opp på eBay av og til for 3-400 kroner.

Se bilder/delenr i denne tråden:

 

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Et tips når du skal koble til et tredjeparts DAB-system, er å bruke antenneforsterker som kun har DAB, da unngår du problemene med spenning og antennestyring. For eksempel er den originale antenneforsterkeren til E87 kun for DAB, den skal fungere med alle tredjeparts DAB-systemer uten plunder og heft. Disse er sjeldne, men dukker opp på eBay av og til for 3-400 kroner.

Antenneforsterker til E8x er kun til DAB III tror jeg. Er ikke kombinert FM/DAB som i E9x.

ljdn-2-c81e.thumb.jpg.dbe9f0309a51abbc380f18fa50acb7cb.jpg

ljdn-3-eccb.thumb.jpg.5f18697a81d71014d705dadb68e88cbc.jpg

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Antenneforsterker til E8x er kun til DAB III tror jeg. Er ikke kombinert FM/DAB som i E9x.

Det stemmer, ja, derfor kan man unngå en del plunder med ulike spenninger som veksler mellom antennefunksjoner dersom man setter inn en slik i stedet. Kan muligens beholde den gamle for FM, hvis kablingen tillater det.

Vi har vel bare DAB III i Norge, så holder da med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Basse Lusk skrev:

Det stemmer, ja, derfor kan man unngå en del plunder med ulike spenninger som veksler mellom antennefunksjoner dersom man setter inn en slik i stedet. Kan muligens beholde den gamle for FM, hvis kablingen tillater det.

Vi har vel bare DAB III i Norge, så holder da med denne.

Ja det har du rett i. Mulig det vil fungere bedre enn på E90 som har kombi FM/DAB.. Er kun DAB-III i Norge foreløpig så det holder med den ene antenneforsterkeren. FM og DAB er to forskjellige utganger på spiller så vil tro man kan beholde FM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2021 den 3.36, Basse Lusk skrev:

De fleste kjøper fra Aliexpress, halve prisen og nyere produkter enn det Graviton solgte. Ser de har lagt inn årene nå, men så langt jeg husker, var det enheter med Android 6 og 7 som de solgte. Verden har gått langt siden den gang. En revolusjon kom med Snapdragon 625 og Android 9 (nå oppgradert til 10, som alle med versjon 9 enkelt kan gjøre selv). Problemene er borte.

Noe frustrasjon må påregnes ved installasjon, men ikke i nærheten av det du må gjennom hvis du har tenkt å bytte til en original HU med DAB. Bare å skaffe en som passer vil gi deg grå hår.

Spørsmålet er også om du vil ta til takke med en iPhone fra 2007, som du både kan ringe og tekste med ..., eller om du rett og slett skal gi bilen en oppgradering med 2020-teknologi.

Jeg installerte min for 1,5 år siden, og etter en problematisk start med lyd og PDC, har alt bare fungert upåklagelig siden.

Hvis du skulle velge denne veien, så er det en tråd her hvor du kan finne løsninger på alt du måtte støte på:

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1699764

Ser at det har kommet ganske mye lenger ja! Bruker du da nettradio eller har du en DAB+ usb adapter? 

Endret av meloh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet kufatec dab i min e61 i dag. For ccc skjerm. Har lys i optisk kabel inn pp bpksen. Har + og - strøm tilkoblet. Får likevel ikke opp dab i source valg lista øverst i idrive skjermen. Skal vel dukke opp rett ved siden av aux valget slik jeg ser på nett. Er det da at bilen må inn på software oppdatering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Evopower skrev:

Koblet kufatec dab i min e61 i dag. For ccc skjerm. Har lys i optisk kabel inn pp bpksen. Har + og - strøm tilkoblet. Får likevel ikke opp dab i source valg lista øverst i idrive skjermen. Skal vel dukke opp rett ved siden av aux valget slik jeg ser på nett. Er det da at bilen må inn på software oppdatering? 

Er du helt sikker på at optisk står riktig? At ikke du har byttet de rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Evopower skrev:

Klipset/støpselet passer vel bare 1 vei? 🤔 Bare klikket dem i uten å se inn/ut på dem. 

Ok. Hvis du ikke har hatt løs fiber ledningene fra pluggen så skal de bare passe en vei ja. Ofte så splitter man MOST kretsen og setter adapter inn i kretsen. Da må man koble om i de pluggene. Fort gjort å sette de feil da. Er pil som viser inn/ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Ok. Hvis du ikke har hatt løs fiber ledningene fra pluggen så skal de bare passe en vei ja. Ofte så splitter man MOST kretsen og setter adapter inn i kretsen. Da må man koble om i de pluggene. Fort gjort å sette de feil da. Er pil som viser inn/ut.

 

Jeg skal dobbeltsjekke, takk for tips :) det kommer en grønn dobbel most ledning fra bilen. Denne har jeg koblet innpå det medfølgende bypassen som går til dab adapter og til radio. Har du noen formening av hvilken retning inn og ut på kablene skal gå? Jeg tenkte at strøm er strøm, tenkte ikke på retning siden det er optisk... . Men iom at settet er idiotsikkert med klips og slikt som kun passer en vei så vet jeg ikke.... 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Evopower skrev:

Jeg skal dobbeltsjekke, takk for tips :) det kommer en grønn dobbel most ledning fra bilen. Denne har jeg koblet innpå det medfølgende bypassen som går til dab adapter og til radio. Har du noen formening av hvilken retning inn og ut på kablene skal gå? Jeg tenkte at strøm er strøm, tenkte ikke på retning siden det er optisk... . Men iom at settet er idiotsikkert med klips og slikt som kun passer en vei så vet jeg ikke.... 

Om du ikke tok en og en leder med optisk å flyttet rundt på de, så er det idiot sikkert.

Men kufatec skal kode seg selv. Til meg så tok det nok fort 20 min med kjøring/motor i gang, før den dukket opp.

Andre gangen fungerte det fint.

Alternativt så kan det kodes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

Om du ikke tok en og en leder med optisk å flyttet rundt på de, så er det idiot sikkert.

Men kufatec skal kode seg selv. Til meg så tok det nok fort 20 min med kjøring/motor i gang, før den dukket opp.

Andre gangen fungerte det fint.

Alternativt så kan det kodes.

Kjørt i en time i dag, ingenting dukket opp. Det står at i noen tilfeller må software oppdateres... Spørsmålet da er om dette er noe bavaria vil rote borti? Iom at det er montert kufatec og ikke noe bmw origonal greier. Jeg tror jeg ringer gs i første omgang deretter bmw. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...